Zoom functie bij plaats, weg etc.

De GPSmap 276CX, opvolger van de GPSmap 276C
Plaats reactie
Hzee
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 300
Lid geworden op: 4 dec 2016 20:31
Locatie: Apeldoorn

Zoom functie bij plaats, weg etc.

Bericht door Hzee »

Kan iemand mij aangeven wat precies de zoom functie inhoudt bij plaats, weg etc
Wat gebeurt er bij instelling automatisch en ik zie vele afstandinstellingsmogelijkheden.

ankeric
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1143
Lid geworden op: 25 jun 2008 22:02
Locatie: Woerden

Re: Zoom functie bij plaats, weg etc.

Bericht door ankeric »

Op basis van mijn andere outdoor toestellen... (want geen 276Cx)...

"Automatisch" begrijp ik ook niet.
Dat suggereert verschillende instellingen afhankelijk van [????]. Ik zou niet weten welke andere afhankelijkheid hier mogelijk is dan zoomniveau. Of het zou detailniveau moeten zijn.
"Automatisch" betekent IMO: "standaard", "default", "meest gebruikelijke instelling".

De verschillende instellingen voor verschillende objecten (plaatsnaam, straatnaam, waypoint) zou je zelf moeten uitproberen.
Hierbij moet je je eerst afvragen wat je eigen voorkeur is.
Wil je zoveel mogelijk zien? Dan zoomniveau per object hoog instellen: ook als je ver uitzoomt zie je nog steeds het punt/label.
Wil je zomin mogelijk zien? Dan zoomniveau per object laag instellen: pas als je ver genoeg inzoomt wordt het punt/label zichtbaar.
Maak hierbij ook onderscheid tussen de verschillende objecten: mijn eigen waypoints wil ik snel zien, de vele POI’s pas als ik inzoom (want ik wil zo weinig mogelijk op de kaart zien, anders raak ik het overzicht over "de kaart", "de wegen" kwijt).
Straatnamen wil ik helemaal niet zien, maar die heb ik op de kaart verwijderd (typ file aanpassen, waarbij ik instel dat ik geen straatnamen wil zien).
Hetzelfde geldt voor winkels (niet zijnde supermarkt, bakker enz.), bushaltes, scholen enz. Maak de onbelangrijke zaken op de kaart onzichtbaar (je verwijdert ze niet, ze blijven doorzoekbaar, maar je ziet ze niet) en daardoor kun je de wél belangrijke informatie groter/bij hoger zoomniveau tonen.
Namen van riviertjes vind ik daarentegen weer heel belangrijk. Dus die staan wél op de kaart en omdat de labels van straatnamen niet op de kaart staan kan ik de overblijvende labels op de GPS wél groot tonen.

Als jij dit belangrijk vind zou ik óók kijken naar het aanpassen van de typfile van de kaart. Daar valt IMO méér winst te behalen.

Kortom: het is een kwestie van persoonlijke voorkeur en spelen tot je een redelijk optimum hebt gevonden.

P.S. Wat hoger/lager zoomniveau is weet ik nog steeds niet. Ofwel: ik weet het vandaag weer niet.
Zoom niveau/schaal = 200 meter betekent ver ingezoomd, je ziet details.
Zoom niveau/schaal = 3 km betekent ver uitgezoomd, je ziet geen details, wel overzicht. Maar is dat dan hoog of laag zoomniveau? 3 km is méér dan 200 meter.
Niet meer actief op dit forum...

Gebruikersavatar
Mike Schenk
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 366
Lid geworden op: 4 apr 2008 22:47
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Zoom functie bij plaats, weg etc.

Bericht door Mike Schenk »

"Automatisch" betekent op de 276Cx blijkbaar dat er nog een onderverdeling zit in subcategorieën. Zet ik bijvoorbeeld Waypoints op "Automatisch" dan zie ik wel op een hoog zoomniveau al de punten die ik als Waypoint heb ingevoerd (zakelijke en privé adressen). Zet ik hem op op een bepaald zoomlevel, dan zie ik vanaf dat zoomlevel niet alleen mijn eigen Waypoints, maar ook mijn POIs (Archie's campings in mijn geval) die ik in Automatisch alleen maar zie als ik heel ver inzoom.

Blijkbaar is die instelling dus bedoeld om dynamisch elementen te laten verschijnen afhankelijk van nut, al is die instelling voor mij niet nuttig.
Garmin Zumo 350 | Kawasaki Versys 650 2015
Garmin GPSMap 276Cx BMW R1200 GSA LC 2014

Hzee
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 300
Lid geworden op: 4 dec 2016 20:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Zoom functie bij plaats, weg etc.

