Actioncam or not to actioncam?

De GPS-Stamkroeg "in de ban van HET DING" is er speciaal voor minder- en totaal-niet-serieuze GPS-babbel.
Have fun!
Plaats reactie
jjj
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 60
Lid geworden op: 22 apr 2004 13:34
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Actioncam or not to actioncam?

Bericht door jjj »

Vraagje over action cams, maar vooral hoe voorkom je dat je te veel materiaal schiet...

Hallo mede stamkroeggenoten een vraagje van iemand die video zoveel mogelijk links heeft laten liggen. Binnenkort wil ik een motortocht maken door Italië; en tot nu toe maakte ik alleen maar foto’s.

Wat voor (action/video) camera kun je me, als garmin adept, aanraden?

Ik heb echter wel een wens:
Om te voorkomen dat ik de videocamera aanzet en dan hoop dat er een mooi weggetje komt en dus met heel veel saai materiaal zit, of nog erger, een keer terug moet rijden om alsnog dat mooie weggetje te kunnen filmen vroeg ik me af hoe jullie dat doen? Wanneer ik 30 minuten film en hou er maar 3 minuten van over dan is dat best veel uitzoek werk…

Is er een camera die beelden buffert en wanneer je op de knop drukt dan opslaat. Wanneer je dan “iets moois” ziet dat je dan dat alsnog vast legt en vervolgens nog een minuut of wat door filmt (zodat je shots hebt van 3 a 5 minuten of zo).

Het zou handig zijn wanneer deze camera dan ook nog een externe voeding kan gebruiken…

Wanneer ik mijn wenselijkste compleet zou mogen maken
- de genoemde buffer functie
- externe voeding
- externe opname knop (te monteren op het stuur)
- stabilisatie?
- iets van GPS locatie
- voldoende beeld kwaliteit

Dat laatste is natuurlijk heel vaag; maar iets als HDTV met wat detail is toch wel gewenst.

Ben benieuwd hoe jullie je materiaal beperken….

gr. Jeroen
ik i meel dus ik besta!
vrij naar Rene Descartes

Gebruikersavatar
QuattroFrits
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2937
Lid geworden op: 13 jan 2008 16:59
Locatie: Hulsberg
Contacteer:

Re: Actioncam or not to actioncam?

Bericht door QuattroFrits »

Garmin Virb X of Virb XE, van zichzelf al waterdicht en probleemloos op een externe voeding aan te sluiten.
Goede SD-kaart er in en opnemen maar, slaat automatisch filmpjes op die je met Virb Edit kunt bekijken, bewerken en eventueel samenstellen, de filmpjes lopen dan vloeiend in elkaar over.
Ik heb de Virb XE met 128 GB SD kaart er in en kan ongeveer een hele dag achter elkaar opnemen.
Ik heb zo al opnames aan elkaar gezet van ruim 5 uur film, wat ongeveer 54 GB in beslag neemt.
Gegevens vind je bij de Waypointshop.
Met een GPS geen stress en zonder GPS vergaat de wereld ook niet.
Virb XE + Zumo XT + Nuvi 2599 LMT-D + Schuberth C4 Pro met SC1A + Dashcam 67W.

ankeric
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1143
Lid geworden op: 25 jun 2008 22:02
Locatie: Woerden

Re: Actioncam or not to actioncam?

