Route alleen activeren zonder herberekenen?

De specifiek op motorrijders gerichte navigatiesystemen van Garmin, introductie 2016
Plaats reactie
Hans K
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 156
Lid geworden op: 9 mei 2007 18:40
Locatie: Leiden

Route alleen activeren zonder herberekenen?

Bericht door Hans K »

Met mijn SP2820 kon ik een opgeslagen route activeren die dan op de kaart werd weergegeven en daar kon ik dan naartoe rijden en zodra ik erop zat werd de route opgepakt.
Bij de 595 is die mogelijkheid er niet. Zodra je een route in de reisplanner activeert word gelijk gevraagd op welk punt je hem wilt oppakken. Dat is dan lastig, als je veel via punten hebt weet je niet welke je moet kiezen, dat doe je normaal door gewoon zo snel mogelijk naar de routelijn te rijden en hem dan weer op te pakken zonder herberekenen. Als je weinig route punten hebt wordt een groot deel van de route herberekend als aanrijdroute dat wil je ook niet.
Is het vragen naar een startpunt en het berekenen niet uit te schakelen?
Als ik van de route af rijd (met auto herber. uit) dan blijf ik gewoon de route zien en kan ik er naartoe rijden. Dit zou ik ook willen als ik even een tussendoor bestemminkje heb opgegeven en met een klein routetje ernaartoe ben geweest. Dan wil ik gewoon de oude route zonder (deel) herberekenen weer kunnen activeren en verdergaan nadat ik ernaartoe gereden ben.
Rijdersgroet, Hans K

Zumo595, SW 4.40; CN NTU 2020-30; OnRoute Eur 5.15; Nokia 6310I; Scala rider powerset G4 2.3; BaseCamp v4.6.2; HD-StreetBob; HD-XLH-1200; Duc-Chiara-900; Cagiva-600.; Kever 1200 '62.

Gebruikersavatar
jhaarsma
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 355
Lid geworden op: 7 aug 2006 10:13
Locatie: Katwijk
Contacteer:

Re: Route alleen activeren zonder herberekenen?

Bericht door jhaarsma »

Misschien heb je iets aan het volgende filmpje?
https://www.mrgps.nl/kennis/zumo-3xx-59 ... et-tanken/
Zumo 350, Edge Touring, Quest, GPS Map 60C, eTrex Touch 25, eTrex Legend HCx, Elemnt Bold.

Gebruikersavatar
Mgent
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2649
Lid geworden op: 28 aug 2007 09:44
Locatie: Adinkerke

Re: Route alleen activeren zonder herberekenen?

Bericht door Mgent »

Hans K schreef:Met mijn SP2820 kon ik een opgeslagen route activeren die dan op de kaart werd weergegeven en daar kon ik dan naartoe rijden en zodra ik erop zat werd de route opgepakt.
Bij de 595 is die mogelijkheid er niet. Zodra je een route in de reisplanner activeert word gelijk gevraagd op welk punt je hem wilt oppakken. Dat is dan lastig, als je veel via punten hebt weet je niet welke je moet kiezen, dat doe je normaal door gewoon zo snel mogelijk naar de routelijn te rijden en hem dan weer op te pakken zonder herberekenen. Als je weinig route punten hebt wordt een groot deel van de route herberekend als aanrijdroute dat wil je ook niet.
Het kan allemaal eenvoudig. Wanneer je een route maakt heb je minimum twee viapunten, begin en einde. Wanneer je de route naar het toestel stuurt, stuur dan ook het startpunt mee. Wil je naar b-heb gein van de route rijden? Selecteer in Waarheen en opgeslagen, het start viapunt en laat je er naar toe sturen. Eens aangekomen, start route op en vertrek.
Wel opletten met de nieuwe toestellen zorg dat buiten begin en einde alle punten op niet waarschuwen staan tenzij je er een aantal verplicht te bezoeken punten in staan hebt. Want eens je een viapunt mist wordt je er steeds naar terug gestuurd. Heb je met een vormingspunt niet.

Hans K schreef:Als ik van de route af rijd (met auto herber. uit) dan blijf ik gewoon de route zien en kan ik er naartoe rijden. Dit zou ik ook willen als ik even een tussendoor bestemminkje heb opgegeven en met een klein routetje ernaartoe ben geweest. Dan wil ik gewoon de oude route zonder (deel) herberekenen weer kunnen activeren en verdergaan nadat ik ernaartoe gereden ben.
Wil je ergens van je route af en is het moeilijk om die nadien terug te vinden?
Op het punt waar je de route wil verlaten tik even op de routepijl of voertuig en sla op. Verlaat de route, wil je nadien terug naar dat punt, weer hetzelfde, waarheen, opgeslagen en rij weer naar de route, aangekomen, start route weer op en je bent weer vertrokken. En zo zijn er nog tal van mogelijkheden.
Zumo XT, iPhone 13 Pro Max, Shubert SRC M1+ SCM1 , BaseCamp 4.8.12, CN Europe NTU 2023.20, Onroute motor 5.15 Europa, tomtom Vio.

