Steeds nieuw startpunt na uit/aan schakelen

De specifiek op motorrijders gerichte GPS van Garmin
Plaats reactie
Hans Schipper
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 526
Lid geworden op: 29 apr 2004 10:07
Locatie: Dijk en Waard

Steeds nieuw startpunt na uit/aan schakelen

Bericht door Hans Schipper »

Wij genieten nu van een motoertocht door de Yorkshire Dales/Moors, Pennine Mountains en Lake District. Gisteren hebben wij met onze Z550 en Z660 en nieuwe ervaring gehad tijdens een tour door de Western Lake District. Start/finish was de Tan Hill Inn in de Dales. Tijdens elke koffiestop maakten de gps-en steeds een nieuw start/stop punt op de plaats waar de gps uit/aan werd gezet. Daardoor wisten we niet meer hoever de afstand was naar het oorspronkelijke start/finish punt, de Tan Hill Inn, de hoogste gelegen pub van de UK (528m).
Vraag: hoe komt het dat de gps steeds een nieuw start/finish punt maakt als deze uit/aan wordt geschakeld?

Gebruikersavatar
Frank
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2533
Lid geworden op: 14 mar 2004 23:36
Locatie: Helmond (Stiphout)

Re: Steeds nieuw startpunt na uit/aan schakelen

Bericht door Frank »

Als ik het goed begrijp, was je een route aan het rijden. Maar iedere keer als je stopte, de GPS-en in- en weer uitschakelde, was de route weg en werd er 'automatisch' een nieuw start- en stoppunt aangemaakt.
Dit is wel erg vreemd gedrag en zeker als dat op beide toestellen gebeurde......
Wat gebeurde er als je de route opnieuw activeerde?
Volgens mij ben je een ervaren Zumo gebruiker dus ik neem aan dat je automatisch herberekenen hebt uitgezet...
Groeten,
Frank

BMW F800GT/Zumo XT/GPSmap 62s/ Edge 830/VivoActive 3/Venu SQ

Gebruikersavatar
FM
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 5006
Lid geworden op: 30 mei 2005 20:49
Locatie: Holsbeek

Re: Steeds nieuw startpunt na uit/aan schakelen

Bericht door FM »

Voor een Zumo550 is dit spijtig genoeg standaard bij een rondrit. Bij een bepaalde firmware update vonden de Garmin programmeurs het logisch dat als je ergens je route opstart, dat je ook op dit punt van de rondrit wil eindigen. En dus wordt de route telkens verlengd van het oorspronkelijke startpunt tot op dit punt waar je de route opnieuw activeert.

Hiermee zal je moeten leren leven. Probeer de route gewoonweg nergens te stoppen, zodat je daarna gewoon verder kan met de bestaande route. Eventueel zelfs je Zumo niet uitzetten.


PS. Een schitterend gebied om motor te rijden, nietwaar ?
Zumo XT, KTM 790 Adventure, SRC op Schubert C3 Pro, Edge Touring, Edge Explorer 2

Gebruikersavatar
FM
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 5006
Lid geworden op: 30 mei 2005 20:49
Locatie: Holsbeek

Re: Steeds nieuw startpunt na uit/aan schakelen

Bericht door FM »

Er is nog een ander workaround. Maak het startpunt van je route een kilometer van het feitelijke startpunt. Bij activeren van de route vraagt de Zumo of hij een route naar het begin moet berekenen. Antwoord 'ja'. Eens op het beginpunt aangekomen neemt de Zumo je route automatisch op.

Je route is nu geen rondrit meer, en het probleem zal zich niet meer voordoen.
Zumo XT, KTM 790 Adventure, SRC op Schubert C3 Pro, Edge Touring, Edge Explorer 2

Hervelt
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 481
Lid geworden op: 22 mei 2015 18:30
Locatie: Breda

Re: Steeds nieuw startpunt na uit/aan schakelen

Bericht door Hervelt »

Ik heb deze situatie nooit met mijn Z660 meegemaakt. (Nu zet ik normaliter mijn toestel niet altijd uit maar het is aan of uit, geen sleep mode)
Maar dat komt dan dus omdat ik sowiso al geen rondrit maak maar altijd een route pakweg 100 m verderop begin, dan waar deze eindigt.

