Satelietverbinding valt regelmatig weg

De serie eTrexen met knopbediening
Plaats reactie
Conny13
Berichten: 51
Lid geworden op: 17 dec 2009 23:06

Satelietverbinding valt regelmatig weg

Bericht door Conny13 »

Tijdens een tocht valt de satelietverbinding van mijn Etrex 30 af en toe helemaal uit, zonder dat daar een aanleiding voor is. Gewoon open veld, geen bomen of hoge gebouwen. Als ik dan laat zoeken is het weer oke, maar vervelend wel.
Wat kan ik doen? Kalibreren? (weleens van gehoord, geen flauw idee wat dat is ;-)
Etrex mijn trouwe geweldige blindegeleidehond!

Gebruikersavatar
e.vdwerf
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2540
Lid geworden op: 13 sep 2008 12:17
Locatie: Dordrecht

Re: Satelietverbinding valt regelmatig weg

Bericht door e.vdwerf »

Je kunt de hoogtemeter en het kompas kalibreren. ...maar dat heeft niets te maken met verlies van een fix. Je kunt de etrex wel zo instellen dat hij naast gps ook glonas kan ontvangen. Check dat bij de systeeminstellingen. Verlies van een fix in open terrein is wel uitzonderlijk. Je zou nog een masterreset kunnen proberen....
Etrex Vista HCX, 30 en Touch 35 op de Flyer T14 HighSpeed - Contributor Openstreetmap

Conny13
Berichten: 51
Lid geworden op: 17 dec 2009 23:06

Re: Satelietverbinding valt regelmatig weg

Bericht door Conny13 »

Bedankt voor de tip. Inderdaad was het instellen van GLONAS voldoende!
Etrex mijn trouwe geweldige blindegeleidehond!

Gebruikersavatar
e.vdwerf
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2540
Lid geworden op: 13 sep 2008 12:17
Locatie: Dordrecht

Re: Satelietverbinding valt regelmatig weg

Bericht door e.vdwerf »

TIP...

Vandaag had ik dus het zelfde euvel. Steeds wegvallend satellietverbinding. Gewoon in openterrein.
dat doet-ie anders nooit... en dat net voor een grote fietstocht door Frankrijk.

GPS en Glonas aan...
... maar spontaan.. WAAS/EGNOS bleek uit te staan.
Kennelijk is het zo dat de touch35 het gewoon niet goed doet zonder Waas/egnos.

Kennelijk is de truc dat alles aan moet staan. "Het zou niet moeten mogen" , maar alleen dan werkt het goed.
waarom? Geen idee..., maar dat is meer zo bij garmin. :?

GPS/Glonas + waas/egnos.... anders problemen. Ook bij de touch35.
Etrex Vista HCX, 30 en Touch 35 op de Flyer T14 HighSpeed - Contributor Openstreetmap

Gebruikersavatar
e.vdwerf
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2540
Lid geworden op: 13 sep 2008 12:17
Locatie: Dordrecht

Re: Satelietverbinding valt regelmatig weg

Bericht door e.vdwerf »

... en nu weer.. gps + glonass+waas.. steeds uitval van satellieten... dan zonder glonass geprobeerd.. dus alleen gps. Dan geen probleem. Zodra ik glonass aanzet weer het zelfde. In het satellietscherm zie je dan in een keer alle glonassfixen wegvallen. Wel was ik opgestart en omdat ik het scherm vasthad wilde de etrex een systeemherstel doen. Uiteraard voor annuleren gekozen..maar. opstarten ho maar. Dus geforceerd uitgezet. Remedie.. toch harde reset? Ben onderweg op lange fietstocht.

Edit.. het probleem ging spontaan over..oorzaak? Geen idee.
Etrex Vista HCX, 30 en Touch 35 op de Flyer T14 HighSpeed - Contributor Openstreetmap

Plaats reactie

Terug naar “eTrex 10, 20(X) en 30(X)”