Bericht door ankeric »

Toevoeging van een zeer ontevreden VIRB XE gebruiker daar waar het gaat over het maken van 'time lapse photo'.
Maar voor video is de VIRB wel goed bruikbaar!
  • Stabilisatie = ja. En bij video is het beeld ook voldoende stabiel.
    Maar ook hier: dit geldt 'dus' niet voor 'time lapse photo'. Foto's gemaakt op gewone straatstenen bij iets minder dan volle zon zijn bewogen en beoordeel ik als matig tot slecht. Maar, volgens de handleiding, alleen video heeft stabilisatie.
  • GPS = ja
  • Externe opname knop (te monteren op het stuur):
    starten/stoppen van video via een Bluetooth verbinding vanaf de gps (dit werkt 'dus' niet voor 'time lapse photo')
    (Gopro heeft een externe start/stop knop in het assortiment. Garmin heeft de GPS.)
  • Starten/stoppen van video met een schakelaar waarvan je de stand kunt voelen, dus blindelings (dit werkt 'dus' niet voor 'time lapse photo')
  • Waterdicht = ja, maar haal wel regelmatig de kabel los om deze schoon (droog!) te maken.
  • HD Video = 1080p (1920x1080)
  • Recording Video automatically (als je beweegt) = ja (dit werkt 'dus' niet voor 'time lapse photo')
  • Recording a Time-Lapse Video.
  • Koppeling via WIFI met smartphone (redelijk zinloos, slecht (voor 'time lapse photo'), maar goed bruikbaar voor video)
Over de accu heb ik elders al mijn gal gespuid. Mijn advies: verwijder de accu en gebruik uitsluitend een Powerbank. Er ligt er hier nog een accu die ik aan de straatstenen niet kwijt kan.
Batterij Virb XE
Accuduur Ultra 30

Over opslag van meer data dan op een SD-card past, zie:
HowTo Back-up en Restore GPS, VIRB, Fotocamera? ImageTank!

Die buffer functie vind ik een prima suggestie, maar dat kan niet.
Vergelijkbaar met een actioncam in de auto die dat wel doet en de buffer opslaat over de tijd rond een botsing?
Het moment van een botsing is door een cam wél te bepalen. Het moment waarop wij over een mooi traject rijden (IMO) is dat niet.
VIRB XE heeft geen bookmark functie ( :cry: ) waarmee je de mooie stukken kunt markeren; de VIRB Elite heeft die functie wel.
Mijn idee (geen advies, want te weinig ervaring met video): stop/start video regelmatig zodat je kortere videootjes krijgt.
Met de smartphone koppeling kun je dan gemakkelijk de laatste video(s) verwijderen (dit werkt 'dus' niet voor - grote hoeveelheden - 'time lapse photo').
Met Virb Edit vijf minuten selecteren uit een video van een uur: dat moet je meegemaakt hebben. Ik ken geen zwaardere processen dan dat. Twee - korte - video's aan elkaar knopen komt minder vaak voor en is gemakkelijker.
Laatst gewijzigd door ankeric op 31 jul 2017 11:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Niet meer actief op dit forum...

Gebruikersavatar
fransg
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1130
Lid geworden op: 18 mar 2004 09:11
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Actioncam or not to actioncam?

Bericht door fransg »

ankeric schreef:Met Virb Edit vijf minuten selecteren uit een video van een uur: dat moet je meegemaakt hebben. Ik ken geen zwaardere processen dan dat. Twee video's aan elkaar knopen komt minder vaak voor en is gemakkelijker.
Zoiets is voor elk softwarepakket en elke machine een opgave. Het gaat om razend veel data, zeg 30 hoge-resolutiebeelden per seconde, da's niet niks. Niet voor niets hebben video-editors de snelste computers nodig en als je dat op je thuisbakje wil doen, ga d'r maar aan staan. Als je er werkelijk mooi werk van wil maken, eerst de route rijden / verkennen, dan bepalen welke stukjes je wil filmen en bij welk licht / uur van de dag, alles goed plannen, alleen die stukjes filmen en dat twee of drie maal, daarna een dagje (of twee) editen en het staat erop!
GPSMAP66st, Explore 2

jjj
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 60
Lid geworden op: 22 apr 2004 13:34
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Actioncam or not to actioncam?

Bericht door jjj »

Alle dank voor de antwoorden ;-)

Waar ik de meeste zorg over heb is dat ik zoveel data heb ik ik bij het nabewerken van de data zoals film letterlijk dagen door het materieel heen moet zoeken.

