Welke wearable is meest geschikt voor tracks/live tracking?

Adviesvragen, voor als je vooral voor wandelen en fietsen een GPS zoekt
Plaats reactie
Krispie
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 49
Lid geworden op: 20 jul 2005 13:07

Welke wearable is meest geschikt voor tracks/live tracking?

Bericht door Krispie »

Beste forumleden,

Ik gebruik nu voor het fietsen en wandelen een Oregon 700 en upload mijn ritten naar connect/strava.

De laatste maanden ga ik ook regelmatig met de fiets naar het werk. Ik vind het dan lastig om ook steeds de Oregon 700 mee te nemen dus maak ik gebruik van de stava app op mijn smartphone, maar ik ben niet zo tevreden over deze app. Ik vind de nauwkeurigheid ronduit slecht. Ik rijd regelmatig door gebouwen, zigzaggend over de weg, ... Misschien is het mijn smartphone, maar ik merk dat anderen in strava die de app gebruiken toch ook niet al te mooie tracks creeren. Langs de andere kant zijn met de strava app mijn woon- werkverkeer ritten niet zichtbaar in connect.

Ik dacht nu van eventueel een wearable aan te schaffen, maar ik ben niet echt thuis in deze materie. Het enige wat ik eigenlijk belangrijk vind is het opnemen van tracks en de livetrack functie. Fietsen is ook mijn hoofdactiviteit, hardlopen doe ik niet, wandelen wel maar zelden. Kunnen jullie me eventueel een wearable aanbevelen?

Groeten,
Kris.

Gebruikersavatar
MPX-NL
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2107
Lid geworden op: 29 mei 2008 13:59
Locatie: ZHZ

Re: Welke wearable is meest geschikt voor tracks/live tracki

Bericht door MPX-NL »

Nog even wachten maar dit lijkt mij wel wat.
https://www.gps.nl/wearables/garmin_vivosport.html

Je kunt natuurlijk ook bijvoorbeeld een Forerunner 230 kopen.

Qua nauwkeurigheid gaat er niets boven je Oregon 700 op het stuur.
Oregon 700, Vivofit 4, Vivoactive.
GPS 100/50/75/45/40/90/38, 12XL, eMap, 20 x eTrex, GPS V, Geko 101/201/301, GPS 60/72H/76CSx, GPSMAP 60/60C/60Cx/60CSx/220/295, Colorado 300, Dakota 10/20, Oregon 400t/450t, Montana 600 enz.

Krispie
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 49
Lid geworden op: 20 jul 2005 13:07

Re: Welke wearable is meest geschikt voor tracks/live tracki

Bericht door Krispie »

Het is naar aanleiding van de laatste nieuwsbrief van Waypoint dat ik het idee kreeg om een wearable aan te schaffen voor de sitatie's waarin ik de Oregon niet wens mee te nemen. Mijn oog was dus ook al gevallen op de Vivosport. Ik heb toch nog enkele bedenkingen die voor mij belangrijk zijn en me toch zouden doen beslissen om deze niet aan te schaffen:

- livetrack: wordt auto-start ondersteund of moet ik nog steeds de smartphone nemen om het te starten
- pauzeren: kan ik een activity als ik aankom op mijn werk pauzeren en pas 's avonds terug starten, waarschijnlijk wel maar als gedurende gans de dag GPS actief zou blijven hierdoor dan loopt de batterij in geen tijd leeg
- oregon 700: ik denk nog altijd van deze in 80% van de ritten te gebruiken, de vivosport is een activity tracker die dan voor mijn situatie gaat denken dat ik niet genoeg beweeg en langs de andere kant rijd ik met een elektrische fiets naar het werk op volle ondersteuning en ga ik dus met lage hartslag een mooi gemiddelde halen, een beetje zelfbedrog dus.

Groeten,
Kris.

Gebruikersavatar
MPX-NL
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2107
Lid geworden op: 29 mei 2008 13:59
Locatie: ZHZ

Re: Welke wearable is meest geschikt voor tracks/live tracki

Bericht door MPX-NL »

Live Tracking auto start kan volgens mij alleen nog bij een aantal Edge en Forerunner toestellen.
Als k van andere toestellen uit ga, kun je wel auto pauzeren maar ik vrees in het geval van de Vivosport dat dit geen werkdag meegaat met GPS aan.
Ze geven 8 uur op, vaak is dat wat optimistisch, dus dat haal je sowieso niet.
Op zich is de Oregon meenemen toch geen probleem, je hebt alleen geen auto start Live Tracking.
Dus dan moet je 2 x per dag naar je smartphone grijpen, met een goed setje batterijen is een werkdag wel te doen.
Of je zet het elke keer bij vertrek en aankomst aan en uit, dan doe je dagen met een setje batterijen.
Maar goed, een beetje gedoe is het wel natuurlijk, je zou dan toch een Forerunner 230 kunnen overwegen.
Max 16 uur met GPS aan, dus dat gaat wel een werkdag mee neem ik aan.
De rest van de toeters en bellen die het toestel biedt kun je natuurlijk links laten liggen.
Oregon 700, Vivofit 4, Vivoactive.
GPS 100/50/75/45/40/90/38, 12XL, eMap, 20 x eTrex, GPS V, Geko 101/201/301, GPS 60/72H/76CSx, GPSMAP 60/60C/60Cx/60CSx/220/295, Colorado 300, Dakota 10/20, Oregon 400t/450t, Montana 600 enz.

Krispie
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 49
Lid geworden op: 20 jul 2005 13:07

Re: Welke wearable is meest geschikt voor tracks/live tracki

Bericht door Krispie »

Het meenemen van de Oregon is uiteraard geen onoverkomelijk probleem. Ik zoek blijkbaar naar een methode waarbij een een enkele druk op een knop tracking start/stopt en waarbij ik niet eerst een GPS op het fietsstuur moet plaatsen.
Ook het pauzeren gedurende de dag is niet bindend, maar dit is de manier hoe ik nu te werk ga. De Oregon kan je gewoon pauzeren en daarna uitzetten om dan 's avonds na het terug aanzetten gewoon verder te gaan.

Misschien dan toch maar verder doen zoals ik nu bezig ben met de Oregon, maar dan ga ik misschien wel uitkijken naar een andere mount, bijvoorbeeld een RAM mount. Ik gebruik nu de standaard Garmin mount en die staat op de verbinding tussen stuur en balhoofd. Ik vind dat de Oregon er op die manier moeilijk op en af gaat en uiteindelijk hangt die ook maar vast met het batterijdeksel. Dit kan allemaal wel stevig genoeg zijn maar ik vind het maar niks.

Plaats reactie

Terug naar “Bij het wandelen en fietsen”