Snelwegen in route
Snelwegen in route
Ik probeer voor het aanstaande motorweekend een route te plannen met de OnRoute motorkaart.
Het eerste gedeelte (van Zoetermeer naar Trier) gaat eigenlijk prima, maar de tweede dag gaat wel erg lastig.
Ik probeer van Trier naar Marburg (Hessen) te navigeren. Maar ik word helemaal bovenlangs gestuurd.
Een route van nog geen 300 kilometer wordt dan ineens bijna 800 kilometer.
Dat lijkt me niet de bedoeling! Doe ik iets verkeerd? Of sluiten het motornetwerk niet aan in duitsland?
Het eerste gedeelte (van Zoetermeer naar Trier) gaat eigenlijk prima, maar de tweede dag gaat wel erg lastig.
Ik probeer van Trier naar Marburg (Hessen) te navigeren. Maar ik word helemaal bovenlangs gestuurd.
Een route van nog geen 300 kilometer wordt dan ineens bijna 800 kilometer.
Dat lijkt me niet de bedoeling! Doe ik iets verkeerd? Of sluiten het motornetwerk niet aan in duitsland?
Laatst gewijzigd door MikeyMan op 5 jul 2017 15:18, 1 keer totaal gewijzigd.
- HaWee
- Onafhankelijk GPS-specialist
- Berichten: 22861
- Lid geworden op: 28 jul 2008 16:24
- Locatie: Eindhoven
Re: Navigeren in Duitsland
het is vreemd, maar ik mis wat belangrijke info die mensen met kennis van de motorkaart(en) kan helpen met het beantwoorden van je vraag.
1: er zijn veel motorkaarten (jaargangen en updates) welke kaart heb je?
2: wat zijn je instellingen qua routering? voorkeuren/vermijden
3: hoe maak je de route ? Basecamp/mapsource/gps (welke)
ik heb alleen een oude versie maar in Basecamp met de motorkaart 1.04 de 2010 versie krijg ik met de standaard auto instelling van Trier naar Marburg een route van 268 km en met standaard motorinstelling gaat hij een stukje voor Koblenz wat omlaag en is de totale lengte 332 km , beide keren netjes over het groene netwerk.
1: er zijn veel motorkaarten (jaargangen en updates) welke kaart heb je?
2: wat zijn je instellingen qua routering? voorkeuren/vermijden
3: hoe maak je de route ? Basecamp/mapsource/gps (welke)
ik heb alleen een oude versie maar in Basecamp met de motorkaart 1.04 de 2010 versie krijg ik met de standaard auto instelling van Trier naar Marburg een route van 268 km en met standaard motorinstelling gaat hij een stukje voor Koblenz wat omlaag en is de totale lengte 332 km , beide keren netjes over het groene netwerk.
"Always Look on the Bright Side of Life"
Re: Navigeren in Duitsland
Excuus, je hebt helemaal gelijk:
1. Ik heb de 3.90 kaart, dus de (inmiddels) één na laatste versie
2. Ik heb de routevoorkeur op motor staan (Motor-snelste), zonder vermijden snelwegen en tolwegen. Alleen onverharde wegen vermijden staat aan.
3. ik probeer de route met basecamp te maken. Heb de laatste versie (loopt overigens wel af en toe vast)
De afstanden die je noemt komen een stuk beter in de richting!
Kan het overigens kwaad om alle onroute kaarten aan te hebben staan? Scheelt dat in performance? Kan aan de namen in de garmin niet zien welke kaart welk deel is.
edit: zie net dat in basecamp 'veerboten vermijden' wel aan stond... Eens kijken wat dat doet, lastige is dat basecamp echt continu vast loopt.
1. Ik heb de 3.90 kaart, dus de (inmiddels) één na laatste versie
2. Ik heb de routevoorkeur op motor staan (Motor-snelste), zonder vermijden snelwegen en tolwegen. Alleen onverharde wegen vermijden staat aan.
3. ik probeer de route met basecamp te maken. Heb de laatste versie (loopt overigens wel af en toe vast)
De afstanden die je noemt komen een stuk beter in de richting!
Kan het overigens kwaad om alle onroute kaarten aan te hebben staan? Scheelt dat in performance? Kan aan de namen in de garmin niet zien welke kaart welk deel is.
edit: zie net dat in basecamp 'veerboten vermijden' wel aan stond... Eens kijken wat dat doet, lastige is dat basecamp echt continu vast loopt.