Ik geef toe ik ben een onervaren filmer; wanneer ik terug kijk naar de fotografie; waneer ik een reportage maakte en met bijvoorbeeld 500 foto’s terug kwam dan was ik ongeveer een halve dag bezig met uitzoeken, nabewerken etc etc. Een ruw gemiddelde is halve minuut per foto. Natuurlijk afhankelijk van het materiaal waren er veel vergelijkbare scenes (hardlopen versus een trouwerij) of was er veel nabewerking nodig (een donkere kroeg versus buiten).

Mijn zorg zit dus in het selecteren van het materiaal, met fotografie heb ik dat onder controle; maar wanneer je 4 uur ruw materiaal hebt; moet je dan niet, voor de eerste selectie minimaal 4 uur selecteren? Er vanuitgaande dat ik bij de laatste selecties foto’s minimaal 4 keer bekeek voordat ik ze alsnog weggooide omdat een andere net beter was. Bij het bekijken van film (op hoge snelheid) ben je dus zeker 4 uur aan het kijken voor je een geselecteerd hebt. Dan nog monteren…

Mijn drang om het materiaal te minimaliseren is denk ik duidelijk; minder materiaal, en vooral beter materiaal met een kans dat het "in de eindmontage” komt…

Ultiem gesproken zou elk clip in de eindmontage moeten komen. Dat is niet realistisch zeker niet wanneer het filmpje niet meer dan 10 minuten mag duren en je meer dan een week op pad bent

QuattroFrits schreef:Garmin Virb X of Virb XE, …
Ik heb de Virb XE met 128 GB SD kaart er in en kan ongeveer een hele dag achter elkaar opnemen.
.…
De VIrb X of XE is inderdaad een camera waarbij je het voedingsprobleem mee kan oplossen. Het, voor mij belangrijkste punt; beperken van “slecht cq oninteressant materiaal” mis ik echter

De X/XE zijn wel minder goed beschikbaar, maar bijvoorbeeld via Amazon nog wel te krijgen.


ankeric schreef: … ‘time lapse photo’. .…
Daar had ik nog niet aan gedacht; De reis via time lapse opnemen zodat je toch een goede indruk krijgt; lijkt me erg leuk voor langere stukken over relatief rechte wegen; Mijn verwachting, maar ik ben een onervaren filmer, is dat het wel heel erg onrustig wordt als je een slingerweg filmt/fotografeert. Ga ik verder naar kijken wat voor een materiaal het wordt (leve youtube ;-))
ankeric schreef:… starten/stoppen van video via een Bluetooth verbinding vanaf de gps .…
Das handig! Geen extra knoppen op het stuur. Ik heb een GPS van Garmin (BMW Navigator VI); dus die optie zit er al in…
ankeric schreef:.. . Over opslag van meer data dan op een SD-card past, zie:
Dit is precies wat ik niet wil! Exact de reden dat ik het filmen al zo lang uitstel! Meer materiaal is meer uitzoek werk.

Image tanks, veel geheugenkaarten, laptop, externe schijven; ik heb dit gedaan (voor fotografie); Mijn doel is niet meer materiaal maar alleen goed materiaal. Ben begonnen met een image tank van 20GB pracht ding, in die tijd een beest… Maar die kant wil ik niet op…

ankeric schreef:… bookmark functie …
Dit klinkt als een mogelijke oplossing; mezelf kennende wil ik toch al het materiaal zien; maar mogelijk interessant; ik ga eens uitzoeken wat het is en hoe het werkt.

