GDAK op Monterra

Het Android-gebaseerde outdoor toestel
Plaats reactie
keembooi team

GDAK op Monterra

Bericht door keembooi team »

Ik gebruik al een tijdje een Garmin Monterra. Ben ik tevreden? Matig. Geweldig apparaat en leuk dat je Android erop hebt, maar .... Ik raak af en toe gewoon de weg kwijt. Ik gebruik het apparaat eigenlijk alleen voor geocachen. Nu gebruik ik graag GDAK en weet dat dit tegenwoordig best veel mogelijkheden heeft. Veel Geocaches direct te downloaden op de interne schijf van de Monterra. Maar als ik gebruik wil maken van GDAK op een externe MicroSD kaart, dan vindt GDAK dat kaartje niet. Heeft iemand een idee hoe dat moet?

Ook gebruik ik diverse kaarten voor Garmin Outdoor Apps, maar zijn die ook te gebruiken vanaf de externe Micro SD kaart? Omdat de Monterre "maar" 6,5 Gb ruimte heeft is deze toch vrij snel bijna vol.

Hoe kan ik hier nu optimaal gebruik van maken? Zeker als ik ook nog wat foto's wil maken/opslaan gaat dat erg snel.

Wie o wie help me verder? Eigenlijk heb ik nog veel meer vragen, dus zou ik graag in contact komen met andere positieve ervaren Monterra gebruikers, vooral icm geocaching.

Groeten
Keembooi Thijs

StefandD
WayPoint relatie
WayPoint relatie

Re: GDAK op Monterra

Bericht door StefandD »

Ik heb het net even geprobeerd, maar bij mij vindt GDAK de micro SD-kaart gewoon als ik Settings --> Choose GDAK dir gebruik. Maar het is nergens voor nodig om de mSD-kaart te gebruiken. De grootste database die ik gebruik, ca. 4000 caches, is slechts 55 MB en past makkelijk op het interne geheugen. Offline (Mapsforge) kaarten voor GDAK (en ook voor WhereYouGo) staan bij mij wel op de mSD-kaart.

Dat brengt me meteen op je tweede vraag: al je kaarten kunnen op de mSD-kaart. Maak er een map \Garmin\ op aan en verplaats er de img-bestanden uit de Garmin-map van het interne geheugen heen. Let wel even op met betaalde kaarten, ook unl-bestanden en dergelijke moeten worden gekopieerd. En persoonlijk hou ik de kaarten die met de Monterra zijn meegeleverd liever in het interne geheugen voor het geval de mSD-kaart ooit een keer faalt.
Voor elk ander model zou ik JaVaWa Device Manager adviseren, maar die kan niet met de Monterra overweg (of je moet gaan klooien met FTP-servers en dergelijke, maar daar ben ik lang geleden al mee gestopt wegens bedroevende resultaten).

Wat foto's betreft, je zou kunnen overwegen om een camera-app te installeren die je foto's naar de mSD-kaart kan opslaan. De standaard app kan dat namelijk niet en is verder vrij beperkt qua mogelijkheden.

keembooi team

Bedank voor je reactie. En natuurlijk heb je volkomen gelijk wat betreft de gdak db. Stelt echt niets voor. Kan ik ergens veel actuele info vinden over gdak? Heeft tegenwoordig mooie import mogelijkheden als je premium member bent. Pq direct importeren en ook rond een opgegeven cach of locatie. Maar als ik dat ga refreshen loop ik al snel tegen een dagelijkse api limiet. En als ik dan refresh, dan worden de loggings niet bijgewerkt. Dat vindt ik dan wel weer een soort van jammer. Aan de andere kant, wat heeft het voor om zoveel caches binnen te halen.... Oo deze makkelijk manier is het wellicht beter iedere keer oonieuw een behapbare hoeveelheid binnen te halen.

keembooi team

Door de vele tegenslagen die ik had met de Monterra ben in begin dit overgestapt naar de Montana 680t. Geen android meer meer gewoon dat waar Garmin goed in is. GPS.

Plaats reactie

Terug naar “Garmin Monterra”