- HaWee
- Onafhankelijk GPS-specialist
- Berichten: 22861
- Lid geworden op: 28 jul 2008 16:24
- Locatie: Eindhoven
Re: Navigeren in Duitsland
dan heb je waarschijnlijk de Europa versie op microSD?
als je met "alle onroutekaarten" bedoeld alle deelkaarten van de 3.90 Europa motorkaart dan maakt het zover ik weet geen verschil. Je gps gebruikt alleen het kaartdeel waar hij is actief. Maar er mogen geen andere routerende kaarten aan staan (alleen basiskaart altijd) .
Als ik op de site van OnRoute lees over de aanpassingen van deze kaartversie tov de vorige en de changelog t/m 3.90 dan lijkt het me dat dit verschijnsel niet zou mogen voorkomen.
Ik denk dat we even moeten wachten op iemand die deze kaart heeft en het kan en wil testen.
edit: dat vastlopen is erg vreemd. Heb je misschien een andere pc waar je even basecamp op kunt testen?
wat gebeurt er precies bij dat vastlopen? Ik heb dat nog nooit gehad en heb ook altijd de laatste versie .
als je met "alle onroutekaarten" bedoeld alle deelkaarten van de 3.90 Europa motorkaart dan maakt het zover ik weet geen verschil. Je gps gebruikt alleen het kaartdeel waar hij is actief. Maar er mogen geen andere routerende kaarten aan staan (alleen basiskaart altijd) .
Als ik op de site van OnRoute lees over de aanpassingen van deze kaartversie tov de vorige en de changelog t/m 3.90 dan lijkt het me dat dit verschijnsel niet zou mogen voorkomen.
Ik denk dat we even moeten wachten op iemand die deze kaart heeft en het kan en wil testen.
edit: dat vastlopen is erg vreemd. Heb je misschien een andere pc waar je even basecamp op kunt testen?
wat gebeurt er precies bij dat vastlopen? Ik heb dat nog nooit gehad en heb ook altijd de laatste versie .
"Always Look on the Bright Side of Life"
Re: Navigeren in Duitsland
Heb inderdaad de Europa versie, maar dan de download. Dat zijn inderdaad vier deelkaarten. Zou kunnen dat ie sneller is met zoeken als er maar eentje aan staat.
Re: Navigeren in Duitsland
Versie 3.90. Vermijden: Onverharde wegen, Tolwegen, U-bochten.
Keurige route 338km richting Noord-Oost van Trier naar Marburg.
Het grote verschil zit in Onverharde wegen wel/ niet vermijden. Niet vermijden geeft een omgekeerde U-turn. Van Trier recht naar boven, onder Münster langs en vrijwel recht naar beneden naar Marburg; lengte 823km. een beetje teveel van het goede.
Zie wel vaker routes met geweldige omwegen met de Motorkaart gemaakt in BaseCamp. Het grote verschil zit hem in de instellingen; Tolwegen en/ of Onverharde wegen wel/ niet vermijden. Ben niet zo'n fan van Motorkaart routes gemaakt in BaseCamp. Routes gemaakt in de Zumo zien er beter uit.
Keurige route 338km richting Noord-Oost van Trier naar Marburg.
Het grote verschil zit in Onverharde wegen wel/ niet vermijden. Niet vermijden geeft een omgekeerde U-turn. Van Trier recht naar boven, onder Münster langs en vrijwel recht naar beneden naar Marburg; lengte 823km. een beetje teveel van het goede.
Zie wel vaker routes met geweldige omwegen met de Motorkaart gemaakt in BaseCamp. Het grote verschil zit hem in de instellingen; Tolwegen en/ of Onverharde wegen wel/ niet vermijden. Ben niet zo'n fan van Motorkaart routes gemaakt in BaseCamp. Routes gemaakt in de Zumo zien er beter uit.
Honda CRF1000LD-Africa Twin, Zumo XT, GPSmap76CSx
Re: Navigeren in Duitsland
2 plaatjes om het verschil te laten zien.
- Bijlagen
-
- Onverhard_WelVermijden.JPG (86.44 KiB) 2906 keer bekeken
-
- Onverhard_NietVermijden.JPG (129.6 KiB) 2906 keer bekeken
Honda CRF1000LD-Africa Twin, Zumo XT, GPSmap76CSx
Re: Navigeren in Duitsland
Thanks! Daar eens goed naar kijken. Op de Garmin gaat het inderdaad beter. Loopt ook minder vaak vast.