fransg schreef:
Zoiets is voor elk softwarepakket en elke machine een opgave. … Niet voor niets hebben video-editors de snelste computers nodig
Goed punt; wordt de camera van bv 400 euro toch in een keer 5 keer zo duur (en ik werk graag met mac’s dus zeg maar 10 keer zo duur :oops: )…
fransg schreef:
Als je er werkelijk mooi werk van wil maken, eerst de route rijden / verkennen, dan bepalen welke stukjes je wil filmen en bij welk licht / uur van de dag, alles goed plannen, alleen die stukjes filmen en dat twee of drie maal, daarna een dagje (of twee) editen en het staat erop!
Precies! Daar was ik al bang voor; Ik heb redelijk fanatiek gefotografeerd; Een extreem geval: Een foto voor een folder van een hardloop wedstrijd maken; eerst plan maken wat wil je laten zien (2 uur, veel praten); dan op lokatie kijken; 2 a 3 uur; dan de week van te voren op het juiste tijdstip kijken hoe het licht staat; (2 uur); dan de avond van te voren kijken of de locatie nog “visueel schoon is” 30 minuten; dan op de dag zelf 10 minuten op die locatie (en 4 uur omdat de rest ook even meegenomen moest worden). nabewerking van de foto voor de folder; ongeveer een uurtje (na bewerking van de rest van het evenement; 10 uur); Gelukkig lag de locatie op maar 20 minuten van mijn huis…

De foto werd in volle tevredenheid het jaar daarop gebruikt.

FransG jij snapt waarom ik het filmen nog steeds niet “durf”; ben bang dat ik veel geld en tijd ga uitgeven voor een herinnering die door vier mensen op de wereld bekeken wordt; terwijl de hoeveelheid tijd & geld die ik er in gestoken hebt nog een reis had kunnen maken...

Ik hoopte dat de “buffer” functie of andere slimme technische trucje me een filmpje van 60 minuten opleverde dat ik dan weer comprimeerde tot 10 minuten; Geen diepte investering in tijd en geld...

maar misschien zie ik het te zwart/wit…
Laatst gewijzigd door jjj op 1 aug 2017 15:34, 1 keer totaal gewijzigd.
ik i meel dus ik besta!
vrij naar Rene Descartes

Gebruikersavatar
fransg
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1130
Lid geworden op: 18 mar 2004 09:11
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Actioncam or not to actioncam?

Bericht door fransg »

jjj schreef:FransG jij snapt waarom ik het filmen nog steeds niet “durf”; ben bang dat ik veel geld en tijd ga uitgeven
Het kost gewoon enorm veel tijd en middelen om wat leuks / moois te maken en de meeste beginners weten van geen ophouden en dan haken de meeste kijkers ver voor het einde al af.

Populaire 'vloggers' weten het zo te presenteren dat het *lijkt* alsof ze het min of meer spontaan en impulsief hebben opgenomen maar niets is minder waar.

Fotografie net zo. Ik las laatst van een koppel dat via Instagram verslag deed van hun leuke avontuurlijke reis vol vrijheid maar in werkelijkheid waren ze de hele dag gestresst bezig, lokatie vinden, het goede licht afwachten en dan eindeloos zoeken naar dat ene beeld waardoor ze er heerlijk vrij en ontspannen in een paradijselijke wereld uit zagen.

Een tv ploeg kwam eens een item met me opnemen voor een programma dat destijds 'hart van nederland' heette. Vier minuten tv kostte vier uur opname en dan kwam de editing er nog bij.
GPSMAP66st, Explore 2

ankeric
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1143
Lid geworden op: 25 jun 2008 22:02
Locatie: Woerden

Re: Actioncam or not to actioncam?

