Wat is het nut of geen nut van GPS én WAAS/EGNOS én GLONASS?
Wat is het nut of geen nut van GPS én WAAS/EGNOS én GLONASS?
Wat is het nut of geen nut van GPS én WAAS/EGNOS én GLONASS?
WAAS/EGNOS kan ik op de GPSMAP 64st niet selecteren.
Dus die vraag is beantwoord.
EDIT: Onzin! Ook op de GPSMAP 64st kun je WAAS/EGNOS wel/niet aanzetten.
En GLONASS?
test-toont-nut-van-combineren-gps-en-glonass-met-galileo-aan
Met GLONASS er bij een stuk nauwkeuriger, raar dat het niet standaard aanstaat.
Staat GLONASS nog steeds uit, dan zou ik dat eerst aanzetten en WAAS/EGNOS gewoon uit laten.
Maar dan de opmerking van @fgrs:
Wat kan helpen is Glonass uit zetten mocht die aanstaan en enkel "gps" gebruiken, heb je toch niet nodig tijdens het fietsen.
Dit begrijp ik niet.
Als (...) GLONASS een betere satellietontvangst oplevert, waarom heb je dat dan niet nodig tijdens fietsen?
Juist tijdens fietsen stel ik een optimale satellietontvangst op prijs.
Fietsen door het donkere bos, smalle straatjes met hoge huizen, of die smalle kloof door de bergen langs die beek (waar je met de auto niet eens kunt komen).
De afstanden tussen twee fietspaden is soms minimaal: het pad links gaat linksaf, het pad 5 meter rechts ervan gaat rechtdoor. Welk pad moeten we hebben? Op welk pad rijden we nu?
Meest voorkomend: wij zijn de afslag al gepasseerd, de GPS nog niet. Die loopt tientallen meters achter. En dus mogen we keren (tandem + bob keren op een fietspad is een rijvaardigheidstest, of onmogelijk zonder af te stappen).
Dus heb ik GLONASS sinds twee maanden aanstaan.
Alleen de vraag: is de satellietontvangst nu - met GLONASS - inderdaad (nog) beter
Ik zou het niet weten. En goed testen is lastig als je niet twee identieke GPS-toestellen in bezit hebt.
@tony rave: je hebt er twee?! Heb jij al eens vergeleken tussen de GPS met en de GPS zonder GLONASS?
Ook Anke heeft geen idee. Indruk is dat de GPS nog steeds (regelmatig) de satellieten min of meer kwijt is in het donkere bos.
Maar GLONASS heeft ook nadelen.
Satelietverbinding valt regelmatig weg
Zolang anderen dat hebben, geen probleem
Maar wij hebben het nu ook zelf ervaren, zij het slechts één keer (in twee maanden).
Is dat inderdaad te wijten aan GLONASS
Heeft GLONASS – inderdaad – een hoog batterij verbruik?
Wat opvalt is dat Anke de laatste maand regelmatig moppert: "Heb je de batterijen (weer) niet opgeladen?"
Eric: "Nee, dat hoeft niet als deze één dag gebruikt zijn, en meestal zelfs niet na twee dagen".
Anke: "Nou, maar ze zijn wel leeg…!"
Ik begon te twijfelen aan de Eneloop batterijen die inmiddels bijna 5 jaar oud zijn.
Wordt het tijd voor nieuwe: Eneloop Pro 2500 mAh?
Of is GLONASS dé oorzaak?
Vergelijk met WIFI op de smartphone. Ook dat zet je onderweg uit, anders is de phone continue op zoek naar bruikbare WIFI signalen. En dat kost wat!
En dit sluit aan bij de wegvallende satellietverbinding met GLONASS aan (ook GPS valt weg): het zoeken en vinden van GLONASS satellieten heeft óók een fors prijskaartje
Dus: GLONASS uit in de volgende vakantie
WAAS/EGNOS kan ik op de GPSMAP 64st niet selecteren.
Dus die vraag is beantwoord.
EDIT: Onzin! Ook op de GPSMAP 64st kun je WAAS/EGNOS wel/niet aanzetten.
