De afgelopen 2 weken de 'elevation' regelmatig in beeld gehouden, samen met de 'gps-elevation'.tony rave schreef:Binnenkort ga ik een wat langere toer maken en zal 'elevation' in de gaten houden, ben benieuwd.
Mijn conclusie: beiden komen zeer wel overeen, het verschil is 80% van de tijd minder dan 3% van de hoogte (b.v. 15 meter hoger of lager op een hoogte van zo'n 500 meter), in de overige 20% is het verschil meestal nog minder of soms wat groter. Zo af en toe zijn ze het zelfs helemaal met elkaar eens, tot op de meter gelijke aanduidingen.
Dat de 'gps-elevation' nogal grillig wisselt is begrijpelijk, de 'elevation' aanduiding verloopt soepel en volgens mijn gevoel correct met 'heuveltje op en af', tot maximaal 1200 meter geweest.
Kortom: geen klachten en m.i. is er niets fout met de hoogtemeter !
Ook mijn mechanische altimeter (luchtdrukmeter, een zwitsers instrument dat al vele jaren op het dashboard bevestigd zit) toonde vergelijkbare hoogten.
Wel curieus:
Op een plek waar mijn 60CSx b.v. een plaats nauwkeurigheid aangeeft van 6m staat de 276Cx op 3m, elders waar de 60CSx 2m aangeeft staat de 276Cx nog altijd op 3m. Ik heb derhalve op dit punt meer vertrouwen in de aanduiding van de 60CSx.