Bericht door ankeric »

jjj schreef:Mijn doel is niet meer materiaal maar alleen goed materiaal.
Toch even in de verdediging, want dat is natuurlijk ook niet mijn doelstelling.
Correctie: dat is wel mijn doelstelling :lol:
Ik maak foto's t.b.v. Mapillary. De norm is één foto per - maximaal - 5 meter.
Mapillary wordt weer gebruikt door OpenStreetMap om de kaart te verbeteren op die punten waar je (nog) niet geweest bent.
Voordeel is ook dat dat ik inmiddels 507.4 K foto's (gemiddeld 4.5 MB) op internet heb staan. Eigenbelang is dat ik daar privé de ruimte niet voor heb. Eigenbelang is dat ik altijd terug kan kijken: zijn we daar nou geweest? Was dat leuk?
En een paar foto's haal ik dan weer op van Mapillary (alleen van eigen foto's kun je het origineel downloaden) en zet die in een fotoalbum of zo iets.
Ook voor jou misschien nuttig om eens op Mapillary te kijken. Als je filtert op mijn UserName (ankeric) en alleen de foto's pakt van 2017 dan krijg je een idee over de kwaliteit van de foto's en over het schokkende beeldverloop (foto's, geen video). Deze foto's zijn gemaakt met 2 seconden interval.
0.5 seconde per foto is het maximum en dat betekent - op de motor - ongeveer 1 foto per 15 meter.
En - zie de handleiding - dat betekent ook dat de grootte van de foto gehalveerd wordt.

Net nog even zelf gekeken: wat opvalt is dat Mapillary weer een soort van "video" van de foto's maakt. Het resultaat is een slechte video. Individuele foto's kun je alleen beoordelen door het afspelen van de "video" stop te zetten. En waar nodig foto voor foto vooruit of achteruit te bladeren.
jjj schreef:
ankeric schreef:… starten/stoppen van video via een Bluetooth verbinding vanaf de gps .…
Das handig! Geen extra knoppen op het stuur. Ik heb een GPS van Garmin (BMW Navigator VI); dus die optie zit er al in…
Ik weet niet welke GPS toestellen met een actioncam communiceren. In ieder geval niet alle.
En het is de vraag of het verstandig is om de gps te gebruiken om al rijdend de cam te starten. Garmin heeft voor de VIRB ook een losse afstandsbediening met drie grote knoppen. Misschien veiliger?
jjj schreef:
ankeric schreef:… bookmark functie …
Dit klinkt als een mogelijke oplossing; mezelf kennende wil ik toch al het materiaal zien; maar mogelijk interessant; ik ga eens uitzoeken wat het is en hoe het werkt.
Alternatief voor Bookmarks (geen optie op de waterdichte VIRB XE) zijn GPS waypoints....
Niet meer actief op dit forum...

jjj
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 60
Lid geworden op: 22 apr 2004 13:34
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Actioncam or not to actioncam?

Bericht door jjj »

ankeric schreef:... Correctie: dat is wel mijn doelstelling :lol: ...
Interessant Mapillary, naar niet voor mijn toepassing; herinnering over een reis. Waarbij de beelden van onderweg een deel van het verhaal zijn. De site is prachtig alleen absoluut niet wat ik zoek. Storage is voor mij (nog) geen probleem. Nabewerkingstijd echter wel!
ankeric schreef:losse afstandsbediening met drie grote knoppen. Misschien veiliger?
waar. en waarschijnlijker veel vlotter te bedienen.
ankeric schreef:Alternatief voor Bookmarks .. zijn GPS waypoints....
Dat is inderdaad een optie; video aanzetten en op de GPS bookmarks maken van interessante stukjes. met behulp van de bookmarks dan terug zoeken. probleem van veel (te) materiaal blijft bestaan; maar de zgn boomark lijst als index kan helpen.

Heb intussen naar wat time-laps gekeken; en mijn eerste indruk (na ca 10 video's) is
a. wanneer de tijd tussen de laps te groot is wordt het onrustig (de samenhang tussen beelden verdwijnt)
b. wanneer de losse foto's te kort in beeld zijn wordt het onrustig (niet vloeiend)
c. wanneer de belichting veel varieert (tussen bomen) het beeld te onrustig wordt. (te veel geknipper)
d. time-laps het mooiste werkt bij rechtdoor en vergelijkbare scene's

Wat ik zie is dat een rit van 2,5 uur samengevat naar bijvoorbeeld 6 minuten dat best goed overkomt; compressie in tijd is voor die video ca 1 op 25.

