OSM/OFM-kaart met DEM

Er zijn, vooral voor de Garmin's op internet kaarten, Waypoints en Points of Interest te vinden van allerlei landen en zaken over de hele wereld. Dit thema is bedoeld om tips daarover uit te wisselen.
Gebruikersavatar
openfietsmap
Berichten: 1153
Lid geworden op: 4 mei 2011 10:31
Contacteer:

Re: OSM/OFM-kaart met DEM

Bericht door openfietsmap »

Met de laatste mkgmap versie de Atlantische eilanden (Azoren, Madeira, Canaries) geupdate:
http://osm.pleiades.uni-wuppertal.de/op ... /Atlantic/

Alle kaarten bevatten nu dus DEM, test maar uit. Als het goed gaat kan ik het ook op de Benelux proberen :wink:
Maker van de Openfietsmap - Gratis Garmin topokaarten voor op de fiets https://www.openfietsmap.nl

Gebruikersavatar
keesm
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 5625
Lid geworden op: 18 nov 2004 21:03
Locatie: N 51°48' E 5°14'

Re: OSM/OFM-kaart met DEM

Bericht door keesm »

In Basecamp ziet het er in ieder geval goed uit. Vanavond nog gps proberen.
Ik zie in de gmapsupp.img dat je 5 DEM-layers gebruikt.
Welke dlon-waarde c.q. x-dem-dists heb je gebruikt?

Gebruikersavatar
openfietsmap
Berichten: 1153
Lid geworden op: 4 mei 2011 10:31
Contacteer:

Re: OSM/OFM-kaart met DEM

Bericht door openfietsmap »

@Kees, ik heb x-dem-dists: 3312,3312,3312,6628,9942
Heb gemerkt dat hogere waarden die genoemd worden op de mkgmap lijst veel minder gedetailleerd eruit zien dan wat ik eerst had met de tool van Frank Stinner. Ik heb voor de hoogste levels maar overal 3312 ingevuld, geen idee of dit wel optimaal is maar ziet er iig goed uit in Basecamp en Mapsource.
Maker van de Openfietsmap - Gratis Garmin topokaarten voor op de fiets https://www.openfietsmap.nl

Gebruikersavatar
keesm
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 5625
Lid geworden op: 18 nov 2004 21:03
Locatie: N 51°48' E 5°14'

Re: OSM/OFM-kaart met DEM

Bericht door keesm »

Op de gps ziet het er ook goed uit.
Zelfs de zee rond Madeira geeft overal keurig de hoogte aan van :mrgreen: 0m
Wat me wel opviel, maar dat had ik ook al eerder gelezen, is dat als de gps op Nachtstand gaat (stond op Auto) de hillshading niet meer zichtbaar is. Maar daar lig ik niet wakker van, in principe staat de gps altijd op Dag.

Gebruikersavatar
openfietsmap
Berichten: 1153
Lid geworden op: 4 mei 2011 10:31
Contacteer:

Re: OSM/OFM-kaart met DEM

Bericht door openfietsmap »

keesm schreef:Op de gps ziet het er ook goed uit.
Zelfs de zee rond Madeira geeft overal keurig de hoogte aan van :mrgreen: 0m
Wat me wel opviel, maar dat had ik ook al eerder gelezen, is dat als de gps op Nachtstand gaat (stond op Auto) de hillshading niet meer zichtbaar is. Maar daar lig ik niet wakker van, in principe staat de gps altijd op Dag.
Dat geldt ook voor de officiële Garmin kaarten, lijkt me ook logisch, schaduw zie je ook niet als de zon onder is gegaan. :wink:
Maker van de Openfietsmap - Gratis Garmin topokaarten voor op de fiets https://www.openfietsmap.nl

Gebruikersavatar
GPS Expert
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2013 22:41
Locatie: Amsterdam, Apeldoorn, Havelte, Hilversum, Hoensbroek, Leusden, Privé les of GPS Helpdesk
Contacteer:

Re: OSM/OFM-kaart met DEM

Bericht door GPS Expert »

Bij maanlicht? ;)
Marco

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav, Peaklife/Rage.

