Afsluiten Basecamp

De opvolger van Mapsource
RobK
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 140
Lid geworden op: 18 dec 2004 21:46
Locatie: Deventer

Afsluiten Basecamp

Bericht door RobK »

Wanneer ik nieuwe gegevens (tracks) vanuit mijn Oregon 600T naar basecamp overzet kan ik de laatste tijd basecamp meestal niet meer op een normale manier afsluiten (kruisje rechtsboven), Windows geeft dan aan dat basecamp niet reageert. Geforceerd afsluiten na een minuut of 10 via taakbeheer gaat uiteraard wel maar vaak dan ik dan mijn recente aanpassingen kwijt.
Er staan inmiddels wel vele honderden eigen bestanden in de basecamp database.
Dit gebeurt zowel onder windows 7 als windows 10.
Als ik alleen de gegevens uit de basecamp database bekijk is het normale afsluiten geen probleem.
Wie herkent dit?

Arno de Ruig
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 198
Lid geworden op: 4 aug 2005 14:31
Locatie: Friesland

Re: Afsluiten Basecamp

Bericht door Arno de Ruig »

Dit komt mij bekend voor (Windows10). Sluit ik Basecamp hardhandig af dan blijkt een enkele keer dat ik wat gegevens kwijt ben; meestal overigens blijft alles bewaard. Bij mij is het systeem ongeveer 5 minuten bezig Basecamp netjes af te sluiten. Ik heb een redelijk snel systeem.

Mijn database (4.6) is ongeveer 136Mb groot.
--------------------------------------------------------
Garmin Camper760 - Oregon 600T

ankeric
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1143
Lid geworden op: 25 jun 2008 22:02
Locatie: Woerden

Re: Afsluiten Basecamp

Bericht door ankeric »

Ja, ik herken het.
Aantal items in database is niet het probleem (ik heb 2.000 tracks en 12.000 waypoints, 300 MB).
Jij raakt "vaak ... recente aanpassingen kwijt". Ik heb dat maar één keer gezien. (Dat is niet hetzelfde als "het is maar één keer gebeurd").
Wat ik mij (en jou) afvraag: heb je vanuit BaseCamp iets gewijzigd op de GPS?
Heb je gekozen voor "Eject" van de GPS (of hoe dat ook mag heten in het Nederlands)?
Als ik hier thuis de PC van Anke uitzet, vraagt Windows: "Er zijn gebruikers (Eric in ons geval) verbonden, die raken mogelijk hun werk kwijt. Wilt u toch doorgaan?"
Stel dat BaseCamp ziet dat er een GPS verbonden is en in feite de vraag zou willen (of moeten) stellen:
"Eject USB Drives Before Removing Them?".
Maar... ik weet niet of het hier speelt tijdens óf nadat de GPS verbonden is geweest. Ik ga beter opletten. Al is dat lastig: het speelt hier hooguit een paar keer per maand. In ieder geval zou ik ook kijken of het verschil maakt of je wel/niet iets wijzigt op de GPS.
Niet meer actief op dit forum...

Gebruikersavatar
RonalT
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 3852
Lid geworden op: 20 sep 2006 19:14
Locatie: Dinteloord
Contacteer:

Re: Afsluiten Basecamp

Bericht door RonalT »

RobK schreef:....Windows geeft dan aan dat basecamp niet reageert. Geforceerd afsluiten....
Het komt bij mij regelmatig voor dat Basecamp niet reageert. Ook na een uur of na 2 uur staat dat er dan nog steeds.
Inderdaad vervelend. Maar kwijtraken van gegevens kan ik niet zeggen. :cry:
Groeten, RonalT

Mijn epitaaf wordt volgens mijn vrouw: zo en nu is iedereen de weg kwijt!

SP2610, Z340, Z550, Z590, CityNavigator, OpenStreetMap, OMK
En een Vivosmart HR / Vivoactive 4 om mijn arm. EDGE 130 en 530 voor op de fiets

manus
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 498
Lid geworden op: 11 jun 2005 19:13

Re: Afsluiten Basecamp

Bericht door manus »

Juist daarom gebruik ik basecamp enkel voor nieuwe dingen.
Elke keer maak ik basecamp helemaal leeg.
Sla alles op in de pc op de harde schijf.
Garmins wegen zijn ondoorgrondelijk.

ankeric
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1143
Lid geworden op: 25 jun 2008 22:02
Locatie: Woerden

Re: Afsluiten Basecamp

Bericht door ankeric »

Dat noem ik:
Het kind met het badwater weggooien.
Met een kanonskogel op een mug schieten.


Het gebeurt zelden (1) en meestal ben je niets kwijt (2).