En GLONASS?
test-toont-nut-van-combineren-gps-en-glonass-met-galileo-aan
Met GLONASS er bij een stuk nauwkeuriger, raar dat het niet standaard aanstaat.
Staat GLONASS nog steeds uit, dan zou ik dat eerst aanzetten en WAAS/EGNOS gewoon uit laten.
Maar dan de opmerking van @fgrs:
Wat kan helpen is Glonass uit zetten mocht die aanstaan en enkel "gps" gebruiken, heb je toch niet nodig tijdens het fietsen.
Dit begrijp ik niet.
Als (...) GLONASS een betere satellietontvangst oplevert, waarom heb je dat dan niet nodig tijdens fietsen?
Juist tijdens fietsen stel ik een optimale satellietontvangst op prijs.
Fietsen door het donkere bos, smalle straatjes met hoge huizen, of die smalle kloof door de bergen langs die beek (waar je met de auto niet eens kunt komen).
De afstanden tussen twee fietspaden is soms minimaal: het pad links gaat linksaf, het pad 5 meter rechts ervan gaat rechtdoor. Welk pad moeten we hebben? Op welk pad rijden we nu?
Meest voorkomend: wij zijn de afslag al gepasseerd, de GPS nog niet. Die loopt tientallen meters achter. En dus mogen we keren (tandem + bob keren op een fietspad is een rijvaardigheidstest, of onmogelijk zonder af te stappen).
Dus heb ik GLONASS sinds twee maanden aanstaan.
Alleen de vraag: is de satellietontvangst nu - met GLONASS - inderdaad (nog) beter
Ik zou het niet weten. En goed testen is lastig als je niet twee identieke GPS-toestellen in bezit hebt.
@tony rave: je hebt er twee?! Heb jij al eens vergeleken tussen de GPS met en de GPS zonder GLONASS?
Ook Anke heeft geen idee. Indruk is dat de GPS nog steeds (regelmatig) de satellieten min of meer kwijt is in het donkere bos.
Maar GLONASS heeft ook nadelen.
Satelietverbinding valt regelmatig weg
Zolang anderen dat hebben, geen probleem
Maar wij hebben het nu ook zelf ervaren, zij het slechts één keer (in twee maanden).
Is dat inderdaad te wijten aan GLONASS
Heeft GLONASS – inderdaad – een hoog batterij verbruik?
Wat opvalt is dat Anke de laatste maand regelmatig moppert: "Heb je de batterijen (weer) niet opgeladen?"
Eric: "Nee, dat hoeft niet als deze één dag gebruikt zijn, en meestal zelfs niet na twee dagen".
Anke: "Nou, maar ze zijn wel leeg…!"
Ik begon te twijfelen aan de Eneloop batterijen die inmiddels bijna 5 jaar oud zijn.
Wordt het tijd voor nieuwe: Eneloop Pro 2500 mAh?
Of is GLONASS dé oorzaak?
Vergelijk met WIFI op de smartphone. Ook dat zet je onderweg uit, anders is de phone continue op zoek naar bruikbare WIFI signalen. En dat kost wat!
En dit sluit aan bij de wegvallende satellietverbinding met GLONASS aan (ook GPS valt weg): het zoeken en vinden van GLONASS satellieten heeft óók een fors prijskaartje
Dus: GLONASS uit in de volgende vakantie
Laatst gewijzigd door ankeric op 7 aug 2017 11:38, 5 keer totaal gewijzigd.
Niet meer actief op dit forum...
- tony rave
- WayPoint relatie
- Berichten: 2113
- Lid geworden op: 1 dec 2004 14:33
- Locatie: View over Baltic Sea
Re: Wat is het nut of geen nut van GPS én WAAS/EGNOS én GLON
Nee, nog niet.ankeric schreef:Heb jij al eens vergeleken tussen de GPS met en de GPS zonder GLONASS?
Ik meen wel te zien dat de 276Cx (met Glonass altijd aan) minder 'zwalkt' dan de 60CSx.