Voorzichtige conclusie op basis van ca 10 video's bekijken!
De mate waarin je de tijd kunt comprimeren is dus heel erg afhankelijk van snelheid voertuig, variatie in licht, de bochtigheid van de weg en vooral niet te vergeten de emotie van wat je wil vastleggen (wil je immers de emotie haast/stress oproepen of juist rust/relaxed).

Dat betekend voor mij waarschijnlijk, omdat ik de reizen niet graag overdoe (de tweede keer liever een andere bestemming 8) ) dat ik bij time-laspuit moet gaan van erg veel nabewerking. (immers ik weet van te voren niet of ik 0,5 beeldje per sec of 2 seconden interval nodig heb dus stel ik in op 0,5 en moet dan waarschijnlijk 3 van de 4 beeldjes weggooien. :cry:

Mijn eerste wens "de gebufferde opnamen opslaan wanneer ik op een knop druk" is dus nog steeds niet zo gek!
ik i meel dus ik besta!
vrij naar Rene Descartes

ankeric
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1143
Lid geworden op: 25 jun 2008 22:02
Locatie: Woerden

Re: Actioncam or not to actioncam?

Bericht door ankeric »

jjj schreef:Mijn eerste wens "de gebufferde opnamen opslaan wanneer ik op een knop druk" is dus nog steeds niet zo gek!
IMO is dit een understatement. Vooral ook als ik zie hoeveel moeite het mij kost om ongewenste foto's weg te gooien.
Leg de suggestie neer bij Garmin.
Mijn suggestie: zet een bookmark en geef de optie om te verwijderen vanaf de laatste bookmark.
Je wilt het ook niet meemaken dat je vergeet om de buffer op te slaan en ook een buffer is niet onbegrensd.
En dit is voor Garmin eenvoudiger te implementeren.
Niet meer actief op dit forum...

Gebruikersavatar
openfietsmap
Berichten: 1152
Lid geworden op: 4 mei 2011 10:31
Contacteer:

Re: Actioncam or not to actioncam?

Bericht door openfietsmap »

M'n Drift HD Ghost heeft zo'n buffer. Zie https://www.youtube.com/watch?v=2AauLGJ0KA4 voor de werking, ik heb die funktie echter nog nooit gebruikt. Verder alles wat op jouw wensenlijst staat muv GPS. Ben er erg tevreden mee, voor voorbeelden zie mijn foto's op Mapillary (ligfietser).
Maker van de Openfietsmap - Gratis Garmin topokaarten voor op de fiets https://www.openfietsmap.nl

jjj
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 60
Lid geworden op: 22 apr 2004 13:34
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Actioncam or not to actioncam?

Bericht door jjj »

openfietsmap schreef:M'n Drift HD Ghost heeft zo'n buffer. Zie https://www.youtube.com/watch?v=2AauLGJ0KA4 voor de werking, ik heb die funktie echter nog nooit gebruikt. Verder alles wat op jouw wensenlijst staat muv GPS. Ben er erg tevreden mee, voor voorbeelden zie mijn foto's op Mapillary (ligfietser).
Dank; dat is precies wat ik zoek! Video-Tagging

Ik zag op op Waypoint site https://www.gps.nl/uit_productie/review ... ost_s.html een review staan van (een van de) vorige modellen.

Een stukje tekst uit dat artikel:
Video-Tagging werkt als volgt: je kiest een interval (zeg 30 seconden) en daarna start je gewoon de opname. Er wordt dan beeld opgenomen, zonder dat het bewaard wordt op je mSD kaartje. Je gaat je ding doen en dan kom je iets tegen wat je wilt opnemen. Druk gewoon nog een keer op "opname" en vanaf dat punt wordt er dan echt beeld opgenomen. Maar ook de afgelopen 30 seconden voorafgaand worden bewaard. Net zolang totdat je op stop drukt. Nadeel is natuurlijk wel dat de camera continu aan het opnemen is en dus continue gebruik maakt van zijn accu. Maar met maximum van 3,5 uur aan accucapaciteit is dat ook geen groot probleem.