Zie ook mijn Kennisforum en YouTube kanaal.

Gebruikersavatar
openfietsmap
Berichten: 1153
Lid geworden op: 4 mei 2011 10:31
Contacteer:

Re: OSM/OFM-kaart met DEM

Bericht door openfietsmap »

Vraag maar aan Garmin of ze maanlicht schaduw relief willen implementeren :lol:
Maker van de Openfietsmap - Gratis Garmin topokaarten voor op de fiets https://www.openfietsmap.nl

Gebruikersavatar
openfietsmap
Berichten: 1153
Lid geworden op: 4 mei 2011 10:31
Contacteer:

Re: OSM/OFM-kaart met DEM

Bericht door openfietsmap »

De kaart van de Alpen is nu ook geupdate. Morgen volgen OFM Benelux en Duitsland.
Maker van de Openfietsmap - Gratis Garmin topokaarten voor op de fiets https://www.openfietsmap.nl

Gebruikersavatar
keesm
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 5625
Lid geworden op: 18 nov 2004 21:03
Locatie: N 51°48' E 5°14'

Re: OSM/OFM-kaart met DEM

Bericht door keesm »

Mooi, gaat toch nog snel zo die ontwikkeling met DEM in OSM-kaarten.

Ik dacht nog wat te experimenteren met het toevoegen van DEM aan Garmin City Navigator kaarten (NT/NTU) maar daar ontbreken de afzonderlijke tre-bestanden en loop ik dus vast. Dat is dan nog het voordeel dat osm niet op het nieuwe Garmin formaat (NT/NTU) is gebaseerd.

Wel even het Fietsroutenetwerk van Jan Kelder van DEM voorzien (grapje), de kaart bij Vaals:
FRN.png
FRN.png (163.67 KiB) 2845 keer bekeken

Gebruikersavatar
openfietsmap
Berichten: 1153
Lid geworden op: 4 mei 2011 10:31
Contacteer:

Re: OSM/OFM-kaart met DEM

Bericht door openfietsmap »

Voor de aardigheid wat vergelijkingen van de Recreation Map of Europe en de OFM Atlantic op mijn Oregon:
Afbeelding
Azoren

AfbeeldingAfbeelding
Madeira

AfbeeldingAfbeelding
Tenerife

Het relief van de OFM is veel gedetailleerder maar laadt ook trager.
Maker van de Openfietsmap - Gratis Garmin topokaarten voor op de fiets https://www.openfietsmap.nl

Gebruikersavatar
keesm
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 5625
Lid geworden op: 18 nov 2004 21:03
Locatie: N 51°48' E 5°14'

Re: OSM/OFM-kaart met DEM

Bericht door keesm »

Mooie vergelijking.

Volgens mij wordt er nog wat documentatie gemist bij het maken van de kaarten met DEM (wat Gerd Petermann ook schreef in de mkgmap mailinglist op 23/12).
En dan denk ik met name de relatie Maplevel (0>5,6) (Bit 24>18, 17) met bijbehorend zoombereik (wat weer voor MS/BC anders is dan een gps-toestel) in realatie tot de DEM-zoomlevels (0>5, 0) (in feite de waarden voor x-dem-dists ?)
Voor x-dem-dist gaf je aan 3312,3312,3312,6628,9942 te gebruiken.

Speichenkarte bijvoorbeeld gebruikt 3314,6628,13256,26512,53024,106048 (hij schreef mij: That is coincidentally chosen. Maybe there are better values.).
Daarnaast heeft hij de contourlines wat aangepast nu DEM is opgenomen in zijn kaarten (old contourlines: 10,20,100. resolution 24/22/17 ; new lines: 20,40,100 resolution 24/23/22).
Nog een beetje een zoekproces met z'n allen...