Moet dat nog eens bewust vergelijken. Gehele uitval nog niet gemerkt.
Ik heb wel de track-log's vergeleken over meerdere dagen en honderden kms, beiden zijn prima gelijk.
Verschil tussen beiden is wel dat de 276Cx zeer snel een 'fix' heeft en ook (veel) sneller naar een betere nauwkeurigheid klimt, althans zover de aangegeven waarden dat doen geloven.
M.b.t. het eerste kan het, meen ik, ook zo zijn dat de 276Cx de momentele positie van de gnss-satellieten beter kent.
Na verloop van korte tijd is er meestal geen of weinig verschil in de opgegeven nauwkeurigheid, waarbij de 276Cx overwegend een betere waarde aangeeft als er al verschil is. Ik zou denken: dat is de verdienste van 2 systemen tegelijkertijd.
Glonass erbij zal wat extra stroom verbruiken maar een verschil van 1 of 2 dagen gebruik/set lijkt mij zeer onwaarschijnlijk.
Ж MapSource ► route-creatie ║ directe-route + track ► GPSMap's 60CSx, 79S, 276Cx (probleemloos)║BaseCamp ► databeheer Ж
Re: Wat is het nut of geen nut van GPS én WAAS/EGNOS én GLON
O, maar dan heb jij hetzelfde probleem als ik. Ook jij hebt niet twee identieke toestellen. Jouw avatar heeft mij op het verkeerde been gezet. En dus vergelijk je een appel met Glonass met een peer zonder Glonass. En dat wil ik je niet vragen om te doentony rave schreef:Nee, nog niet.ankeric schreef:Heb jij al eens vergeleken tussen de GPS met en de GPS zonder GLONASS?
Ik meen wel te zien dat de 276Cx (met Glonass altijd aan) minder 'zwalkt' dan de 60CSx.
Dat ben ik helemaal met je eens. Maar ik zeg ook niet dat het verschil 1 of 2 dagen is. Alleen dat de batterijen de laatste 2 maanden (Glonass toeval?) vaak op de tweede dag leeg zijn. En dat is een nieuwe ervaring.tony rave schreef:Glonass erbij zal wat extra stroom verbruiken maar een verschil van 1 of 2 dagen gebruik/set lijkt mij zeer onwaarschijnlijk.
Die uitval - hoe zelden ook - is voor mij een kleine ramp. Zeker als Anke het niet direct merkt.
Er gaan dan misschien honderden foto's met een forse afwijking naar Mapillary. En de ervaring leert dat ik dan meteen op mijn vingers getikt wordt door een collega
Niet meer actief op dit forum...
Re: Wat is het nut of geen nut van GPS én WAAS/EGNOS én GLON
Toen ik pas mijn Oregon 600 had kon ik het verschil goed merken.
Ik had hiervoor altijd goede tracks, de tracks van de Oregon bleven toch wat achter.
Mede omdat de antenne aan de achterkant zit bij dit toestel en waarschijnlijk de toen ook nog vrij brakke firmware was het allemaal niet echt om over naar huis te schrijven.
GLONASS was toen nieuw op de Oregon, dus ik dacht, laat ik het eens aanzetten, sindsdien waren de tracks weer zoals ik gewend was.
Tussen hoge gebouwen, in het bos enz is het eigenlijk nog steeds niet optimaal, misschien dat Galileo daar verbetering in kan brengen.
In de open lucht, met rondom vrij zicht op de horizon is het allemaal niet zo moeilijk, daar werkt een toestel van 20 jaar oud net zo goed.
Ik had hiervoor altijd goede tracks, de tracks van de Oregon bleven toch wat achter.
Mede omdat de antenne aan de achterkant zit bij dit toestel en waarschijnlijk de toen ook nog vrij brakke firmware was het allemaal niet echt om over naar huis te schrijven.
GLONASS was toen nieuw op de Oregon, dus ik dacht, laat ik het eens aanzetten, sindsdien waren de tracks weer zoals ik gewend was.
Tussen hoge gebouwen, in het bos enz is het eigenlijk nog steeds niet optimaal, misschien dat Galileo daar verbetering in kan brengen.