Hans K
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 156
Lid geworden op: 9 mei 2007 18:40
Locatie: Leiden

Re: Route alleen activeren zonder herberekenen?

Bericht door Hans K »

Mgent: Ik wil dus zeker niet de route bij het startpunt oppakken want daar heb ik net ruim meer dan 100km voor gereden, dus dat ga ik niet opnieuw doen. Het idee van het aanmaken van een hulppunt waar ik de route verlaat is een goed idee, maar mogelijk dat je de route pas later gaat verlaten volgens de hulproute en dan ga je dus ook een stuk terug en doe je dat twee keer. Zelfs bij het opnieuw starten van de route (met softe via punten) als je al op de route staat gaat het vaak mis en wordt je toch eerst weer een stuk teruggestuurd.
Ik wil gewoon alleen de route weer activeren zonder dat er een aanrijdroute woord berekend met ook een herberekening van de rest van de route (dat geeft vaak toch afwijkingen met de oorspronkelijke.

jhaarsma: Dank voor de link. Zelfs Hans heeft er dus last van zie ik. Er staan wel goede ideeën in het filmpje, maar het simpelweg alleen opnieuw activeren van een route zoals vroeger kon lijkt niet meer mogelijk. Erg jammer.
Rijdersgroet, Hans K

Zumo595, SW 4.40; CN NTU 2020-30; OnRoute Eur 5.15; Nokia 6310I; Scala rider powerset G4 2.3; BaseCamp v4.6.2; HD-StreetBob; HD-XLH-1200; Duc-Chiara-900; Cagiva-600.; Kever 1200 '62.

Gebruikersavatar
FM
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 5006
Lid geworden op: 30 mei 2005 20:49
Locatie: Holsbeek

Re: Route alleen activeren zonder herberekenen?

Bericht door FM »

Maak ook een spoor van je route , maak die zichtbaar . Als je dan van route bent, de route NIET activeren, maar op zicht naar het spoor rijden. Dan pas de route activeren.

Of als je geen spoor hebt om zichtbaar te maken: kies je route maar kies ipv 'ga' voor 'kaart'. Nu zie je ook je route (zoom zo ver uit dat je en de route en je huidige plaats ziet), en rijd zo op zicht naar de route. Eens op de route, activeer ze (met 'ga').
Zumo XT, KTM 790 Adventure, SRC op Schubert C3 Pro, Edge Touring, Edge Explorer 2

Hans K
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 156
Lid geworden op: 9 mei 2007 18:40
Locatie: Leiden

Re: Route alleen activeren zonder herberekenen?

Bericht door Hans K »

FM: Dank voor de tips. Dat spoor had ik ook al in gedachte. De tweede manier ga ik ook uitproberen.
Maar ook al rijd je al op de route, dan nog wil de 595 gaan herberekenen waarbij er soms omrijdend naar een stuk terug op de route gegaan wordt en het vervolg van de route opnieuw wordt berekend, met alle kans op afwijkingen.
Wat ik zoek is een manier om de route volledig in tact te laten en weer te gaan volgen.
Rijdersgroet, Hans K

Zumo595, SW 4.40; CN NTU 2020-30; OnRoute Eur 5.15; Nokia 6310I; Scala rider powerset G4 2.3; BaseCamp v4.6.2; HD-StreetBob; HD-XLH-1200; Duc-Chiara-900; Cagiva-600.; Kever 1200 '62.

Gebruikersavatar
RonalT
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 3852
Lid geworden op: 20 sep 2006 19:14
Locatie: Dinteloord
Contacteer:

Re: Route alleen activeren zonder herberekenen?

Bericht door RonalT »

Als je naar de route bent toe gereden en je activeert de route als je op de route staat wordt er niets herberekend....
Je kan dan de route gewoon oppakken.

Wel zorgen voor een route waarin alle of althans de meeste routepunten op 'geen waarschuwing' staan. Alleen begin en einde en een punt wat je perse wilt bezoeken op 'waarschuwen' zetten.
Groeten, RonalT

Mijn epitaaf wordt volgens mijn vrouw: zo en nu is iedereen de weg kwijt!

SP2610, Z340, Z550, Z590, CityNavigator, OpenStreetMap, OMK
En een Vivosmart HR / Vivoactive 4 om mijn arm. EDGE 130 en 530 voor op de fiets

Gebruikersavatar
FM
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 5006
Lid geworden op: 30 mei 2005 20:49
Locatie: Holsbeek

Re: Route alleen activeren zonder herberekenen?

Bericht door FM »

Hans K schreef:Maar ook al rijd je al op de route, dan nog wil de 595 gaan herberekenen waarbij er soms omrijdend naar een stuk terug op de route gegaan wordt en het vervolg van de route opnieuw wordt berekend,
RonalT haalt het al aan. Herberekenen en terugsturen naar een punt op de route gebeurt als je een hard viapunt gemist hebt. Probeer zo weinig mogelijk van die harde punten in een route te gebruiken. Enkel harde punten die je absoluut wil bezoeken, zoals koffiestops bv.

