Accuduur Ultra 30

pvw
Berichten: 49
Lid geworden op: 12 mar 2017 16:58

Re: Accuduur Ultra 30

Bericht door pvw »

Het accuprobleem is nu ook wel een beetje opgelost. Wel met wat omwegen, maar ach ....

Ik wilde dat de camera gewoon 8 uur foto's kan nemen met een gemiddelde van 10 per uur. Eerst een powerbank gekocht van 6.000mAh. Daarmee kwam ik ongeveer 6 uur verder. De rekensom is dus niet heel moeilijk. Gemiddeld 1.000mAh p/u. Daarna de grens gelijk maar iets verhoogd en gegaan voor 10uur.

Een powerbank bij de Action gekocht van 10.000mah voor €16,- van Belkin. De camera staat vanaf vanmorgen 09:40u aan en steeds weer maak ik foto's met de afstandsbediening. Gemiddeld misschien 10 per uur. Nu om 19:40 (dus 10 uur later) geeft de powerbank nog op 2 v/d 4 ledjes aan. Het doel is dus gehaald.

Van de week maar eens een mooi gaatje in de behuizing maken om de kabel doorheen te laten gaan.

Nadeel is dus wel dat ik nu een kabel aan de camera heb zitten en een grote accu in mijn binnenzak. De accu is zo groot als een knappe telefoon maar wel 2 keer zo dik, maar ach ... ik zie daar geen probleem in.

Ik kan nu wel de hele dag foto's en filmpjes maken zonder dat ik bang hoef te zijn voor een lege accu.

ankeric
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1143
Lid geworden op: 25 jun 2008 22:02
Locatie: Woerden

Re: Accuduur Ultra 30

Bericht door ankeric »

ankeric schreef:Vergeet de accu en gebruik alleen nog de Powerbank.
ankeric schreef:Voordeel is dat de GPS óók uit mag op de Virb. Spaart weer energie.
Vandaag deze twee opties - voor het eerst - toegepast: accu thuis gelaten en GPS uit.
Eerste reactie: prima!
Na 7000 foto's toont de 9000 mAh Powerbank nog 4 van de 4 lampjes. Dus minder dan 25% leeg. En dat is een forse verbetering t.o.v. vroeger mét accu en mét GPS.

Maar...!

GPS uit heeft weer een ander nadeel dat ik niet had verwacht. (Oké, ik had het moeten weten).
De GPS levert niet alleen de locatie, maar óók de - exacte - tijd.
Dus zonder GPS zit ik nu met 7000 foto's gemaakt tussen 31-12-2007 23:17 en 01-01-2008 07:46.
En die foto's wil ik dan weer koppelen aan de GPS track :oops:
Gelukkig kan JaVaWa FotoGeoTag dit weer oplossen:
2017-07-02_21-40-21.png
2017-07-02_21-40-21.png (128.37 KiB) 2290 keer bekeken
Dus eigenlijk geen "maar": accu (€ 25,00), weg ermee en GPS uit!
Niet meer actief op dit forum...

ankeric
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1143
Lid geworden op: 25 jun 2008 22:02
Locatie: Woerden

Re: Accuduur Ultra 30

Bericht door ankeric »

ankeric schreef:GPS uit heeft weer een ander nadeel dat ik niet had verwacht. (Oké, ik had het moeten weten).
De GPS levert niet alleen de locatie, maar óók de - exacte - tijd.
Dus zonder GPS zit ik nu met 7000 foto's gemaakt tussen 31-12-2007 23:17 en 01-01-2008 07:46.
En die foto's wil ik dan weer koppelen aan de GPS track :oops:
Juiste Datum/tijd per foto is behoorlijk belangrijk: ik wil altijd een aantal foto's verwijderen. Plaspauzes bijvoorbeeld. Dat is ook een voorwaarde bij Mapillary. Ook die 3 minuten voor een stoplicht mogen wel weg.
Zoeken in duizenden foto's naar die paar foto's genomen rond die specieke tijd (volgens de track) is lastig als de foto's geen juiste DateTime kennen. Betere actioncams lossen dat op door Bookmarks als optie te bieden, maar ook dat kan de Virb XE niet.