Als BaseCamp opstart, begint BaseCamp met: "Checking - List data file".
Mijn verwachting, hoop is dat BaseCamp bij het afsluiten eerst alles wegschrijft en daarna de index(en) bijwerkt. Dat laatste gaat misschien fout als BaseCamp hangt bij het afsluiten. Maar wordt - meestal - hersteld bij het weer opstarten.

En die hypothese staat dan weer los van de relatie die Rob legt met de aanwezigheid van een USB verbinding met de GPS.

Uiteraard schiet ik zelf ook met een kanonskogel op dezelfde mug.
Al mijn tracks én alles wat ik belangrijk vind wordt óók als gpx bestand opgeslagen. Maximaal één track per gpx bestand.
Want, mijn ervaring, de kans dat ik zelf iets onbedoeld verwijder is vele malen groter dan de kans dat BaseCamp iets niet opslaat.
Ik gooi soms hele Lijsten weg uit BaseCamp: foutje.. maar geen probleem, want altijd een back-up.
Niet meer actief op dit forum...

ankeric
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1143
Lid geworden op: 25 jun 2008 22:02
Locatie: Woerden

Re: Afsluiten Basecamp

Bericht door ankeric »

Update 03-07-2017 13:25:
  • BaseCamp is geopend.
  • Route voor vandaag gewijzigd.
  • Hang GPS aan de USB poort > Mass storage mode.
  • Niets is verstuurd van Basecamp naar GPS.
  • Niets is verstuurd van GPS naar Basecamp.
  • Niets gewijzigd vanuit BaseCamp op de GPS.
  • Sluit BaseCamp af (vraag niet waarom ik BaseCamp nu af wilde sluiten 8)).
  • BaseCamp sluit niet af, na 2 minuten vraagt Windows: BaseCamp reageert niet, Afsluiten of Wachten?
  • Ik kies voor "Afsluiten".
  • Start BaseCamp opnieuw: de laatste wijziging van de route is aanwezig.
  • Stuur alles (kaart, route, track, waypoints) naar de GPS.
  • Eject GPS...
  • Sluit BaseCamp: direct afgesloten.
Laatst gewijzigd door ankeric op 3 jul 2017 21:16, 2 keer totaal gewijzigd.
Niet meer actief op dit forum...

Gebruikersavatar
Frank
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2533
Lid geworden op: 14 mar 2004 23:36
Locatie: Helmond (Stiphout)

Re: Afsluiten Basecamp

Bericht door Frank »

Ook ik heb de ervaring dat Basecamp zelden (eigenlijk nooit.....) informatie verliest na een melding 'reageert niet'.

Basecamp schrijft alle wiizigingen direct weg in de database, vandaar dat een onverwachte fout eigenlijk geen gevolgen zou moeten hebben.
Groeten,
Frank

BMW F800GT/Zumo XT/GPSmap 62s/ Edge 830/VivoActive 3/Venu SQ

ankeric
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1143
Lid geworden op: 25 jun 2008 22:02
Locatie: Woerden

Re: Afsluiten Basecamp

Bericht door ankeric »

Frank schreef:Basecamp schrijft alle wijzigingen direct weg in de database, vandaar dat een onverwachte fout eigenlijk geen gevolgen zou moeten hebben.
Klopt niet --- helemaal.
Soms heb ik gezien dat de database - inderdaad - wordt gewijzigd tijdens gebruik.
Maar vandaag eerder een testje gedaan: nieuwe route gemaakt en gekeken of de database (op file niveau) is gewijzigd.
Nee, niet dus! Database loopt 15 minuten achter.
Daarna met Task Manager BaseCamp afgesloten (test!).
BaseCamp start: kan database niet openen, wilt u repareren?
Ja, graag...
Database is daarna weer oké, maar de wijziging (nieuwe route) ontbreekt.
Niet meer actief op dit forum...

Gebruikersavatar
Frank
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2533
Lid geworden op: 14 mar 2004 23:36
Locatie: Helmond (Stiphout)

Re: Afsluiten Basecamp

Bericht door Frank »

Dat laatste is volgens mij niet hoe het zou moeten zijn. Heb je de database misschien op een netwerkschijf staan, eventueel gesynchroniseerd? Dat zou een reden kunnen zijn voor deze 'vertraging'.
Groeten,
Frank

BMW F800GT/Zumo XT/GPSmap 62s/ Edge 830/VivoActive 3/Venu SQ

ankeric
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1143
Lid geworden op: 25 jun 2008 22:02
Locatie: Woerden

Re: Afsluiten Basecamp

Bericht door ankeric »

Nee, eigen PC, geen netwerk in gebruik (geen Anke). En bijzonder, maar tijdens deze "test" ook geen andere - zware - processen actief.
Maar ik begrijp dat jij suggereert dat ik nog een keer zou moeten kijken wanneer de database wordt bijgewerkt. Want, volgens jou zou dat wél - direct (?) - moeten gebeuren. Oké, ga ik doen.