Maar als de grootste bekommernis het intact laten van de route is , zoals dat bij mij ook het geval is, raad ik aan om met een spoor te werken ipv een route. Ik raad je aan deze filmpjes van Hans Vaesen eens te bekijken:
https://www.youtube.com/watch?v=jMXShHZ_dDo
https://www.youtube.com/watch?v=0pjuRFTzueg
Zumo XT, KTM 790 Adventure, SRC op Schubert C3 Pro, Edge Touring, Edge Explorer 2

Gebruikersavatar
guzzi vero
Berichten: 1706
Lid geworden op: 28 sep 2006 00:38
Locatie: Oostduinkerke

Re: Route alleen activeren zonder herberekenen?

Bericht door guzzi vero »

Als je een route rijdt die niet van een track in de gps gemaakt werd dan blijft het koninklijke principe bij het maken ervan steeds geldig. Je zet je route uit in BC en maak daar een track van. Was deze eerst met activiteitenprofiel motor snelste tijd uitgezet, wijzig dan je activiteitenprofiel in de route eigenschappen naar kortste afstand en laat de route herberekenen (heb je die activiteitenprofielen nog niet aangemaakt in de opties van BC, maak ze dan aan). Pas deze dan aan aan de zojuist gemaakte track en maak alle via-punten soft (niet allerteren).
Sla zowel route als track op in je gps en maak je track zichtbaar.
Als je dan de route activeert heb je slechts 2 punten begin en einde (maak hier in je route waypoints van met een herkenbare naam zodat je ze makkelijk terug vindt en vergeet niet in de eigenschappen ervan een categorie mee te geven zodat je ze makkelijker kan opzoeken.
Wijk je van de route af om een of andere reden kan je 2 dingen doen. Ofwel op zicht naar de track rijden en daar de route opnieuw oppakken, of een tussentijds herkenningspunt aanmaken waar je dan terug naar toe rijdt en dan pas terug de route opstart, of dat punt waar je heen wil rijden in de route invoegen. De gps gaat dan wel aan het herberekenen (met de instellingen van de gps) maar aangezien je bij het maken van de route zowel snelste tijd als kortste afstand gebruikt hebt zal de route maar tussen 2 viapunten afwijken. Voor de rest blijft de route intact.
Heb je in je route een hard via punt (waypoint) gemist mag je gerust de skip gebruiken. Gps gaat wel herberekenen maar route blijft intact omdat je ze op "de juiste" manier gemaakt hebt
BMW R1200RT en nog wat andere meuk - Zumo 590 - SP2820

Gebruikersavatar
Toontje
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2016
Lid geworden op: 16 apr 2004 21:52
Locatie: Malden

Re: Route alleen activeren zonder herberekenen?

Bericht door Toontje »

Als je niets wilt veranderen, kan je altijd de route laten berekenen naar het beginpunt. De eigenlijke route wordt dan ook op de kaart zichtbaar en dan kan je er naar toe rijden. Ter plaatse start je de route opnieuw op naar het eerstvolgende punt in de lijst. Dat punt moet je dan wel even uitzoeken.
Den groenten . . . Toontje ©¿©

Zumo XT met Schuberth S2 Sport + SRC en Samsung S21 op Triumph Tiger 800 XRT 2019 en Suzuki RF900R 1996.

Hans K
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 156
Lid geworden op: 9 mei 2007 18:40
Locatie: Leiden

Re: Route alleen activeren zonder herberekenen?

Bericht door Hans K »

Dank voor alle tips. Ik ben er nog niet uit, maar ik ga de tips gebruiken.
Ik maak de route met softe via punten en alleen harde waar ik echt langs wil (lunch ofzo).
Ik zet van elke route ook een spoor op de 595 dit spoor zet ik dan de dag van de rit continu in beeld.
Als ik tussendoor even een ander routetje berekend heb (tankstop ofzo) en ik wil terug naar de route dan heb ik de track nog in beeld om naartoe te rijden. en dan de route pas te activeren.
Ook kan ik de route op zoeken in de reisplanner nog niet activeren met "Ga!" maar bekijken met "Kaart" en ook dan er eerst naartoe rijden en dan pas activeren met "Ga!".
Ik laat na de vakantie wel eten of deze trucs om deze onvolkomenheid te omzeilen bevalt.
Rijdersgroet, Hans K

Zumo595, SW 4.40; CN NTU 2020-30; OnRoute Eur 5.15; Nokia 6310I; Scala rider powerset G4 2.3; BaseCamp v4.6.2; HD-StreetBob; HD-XLH-1200; Duc-Chiara-900; Cagiva-600.; Kever 1200 '62.

Gebruikersavatar
Toontje
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2016
Lid geworden op: 16 apr 2004 21:52
Locatie: Malden

Re: Route alleen activeren zonder herberekenen?

Bericht door Toontje »

Hij is wel lang met vakantie . . .
Den groenten . . . Toontje ©¿©

Zumo XT met Schuberth S2 Sport + SRC en Samsung S21 op Triumph Tiger 800 XRT 2019 en Suzuki RF900R 1996.

Plaats reactie

Terug naar “Garmin Zumo 595LM”