Intussen is er een nieuw (4K) model uit dat ook de Video-Tagging modes kent en te koop is; de drift ghost is nauwelijks nog leverbaar en kwa video kwaliteit loopt deze (natuurlijk) wat achter op de huidige modellen.

De Ghost 4K is sinds kort leverbaar voor prijzen tussen de 260 en 310 euro. Helaas nog niet bij Waypoint!

Allen dank voor het meedenken!

Jeroen
ik i meel dus ik besta!
vrij naar Rene Descartes

Gebruikersavatar
openfietsmap
Berichten: 1152
Lid geworden op: 4 mei 2011 10:31
Contacteer:

Re: Actioncam or not to actioncam?

Bericht door openfietsmap »

3,5 uur is wel erg optimistisch maar 2,5 uur op een accu continu opnames maken lukt wel. Waar ik ook erg tevreden mee ben is de roteerbare lens en de afstandsbediening. Tot nu toe weinig tot geen vastlopers. De mijne heeft geen beeldstabilisatie maar dat vind ik niet erg, daarmee worden de fotos sowieso waziger dus minder bruikbaar voor Mapillary.

Gebruikersavatar
FM
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 5006
Lid geworden op: 30 mei 2005 20:49
Locatie: Holsbeek

Re: Actioncam or not to actioncam?

Bericht door FM »

Ik gebruik de video-tagging van de Drift wel, bijna altijd film ik op die manier.

Je moet wel vooraf instellen hoe lang je wil opnemen. De Drift slaat zijn materiaal dan op in blokken van die tijd. Bij effectief opnemen, wordt het blok waarin je 'tagt', het blok ervoor, en het blok erna bewaard. Ik gebruik blokken van 30 seconden, waardoor elk bewaard clipje anderhalve minuut duurt. Je weet nooit op welk punt je je bevindt in het huidige blok, waardoor je clip varieert tussen 'nu' minus 31 seconden tot 'nu plus 59 seconden enerzijds, en 'nu' minus 59 seconden tot 'nu' plus 31 seconden.

Het is dus wat moeilijk om het punt aan te duiden waar je moet 'taggen'. Te lang wachten, en je mist mogelijk wat je wilde filmen. Te snel drukken, en je clip eindigt te vlug. Maar je kan de clip toch sneller eindigen ook. Heb je iets gezien wat je zeker wil bewaren, dan druk je op 'tag', en je kan de opname weer stoppen. Het clipje stopt dan ook op dat moment. OP die manier kan je ook langere bloktijden instellen, en toch de duur van de clips beperken.

Het is een manier om zeker niet te missen wat je absoluut wil opnemen. Maar je zal merken dat je toch nog altijd veel materiaal opneemt, tenzij je heel gedisciplineerd werkt.

Wel één probleem(pje): als je de camera uitzet, dan slaat hij een clip op beginnend van het einde van je laatste getagde clip tot het moment van uitzetten van de camera. Dan heb je plots toch een clip van tientallen minuten. Natuurlijk weet je achteraf dat die clip niet gewenst was, en kun je die ook weer verwijderen.

En natuurlijk moet de camera continu aan staan. Ik gebruik daarvoor een powerbank. Want de accuduur is inderdaad beperkt tot maximum een tweetal uurtjes. Gelukkig heeft de Drift een mini-usb aansluiting om stroom te krijgen.
Zumo XT, KTM 790 Adventure, SRC op Schubert C3 Pro, Edge Touring, Edge Explorer 2

Plaats reactie

Terug naar “De GPS-Stamkroeg”