Heeft Garmin het verloren van TomTom?

De GPS-Stamkroeg "in de ban van HET DING" is er speciaal voor minder- en totaal-niet-serieuze GPS-babbel.
Have fun!
wil
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1065
Lid geworden op: 10 mar 2004 10:50
Locatie: Heemstede

Heeft Garmin het verloren van TomTom?

Bericht door wil »

Met de komst van de TomTom Rider 550 in april lijkt het mij dat het over en uit is met garmin voor de motorrijder. Of ze moeten nog met iets spectaculairs komen.

Gebruikersavatar
tony rave
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2113
Lid geworden op: 1 dec 2004 14:33
Locatie: View over Baltic Sea

Re: Heeft Garmin het verloren van TomTom?

Bericht door tony rave »

Dan zal TT wat mij betreft toch eerst eens met een navigatietoestel moeten komen i.p.v. een wegwijzer, zoals o.a. een kaart met 'noord-boven' instelling.
Zo'n nuance verschil als tussen 'iemand die motor rijdt' en een 'motorrijder'.
Ж MapSource ► route-creatie ║ directe-route + track ► GPSMap's 60CSx, 79S, 276Cx (probleemloos)║BaseCamp ► databeheer Ж

polmcfree
Berichten: 546
Lid geworden op: 4 apr 2007 22:16
Locatie: Opglabbeek (B)

Re: Heeft Garmin het verloren van TomTom?

Bericht door polmcfree »

Denk helemaal niet dat Garmin verloren heeft,is nog altijd het navigatie toestel bij uitstek,en zeker met het prachtige programma Basecamp erbij(gratis)
En die Rider 550 is alweer een toestel met een hoop brol op wat niets te maken heeft met navigeren,
Pol met BMW 1200 RT +BMW 1150gs+BMW r1200GSA en een Zumo XT+Zumo 390+Tripy 1+tripy 2+edge
ps. schijffouten mag je houden ik ben blij dat ik ze kwijt ben
Iedereen zei dat gaat niet.En toen kwam er iemand die dat niet wist,en die deed het gewoon.

Gebruikersavatar
FM
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 5006
Lid geworden op: 30 mei 2005 20:49
Locatie: Holsbeek

Re: Heeft Garmin het verloren van TomTom?

Bericht door FM »

polmcfree schreef:En die Rider 550 is alweer een toestel met een hoop brol op wat niets te maken heeft met navigeren,
:D
Daarentegen zit er op een Zumo 595 niets wat niet te maken heeft met navigatie :shock:

Elk toestel heeft zijn goede en minder goede punten. Er zullen voor elk toestel liefhebbers te vinden zijn.
Zumo XT, KTM 790 Adventure, SRC op Schubert C3 Pro, Edge Touring, Edge Explorer 2

polmcfree
Berichten: 546
Lid geworden op: 4 apr 2007 22:16
Locatie: Opglabbeek (B)

Re: Heeft Garmin het verloren van TomTom?

Bericht door polmcfree »

Daarom schreef ik ook" Alweer een toestel met een hoop brol op"
Pol met BMW 1200 RT +BMW 1150gs+BMW r1200GSA en een Zumo XT+Zumo 390+Tripy 1+tripy 2+edge
ps. schijffouten mag je houden ik ben blij dat ik ze kwijt ben
Iedereen zei dat gaat niet.En toen kwam er iemand die dat niet wist,en die deed het gewoon.

Gebruikersavatar
RonalT
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 3852
Lid geworden op: 20 sep 2006 19:14
Locatie: Dinteloord
Contacteer:

Re: Heeft Garmin het verloren van TomTom?

Bericht door RonalT »

wil schreef:Met de komst van de TomTom Rider 550 in april lijkt het mij dat het over en uit is met garmin voor de motorrijder. Of ze moeten nog met iets spectaculairs komen.
Ik vind het knap dat jij weet wat 'de motorrijder' wil. 'De motorrijder' bestaat namelijk niet. dat zijn 1001 individuen met allemaal eigen(wijze) wensen.
En voor mij zal Tomtom zich eerst moeten bewijzen dat het een apparaat is wat doet wat 'deze motorrijder' wil.
Groeten, RonalT

Mijn epitaaf wordt volgens mijn vrouw: zo en nu is iedereen de weg kwijt!