(heeft Ankeric zijn eigen kaarten al van DEM voorzien??? :lol: )

Gebruikersavatar
e.vdwerf
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2541
Lid geworden op: 13 sep 2008 12:17
Locatie: Dordrecht

Re: OSM/OFM-kaart met DEM

Bericht door e.vdwerf »

Hoi,

'k Heb nu de DEM OFM Benelux in mapsource gezet. Wanneer je een profiel wil laten zien loopt mapsource soms vast en sluit af. Volgens mij gebeurt dat als je een route laat berekenen en dan flink hebt ingezoomd.... en vervolgens kiest voor profiel berekenen. 'k Heb er nog geen vinger achter kunnen krijgen. Basecamp heb ik nu even niet draaiend.
In de NIET DEM Europa fietskaart loopt mapsource op dezelfde route niet vast.

Egbert

edit: Nu gaat het steeds wel goed. 'k Denk dat MS een beetje de hik had.

edit2: in Mapsource ziet het er fantastisch uit...., maar... eerste indruk op de etrex touch 35. Scrollen gaat moeizaam over de kaart of eigenlijk nauwelijks. Wanneer ik "arcering" van automatisch naar "Niet Weergeven" zet gaat het als vanouds, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling. Komen er nu twee versies... met DEM en zonder DEM?
Het grappige was dat je in de etrex touch al een relief-effect had door de DEM basiskaart in combinatie met de OFM.


edit3.. Maar ik ga eerst verder uitproberen. Wellicht zijn mijn conclusies iets te snel. :)

edit4: Vanaf 5km uitzoom vindt de etrex touch het niet meer leuk en wordt scrollen door de kaart een moeizaam proces. Met "arcering- niet weergeven" gaat het dan weer goed.
Etrex Vista HCX, 30 en Touch 35 op de Flyer T14 HighSpeed - Contributor Openstreetmap

Gebruikersavatar
openfietsmap
Berichten: 1153
Lid geworden op: 4 mei 2011 10:31
Contacteer:

Re: OSM/OFM-kaart met DEM

Bericht door openfietsmap »

De NLUUG server heeft er even geen zin in, normaal zouden de updates nu daar ook te vinden moeten zijn.
Dat ie traag laadt heb ik ook al op mijn Oregon gemerkt, misschien toch teveel detail in de hoogtelijnen/niveau's gestopt, voor een optimale setting moet er nog eea worden uitgezocht.
Dus voorlopig bij normaal gebruik nog gewoon de hill shading uitzetten of af en toe aan om te kijken hoe mooi het is ;-)

Geen DEM: gebruik de light versie :wink:
Maker van de Openfietsmap - Gratis Garmin topokaarten voor op de fiets https://www.openfietsmap.nl

Gebruikersavatar
e.vdwerf
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2541
Lid geworden op: 13 sep 2008 12:17
Locatie: Dordrecht

Re: OSM/OFM-kaart met DEM

Bericht door e.vdwerf »

Op etrex 20/30 serie en de edge touring zou het nog trager moeten gaan, want die zijn al traag zonder die arcering.
'k Zal het de komende week eens op de etrex 30 proberen, maar nu eerst verder met "bewonderen". :)
Openfietsmap.. bedankt in ieder geval voor de mooie kaart.
Etrex Vista HCX, 30 en Touch 35 op de Flyer T14 HighSpeed - Contributor Openstreetmap

Gebruikersavatar
openfietsmap
Berichten: 1153
Lid geworden op: 4 mei 2011 10:31
Contacteer:

Re: OSM/OFM-kaart met DEM

Bericht door openfietsmap »

Mijn dank gaat uit naar de mkgmap programmeurs en de osm contributors die dat mede mogelijk hebben gemaakt :wink:
De bestanden op de NLUUG server zijn inmiddels ook up to date.
Maker van de Openfietsmap - Gratis Garmin topokaarten voor op de fiets https://www.openfietsmap.nl

Plaats reactie

Terug naar “Kaarten, waypointbestanden en Points of Interest, Google Earth”