Uiteindelijk bleek dé oplossing veel simpeler:
Zet de Virb aan (mét GPS aan), wacht tot de VIRB een fix heeft (dan heeft hij ook de tijd) en zet dán pas de GPS uit.
Ik heb nu een prima Geotagd serie foto's van vandaag. Juiste tijd op alle foto's, juiste locatie volgens de track en juiste Direction information dankzij JaVaWa FotoGeoTag (die veronderstelt dat elke foto is genomen in de richting van de locatie van de volgende foto).

En, het ging in dit draadje om accuduur: zet WIFI óók uit. De koppeling met mijn smartphone gebruik ik nog maar zelden, werkt maar zelden zoals ik verwacht en ook dat "kost stroom".
Niet meer actief op dit forum...

pvw
Berichten: 49
Lid geworden op: 12 mar 2017 16:58

Re: Accuduur Ultra 30

Bericht door pvw »

Van de week weer een gek idee in mijn hoofd gekregen om de camera zo te plaatsen op de motor dat hij continu onder stoom zou staan. Geen gedoe met powerbanks, maar gewoon met adapter aan 12v van de motor.

Gekeken naar drie plekken 1) aan de voorkant bij het windscherm 2) net boven mijn mistlamp aan de rechterkant v/d motor en 3) naast het knipperlicht aan de linkerkant v/d motor. Eigenlijk met het idee dat een powerbank in mijn binnenzak in een zomerjas ook niet erg ideaal is. Afijn ... wat testfoto's gemaakt en kwam al snel tot de conclusie dat bovenop mijn helm, een draad naar mijn binnenzak en in mijn binnenzak de accu verre van ideaal is, maar wel het mooiste foto's en beeld geeft. Ik vind het namelijk mooi om een gedeelte v/d motor terug te zien op de foto. Dus alle drie de bovengenoemde ideeën maar weer gelijk overboord gegooid.

Afbeelding

Omdat ik nu toch wel het voordeel zie van de camera op helm heb ik gisteren maar een gaatje in de behuizing gemaakt waar de Mini USB doorheen kan om de camera continu van stroom te kunnen voorzien, met als bijkomend voordeel dat hij veilig in zijn huisje kan blijven zitten. De open behuizing die ook te koop is vind ik niet heel erg handig omdat de camera open en bloot blijft en zodoende makkelijk beschadigd kan worden door steenslag of wat dan ook.

Afbeelding

Van het weekend hoop ik voor het eerst te kunnen gaan testrijden met de bovengenoemde combinatie.

Wordt vervolgd...

ps ankeric. Als de accu maar 25% had verbruikt kan je toch ook wel de GPS aan laten staan?
Laatst gewijzigd door pvw op 8 jul 2017 18:06, 2 keer totaal gewijzigd.

ankeric
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1143
Lid geworden op: 25 jun 2008 22:02
Locatie: Woerden

Re: Accuduur Ultra 30

Bericht door ankeric »

pvw schreef:dat bovenop mijn helm, ..., maar wel het mooiste foto's en beeld geeft.
Bovenop de helm geeft ook de minste bewegingsonscherpte. Al negeer ik zelf dat voordeel (want: het ziet er niet uit en een helm beschermt ook tegen laaghangende takken).
pvw schreef:ps ankeric. Als de accu maar 25% had verbruikt kan je toch ook wel de GPS aan laten staan?
Het is lastig om precies te meten wat hoeveel gebruikt (accu, gps, wifi).
De accu kan ik uitrekenen. Dat is 980 mAh. Ofwel 10% van de Powerbank (per keer dat de accu leegloopt). Dat is de grote winst.

