HowTo Back-up en Restore GPS, VIRB, Fotocamera? ImageTank!

Het advies-deel van het forum is bedoeld voor iedereen die aanschaf van een GPS overweegt maar nog niet weet welk toestel het meest geschikt is.
Dit deel is dus NIET voor gebruiksvragen; zie daarvoor de HELPDESK hierboven.
Plaats reactie
ankeric
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1143
Lid geworden op: 25 jun 2008 22:02
Locatie: Woerden

HowTo Back-up en Restore GPS, VIRB, Fotocamera? ImageTank!

Bericht door ankeric »

HowTo Back-up en Restore GPS, VIRB, Fotocamera?

Geheugenkaartjes onderweg back-uppen: een oplossing van een tientje

On the go image backup for 10€ only

Zelf heb ik inmiddels gekozen voor de dure en best zware (300 gram) oplossing: Imagetank

Hyperdrive Colorspace UDMA 3

1TB WD Blue WD10JPVX

En na één uur spelen: deze voldoet volledig aan al mijn eisen. En meer...

Om te beginnen: op de Garmin VIRB XE kun je het foto formaat niet instellen.
VIRB foto’s in time sequence, 1 foto per 2 seconden, zijn 3,8 – 4,6 MB groot. Kleiner kan niet, tenzij je 2 foto's per seconde gaat maken. Dan worden ze half zo klein. En er is nog een optie WIDE (12MP) of ZOOM (7MP). Maar ze blijven (te) groot.
Op een 64GB SD-card past dan net één weekend fietsen, maar dan mogen de afstanden niet te groot zijn. 3 Weken Nederland of 4 weken Zuid-Afrika is dus geen optie. Een extra SD-card die bruikbaar is op de VIRB XE voor time lapse foto’s kost € 65,00. (SD-card voor video mag goedkoper zijn).

De ImageTank kopieert 14 GB foto’s via de USB-kabel in 15 minuten vanaf de VIRB.

In een cardreader gaat het twee keer zo snel.
Alleen geldt ook hier: de VIRB XE is een ramp en dus is zelfs het uitwerpen van een SD-card is eehhh... lastig. Misschien (hopelijk) wordt de sleuf nog soepeler in het gebruik?
Maar ook: een back-up gebruik je behalve voor de noodzakelijke extra opslag óók om het risico te beperken. En iedere dag een SD-card verwijderen, in een cardreader plaatsen en weer terug plaatsen is óók een risico.

Kopiëren (back-up) van de fotocamera: idem. Probleemloos en snel. En de optie van een incrementele back-up: kopieer alleen de foto’s die nog niet in de back-up aanwezig zijn.
En met 1TB ga ik zowel mijn VIRB (Mapillary) foto's, als de foto's van Anke, als die van onze reisgenoten back-uppen.

En dan natuurlijk de GPS. Aansluiten met de USB-kabel en de Imagetank ziet direct zowel het interne geheugen als de SD-card. Back-up en Restore zijn beide mogelijk. Ook het selecteren van een of meerdere individuele bestanden (route, track, waypoints, POI, kaart, profiles, images) is mogelijk.

En verder: WIFI, WIFI hotspot, bladeren/bekijken van foto’s (inclusief de eigenschappen), USB3.0, Photo Recover.
Alle opties die ik kan bedenken zijn instelbaar.

De HardDisk (1TB of 2TB) kun je zelf inbouwen (en vervangen). Gemakkelijk. Dus een stapel losse schijven, die je vervolgens niet in je eigen woning bewaard, is een goede oplossing voor een privé back-up. Een deel van de foto’s van Anke staat in de Cloud of OneDrive of elders op internet. Maar of we van alle foto’s een goede back-up hebben?

En ook aan dit verzoek kan ik nu voldoen: "Kun je de route die op je GPS staat ook even naar mijn smartphone mailen/versturen?"

Mooi is ook dat ik kan zien wat hij gaat doen, de voortgang kan volgen en achteraf kan zien en controleren wat hij gedaan heeft en of dit foutloos was.
Dus geen "black box" (maar wel een, zwaar, kleuren display en 11 knoppen).

Geweldig ding. Duur en zwaar, maar verder geweldig. Op basis van twee uurtjes spelen.
Maar toch ook meerdere testjes.

Waarom heeft Waypoint deze Imagetank niet in het assortiment?
Laatst gewijzigd door ankeric op 25 jul 2017 19:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Niet meer actief op dit forum...

ankeric
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1143
Lid geworden op: 25 jun 2008 22:02
Locatie: Woerden

Re: HowTo Back-up en Restore GPS, VIRB, Fotocamera? ImageTan

Bericht door ankeric »

Aldus een prettige dag 1: Back-up werkt naar behoren, simpel en snel.