In de open lucht, met rondom vrij zicht op de horizon is het allemaal niet zo moeilijk, daar werkt een toestel van 20 jaar oud net zo goed.
Oregon 700, Vivofit 4, Vivoactive.
GPS 100/50/75/45/40/90/38, 12XL, eMap, 20 x eTrex, GPS V, Geko 101/201/301, GPS 60/72H/76CSx, GPSMAP 60/60C/60Cx/60CSx/220/295, Colorado 300, Dakota 10/20, Oregon 400t/450t, Montana 600 enz.
GPS 100/50/75/45/40/90/38, 12XL, eMap, 20 x eTrex, GPS V, Geko 101/201/301, GPS 60/72H/76CSx, GPSMAP 60/60C/60Cx/60CSx/220/295, Colorado 300, Dakota 10/20, Oregon 400t/450t, Montana 600 enz.
- tony rave
- WayPoint relatie
- Berichten: 2113
- Lid geworden op: 1 dec 2004 14:33
- Locatie: View over Baltic Sea
Re: Wat is het nut of geen nut van GPS én WAAS/EGNOS én GLON
Hierbij een 4-tal afbeeldingen van opgenomen tracks tijdens stilstand. De 60CSx uiteraard zonder Glonass, de 276Cx met Glonass ingeschakeld.
Buiten (27 Juli) lijkt de 276Cx wat stabieler qua aangegeven positie, dankzij Glonass ???
De allereerste trackpositie's heb ik verwijderd (4-5 punten).
Deze waarneming zegt natuurlijk weinig/niets over lange termijn verschillen of de werkelijke nauwkeurigheid.
De binnenopname (5 Aug) ligt zo'n 8m Westelijk / 4m Noordelijk van de buiten locatie en is gemaakt voor een raam aan de zuidzijde met het zicht naar de ruimte belemmerd door hoge bomen met bladeren. Vooral de [60CSx binnen] doet 'zuidelijker' vermoeden. Die bomen stonder er overigens 27 Juli ook .
Locatie (naast elkaar) en opname-periode (aan-uit) voor beide toestellen gelijk.
De kaartpositie waarop de tracks geprojecteerd zijn is onveranderd gebleven waardoor de trackpunt-positie's met elkaar vergelijkbaar zijn.
Buiten (27 Juli) lijkt de 276Cx wat stabieler qua aangegeven positie, dankzij Glonass ???
De allereerste trackpositie's heb ik verwijderd (4-5 punten).
Deze waarneming zegt natuurlijk weinig/niets over lange termijn verschillen of de werkelijke nauwkeurigheid.
De binnenopname (5 Aug) ligt zo'n 8m Westelijk / 4m Noordelijk van de buiten locatie en is gemaakt voor een raam aan de zuidzijde met het zicht naar de ruimte belemmerd door hoge bomen met bladeren. Vooral de [60CSx binnen] doet 'zuidelijker' vermoeden. Die bomen stonder er overigens 27 Juli ook .
Locatie (naast elkaar) en opname-periode (aan-uit) voor beide toestellen gelijk.
De kaartpositie waarop de tracks geprojecteerd zijn is onveranderd gebleven waardoor de trackpunt-positie's met elkaar vergelijkbaar zijn.
- Bijlagen
-
- track compare.jpg (35.54 KiB) 4252 keer bekeken
Ж MapSource ► route-creatie ║ directe-route + track ► GPSMap's 60CSx, 79S, 276Cx (probleemloos)║BaseCamp ► databeheer Ж
Re: Wat is het nut of geen nut van GPS én WAAS/EGNOS én GLON
Tsja.... ik weet het (nog) niet... ik snap het nog niet helemaal... laat staan dat ik nu conclusies durf te trekken: Glonass ja/nee?
Wat meet je hier?
De kwaliteit van de GPS ontvangst en de daarvan afgeleide positiebepaling?
Of meet je hier de "glitches"?
Hoe langer ik hier binnenshuis de GPS aan laat staan (zoekend naar satellieten) des de groter zijn de glitches.