Feit is nu dat we al drie keer (zo, ma, wo en 15.000 foto's) hebben gefietst met een accupack waarvan nu nog steeds 3 van de 4 ledjes branden.

Feit is dat stroom op fietsvakantie een hoog prijskaartje heeft (ik heb geen 12v op de motor). Nu met ritjes vanuit huis is elke besparing redelijk onbelangrijk, maar als we van huis zijn...

Feit is dat gps en wifi niet gebruikt worden en dus mogen ze uit. En hoeveel extra winst dat oplevert?
Van een fotocamera weet ik dat de gps een "grootverbruiker" is.
Niet meer actief op dit forum...

Gebruikersavatar
PhantomRC
Berichten: 71
Lid geworden op: 5 mar 2008 18:37
Locatie: Koksijde ('Baaltje)

Re: Accuduur Ultra 30

Bericht door PhantomRC »

pvw schreef: ... De open behuizing die ook te koop is vind ik niet heel erg handig omdat de camera open en bloot blijft en zodoende makkelijk beschadigd kan worden door steenslag of wat dan ook. ...
Ik vermoed dat je met een hoogpoter van het type GS, V-STrom of andere Super Ténéré rijdt.

Tenzij je de camera heel laag bij de grond gaat plaatsen en dan nog door een massa grind aan hoge snelheid gaat rijden, kan de Virb zeker niks tergen komen. De mijne zit vast op de linker crash-bar van mijn hoogpoter, in zo'n open behuizing met een externe aansluiting van Garmin. Voordelen zijn de directe aansluiting, de eenvoud van montage (vooral bij een stop) en in mijn geval het gebruik van ND filters om overbelichting tegen te werken.
Nadeel is dat het niet waterdicht is ... maar ik ben ook niet van plan om met mijn motor ergens te gaan diepzeeduiken :mrgreen: . Spatwaterdicht is het wel.

pvw
Berichten: 49
Lid geworden op: 12 mar 2017 16:58

Re: Accuduur Ultra 30

Bericht door pvw »

Je hebt op zich gelijk hoor PhantomRC, maar dat is niet alles wat meespeelt. Wat misschien wel het meeste invloed heeft is wat er op de foto's te zien is. Als hij aan de zij of voorkant zit zie je (hoe ik hem hou) niks van de motor en juist dat vind ik leuk om te zien op de foto's. Tweede punt is dat hij daar vast zit. Zie ik iets links of rechts van de weg dan wordt dat onmogelijk om op de foto te krijgen. Nog niet zo gek lang geleden reed ik over een weg met een waanzinnig uitzicht als je naar rechts keek. Dat speelt ook mee.

ankeric
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1143
Lid geworden op: 25 jun 2008 22:02
Locatie: Woerden

Re: Accuduur Ultra 30

Bericht door ankeric »

Voor de plaatsing van de Actioncam geldt dat alle mogelijke posities voor- en nadelen hebben.
Jij noemt terecht als voordeel van de helmpositie: "Zie ik iets links of rechts van de weg dan wordt dat (on)mogelijk om op de foto te krijgen."
Maar datzelfde voordeel heeft een nadeel. Je camera beweegt met je hoofd mee. Mooi als je wilt, jammer als het onbedoeld is. Uitzicht op mijn pedalen, bijvoorbeeld. Ook worden foto serie's "beter" als je recht vooruit fotografeert. Bij Mapillary geldt dat zelfs als "best practice".
En ook hier het nadeel van het ontbreken van "Richtingsinfo". Als FotoGeoTag die "Richtingsinfo" achteraf toevoegt kijkt elke foto vooruit. Dus soms begrijp ik achteraf niet waar ik op dat moment naar keek. Zijstraat? Links? Rechts? Achteruit?
Vooral met wandelen staat de Virb op mijn hoofd. Ik ben me daar dan continue van bewust. Of beter: ik moet me daar continue van bewust zijn. Zelfs kijken naar mijn wandelpartners is "verboden" :?
Reden waarom sommigen weer de voorkeur hebben voor een schoudersteun/borstharnas/borstriem.
Niet meer actief op dit forum...