Bericht door Hzee »

Hoe pas je typ file aan?

ankeric
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1143
Lid geworden op: 25 jun 2008 22:02
Locatie: Woerden

Re: Zoom functie bij plaats, weg etc.

Bericht door ankeric »

Hzee schreef:Hoe pas je typ file aan?
Download TypViewer, via:

https://sites.google.com/site/sherco40/

Laatste versie: TYPViewer4.5.43.exe (18-09-2016)
En wat ik net zie: hij kent ook "Dutch" als taal.

Vervolgens altijd eerst een kopie van je huidige typfile (bijvoorbeeld: "43010.typ") maken!

Dan zijn er 3 zaken van belang:
  • Polygonen (gebieden zoals bos, water)
  • Polylijnen (wegen, fietspaden, voetpaden)
  • POI's (winkels, restaurants enz.)
Als je begint, wijzig dan één ding tegelijk en beoordeel of dat een verbetering is, of niet.
Dus niet beginnen met "alles" te wijzigen.

Begin eens met een kleurtje te wijzigen (maak fietspaden voor de grap eens groen).
De "grap" zou dan moeten zijn dat je meteen ziet dat dit geen verbetering is (groen fietspad tussen de weilanden, of groen fietspad over de hei).

Als je een POI onzichtbaar wilt maken dan niet de bitmap (plaatje) verwijderen (want dan val je terug op de standaard opmaak), maar de hele bitmap transparant maken.
Bovendien: verwijderen maakt het lastig om dat weer ongedaan te maken.

Voor labels kun je de lettergrootte instellen of "Geen label (onzichtbaar)" selecteren.

En verder gewoon trial and error, ofwel: beetje spelen...

Nog een "grapje": als je iets wijzigt zie je dat niet altijd (direct).
BaseCamp houdt de kaart in de cache (tijdelijke opslag voor snelle toegang). Dus je moet de kaart even schuiven, in/uit-zoomen om het effect van de wijzigingen te zien.
Of maak de cache-folder leeg:
DEL C:\Users\<username>\AppData\Local\Garmin\BaseCamp\TileCache\*.* /Q

Nog een TIP:
Vanuit TYPViewer kun je een TYP-file óók als TXT-file opslaan.
Een TXT-file kan je vanuit NotePad (bijvoorbeeld) gemakkelijk en snel en volledig bekijken.
Maar ook: met WinMerge kun je twee TekstBestanden vergelijken (en geselecteerde verschillen kopiëren van het ene naar het andere bestand).
Niet meer actief op dit forum...

ankeric
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1143
Lid geworden op: 25 jun 2008 22:02
Locatie: Woerden

Re: Zoom functie bij plaats, weg etc.

Bericht door ankeric »

Mike Schenk schreef:"Automatisch" betekent op de 276Cx blijkbaar dat er nog een onderverdeling zit in subcategorieën. Zet ik bijvoorbeeld Waypoints op "Automatisch" dan zie ik wel op een hoog zoomniveau al de punten die ik als Waypoint heb ingevoerd (zakelijke en privé adressen). Zet ik hem op op een bepaald zoomlevel, dan zie ik vanaf dat zoomlevel niet alleen mijn eigen Waypoints, maar ook mijn POIs (Archie's campings in mijn geval) die ik in Automatisch alleen maar zie als ik heel ver inzoom.
Tenzij de 276Cx op dit punt volledig afwijkend is van de Etrex of GPSMAP... zo - onderstaand - werkt het (geloof ik) op de GPSMAP 64st.

Per categorie (Map Points, User Waypoints, Geocaches, Street Label, Landcover) kun je instellen:
  • Zoom = Off (Object is nooit zichtbaar)
  • Zoom = Auto (Object is zichtbaar van 80 m zoom). Dus "Auto" betekent een "automatische" keuze uit de verschillende Zoomniveaus. Voor Points valt die keuze op "80 m".
  • Zoom van 5 meter – 800 km (in 27 stappen!)
Ik kan me niet voorstellen dat er voor deze instellingen nog een verdere "onderverdeling zit in subcategorieën" zou gelden, die wordt gehanteerd op het moment dat je voor een categorie "Auto" wel/niet instelt.
Welke subcategorieën? "Department" of "Grocery" voor "Shops"?

