Waypoints bij routes van sporen

Adviesvragen, voor als je vooral voor in de auto en/of op de motor een GPS zoekt
Plaats reactie
hansvds
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 84
Lid geworden op: 11 okt 2004 09:48
Locatie: Woudrichem

Waypoints bij routes van sporen

Bericht door hansvds »

Mijn werkwijze is als volgt:
Maak een route in Basecamp, waarin ik koffie-, lunch- en thee-stops integreer. Alleen die punten en het begin en einde aangekondigd zijn aangekondigd.
Vervolgens maak ik een spoor van de route en laad dat in de GPS en stuur het rond aan de leden van mijn groepje.
Ten slotte activeren ze het spoor in de GPS en laten de GPS een route maken van het spoor.
Het grote voordeel is dat je nagenoeg nooit discussie krijgt over de te volgen route, echter HET grote nadeel van deze werkwijze is dat je in een degelijke route alle geïntegreerde stops kwijt bent.

Waar ik nu naar zoek is een manier om die stops, bij het rijden van de route van het spoor, toch aangekondigd te krijgen.
Ideeën?
Als je wijst wijzen er drie vingers terug!!
FJR 1300 Midnight Black 2009 met Zumo XT en Peter57 steun boven de tellers en SENA 10U Shoei helmset.

Hans Schipper
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 527
Lid geworden op: 29 apr 2004 10:07
Locatie: Dijk en Waard

Re: Waypoints bij routes van sporen

Bericht door Hans Schipper »

Jazeker, Hans. Maak van die waypoints gewoon een POI bv mbv javawa rtwtool. Sla het gpi.bestand op in de map garmin/poi en klaar is Hans. :D

Gebruikersavatar
FM
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 5006
Lid geworden op: 30 mei 2005 20:49
Locatie: Holsbeek

Re: Waypoints bij routes van sporen

Bericht door FM »

Of de MrGps-methode: maak deelroutes van stop naar stop.
Zumo XT, KTM 790 Adventure, SRC op Schubert C3 Pro, Edge Touring, Edge Explorer 2

Gebruikersavatar
Toontje
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2016
Lid geworden op: 16 apr 2004 21:52
Locatie: Malden

Re: Waypoints bij routes van sporen

Bericht door Toontje »

Waarom zo moeilijk? Je kan waypoints gewoon overzetten via Basecamp. Dan vind je ze onder "Opgeslagen" terug.
Den groenten . . . Toontje ©¿©

Zumo XT met Schuberth S2 Sport + SRC en Samsung S21 op Triumph Tiger 800 XRT 2019 en Suzuki RF900R 1996.

Rush FZ1N
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2231
Lid geworden op: 2 jan 2009 11:08
Locatie: Veldhoven

Re: Waypoints bij routes van sporen

Bericht door Rush FZ1N »

Toontje schreef:Waarom zo moeilijk? Je kan waypoints gewoon overzetten via Basecamp. Dan vind je ze onder "Opgeslagen" terug.
De Waypoints worden dan gewoon voorbij gereden omdat ze dan niet opgemerkt worden. Er wordt namelijk niet gewaarschuwd dat je bij een Waypoint komt.
Zumo XT2 op FJR1300AS (motor), Edge 1040 op Levo FSR(atb), Pegasus Evo (e-bike) en voor wandelen en Nuvi 3598LMTD voor auto.

Gebruikersavatar
tony rave
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2113
Lid geworden op: 1 dec 2004 14:33
Locatie: View over Baltic Sea

Re: Waypoints bij routes van sporen

Bericht door tony rave »

Nooit gedaan maar wellicht is dit het proberen waard:

1 Converteer de route naar een track (bv. in Basecamp).
2 Voorzie de Waypoints van een proximity waarschuwing.
3 Selecteer beide bestanden (b.v. in Basecamp) en exporteer deze (als 1 gpx bestand dus).
4 Stuur dit GPX bestand naar de navigator.
5 Dan heb je daar de track, die b.v. de Zumo's ook naar een 'route' kunnen converteren.
6 Importeer ook de WP's, die zouden een waarschuwing moeten genereren zodra je binnen het opgegeven bereik komt. Mits de navigator ook ingesteld staat op het weergeven van zo'n alarm.

Ik weet niet of b.v. de Zumo's zo'n Waypoint proximity alarm kunnen geven, de Garmin outdoor toestellen wel.
Ж MapSource ► route-creatie ║ directe-route + track ► GPSMap's 60CSx, 79S, 276Cx (probleemloos)║BaseCamp ► databeheer Ж

Gebruikersavatar
Toontje
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2016
Lid geworden op: 16 apr 2004 21:52
Locatie: Malden

Re: Waypoints bij routes van sporen

Bericht door Toontje »

Of . . . maak met de waypoints een route en zet die in het toestel. Zet evt. de track erbij als backup. Ik blijf toch een tegenstander van dat gedoe met die tracks. Leer je toestel kennen en er zijn nooit problemen.
Den groenten . . . Toontje ©¿©

Zumo XT met Schuberth S2 Sport + SRC en Samsung S21 op Triumph Tiger 800 XRT 2019 en Suzuki RF900R 1996.