Ook vraag ik mij af of glitches én positiebepaling (ook) afhankelijk zijn van de ingestelde tracklog methode?
Dus: zijn 10 punten per seconde minder nauwkeurig dan 1 punt per seconde?
Heb jij gemeten "How Garmin deals with Uncertainty"? Slecht dus! IMO.
In ieder geval heb ik sinds Record Method = Distance + Interval = 10 meter mooie tracks zonder glitches.
Maar in de Glonass ja/nee/misschien vraag gaat het mij om de vraag: is mijn track nauwkeuriger met Glonass dan zonder Glonass? En dan met name in een moeilijk gebied, zie bijvoorbeeld:
Maar ook hier vergelijk ik appels met peren: 4 verschillende GPS toestellen én verschillende periodes in het jaar (iets met het aantal blaadjes aan de bomen) én verschillen in weersgesteldheid (bewolkt/onbewolkt).
En ook hier: de slechte tracks zijn niet ouder (dus niet met een slechter toestel gemaakt) dan de goede tracks.
Wat ik zou moeten doen:
Fiets morgen een heen-en-weertje. Doen we nooit, maar het doel heiligt de middelen. Zoek dan ook een route met/en zonder bos/open stukken. Morgen is de verwachting dat het weer constant zal zijn.
En dan maar hopen dat de rijrichting de meting niet beïnvloed. En dan eens kijken of ik verschillen zie tussen de tracks met en zonder Glonass.
Maar ja, ik hoor Professor Begeer nog zeggen: "Eric, je weet toch: één meting is geen meting!".
Ook jammer: een foto camera schrijft EXIF informatie per foto weg (model, sluitertijd, diagfragma, ISO, enz.).
Een GPS schrijft alleen datum/tijd/locatie. En 36x "http://www.garmin.com", per track!
Ik weet niet eens welke tracks ik dit jaar heb gereden met/zonder Glonass...
Wat meet je hier?
De kwaliteit van de GPS ontvangst en de daarvan afgeleide positiebepaling?
Of meet je hier de "glitches"?
Hoe langer ik hier binnenshuis de GPS aan laat staan (zoekend naar satellieten) des de groter zijn de glitches.
Ook vraag ik mij af of glitches én positiebepaling (ook) afhankelijk zijn van de ingestelde tracklog methode?
Dus: zijn 10 punten per seconde minder nauwkeurig dan 1 punt per seconde?
Heb jij gemeten "How Garmin deals with Uncertainty"? Slecht dus! IMO.
In ieder geval heb ik sinds Record Method = Distance + Interval = 10 meter mooie tracks zonder glitches.
Maar in de Glonass ja/nee/misschien vraag gaat het mij om de vraag: is mijn track nauwkeuriger met Glonass dan zonder Glonass? En dan met name in een moeilijk gebied, zie bijvoorbeeld:
Maar ook hier vergelijk ik appels met peren: 4 verschillende GPS toestellen én verschillende periodes in het jaar (iets met het aantal blaadjes aan de bomen) én verschillen in weersgesteldheid (bewolkt/onbewolkt).
En ook hier: de slechte tracks zijn niet ouder (dus niet met een slechter toestel gemaakt) dan de goede tracks.
Wat ik zou moeten doen:
Fiets morgen een heen-en-weertje. Doen we nooit, maar het doel heiligt de middelen. Zoek dan ook een route met/en zonder bos/open stukken. Morgen is de verwachting dat het weer constant zal zijn.
En dan maar hopen dat de rijrichting de meting niet beïnvloed. En dan eens kijken of ik verschillen zie tussen de tracks met en zonder Glonass.
Maar ja, ik hoor Professor Begeer nog zeggen: "Eric, je weet toch: één meting is geen meting!".
Ook jammer: een foto camera schrijft EXIF informatie per foto weg (model, sluitertijd, diagfragma, ISO, enz.).
Een GPS schrijft alleen datum/tijd/locatie. En 36x "http://www.garmin.com", per track!
Ik weet niet eens welke tracks ik dit jaar heb gereden met/zonder Glonass...