Ik kan me helemaal niet voorstellen dat als je voor de categorie "User Waypoints" een vast zoom niveau instelt (bijvoorbeeld <= 200 m) dat dit invloed heeft op de weergave van een andere categorie ("Archies campings" vallen in de categorie "Map Points").
Sterker: als dit zo is dan is dat een bug, dan wel iets wat ik absoluut niet wil. Ik geef aan dat ik "User Waypoints" wil zien vanaf zoom <= 200 m. Maar dan zie ik ze vervolgens "slecht" omdat ik dan ook – ongevraagd – de "Map Points" te zien krijg?
Of betekent dit dat als je één categorie niet op "Auto" zet, je dan alle categorieën op een vast zoomniveau moet instellen?
Mike Schenk schreef:Blijkbaar is die instelling dus bedoeld om dynamisch elementen te laten verschijnen afhankelijk van nut
Als Garmin hiertoe in staat zou zijn dan is dat briljant!
Maar geef dan wel aan wat "nut" is en hoe je dat meet. Want anders is het nutteloos.

Wat ik wil: zolang we fietsen wil ik alleen wegen, bossen, water, hei, gebouwen enz. op het GPS-scherm (3,6 x 5,5 cm) zien. Geen zaken die afleiden van het kiezen van de "mooiste route" die naar ons doel leidt. Geen punten (en labels) die de essentie op de kaart aan het zicht onttrekken.
Op het moment dat dé behoefte ontstaat aan een POI dán wil ik die zien. En alleen dan. Voorbeelden zijn restaurants, cafés, supermarkt, bakker, museum, zwemgelegenheid.
Helaas is er nog een andere categorie: molens, kastelen, ruïnes, landhuizen, kerken wil ik wél (altijd) op de kaart zien. Want deze punten zijn van invloed op de "mooiste route". Maar dat is niet mogelijk zonder ook gelijk alle supermarkten, campings enz. te zien.
Op mijn TomTom kan ik per categorie én subcategorie aangeven of ik die punten wel of niet wil zien. Maar voor een Garmin-gps is (mijn?!) probleem onoplosbaar.

Work-around:
  • Toon niet alle punten op de kaart (maar ja, dan moet je – helaas – je eigen kaart maken, of - minimaal - de typfile aanpassen).
  • Maak van de "toeristische punten" op de kaart een eigen "Waypoint" en stel verschillende zoomniveaus in voor Map Points (<= 200 m) en User Waypoints (<= 500 m).
Algemeen:
De naam van een straat/winkel/restaurant/enz. wil ik niet op de kaart zien. Voor het volgen van een gps-route is de naam niet relevant. Wil ik die naam wél weten, selecteer dan de straat (wijs aan op de kaart) en de naam verschijnt als "pop-up" en verdwijnt weer zodra gelezen.

Voor OsmAnd is dit standaard functionaliteit.
  • Definieer een "User menu", "Snel menu" of "My Menu", of wijs een functie toe aan configureerbare knoppen (zoals al mijn fotocamera's en vele applicaties op de PC ("macro knop", "sneltoets") dat ook kunnen).
  • Vanuit dit snel menu: kies wat je wel of niet op de kaart wilt zien.
  • Kijk, kies, voeg toe als waypoint, navigeer ("Go") en verberg de Waypoints of POI's weer.
Screenshot_20170817-111757.png
Screenshot_20170817-111757.png (342.89 KiB) 3642 keer bekeken
Screenshot_20170817-111802.png
Screenshot_20170817-111802.png (267.52 KiB) 3642 keer bekeken
Screenshot_20170817-111811.png
Screenshot_20170817-111811.png (362.86 KiB) 3642 keer bekeken
Niet meer actief op dit forum...

Gebruikersavatar
tony rave
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2113
Lid geworden op: 1 dec 2004 14:33
Locatie: View over Baltic Sea

Re: Zoom functie bij plaats, weg etc.

Bericht door tony rave »

Hzee schreef:Kan iemand mij aangeven wat precies de zoom functie inhoudt bij plaats, weg etc
Wat gebeurt er bij instelling automatisch en ik zie vele afstandinstellingsmogelijkheden.
Naast hetgeen anderen al opmerkten:

De kaartinstelling [General-Detail] bepaalt vanaf welke schaal (zoom in) details zoals b.v. de lokale wegen zichtbaar worden, dit is ook afhankelijk van de kaart zelf, voor lokale wegen geldt dit b.v.,
CityNavigator (OSM Motoroute) in meters
least = 50 (200), less = 80 (300), normal = 200 (800), more = 300 (1200), most = 1200 (5000)

Daarnaast is er de kaartinstelling [General-Road] en daar kun je per wegsoort (Freeway / Highway / Local Road) nog een "plafond" instellen;
In de stand AUTO bepaalt het voorgaande het resultaat, hier is er nog als extra een OFF en een SCHAALwaarde, die laatste beperkt de zichtbaarheid t/m die waarde.