Maar dan dag twee:

Teleurstellend:
Er is een knowledge base (forum) beschikbaar.
Een simpele vraag: "Waar vind ik de laatste firmware?"
V39 is de laatste! (In een "officiële post")
O, zegt iemand: "Ik heb al V42".
Zelf heb ik V49.
En waar vind ik dan V49? Ik zou het niet weten. Ik geloof dat ik een keer "ergens" V42 heb zien staan.

Optie: Sync with External Hard Drive.
Dus maak weer een back-up van je back-up.
Maar... alleen FAT32 wordt hierbij ondersteund. FAT32? Dat bestaat toch niet meer? Windows 10 kan niet formatteren in FAT32.
Betekent dat ik andere externe Harddisks opnieuw moet gaan formatteren?
Oké, via een DOS prompt ("Format /FS:FAT32 X:") of na download van een tool kan het.
Zucht...

Grappig: Imagetank ondersteunt ook Gopro. En alleen Gopro, geen Garmin.
Maar ook logisch. Wie gebruikt er immers een Garmin VIRB XE? Niemand toch zeker?
Het ondersteunen van Gopro geldt voor het bladeren door - grote aantallen - foto's. Gopro (en uiteraard Mapillary) slaan hiertoe óók thumpnails op. Waardoor het bladeren sneller gaat. Garmin doet dat - helaas én uiteraard - niet. Waardoor bladeren (bijvoorbeeld vanuit de Virb app op mijn Android) vrijwel ondoenlijk is.

En dan de ultieme test.
De back-up is oké. Dus nu even de back-up restoren of de back-up naar de PC of NAS kopiëren.
De handleiding praat hier niet over. Waarom zou je ook? Een back-up heb je immers nooit nodig...
Maar ik verwacht dat dit simpel is: USB-kabel verbinden en de PC ziet - ongetwijfeld - de Imagetank als een externe drive.
Niet dus...
Dus even zoeken in de Knowledge base/forum.
"Power on Device and Connect USB 3.0 cable!"
Dus niet een gewone USB-kabel gebruiken, maar de meegeleverde USB 3.0 kabel.
Niet dus...
Oké, dan eerst kabel erin en dan Device starten.
Niet dus...
Device uitgezet en verder zoeken.
Hé... drive "G:" is nu wel zichtbaar...
Waarom zojuist dan niet, want ik heb al eerder de kabel verbonden terwijl de Imagetank uit stond?
Oh, verkeerde USB poort gebruikt! Het werkt - blijkbaar - niet op met alle USB-poorten. Niet op die aan de achterkant van de PC (waar een kabel permanent is aangesloten t.b.v. de GPS). Wel op de USB-poorten aan de voorkant!

Dus:
  • Imagetank uitzetten;
  • USB 3.0 kabel met Imagetank verbinden;
  • USB 3.0 kabel met PC verbinden in de - juiste - USB poort;
  • Imagetank niet aanzetten;
  • En de PC ziet de Imagetank als Externe Drive;
  • Klaar!
En wat je dan tenslotte - ook - niet moet doen:
Ga niet vanuit Windows bestanden of folders verwijderen op de harddisk (FAT32) van de Imagedrive.
Het resultaat is dat bestanden niet echt worden verwijderd, maar 0 bytes groot worden.
Een folder die dergelijke bestanden bevat kan vervolgens niet worden verwijderd, want deze folder is niet leeg.
Verwijder de folder daarna vanuit de Imagedrive... dat lukt.
Koppel de ImageDrive weer aan de PC... en Windows ziet een corrupte Harddisk. (Of ben ik weer Eject vergeten?)
Formatteer de schijf opnieuw, maar niet vanuit Windows (daar waarschuwt de handleiding duidelijk voor, in rode letters), maar vanuit de Imagedrive.
En alweer klaar.

Als je dit eenmaal weet blijft het een "best redelijk goed en in ieder geval goed bruikbaar Device".
Maar dag twee was "minder aangenaam".
Niet meer actief op dit forum...

Gebruikersavatar
GPS Expert
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2013 22:41
Locatie: Amsterdam, Apeldoorn, Havelte, Hilversum, Hoensbroek, Leusden, Privé les of GPS Helpdesk
Contacteer:

Re: HowTo Back-up en Restore GPS, VIRB, Fotocamera? ImageTan

Bericht door GPS Expert »

Vroeger ook ooit zo'n ding gehad, toen was ik er erg blij mee met de reis naar de Galapagos en voldoende opslag voor foto's en filmpjes, maar ik maak nu liever gebruik van een Cloud dienst die wordt gevuld zodra er wifi beschikbaar is (wat heel vaak het geval is).