SP2610, Z340, Z550, Z590, CityNavigator, OpenStreetMap, OMK
En een Vivosmart HR / Vivoactive 4 om mijn arm. EDGE 130 en 530 voor op de fiets

Gebruikersavatar
H. Tepper
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 192
Lid geworden op: 14 mar 2004 22:56

Re: Heeft Garmin het verloren van TomTom?

Bericht door H. Tepper »

Reacties van, denk ik, redelijk fervente Garmin aanhangers.
In ieder geval aan de onderschriften te zien.
Ben ik overigens zelf ook hoor en zal denk ik altijd wel zo blijven want ik kan lezen en schrijven met Zumo's en Basecamp.
Toch denk ik dat "nieuwe" instappers in de navigatiewereld van de motorrijders eerder de neiging zullen hebben om de voorkeur te geven aan TomTom.
Niet alleen vanwege de naamsbekendheid en het feit dat die Rider modellen steeds beter en eenvoudiger in bediening worden en redelijk aantrekkelijk geprijst zijn. Een Garmin toestel i.c.m. Basecamp heeft nu eenmaal een "leercurve" om er zoveel mogelijk uit te kunnen halen, en niet iedereen kan en wil dat.
Maar als je dat onder de knie hebt, dan heb je ook wat.
Garmin Zumo 590 en TomTom Rider 550 op KTM 1290 Super Adventure/ Super Duke 1290 GT en in de auto.

tonvanunen
Berichten: 178
Lid geworden op: 15 mei 2011 09:03
Contacteer:

Re: Heeft Garmin het verloren van TomTom?

Bericht door tonvanunen »

Ik ben zelf een verstokte Garmin-gebruiker (Eerst de zumo 220 met Mapsource en alweer een paar jaar de Zumo 590 en Basecamp) maar kwam op de motorbeurs toch even in de verleiding. Echter tov mijn 590 is het scherm van de TomTom kleiner en meer vergelijkbaar met de Zumo 3-serie.Ook de handling is wat onhandig maar dat zal vast wennen zijn.

Grote voordeel voor de instapper is dat het routealgoritme van de TomTom vele malen beter is dan Garmin. Zo wordt een route maken vanaf het toestel wel heel erg makkelijk en leuk. Dit wordt ook bevestigd door MrGPS.

Maarrrr.... sinds ik Myrouteapp heb ontdekt, kan ik daar ook dankbaar gebruik van maken bij het voorbereiden van de routes. Hiermee omzeil ik alle nadelen van Basecamp (oa routepunten naast de route, slechte zoekfunctie, geen streetview) en kan ik zeer snel mooie routes maken én delen.

Kortom: ik blijf nog even bij mijn al enkele jaren oude maar nog steeds perfect werkende Zumo 590LM maar wel met de voordelen van de nieuwe lichting routenavigatie... :D

Gebruikersavatar
QuattroFrits
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2935
Lid geworden op: 13 jan 2008 16:59
Locatie: Hulsberg
Contacteer:

Re: Heeft Garmin het verloren van TomTom?

Bericht door QuattroFrits »

tonvanunen schreef:sinds ik Myrouteapp heb ontdekt
Deze heb ik nu ook gevonden in de playstore en zal deze dus ook eens gaan uitproberen.
Bedankt voor de tip.
Met een GPS geen stress en zonder GPS vergaat de wereld ook niet.
Virb XE + Zumo XT + Nuvi 2599 LMT-D + Schuberth C4 Pro met SC1A + Dashcam 67W.

Gebruikersavatar
Mr. M
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2687
Lid geworden op: 5 feb 2007 18:04
Locatie: Wageningen

Re: Heeft Garmin het verloren van TomTom?

Bericht door Mr. M »

Ik denk dat Ton de site bedoelt: www.myrouteapp.com
De App op de tel is eigenlijk een shortcut naar de site. Op vakantie prima om een (rond)ritje te plannen.
BMW R60/Steib, xChallenge, xCountry, 1150GS
Prolech MT5001 Android en Ulefone Armor 5 Android icm TomTom Go App en Osmand+

Gebruikersavatar
QuattroFrits
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2935
Lid geworden op: 13 jan 2008 16:59
Locatie: Hulsberg
Contacteer:

Re: Heeft Garmin het verloren van TomTom?