Gebruikersavatar
Frank
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2533
Lid geworden op: 14 mar 2004 23:36
Locatie: Helmond (Stiphout)

Re: Steeds nieuw startpunt na uit/aan schakelen

Bericht door Frank »

Inderdaad, het is volgens mij sowieso niet aan te bevelen om een rit om exact hetzelfde punt te laten eindigen als het beginpunt. ik leg die twee ook altijd minimaal 100 - 200 m uit elkaar.
Groeten,
Frank

BMW F800GT/Zumo XT/GPSmap 62s/ Edge 830/VivoActive 3/Venu SQ

Hans Schipper
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 526
Lid geworden op: 29 apr 2004 10:07
Locatie: Dijk en Waard

Re: Steeds nieuw startpunt na uit/aan schakelen

Bericht door Hans Schipper »

Wegens een storing kon ik niet eerder reageren. Sorry voor de late reactie. Mijn oorspronkelijke antwoord was:

"Dat laatste zeker. Bij reactivatie van de route functioneerde de gps prima, tenzij door gps drift ofzo het finishpunt een paar meter verder in de rijrichting lang. Dan was je zo thuis. Herladen/starten ging daarna weer prima. Ik heb dit fenomeen nog nooit meegemaakt, vandaar mijn vraag. Gisteren was de eerste keer. Eerdere rondrit routes functioneerden prima. Zelf dacht ik aan functiestoornissen tgv van temperatuur wisseling. Het was/is hier vrij fris en in de loop van de dag warmt het pas op. Het is en blijft electronica, die hiervoor gevoelig kan zijn. En andere mogelijkheid is dat er iets mis is met de route, maar wát?
Straks gaan we een rondje door de druilerige Dales rijden. Ben benieuwd hoe het dan gaat. Ik houd je op de hoogte

Wij hebben de prachtige Promotor Yorkshire Dales rit gereden met start/finish in de Tan Hill Inn en hebben dit keer géén enkel probleem gehad. Beide gpsen functioneerden prima. Het was zonnig weer, niet koud.
Overigens staan mijn start/finish punten ver uit elkaar, die van de Lakes rit zo te zien wat te close... mogelijk is dat het probleem geweest?
Dank voor al jullie reacties En groetuitTanHillInn"

Inmiddels ben ik weer thuis. Geen gps problemen meer gehad.
GroetuitdeLente,
Hans Schipper

Gebruikersavatar
Frank
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2533
Lid geworden op: 14 mar 2004 23:36
Locatie: Helmond (Stiphout)

Re: Steeds nieuw startpunt na uit/aan schakelen

Bericht door Frank »

Fijkn dat het probleem zich later niet meer heeft voorgedaan. Invloied van de warm,te lijkt mij onwaarschijnlijk, eventueel van de regen (touchscreen)?
Als je de route hier deelt ( als gpx file) kunnen we meekijken en proberen te achterhalen of het eventueel aan de route zelf heeft gelegen.
Groeten,
Frank

BMW F800GT/Zumo XT/GPSmap 62s/ Edge 830/VivoActive 3/Venu SQ

Hans Schipper
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 526
Lid geworden op: 29 apr 2004 10:07
Locatie: Dijk en Waard

Re: Steeds nieuw startpunt na uit/aan schakelen

Bericht door Hans Schipper »

Bijgaand de prachtige route van the famous Tan Hill Inn naar de Western Lake District inclusief de untamable Hardknottpass (33%). Als je hier eens in de buurt komt, deze rit is zeer de moeite waard. Zoals je ziet is het bij start/finish een rommeltje. Daar had ik start en finish verder van elkaar moeten positioneren.
Bijlagen
TanHill Inn-HardknottPass.GPX
(327.23 KiB) 20 keer gedownload

Gebruikersavatar
Frank
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2533
Lid geworden op: 14 mar 2004 23:36
Locatie: Helmond (Stiphout)

Re: Steeds nieuw startpunt na uit/aan schakelen

Bericht door Frank »

ik zie geen grote problemen in deze route, ziet er technisch goed uit, afgezien van het begin. Een paar viapunten staan iets naast de weg, maar dat zal voor de 550 niet zoveel uitmaken.

Wat betreft de start en finish, daarin is in mijn ogen wel een fundamentele fout gemaakt, sorry dat ik het zeg. Zowel start als eindpunt liggen ahw 'achter' het werkelijke startpunt (de parkeerplaats van de Tan Hill Inn). Bovendien zit daar een (klein stukje) identieke weg in.
Ik zou het startpunt een 300 m verderop op de route leggen en het eindpunt ook zo'n zelfde afstand terug. Volgens mij heb je geen moeite om op die afstand de Inn te zien liggen, zoveel bebouwing of bos staat daar niet...... :wink:
Groeten,
Frank

BMW F800GT/Zumo XT/GPSmap 62s/ Edge 830/VivoActive 3/Venu SQ

Hans Schipper
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 526
Lid geworden op: 29 apr 2004 10:07
Locatie: Dijk en Waard

Re: Steeds nieuw startpunt na uit/aan schakelen

Bericht door Hans Schipper »

Van deze route heb ik een spoor gemaakt en die in de Z550/660 geladen. De 'glitches' werden netjes gecorrigeerd.
De start/finish zag er inderdaad niet fraai uit en slordigheid wordt direct gestraft :oops: Ja, het is erg kaal bij de Tan Hill.
Dankjewel voor jouw commentaar.