Probleem is als onderweg iets met je ImageTank gebeurd je alles/veel kwijt bent. Wat kan er gebeuren? Verlies, diefstal, kapot gaan en gedurende maken van een kopie de batterij te leeg (of stoom uitval), oei, dit laatst zorgt gelijk voor corruptie van bestanden, en weg zijn ze. Afspelen en controle is vaak erg lastig, dacht dat mijn ImageTank ook nog een videouitgang had, zodat je wat kon afspelen op een TV.

Je neemt tenslotte een ImageTank om onderweg geen laptop mee te hoeven nemen, neem je die wel mee, dan zou ik eerder voor Cloud via WiFi en heel misschien een 2.5" extern harddiskje als reserve backup gebruiken.

Maak je zoals veel mensen alleen foto's met telefoon, dan regelen Google en Apple die cloud al netjes voor je.
Voor maken van veel hoge resolutie filmpjes blijft een ImageTank (of laptop+ext. hd) een goede en handige oplossing.
Marco

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav, Peaklife/Rage.

Zie ook mijn Kennisforum en YouTube kanaal.

ankeric
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1143
Lid geworden op: 25 jun 2008 22:02
Locatie: Woerden

Re: HowTo Back-up en Restore GPS, VIRB, Fotocamera? ImageTan

Bericht door ankeric »

Één back-up is altijd beter dan géén back-up.

Mijn (!) eerste doel is dagelijks ongeveer 20-30 GB aan VIRB XE time-lapse photo's (één foto per twee seconden) te maken t.b.v. Mapillary.
Reisgenoten mogen dan meeliften waar ze vroeger gewoon geen back-up hadden. Hun fotocamera's hebben geen WIFI.

1 TB aan foto's (Mapillary!) via WIFI?
Vorig jaar in Friesland één camping in drie weken waar de WIFI goed genoeg was om een paar dagen Mapillary vanaf de smartphone op te loaden naar Mapillary. De meeste campings hadden of geen WIFI of iets dat gelijk staat aan geen WIFI.
Zelfs hier thuis ben ik een volle avond bezig om de foto's van de afgelopen dag naar Mapillary te sturen. En dat gaat dan via de kabel.

Afspelen en controle is niet nodig, dat komt thuis wel een keer...
Maar het is prima mogelijk dankzij een kleurendisplay. De Imagetank toont zelfs de EXIF informatie van een foto.
GPS Expert schreef:Probleem is als onderweg iets met je ImageTank gebeurd je alles/veel kwijt bent. Wat kan er gebeuren? Verlies, diefstal, kapot gaan
Dat geldt óók voor onze tandem, tent, fotocamera, gps en nog een paar dingen. Met een kapotte of gestolen fotocamera krijg ik ook geen foto's meer op een SD-card, laat staan in de Cloud. Ik kan geloof ik maar beter thuis blijven. Zolang mijn huis niet instort loop ik hier minder risico.
GPS Expert schreef:en gedurende maken van een kopie de batterij te leeg (of stoom uitval) ..., en weg zijn ze.
Dan ben ik een back-up kwijt. Meer niet... ik hoop dat het niet waarschijnlijk is dat ik camera én back-up beide kwijt raak.
Oké, en veel, heel veel Mapillary foto's. Nou die mag iemand anders dan een keer opnieuw maken.
Bovendien: Op de Imagetank kun je behalve de GPS, Actioncam of fotocamera, nóg een SD-card aansluiten. Dus met de Imagetank maak je desgewenst nóg een back-up op de goedkoopst mogelijke SD-card. De FileManager van de Imagetank is vergelijkbaar met de FileManager op Android, tablet.
GPS Expert schreef:... oei, dit laatst zorgt gelijk voor corruptie van bestanden, en weg zijn ze.
Feit of fabel? En wat is de waarschijnlijkheid van dit "feit"?

Ik heb gisteren al getest wat er gebeurt als ik de kabel - tijdens het maken van de back-up - eruit trek. Dan staan niet alle foto's erop... maar wat er staat is goed.

Nu even getest, met volle display verlichting en 20 GB... in de hoop dat de accu het einde niet haalt...
1. Interne accu van 2600 mAh. Display geeft keurig aan hoeveel stroom er nog inzit (Coulomb meter). En deze informatie is óók zichtbaar tijdens het maken van de back-up. (Even de vergelijking met de VIRB XE die deze informatie alleen toont als je géén foto's maakt).
2. De Imagetank waarschuwt tijdig als deze stroom nodig heeft. Ook daar zou de Garmin VIRB XE nog iets van kunnen leren.
3. De Imagetank gaat daarna uit en - net als gisteren - ik zie geen corrupte bestanden, laat staan dat zou gelden "en weg zijn ze."