Bericht door QuattroFrits »

Voor zover als ik het kan beoordelen is de app op de telefoon toch wel veel uitgebreider en kun je er volledige routes op uitstippelen.
Met een GPS geen stress en zonder GPS vergaat de wereld ook niet.
Virb XE + Zumo XT + Nuvi 2599 LMT-D + Schuberth C4 Pro met SC1A + Dashcam 67W.

Gebruikersavatar
Mr. M
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2687
Lid geworden op: 5 feb 2007 18:04
Locatie: Wageningen

Re: Heeft Garmin het verloren van TomTom?

Bericht door Mr. M »

Kijk maar wat ie doet als bv op Routes klikt. Dat opent hij de website in de browser op je tel. Dat is wat ik bedoel.
En dan heb je gewoon alle functies tot je beschikking op een minischermpje.
Hun eigen navigatie app is ook al een eindje op weg.
BMW R60/Steib, xChallenge, xCountry, 1150GS
Prolech MT5001 Android en Ulefone Armor 5 Android icm TomTom Go App en Osmand+

tonvanunen
Berichten: 178
Lid geworden op: 15 mei 2011 09:03
Contacteer:

Re: Heeft Garmin het verloren van TomTom?

Bericht door tonvanunen »

Mr. M schreef:Ik denk dat Ton de site bedoelt: http://www.myrouteapp.com
De App op de tel is eigenlijk een shortcut naar de site. Op vakantie prima om een (rond)ritje te plannen.
De website en de app werken in elkaars verlengde. Wat je op de website maakt zie je terug op de app en andersom. Op de website staan de nodige howto-filmpjes.

Gebruikersavatar
RonalT
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 3852
Lid geworden op: 20 sep 2006 19:14
Locatie: Dinteloord
Contacteer:

Re: Heeft Garmin het verloren van TomTom?

Bericht door RonalT »

tonvanunen schreef:...omzeil ik alle nadelen van Basecamp (oa routepunten naast de route, slechte zoekfunctie, ...
Ik lees met verbazing dat routepunten niet meer naast de route zouden komen te staan. De kaart in MRA en je navigatiesysteem zijn niet dezelfde, wel op dezelfde data gebaseerd, dus het zou best kunnen dat een weg een ander verloop heeft dan in je toestel. Dan liggen routepunten wel naast de weg en dus ook naast de route.

En dan nog even een reactie op
wil schreef:Met de komst van de TomTom Rider 550 in april lijkt het mij dat het over en uit is met garmin voor de motorrijder. Of ze moeten nog met iets spectaculairs komen.
Dat spectaculairs is er al jaren, een ZUMO volgt gewoon de route die ik wil en niet wat het toestel wil. Zie de quote hieronder.
Hans Vaessen schreef:....

Garmin benadert dat anders en kan je zelfs een route dwars over het water laten volgen. Voor dit soort routes is de Zumo dan ook de beste keuze (mits je met een track werkt).
Of is dit in de 'nieuwe' TT opgelost?
Laatst gewijzigd door RonalT op 25 feb 2018 17:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, RonalT

Mijn epitaaf wordt volgens mijn vrouw: zo en nu is iedereen de weg kwijt!

SP2610, Z340, Z550, Z590, CityNavigator, OpenStreetMap, OMK
En een Vivosmart HR / Vivoactive 4 om mijn arm. EDGE 130 en 530 voor op de fiets

tonvanunen
Berichten: 178
Lid geworden op: 15 mei 2011 09:03
Contacteer:

Re: Heeft Garmin het verloren van TomTom?

Bericht door tonvanunen »

In de premiumversie van MRA kan je oa kiezen voor de Garmin of de TomTom-kaart. Resultaat is dan hetzelfde als in je toestel. Tenzij je daar achterloopt met de versie.

Maar wat ik eigenlijk bedoelde is dat de routepunten bij het maken van een eerste grove route na loslaten van de muisknop op de weg uitkomen en niet zoals in Basecamp ernaast. Controle vóór het definitief maken blijft overigens altijd nodig door helemaal in te zoomen op routepunten en glitches te repareren door het routepunt te verplaatsen.

Plaats reactie

Terug naar “De GPS-Stamkroeg”