Gebruikersavatar
Frank
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2533
Lid geworden op: 14 mar 2004 23:36
Locatie: Helmond (Stiphout)

Re: Steeds nieuw startpunt na uit/aan schakelen

Bericht door Frank »

Leuke route trouwens! Aanrij route naar het Lake District lijkt wat saai, maar daarna is het een stuk leuker!
Wij zijn deze zomer een aantal dagen in Coniston & Windermere, maar dan met de auto. Ik betwijfel of ik mijn partner mee kan krijgen naar de Hard Knott pas, zag er op Google Earth behoorlijk smal uit....
Groeten,
Frank

BMW F800GT/Zumo XT/GPSmap 62s/ Edge 830/VivoActive 3/Venu SQ

Hans Schipper
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 526
Lid geworden op: 29 apr 2004 10:07
Locatie: Dijk en Waard

Re: Steeds nieuw startpunt na uit/aan schakelen

Bericht door Hans Schipper »

De aanreisroute naar de Western Lake District is inderdaad rechttoerechtaan, anders is het vanaf Tan Hill niet te doen. De Hardknottpass vond ik een kwelling, een ontembare pass. Ik moest direct al mijn motorrij- en balanceerkunsten mobiliseren om niet plat te gaan. Je hebt voortdurend het gevoel dat het hobbelige stijgende wegdek je omduwt. U-bochten zijn er niet, alleen steile V-bochten. Een seniore UK-er met een blinkende Quasqai moest het afleggen. Zijn auto hing op een rots met 3 wielen in de lucht. Hij dreutelde beteuterd om zijn car heen. Hulp bellen was onmogelijk wgs ontbreken van gsm service. Een recovery car kan daar trouwens niet komen wgs te smalle steile weg. Mogelijk hangt die auto daar nu nog. Wij konden geen hulp bieden. De weg was te steil en te moeilijk om te stoppen. De Hardknottpass rijd ik nooit meer :cry: Te riskant.

Veel plezier in Coniston & Windermere. Als je interesse hebt in motorroutes door Peak District (Cat&Fiddle), Lake District, Yorkshire Dales en Moors laat het dan maar weten. Sommige zijn met een Land Rover of Range Rover beter te rijden dan met een convectie auto, zoals het Ford bij Grosmont. Daar rijd ik ook nooit meer doorheen :| 1 Foot snelstromend water en glibberige cobblestones is niet fijn voor een motorcycle. Grosmont heeft overigens een prachtig stoomtrein emplacement :wink:

Gebruikersavatar
FM
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 5006
Lid geworden op: 30 mei 2005 20:49
Locatie: Holsbeek

Re: Steeds nieuw startpunt na uit/aan schakelen

Bericht door FM »

De route lijkt erg veel op de route die ik in 2009 gereden heb. De Hard Knot Pass blijft in mijn herinneringen mede doordat ik daar bijna van de weg ben gereden door een leerling-autorijdster die met een aanloop aan een steil stuk begon waar ik net uit één van die haakse bochten omlaag kwam... Beginners hebben niets te zoeken op die pas.

Maar het is er zo mooi om te rijden...

En het is nu wel duidelijk dat begin- en eindpunt van de route slechts 16 meter van mekaar liggen. Dat is veel te weinig. Sommigen zeggen hier minstens 100 à 200 meter ertussen te laten. Ik pleit voor een kilometer om absoluut zeker te zijn.
Zumo XT, KTM 790 Adventure, SRC op Schubert C3 Pro, Edge Touring, Edge Explorer 2

Hans Schipper
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 526
Lid geworden op: 29 apr 2004 10:07
Locatie: Dijk en Waard

Re: Steeds nieuw startpunt na uit/aan schakelen

Bericht door Hans Schipper »

Mee eens. In elk geval zover dat de vraag komt "wilt u naar het begin van de route navigeren" :wink:

Plaats reactie

Terug naar “Zumo 550 en 500”