Kan ik dan wel een gps gebruiken? Die loopt een paar keer vast tijdens een vakantie. Dan moet ik de batterij loshalen om deze weer te starten. Ben ik dan ook al mijn kaarten, routes, tracks, POI's en waypoints kwijt?
Alleen een update van het OS op de PC, ja dan wil je geen stroomstoring meemaken. Firmware update van een gps ook niet trouwens. Maar de Imagetank is gewoon een redelijk OS met een "normale" HardDisk (zij het een hele dunne).
GPS Expert schreef:Maak je zoals veel mensen alleen foto's met telefoon, dan regelen Google en Apple die cloud al netjes voor je.
Voor maken van veel hoge resolutie filmpjes blijft een ImageTank (of laptop+ext. hd) een goede en handige oplossing.
Betere, goedkopere, lichtere, meer universele oplossing heb ik al - als eerste - genoemd.
Via OTG naar smartphone naar de Cloud. Maar nogmaals: mijn doelstelling is 1 TB in 3 of 4 weken. Of gewoon een Hemelvaartweekend van 4 dagen, ook zonder WIFI.

Geheugenkaartjes onderweg back-uppen: een oplossing van een tientje

On the go image backup for 10€ only
Laatst gewijzigd door ankeric op 26 jul 2017 13:35, 3 keer totaal gewijzigd.
Niet meer actief op dit forum...

Gebruikersavatar
GPS Expert
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2013 22:41
Locatie: Amsterdam, Apeldoorn, Havelte, Hilversum, Hoensbroek, Leusden, Privé les of GPS Helpdesk
Contacteer:

Re: HowTo Back-up en Restore GPS, VIRB, Fotocamera? ImageTan

Bericht door GPS Expert »

Top :!:

Zelf ben ik minder en minder foto's en video's gaan maken en is de ruimte niet meer zo relevant. Wil iemand weten hoe het er onderweg uitzag, dan maak je die reis ook maar of je doet het met de verhalen die ik je face to face kan vertellen ;)
De enkele foto's die ik maak staan we zelf op, zodat we ons ouderdoms proces kunnen monitoren (geintje) :mrgreen:
Marco

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav, Peaklife/Rage.

Zie ook mijn Kennisforum en YouTube kanaal.

ankeric
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1143
Lid geworden op: 25 jun 2008 22:02
Locatie: Woerden

Re: HowTo Back-up en Restore GPS, VIRB, Fotocamera? ImageTan

Bericht door ankeric »

GPS Expert schreef:Probleem is als onderweg iets met je ImageTank gebeurd je alles/veel kwijt bent. Wat kan er gebeuren? Verlies, diefstal, kapot gaan en gedurende maken van een kopie de batterij te leeg (of stoom uitval), oei, dit laatst zorgt gelijk voor corruptie van bestanden, en weg zijn ze.
Vandaag het omgekeerde probleem.
Paar foto's met de VIRB gemaakt. En vervolgens niet eerst de VIRB gestopt maar de voedingskabel eruit getrokken. Die moest immers naar de Imagetank.
Gevolg: de VIRB doet het niet meer...!
Zet VIRB aan en deze schakelt na ongeveer 10 seconden weer uit.
Twintig keer achtereen, dus echt stuk.
Dat was dus onze Mapillary fietsvakantie.

Na een bak koffie bedacht: O, gewoon corrupt bestandje. Formatteer de card en het is weer opgelost.
Niet dus: ik kan - als ik snel ben - de menuoptie FORMAT selecteren. Maar zodra de opdracht wordt gegeven schakelt de VIRB direct uit.

Volgende gedachte: maak de SD-card leeg met de FileManager van de Imagetank. Dat lukt niet. De VIRB is dan alweer uitgeschakeld.
Maar wel gezien dat er een bestandje "autorun.inf" op de SD-card staat. Als dat corrupt is verklaart dat misschien het uitschakelen van de VIRB.

Dus nogmaals met de FileManager van de ImageTank zo snel mogelijk geprobeerd om dit bestand te verwijderen.
Bij de derde poging: gelukt!!!

VIRB start weer normaal op.
FORMAT uitgevoerd zonder problemen.

KLAAR!!!

Had ik al reclame gemaakt voor de Imagetank?
Het ding heeft zijn nut wat mij betreft inmiddels na twee dagen vakantie al - ruimschoots - bewezen!

De eerste 4000 foto's staan er op en de valproef heeft hij ook al overleefd.
Niet meer actief op dit forum...

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”