Gebruikersavatar
PhantomRC
Berichten: 71
Lid geworden op: 5 mar 2008 18:37
Locatie: Koksijde ('Baaltje)

Re: Accuduur Ultra 30

Bericht door PhantomRC »

@ pvw: Een 2de Virb dan? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Gebruikersavatar
QuattroFrits
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2935
Lid geworden op: 13 jan 2008 16:59
Locatie: Hulsberg
Contacteer:

Re: Accuduur Ultra 30

Bericht door QuattroFrits »

Zou ik ook zeggen.
Met een GPS geen stress en zonder GPS vergaat de wereld ook niet.
Virb XE + Zumo XT + Nuvi 2599 LMT-D + Schuberth C4 Pro met SC1A + Dashcam 67W.

pvw
Berichten: 49
Lid geworden op: 12 mar 2017 16:58

Re: Accuduur Ultra 30

Bericht door pvw »

Als ik bovenstaande goed begrijp worden de foto's in timelapse functie genomen of iets in die trend. Ik doe dat niet want ik doe het manueel: Ik maak gebruik van een afstandsbediening. Ik zal dus altijd op de foto krijgen waar ik zelf voor kies.

Ik heb gekeken naar de vertraging van het daadwerkelijk op knop drukken en het daadwerkelijk maken van de foto en daar zit geen vertraging in: maw op het moment van indrukken van de knop wordt ook de foto genomen. Het zou kunnen dat hij in slaapstand of wat dan ook enige vertraging zou kunnen hebben, maar dat is ook niet zo.

Grootste nadeel blijft voor mij het Teletubby gevoel. Gelukkig zie ik het zelf niet en heeft het ook geen nadeel dat het wind pakt en mijn helm naar achteren wordt gedrukt. Ik rij max 120 km/pu dus dat zal daar mee te maken hebben.

Ik rij trouwens een "hoogpoot" BMW R1200GS Adventure.

Gebruikersavatar
PhantomRC
Berichten: 71
Lid geworden op: 5 mar 2008 18:37
Locatie: Koksijde ('Baaltje)

Re: Accuduur Ultra 30

Bericht door PhantomRC »

Neen hoor ik maak quasi uitsluitend video opnames vanop mijn motor (Yamaha XTZ1200 Super Ténéré).
De ND filters kunnen idd voor fotografie worden gebruikt maar ook voor video. Maar buiten video op de motor doe ik af en toe een timelapse op het strand. :D

ankeric
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1143
Lid geworden op: 25 jun 2008 22:02
Locatie: Woerden

Re: Accuduur Ultra 30

Bericht door ankeric »

PhantomRC schreef:@ pvw: Een 2de Virb dan? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Of de nieuwe 360 graden Garmin...... dan profiteer je ook echt van de montage op je hoofd.
Niet meer actief op dit forum...

pvw
Berichten: 49
Lid geworden op: 12 mar 2017 16:58

Re: Accuduur Ultra 30

Bericht door pvw »

Ankeric ... mooi, maar heb je de prijs gezien? Ik geloof €800,-

Nee dat is echt iets teveel en daarbij .. foto's maken is meer mijn ding.

ankeric
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1143
Lid geworden op: 25 jun 2008 22:02
Locatie: Woerden

Re: Accuduur Ultra 30

Bericht door ankeric »

Ik reageerde op de suggestie van een 2e Virb. Je moet de 360 vergelijken met de prijs van 2x Virb. En dan is de 360 minder dan 100 Euro duurder.
Vervolgens heb je maar één keer accessoires (mount, voeding) nodig.
Maar deze argumenten vallen - een beetje - weg als je al een Virb hebt.
Niet meer actief op dit forum...

Plaats reactie

Terug naar “Garmin Virb”