Ik gebruik vaak de instelling 'most' om de kleine wegen langer in beeld te houden, maar de bovengrens (het plafond) heb ik ingesteld op kaartschaal 500 of 800m omdat bij 1200/2000/etc. het anders te druk wordt op de kaart.
Ж MapSource ► route-creatie ║ directe-route + track ► GPSMap's 60CSx, 79S, 276Cx (probleemloos)║BaseCamp ► databeheer Ж

ankeric
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1143
Lid geworden op: 25 jun 2008 22:02
Locatie: Woerden

Re: Zoom functie bij plaats, weg etc.

Bericht door ankeric »

+1 voor de 276Cx (en voor Tony, dit begrijp ik weer...)

Ik had - op GPSMAP 64st - al gekeken naar het effect van [Detail] op POI weergave.
Hier liggen de grenzen iets anders:
[Detail = less/normal/more/most] + [POI zoom = Auto] > POI is zichtbaar vanaf 80 meter
[Detail = least] + [POI zoom = Auto] > POI is zichtbaar vanaf 50 meter (en alleen bij "least" ligt de grens niet op 80 meter).
tony rave schreef:Daarnaast is er de kaartinstelling [General-Road] en daar kun je per wegsoort (Freeway / Highway / Local Road) nog een "plafond" instellen
Dit "plafond" per wegsoort stel ik in als ik een kaart maak. Hier kan per highway category (fietspad met/zonder brommers, bijvoorbeeld) de "resolution" worden ingesteld.
Maar op de 276Cx kun - op de GPS - je dus "de" kaart heel ver aanpassen aan je eigen wensen! Mooi!
Niet meer actief op dit forum...

Gebruikersavatar
Mike Schenk
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 366
Lid geworden op: 4 apr 2008 22:47
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Zoom functie bij plaats, weg etc.

Bericht door Mike Schenk »

ankeric schreef: Ik kan me niet voorstellen dat er voor deze instellingen nog een verdere "onderverdeling zit in subcategorieën" zou gelden, die wordt gehanteerd op het moment dat je voor een categorie "Auto" wel/niet instelt.
Op de 276Cx dus wel. Zowel de zichtbaarheid van de eigen Waypoints als zelf geplaatste POIs regel je met de instelling voor Points. Waarbij in de stand Auto je de POIs bij een veel lager zoomlevel ziet dan de Waypoints. Pas na een tip op het forum kwam ik tot de ontdekking dat het zo werkte want ik kreeg mijn POIs nooit zichtbaar doordat ik zat te klooien met instellingen

De gedachte is blijkbaar dat je eerder wilt kunnen zien waar jouw Waypoints liggen dan waar POIs liggen. Voor mij is dat in ieder geval niet zo.
Garmin Zumo 350 | Kawasaki Versys 650 2015
Garmin GPSMap 276Cx BMW R1200 GSA LC 2014

ankeric
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1143
Lid geworden op: 25 jun 2008 22:02
Locatie: Woerden

Re: Zoom functie bij plaats, weg etc.

Bericht door ankeric »

Oké, Mike.
Bijzonder toestel die 276Cx. Zowel in negatieve als in positieve zin.

Onbelangrijke vraag (want ik heb geen 276Cx):

Begrijp ik het nu goed?
Op de 276Cx kun je méér zoomniveaus instellen. Zoals Tony aangaf: ook per wegsegment! Mooi! Méér!
En tegelijkertijd minder? Geen onderscheid meer tussen "User Waypoints" en "Map points". Alleen nog maar "Points"?

En met "subcategorieën" bedoel je dus:
Je stelt "Zoom" in voor "Points" en als je dan voor "Auto" kiest, onderscheidt de 276Cx binnen de categorie "Points" weer "Map Points" en "User Waypoints" (als subcategorieën). En dat wordt niet gecommuniceerd? Niet in de user interface en niet in de handleiding? Dus daar kom je pas later achter na een tip op dit forum?

En nog onbelangrijker vraag (maar wel nieuwsgierig):

Waarom vind jij die duizenden Map Points belangrijker ("wil ze eerder kunnen zien") dan die tientallen (of honderden) eigen waypoints, die je zelf hebt toegevoegd?
Die laatste weet je wel (ongeveer) te liggen omdat het je eigen punten zijn?
Gokje: jij hebt alle privé en zakelijke waypoints altijd op de gps staan. Terwijl je vandaag waarschijnlijk maar één of twee waypoints bezoekt. Ik heb alleen die waypoints op de gps staan die ik vandaag/dit weekend/deze vakantie nodig heb. En die zijn allemaal belangrijk, want anders zouden ze nu niet op de gps staan.