Re: Navigeren in Duitsland
www.kurviger.de
Gratis en leuk om mooie routes door Duitsland te maken. Op te slaan als .gpx .gdb of wat je wilt.
Gratis en leuk om mooie routes door Duitsland te maken. Op te slaan als .gpx .gdb of wat je wilt.
Re: Navigeren in Duitsland
Ben nu in Duitsland maar heb relatief veel snelweg. Veel meer dan in België vorig jaar
Re: Navigeren in Duitsland
Da's mooi, of niet? Je hebt er tenminste fraai weer bij. Maar als je eens meer info geeft over wat je gedaan hebt, kun je ook beter advies krijgen. Welke kaart heb je gebruikt, welke instellingen (heel belangrijk). Kurviger.de heeft ook instellingen die een (groot) verschil kunnen maken.
Honda CRF1000LD-Africa Twin, Zumo XT, GPSmap76CSx
Re: Navigeren in Duitsland
Ik heb precies de instellingen gebruikt die je aangaf, met uitzondering van de tolwegen. Het ging vooral mis vanaf Trier naar bad ems en Limburg An der Lahn. Hebben daarbij echt veel snelweg gehad, terwijl ik op het scherm al groene wegen zag liggen.
Overigens ook met de 3.90 kaarten.
Is kuerviger te combineren met onroute?
Overigens ook met de 3.90 kaarten.
Is kuerviger te combineren met onroute?
Re: Navigeren in Duitsland
Er is iets niet goed. Alleen de OMK actief. Te vermijden wegen NIETS selecteren/ aanvinken, misschien alleen Onverharde Wegen. Tolwegen vermijden/ aanvinken betekent dat de OMK een grote weerstand heeft om je door plaatsen te sturen, met soms grote omwegen tot gevolg. De OMK mag je met deze instellingen niet over snelwegen sturen.
Met kurviger.de sla je een gemaakte route als track op. Deze track converteer je in de Zumo naar een route (herberekenen uitschakelen).
Met kurviger.de sla je een gemaakte route als track op. Deze track converteer je in de Zumo naar een route (herberekenen uitschakelen).
Honda CRF1000LD-Africa Twin, Zumo XT, GPSmap76CSx
- Mike Schenk
- WayPoint relatie
- Berichten: 366
- Lid geworden op: 4 apr 2008 22:47
- Locatie: Den Haag
- Contacteer:
Re: Navigeren in Duitsland
Dat is niet helemaal waar. Sommige snelwegen zitten bij de OMK in het motornetwerk. Vaak om je bijvoorbeeld over een rivier heen te helpen, zoals de Rijn. En dat kon wel eens het geval zijn op de route van Trier naar Bad Ems want dan moet de Rijn worden overgestoken.zoeff50 schreef:De OMK mag je met deze instellingen niet over snelwegen sturen.
Met "tolwegen vermijden" aan worden ook alle centra van steden en dorpen vermeden. En aangezien het rondom de Rijn nogal dichtbebouwd is, is dat waarschijnlijk de reden waarom de OMK voor een groot deel snelwegen pakt. Tolwegen toestaan maakt daar waarschijnlijk verschil in.
Als ik zelf een route maak en ik moet de Rijn over pak ik ook een flink stuk snelweg om de drukte rond al die stadjes te vermijden.
Garmin Zumo 350 | Kawasaki Versys 650 2015
Garmin GPSMap 276Cx BMW R1200 GSA LC 2014
Garmin GPSMap 276Cx BMW R1200 GSA LC 2014
Re: Navigeren in Duitsland
Ik heb inderdaad alleen de OMK actief gehad. Zelfs nog een keer extra geswitched ( ==> Garmin aan > opnieuw opstarten > OMK aan > opnieuw opstarten).
Heb alleen onverharde wegen vermijden en U-Bochten vermijden aan gehad.
Denk dat we uiteindelijk van de 400 km op een dag 50km snelweg hebben gehad. Das vrij fors, zeker aangezien ik groene wegen zag liggen op het scherm.
Heb alleen onverharde wegen vermijden en U-Bochten vermijden aan gehad.
Denk dat we uiteindelijk van de 400 km op een dag 50km snelweg hebben gehad. Das vrij fors, zeker aangezien ik groene wegen zag liggen op het scherm.