Niet meer actief op dit forum...
- Henk de Jong
- WayPoint relatie
- Berichten: 229
- Lid geworden op: 5 aug 2006 16:55
- Locatie: Nieuwegein
- Contacteer:
Re: Wat is het nut of geen nut van GPS én WAAS/EGNOS én GLON
Misschien begrijp ik deze opmerking niet, maar op mijn GPSMAP 64s kan ik WAAS/EGNOS aan en uitzetten onder Menu - Setup - System.ankeric schreef:WAAS/EGNOS kan ik op de GPSMAP 64st niet selecteren.
Een vriend van mij heeft het stroomverbruik gemeten van een Oregon 600.tony rave schreef:Glonass erbij zal wat extra stroom verbruiken maar een verschil van 1 of 2 dagen gebruik/set lijkt mij zeer onwaarschijnlijk.
Het verschil tussen Glonass aan en uit is niet meetbaar.
Re: Wat is het nut of geen nut van GPS én WAAS/EGNOS én GLON
Heen en weer gaat niet lekker werken, omdat de satellieten dan inmiddels al een andere stand hebben.
De signalen die je ontvangt zijn nooit hetzelfde in dat geval, aantal satellieten/signaalsterkte verschilt.
2 dezelfde toestellen/zelfde instellingen op je stuur (ook niet perfect, maar je moet wat) eentje met GLONASS aan en de andere met GLONASS uit en dan flink de bossen in.
De signalen die je ontvangt zijn nooit hetzelfde in dat geval, aantal satellieten/signaalsterkte verschilt.
2 dezelfde toestellen/zelfde instellingen op je stuur (ook niet perfect, maar je moet wat) eentje met GLONASS aan en de andere met GLONASS uit en dan flink de bossen in.
Oregon 700, Vivofit 4, Vivoactive.
GPS 100/50/75/45/40/90/38, 12XL, eMap, 20 x eTrex, GPS V, Geko 101/201/301, GPS 60/72H/76CSx, GPSMAP 60/60C/60Cx/60CSx/220/295, Colorado 300, Dakota 10/20, Oregon 400t/450t, Montana 600 enz.
GPS 100/50/75/45/40/90/38, 12XL, eMap, 20 x eTrex, GPS V, Geko 101/201/301, GPS 60/72H/76CSx, GPSMAP 60/60C/60Cx/60CSx/220/295, Colorado 300, Dakota 10/20, Oregon 400t/450t, Montana 600 enz.
Re: Wat is het nut of geen nut van GPS én WAAS/EGNOS én GLON
Mopper. Daar zat ik net ook aan te denken.
Het goede nieuws is dat jij zegt dat ik daarmee op kan houden.
Professor Begeer en MPX-NL zijn het eens.
Maar...
Stel dat ik morgen geen substantieel verschil zie....
Dan blijft het hogere batterijverbruik (?) en de mindere (?) stabiliteit van Glonass en kan het uit.
Alleeen als ik wel substantieel verschil zie moet ik me afvragen wat daar de waarde van is.
Maar om nou een 2e gpsmap 64 te kopen....
Misschien is een dobbelsteen wel een betere methode.
Het goede nieuws is dat jij zegt dat ik daarmee op kan houden.
Professor Begeer en MPX-NL zijn het eens.
Maar...
Stel dat ik morgen geen substantieel verschil zie....
Dan blijft het hogere batterijverbruik (?) en de mindere (?) stabiliteit van Glonass en kan het uit.
Alleeen als ik wel substantieel verschil zie moet ik me afvragen wat daar de waarde van is.
Maar om nou een 2e gpsmap 64 te kopen....
Misschien is een dobbelsteen wel een betere methode.
Laatst gewijzigd door ankeric op 5 aug 2017 22:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Niet meer actief op dit forum...
Re: Wat is het nut of geen nut van GPS én WAAS/EGNOS én GLON
Heeft de Etrex 30 Glonass?
Heen: GPSMAP 64st Glonass = aan, Etrex 30 Glonass = uit.
