Freuzeitkarte of OSM

Adviesvragen, voor als je vooral voor wandelen en fietsen een GPS zoekt
Plaats reactie
pmeijers
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 jan 2012 17:21

Freuzeitkarte of OSM

Bericht door pmeijers »

Hoi, sinds kort zijn we de gelukkige bezitters van een Garmin Etrex 30x. We willen deze graag gebruiken voor het wandelen in bossen in Nederland, Duitsland en België. Nu heb ik geprobeerd via internet en dit forum er achter te komen welke kaarten hier het meest geschikt voor zijn (Freuzeitkarte, OSM of een andere kaart), maar zie door de bomen het bos niet meer. Wie kan mij adviseren welke kaart het meest geschikt is en waar ik deze kan downloaden.

Alvast bedankt,

ankeric
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1143
Lid geworden op: 25 jun 2008 22:02
Locatie: Woerden

Re: Freuzeitkarte of OSM

Bericht door ankeric »

Op het forum is hier al veel te veel over geschreven.
O.a.: OSM is géén kaart.
Advies: download beide (om te beginnen OFM en Freizeitkarte), installeer beide op de GPS en over enige tijd weet je welke kaart jij prefereert voor jouw specifieke gebruik.

En dan bestaan er ook nog Garmin ToPo kaarten. Duur en goed.
Garmin ToPo Light schijnt ook te bestaan. Niet duur, maar kwaliteit en detailniveau mij onbekend.
Mijn keuze zou zijn: begin met de gratis - OSM gebaseerde - kaarten en als die niet voldoen, kijk dan eens naar de Garmin kaarten.

Zie, onder andere:

Openfietsmap VS OSM

Precisie Openstreetmap

'Vergelijking OFM, Freizeitkarte, OSM Generic'
Al deze kaarten zijn gebaseerd op OSM data.
Dus voor de aanwezige/ niet aanwezige wegen geldt: geen verschil.
Wel verschil in weergave en detailniveau.

Een overzicht van beschikbare OSM_Map_On_Garmin kaarten
Laatst gewijzigd door ankeric op 21 okt 2017 12:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Niet meer actief op dit forum...

pmeijers
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 jan 2012 17:21

Re: Freuzeitkarte of OSM

Bericht door pmeijers »

Hoi Ankeric, alvast bedankt voor je antwoord. Ik heb momenteel de openfietsmap Benelux geïnstalleerd voor BeNeLux en Duitsland. Ik zal strakjes ook de Freizeitkarte voor deze landen installeren en dan kijken tijdens wandelen welke voor onsje beste is. Ik kom op het forum deze website vaak tegen http://freizeitkarte-osm.de, is dit voor Freizeitkarte de enige of zijn er andere betere sites?

ankeric
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1143
Lid geworden op: 25 jun 2008 22:02
Locatie: Woerden

Re: Freuzeitkarte of OSM

Bericht door ankeric »

Of er betere sites zijn? Geen idee, denk het niet. Dit is de site die ik ook gebruikt heb. O.a. bij bovenstaande vergelijking.

Ergens in bovenstaande linkjes wordt ook - ongetwijfeld - "Free Download Manager" genoemd. Gebruik die, tenzij je heel veel geduld hebt.

Deze ben ik trouwens nog vergeten:
'Hiking-layer: this mapset is a non-routable transparent layer with OSM hiking route relations for the Benelux countries.
Dus: wandelroutes die transparant, op de GPS, over een andere kaart heen kunnen worden gelegd door beide kaarten aan te zetten. Binnen BaseCamp kun je deze wandelroutes niet tegelijk met een andere kaart tonen (Ja, het kan wel, maar niet eenvoudig).

Nog een waarschuwing: Er mag maar één routerende kaart tegelijk aanstaan.
Niet meer actief op dit forum...

pmeijers
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 jan 2012 17:21

Re: Freuzeitkarte of OSM

Bericht door pmeijers »

Bedankt voor de informatie :)

Plaats reactie

Terug naar “Bij het wandelen en fietsen”