Maar dan is dit ook weer een voorbeeld van: minder functionaliteit (prima voor mij, maar niet voor jou).
En je kunt ook niet meer met een vaste zoom instellen dat je "Map Points" eerder wilt zien dan "User Waypoints"?
Niet meer actief op dit forum...

Gebruikersavatar
tony rave
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2113
Lid geworden op: 1 dec 2004 14:33
Locatie: View over Baltic Sea

Re: Zoom functie bij plaats, weg etc.

Bericht door tony rave »

Mooie aanleiding om nog eens goed te kijken bij [Map Setup],

Even uitgaand van de CityNavigator kaart:

Er is een instelling [points] en die heeft alleen betrekking op [kaart poi's].
In [auto] zichtbaar bij kaart detail least 5-50m, less/normal/more/most 5-80m.
In [off] niet zichtbaar.
In [afstand (getest met 10km)] en kaartdetail least 5-50m, less 5-80m, normal 5-200m, more 5-300m, most 5-1200m.
Nog langer zichtbaar maken gaat niet hoewel [afstand] nog vele stappen hoger kan.
Korter zichtbaar maken kan wel.


Er is een instelling [waypoints] en de relatie tussen [user waypoints] en [custom poi's].

Zolang de instelling voor [waypoints] op [auto] staat.
Waypoints : bij elke kaartdetail instelling zichtbaar van 0-5000m
CustomPOIs : bij elke kaartdetail instelling zichtbaar van 0-80m

Zodra [waypoints] ingesteld wordt op een [waarde] dan geldt voor beiden hetzelfde (vallen samen):
Waypoints en CustomPOI's: bij elke kaartdetail instelling 0-[ingestelde waarde] (getest t/m 50km)

Onder [map setup - points] staan naast POI's ook nog de instellingen voor Geo.Points en Exits.
Onder [map setup - waypoints] staan naast Waypoints ook nog de instellingen voor Active Route en Proximity Circles.
Al deze heb ik (nog) niet getest als hierboven.
Ж MapSource ► route-creatie ║ directe-route + track ► GPSMap's 60CSx, 79S, 276Cx (probleemloos)║BaseCamp ► databeheer Ж

Gebruikersavatar
Max Kool
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 323
Lid geworden op: 8 okt 2005 01:15
Locatie: Los Angeles
Contacteer:

Re: Zoom functie bij plaats, weg etc.

Bericht door Max Kool »

ankeric schreef:
Hzee schreef:Hoe pas je typ file aan?
Download TypViewer, via:

https://sites.google.com/site/sherco40/

Laatste versie: TYPViewer4.5.43.exe (18-09-2016)
Kan je hiermee ook de breedte van de actieve route aanpassen? De paarse lijn zeg maar?
Roses are #FF0000, violets are #0000FF
All my base are belong to you.

ankeric
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1143
Lid geworden op: 25 jun 2008 22:02
Locatie: Woerden

Re: Zoom functie bij plaats, weg etc.

Bericht door ankeric »

Nee, dat kan niet. De routelijn is geen onderdeel van de kaart, deze ligt bovenop de kaart.
Niet meer actief op dit forum...

Gebruikersavatar
Max Kool
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 323
Lid geworden op: 8 okt 2005 01:15
Locatie: Los Angeles
Contacteer:

Re: Zoom functie bij plaats, weg etc.

Bericht door Max Kool »

hmm, daar was ik al een beetje bang voor....
Roses are #FF0000, violets are #0000FF
All my base are belong to you.

ankeric
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1143
Lid geworden op: 25 jun 2008 22:02
Locatie: Woerden

Re: Zoom functie bij plaats, weg etc.

Bericht door ankeric »

Sorry...

Een extreme optie is om de kleuren op de kaart die conflicteren met de routelijn (heide, residential area) een beetje aan te passen. Maar of dit een reële optie is, die iets oplost, ik betwijfel het.

Ook dacht ik dat mijn stokpaardje (navigeer de route en toon tegelijkertijd de track in de kleur "donker blauw") de zichtbaarheid van de route iets verbetert. Maar Anke bestrijdt dat (en die heeft de ervaring, ik niet).

Aanpassen van de routekleur (zoals de Etrex Vista dat kon en BaseCamp dat kan) is met de nieuwe generatie geen optie meer. Ook helaas...
Niet meer actief op dit forum...

Plaats reactie

Terug naar “GPSmap 276Cx”