Terug: GPSMAP 64st Glonass = uit, Etrex 30 Glonass = aan.
Ja, Etrex 30 heeft Glonass:
GPS and GLONASS satellites for faster positioning
Grappig: Garmin heeft het over "faster", niet over nauwkeuriger.
Heen: GPSMAP 64st Glonass = aan, Etrex 30 Glonass = uit.
Terug: GPSMAP 64st Glonass = uit, Etrex 30 Glonass = aan.
Ja, Etrex 30 heeft Glonass:
GPS and GLONASS satellites for faster positioning
Grappig: Garmin heeft het over "faster", niet over nauwkeuriger.
Laatst gewijzigd door ankeric op 6 aug 2017 11:50, 3 keer totaal gewijzigd.
Niet meer actief op dit forum...
Re: Wat is het nut of geen nut van GPS én WAAS/EGNOS én GLON
Het meerverbruik is nihil en het nut, tja eigenlijk niets iets snellere fix, nah ik merk het niet echt.
Zolang de tracks in bossen t.o.v. ca 10 jaar terug eigenlijk niet echt veel verbeterd zijn, kan je alleen maar hopen dat de komende generatie met Galileo dit wel duidelijk beter doet.
Bij mij staat GLONASS altijd aan, hoe meer satellieten hoe beter denk ik dan maar en er zijn ongetwijfeld situaties waarbij je er voordeel bij hebt.
2 verschillende toestellen is ook niet echt goed vergelijken.
Zolang de tracks in bossen t.o.v. ca 10 jaar terug eigenlijk niet echt veel verbeterd zijn, kan je alleen maar hopen dat de komende generatie met Galileo dit wel duidelijk beter doet.
Bij mij staat GLONASS altijd aan, hoe meer satellieten hoe beter denk ik dan maar en er zijn ongetwijfeld situaties waarbij je er voordeel bij hebt.
2 verschillende toestellen is ook niet echt goed vergelijken.
Oregon 700, Vivofit 4, Vivoactive.
GPS 100/50/75/45/40/90/38, 12XL, eMap, 20 x eTrex, GPS V, Geko 101/201/301, GPS 60/72H/76CSx, GPSMAP 60/60C/60Cx/60CSx/220/295, Colorado 300, Dakota 10/20, Oregon 400t/450t, Montana 600 enz.
GPS 100/50/75/45/40/90/38, 12XL, eMap, 20 x eTrex, GPS V, Geko 101/201/301, GPS 60/72H/76CSx, GPSMAP 60/60C/60Cx/60CSx/220/295, Colorado 300, Dakota 10/20, Oregon 400t/450t, Montana 600 enz.
Re: Wat is het nut of geen nut van GPS én WAAS/EGNOS én GLON
Snellere fix: daar zijn Garmin en MPX-NL het eens. Is dat relevant? Zijn dat de situaties waarin Anke zegt: "Sorry, afslag gemist".
Dus nu toch geverifieerd: op de Etrex 30 stond Glonass aan. Waarschijnlijk om dezelfde reden.
Dus is nu de vraag: dat de GPSMAP 64st één keer de satellieten kwijt was (daar begon voor mij deze discussie), heeft dat iets met glonass te maken?
Of is dat gewoon het zoveelste voorbeeld: de Etrex 30 is minder stabiel dan de Etrex Vista HCX, de GPSMAP 64st is minder stabiel dan de Etrex 30?!
Wel als in beide toestellen Glonass wint.MPX-NL schreef:2 verschillende toestellen is ook niet echt goed vergelijken....
Klinkt als een Assumption (mother of all fuck-up).MPX-NL schreef:Bij mij staat GLONASS altijd aan, hoe meer satellieten hoe beter denk ik dan maar en er zijn ongetwijfeld situaties waarbij je er voordeel bij hebt.
Dus nu toch geverifieerd: op de Etrex 30 stond Glonass aan. Waarschijnlijk om dezelfde reden.
Dus is nu de vraag: dat de GPSMAP 64st één keer de satellieten kwijt was (daar begon voor mij deze discussie), heeft dat iets met glonass te maken?