Maar...(1). "Vertraging" wordt ook veroorzaakt door "In Memory Cache". Ik kan me niet voorstellen dat BaseCamp alles direct wegschrijft wat ik doe. En dat kan dan ook een mogelijke verklaringsrichting zijn waarom sommigen (weinigen?) soms (?) wel iets (?) kwijt zijn en anderen niet... (?)

Maar... (2). Ik heb deze test gedaan om te zien of het mogelijk is om in bepaalde omstandigheden (welke dat dan ook precies mogen zijn) informatie kwijt te raken. En ja, dat kan! Al vind ik de Task Manager een weinig representatieve test.

Maar... (3). Als BaseCamp óók voor deze test zou zijn geslaagd dat zou ik weigeren te geloven dat je ooit iets kwijt kunt raken. Nu heb ik reden om te twijfelen. Ik begrijp alleen niet wanneer en waarom het fout gaat (BaseCamp sluit niet af) en wanneer en waarom je dan ook informatie kwijt raakt.
Niet meer actief op dit forum...

Gebruikersavatar
RonalT
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 3852
Lid geworden op: 20 sep 2006 19:14
Locatie: Dinteloord
Contacteer:

Re: Afsluiten Basecamp

Bericht door RonalT »

ankeric schreef:....
Maar ik begrijp dat jij suggereert dat ik nog een keer zou moeten kijken wanneer de database wordt bijgewerkt. Want, volgens jou zou dat wél - direct (?) - moeten gebeuren. Oké, ga ik doen.

Maar...(1). "Vertraging" wordt ook veroorzaakt door "In Memory Cache". Ik kan me niet voorstellen dat BaseCamp alles direct wegschrijft wat ik doe. En dat kan dan ook een mogelijke verklaringsrichting zijn waarom sommigen (weinigen?) soms (?) wel iets (?) kwijt zijn en anderen niet... (?)
....
Waarom zou het niet kunnen? Als je tegenwoordig Google Docs gebruik wordt ook alles direct weggeschreven op het internet. Nog nooit gemerkt dat er iets kwijt raakt.
Dat zou in principe toch ook op je eigen computer moeten kunnen.....
Groeten, RonalT

Mijn epitaaf wordt volgens mijn vrouw: zo en nu is iedereen de weg kwijt!

SP2610, Z340, Z550, Z590, CityNavigator, OpenStreetMap, OMK
En een Vivosmart HR / Vivoactive 4 om mijn arm. EDGE 130 en 530 voor op de fiets

ankeric
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1143
Lid geworden op: 25 jun 2008 22:02
Locatie: Woerden

Re: Afsluiten Basecamp

Bericht door ankeric »

RonalT schreef:Waarom zou het niet kunnen? Als je tegenwoordig Google Docs gebruik wordt ook alles direct weggeschreven op het internet. Nog nooit gemerkt dat er iets kwijt raakt.
Dat zou in principe toch ook op je eigen computer moeten kunnen.....
Waar zeg ik dat het niet kan?
Dat is niet de vraag!
Natuurlijk kan het. Vroeger (dBase, FoxPro) schreven alle databases alle wijzigingen direct weg in de database. Dit waren File System Databases.

Later werden wijzigingen eerst verzameld ("In Memory Cache") en min of meer regelmatig weggescheven. Dit om performance te winnen en om controle te hebben over wat in de database wordt weggeschreven. SQL (om maar eens een voorbeeld te noemen) schrijft Transacties eerst naar een Transactielog en besluit pas op het moment van een "Commit" dit naar de Database te schrijven.
MsOffice (Word, Excel) schrijft helemaal niets naar de harddisk zolang je muteert. Alles wordt in het geheugen bewaard totdat je opslaat (Save). Uitzondering, je kunt als gebruiker instellen: "Save AutoRecover information every [x] minutes".

In het geval van Google Docs (en in vergelijking met BaseCamp):
Type - als test - : letter - even wachten - voor letter - even wachten - voor letter - even wachten... enz.
Tijdens het typen trek je op enig moment de stekker uit je router/switch/modem.
En ga dan kijken of de laatst getypte letter voordat je de stekker eruit trok in de Cloud (of zo je wilt, internet) staat.