Gebruikersavatar
FM
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 5006
Lid geworden op: 30 mei 2005 20:49
Locatie: Holsbeek

Re: Waypoints bij routes van sporen

Bericht door FM »

Maar ts gebruikt de track om te verdelen over een groep medemotorrijders om de grootste kand te hebben dat iedereen dezelfde route rijdt. Dan is een spoor zo veel beter dan een route.
Zumo XT, KTM 790 Adventure, SRC op Schubert C3 Pro, Edge Touring, Edge Explorer 2

Gebruikersavatar
Frank
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2549
Lid geworden op: 14 mar 2004 23:36
Locatie: Helmond (Stiphout)

Re: Waypoints bij routes van sporen

Bericht door Frank »

Track/spoor blijven gebruiken en POI's maken van de waypoints!
Toontje heeft in principe wel gelijk, maar voor het delen van routes met meerdere mensen is de "MrGPS-methode" (track als routebasis) onontbeerlijk, zeker als er verschillende systemen in gebruik zijn.
Groeten,
Frank

BMW F800GT/Zumo XT/GPSmap 62s/ Edge 830/VivoActive 3/Venu SQ

Gebruikersavatar
peter2310
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 262
Lid geworden op: 4 mei 2005 13:09
Locatie: Zevenbergen

Re: Waypoints bij routes van sporen

Bericht door peter2310 »

Hans Schipper schreef:Jazeker, Hans. Maak van die waypoints gewoon een POI bv mbv javawa rtwtool. Sla het gpi.bestand op in de map garmin/poi en klaar is Hans. :D
En dat is de oplossing als je voor dergelijke tussenstops gewaarschuwd wil worden. Net als een flitspaal of roodlicht controle krijg je hierbij ook een akoestisch signaal, als je dit tenminste op je toestel hebt ingesteld. Op welke afstand je gewaarschuwd wil worden kun je opgeven bij het maken van zo`n POI. Je kunt zelfs je eigen icoon en geluid gebruiken. In RTWtool genereer je hiermee een .GPI. Dit bestand plaats je in de map POI op je toestel, hierin staan ook de GPI`s van je flitspalen. Daarnaast dien je in de instellingen van je toestel aan te geven dat je ook gewaarschuwd wilt worden voor je eigen nuttige plaatsen.

Peter
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Garmin ZUMO 550 - Garmin Edge Touring - Scala Rider Q1
In gebruik: Garmin Edge Explorer - Garmin ZUMO 590 - Cardo Freecom 4

hansvds
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 84
Lid geworden op: 11 okt 2004 09:48
Locatie: Woudrichem

Re: Waypoints bij routes van sporen

Bericht door hansvds »

Hans Schipper schreef:Jazeker, Hans. Maak van die waypoints gewoon een POI bv mbv javawa rtwtool. Sla het gpi.bestand op in de map garmin/poi en klaar is Hans. :D
Mijn dank, naamgenoot. Nu weet ik in ieder geval de oplossing! Dat is al een hele vooruitgang!

Of ik dat in mijn groepje kan gebruiken zal moeten blijken. Ze zijn allemaal niet zo heel handig met een GPS en met de computer en zonder goede handleiding krijgen ze het al helemaal niet voor elkaar. We gaan het meemaken.
Als je wijst wijzen er drie vingers terug!!
FJR 1300 Midnight Black 2009 met Zumo XT en Peter57 steun boven de tellers en SENA 10U Shoei helmset.

Gebruikersavatar
guzzi vero
Berichten: 1709
Lid geworden op: 28 sep 2006 00:38
Locatie: Oostduinkerke

Re: Waypoints bij routes van sporen

Bericht door guzzi vero »

werkt perfect hoor. Doe het al 10 jaar zo. Maak trouwens een speciale lijst in BC en zet daar al je stops (waypoints) in en voeg toe naarmate je ritten maakt. Zo blijven ze in 1 lijst staan en maak er telkens een gpi van (overschrijf de vorige) en heb je ze steeds allemaal in je gps zitten. Doe hetzelfde met bezienswaardigheden als je op reis gaat bv. Makkelijker kan echt niet. Telkens gewoon in de POI map van de gps zetten.
BMW R1200RT en nog wat andere meuk - Zumo 590 - SP2820

hansvds
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 84
Lid geworden op: 11 okt 2004 09:48
Locatie: Woudrichem

Re: Waypoints bij routes van sporen

Bericht door hansvds »

guzzi vero schreef:werkt perfect hoor. Doe het al 10 jaar zo. Maak trouwens een speciale lijst in BC en zet daar al je stops (waypoints) in en voeg toe naarmate je ritten maakt. Zo blijven ze in 1 lijst staan en maak er telkens een gpi van (overschrijf de vorige) en heb je ze steeds allemaal in je gps zitten. Doe hetzelfde met bezienswaardigheden als je op reis gaat bv. Makkelijker kan echt niet. Telkens gewoon in de POI map van de gps zetten.
Dat is nou frappant! Ik was net doende om iets dergelijks uit te proberen.
Vraag me nu alleen af of ik op deze wijze niet veel te veel, eigenlijk overtollige ballast, in de GPS krijg die relatief gezien veel te veel ruimte inneemt. Eerst maar eens afmaken en dan conclusies trekken. Misschien valt het wel mee.
Als je wijst wijzen er drie vingers terug!!
FJR 1300 Midnight Black 2009 met Zumo XT en Peter57 steun boven de tellers en SENA 10U Shoei helmset.

Hans Schipper
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 527
Lid geworden op: 29 apr 2004 10:07
Locatie: Dijk en Waard

Re: Waypoints bij routes van sporen

Bericht door Hans Schipper »

Graag gedaan, Hans. Mijn ervaring met pois in groepsverband is, dat dit best meevalt. De andere reisgenoten blijken toch handiger dan gedacht.
Wat de steeds uitbreidende lijst pois betreft, het is één gpi bestand dat steeds het oude overschrijft. Op zich heb je al die pois niet nodig, maar het verhoogt het gebruiksgemak. In mijn Zumo 660 bv begint de BigBen te beieren als ik " 't Hilletje" in Kootwijk nader voor een latte macchiato. Niet echt nodig, maar wel :D

Plaats reactie

Terug naar “In de auto en op de motor”