Of is dat gewoon het zoveelste voorbeeld: de Etrex 30 is minder stabiel dan de Etrex Vista HCX, de GPSMAP 64st is minder stabiel dan de Etrex 30?!
Niet meer actief op dit forum...
- tony rave
- WayPoint relatie
- Berichten: 2113
- Lid geworden op: 1 dec 2004 14:33
- Locatie: View over Baltic Sea
Re: Wat is het nut of geen nut van GPS én WAAS/EGNOS én GLON
Het heeft nauwelijks relatie met het (on)nut van Glonass maar nu toch maar eens bekeken hoe dat zit bij de 276Cx. Daar is het precies zo, ik kon geen duidelijk verschil meten in het stroomverbruik met GPS + Glonass, en Glonass uitgeschakeld.Henk de Jong schreef:Een vriend van mij heeft het stroomverbruik gemeten van een Oregon 600.
Het verschil tussen Glonass aan en uit is niet meetbaar.
Het is met normale instrumenten, ik gebruikte 3 verschillende en kwalitatief goede toestellen, eigenlijk niet te doen. Het verbruik varieert in zo'n grillig en snel tempo dat er moeilijk op het oog een gemiddelde waarde afgelezen kan worden. Een analoge meter geeft dan nog de beste aflezing, maar ook die was te snel (te weinig gedempt) om een betrouwbare gemiddelde aflezing mogelijk te maken.
Een ouderwetse, maar hiervoor betrouwbare, hittedraad meter heb ik helaas niet, zo ging dat toch ?
Voor de 276Cx geldt; bij minimale schermverlichting en 4 Volt voeding over de batterijklemmen (de penlite klemmen) bliksemen de waarden tussen 210 en 250 mA. Op het oog gemiddeld tegen de 240 mA, met enige 'verbeelding' zou ik geneigd zijn te zeggen dat zonder Glonass erbij de gemiddelde waarde bij 230 mA zou kunnen liggen. In de handleiding schrijft Garmin dat Glonass UIT stroom bespaart, nou ja, dat lijkt mij meer theorie dan werkelijk substantieel. Maar okay, zij zullen de betere informatie hebben en zich baseren op de gegevens van de betreffende onderdelen leverancier.
Zoals bekend speelt v.w.b. het energieverbruik de schermverlichting veel meer mee, die vreet bij maximale helderheid al gauw tegen de 200 mA extra.
Tja, alleen Glonass AAN kan niet, we zouden eens constateren dat het dan beter gaat dan met GPS, ai .... pijnlijk of landverraad ?
Ж MapSource ► route-creatie ║ directe-route + track ► GPSMap's 60CSx, 79S, 276Cx (probleemloos)║BaseCamp ► databeheer Ж
- tony rave
- WayPoint relatie
- Berichten: 2113
- Lid geworden op: 1 dec 2004 14:33
- Locatie: View over Baltic Sea
Re: Wat is het nut of geen nut van GPS én WAAS/EGNOS én GLON
In de 276Cx handleiding schrijven ze dit (zie afbeelding):ankeric schreef:Grappig: Garmin heeft het over "faster", niet over nauwkeuriger.
- Bijlagen
-
- glonass.png (39.53 KiB) 4094 keer bekeken
Ж MapSource ► route-creatie ║ directe-route + track ► GPSMap's 60CSx, 79S, 276Cx (probleemloos)║BaseCamp ► databeheer Ж
Re: Wat is het nut of geen nut van GPS én WAAS/EGNOS én GLON
Eigenlijk klinkt dat logisch: er worden meer satellieten gebruikt, dus de kans dat je voldoende satellieten hebt met voldoende bereik wordt groter.
Maar suggereert ook - een beetje -: zet Glonass hier in de polder uit (overbodig), maar in de Ardennen en New York aanzetten (want nauwkeuriger).
Maar suggereert ook - een beetje -: zet Glonass hier in de polder uit (overbodig), maar in de Ardennen en New York aanzetten (want nauwkeuriger).
Niet meer actief op dit forum...