Terug naar BaseCamp.
Een aantal mensen (Rob bijvoorbeeld) geven aan dat zij wél informatie kwijtraken op het moment dat zij handmatig (noodgedwongen) BaseCamp afsluiten.
Ik constateer in mijn botte bijl, niet representatieve, niet vergelijkbare "test" hetzelfde.
En natuurlijk kan ik tegen Rob zeggen: je vergist je, je bent niets kwijt, je kunt niets kwijt zijn, want BaseCamp schrijft alle wijzigingen direct weg!
Vraag is dan wel waar baseCamp dán mee bezig is tijdens afsluiten...
Maar zonder tegenbewijs neem ik de bewering van Rob voor waar aan.
Maar dan blijft de vraag: hoe kan hij informatie kwijt zijn?
Terwijl – volgens Frank – óók BaseCamp de informatie direct wegschrijft!

Ik ga nog een keer testen:
Of: worden kleine wijzigingen – direct – weggeschreven? (Niet volgens mijn eerste test).
Of: worden wijzigingen verzameld (cache) en pas als de cache vol is weggeschreven? Dus ik moet een serieuze route maken om te testen? Vanmiddag was mijn "test" een route met – slechts - drie punten. En die route was ik kwijt!
Laatst gewijzigd door ankeric op 3 jul 2017 22:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Niet meer actief op dit forum...

Gebruikersavatar
GPS Expert
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2013 22:41
Locatie: Amsterdam, Apeldoorn, Havelte, Hilversum, Hoensbroek, Leusden, Privé les of GPS Helpdesk
Contacteer:

Re: Afsluiten Basecamp

Bericht door GPS Expert »

RobK schreef:Wanneer ik nieuwe gegevens (tracks) vanuit mijn Oregon 600T naar basecamp overzet kan ik de laatste tijd basecamp meestal niet meer op een normale manier afsluiten (kruisje rechtsboven), Windows geeft dan aan dat basecamp niet reageert. Geforceerd afsluiten na een minuut of 10 via taakbeheer gaat uiteraard wel maar vaak dan ik dan mijn recente aanpassingen kwijt.
Er staan inmiddels wel vele honderden eigen bestanden in de basecamp database.
Dit gebeurt zowel onder windows 7 als windows 10.
Als ik alleen de gegevens uit de basecamp database bekijk is het normale afsluiten geen probleem.
Wie herkent dit?
Sleep je ze zelf stuk voor stuk naar basecamp of Druk je op de knop overdracht in de werkbalk?

In dit laatste geval worden alle gegevens uit de Oregon in een lijst gezet met de naam Oregon en tijd/datum. Terwijl dit gebeurd wordt de inhoud van de Oregon vergeleken met wat er al in de database staat om te controleren of er dubbelen inzitten. En als je meerdere van deze ingelezen lijsten hebt, dan kan het met BaseCamp heeeeeeel lang duren totdat deze weer response geeft. Mogelijk wel uren. Dan dien je vooral niet naar Windows te luisteren wat betreft het niet reageren. Helaas geeft BC geen voortgangsbalk weer.

Ik gebruik zelf deze toesteloverdracht naar basecamp nooit, maar sleep (of rechtermuisknop verzenden) alleen die gegevens uit de oregon naar een zelf gekozen lijst, om zo de over te halen hoeveelheid gegevens te minimaliseren.
Marco

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav, Peaklife/Rage.

Zie ook mijn Kennisforum en YouTube kanaal.

ankeric
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1143
Lid geworden op: 25 jun 2008 22:02
Locatie: Woerden

Re: Afsluiten Basecamp

Bericht door ankeric »

Klink logisch.
Op mijn GPS staan minimaal de tracks van de afgelopen 12 maanden en ik selecteer dan ook alleen de tracks van vandaag (of eventueel de laatste dagen/vakantie).
De knoppenbalk "Device Transfer" heb ik al heel lang geleden verwijderd. En dat zou Rob dus ook moet doen?!

Maar (1) zie: Update 03-07-2017 13:25

Waaraan ik naar aanleiding van deze reactie nog heb toegevoegd:
[*]Niets is verstuurd van Basecamp naar GPS.
[*]Niets is verstuurd van GPS naar Basecamp.[/i]
Maar (2): ik was hier ook niets kwijt. BaseCamp hangt en dat is alles.

Maar (3):
RobK schreef:Wanneer ik nieuwe gegevens (tracks) vanuit mijn Oregon 600T naar basecamp overzet
Dus zou dit wel eens hét antwoord kunnen zijn voor het probleem van Rob.

Maar (4):
Rob is dus ook niets "kwijt". Alleen de synchronisatie is afgebroken en niet voltooid. Dus als hij deze opnieuw uitvoert (of beter: niet uitvoert, maar alleen de gewenste tracks selecteert) dan heeft hij alsnog alles?!

En dat ik soms een ander probleem heb (afsluiten van BaseCamp zonder GPS import/mutaties), vind ik minder relevant.
Niet meer actief op dit forum...

Plaats reactie

Terug naar “Garmin Basecamp voor Windows”