Zumo 590LM niet door PC herkend

De specifiek op motorrijders gerichte 5 inch navigatiesystemen van Garmin, introductie 2014
Gebruikersavatar
beer1952
Berichten: 33
Lid geworden op: 19 feb 2009 10:20

Zumo 590LM niet door PC herkend

Bericht door beer1952 »

Ik heb plotseling ook dezelfde ervaring als hier al eerder op het forum vermeld.
OS Windows 10
- Alle aanbevolen en andere updates geinstalleerd
- Andere USB poorten geprobeerd
- Andere USB kabel geprobeerd
- Andere PC geprobeerd
- Mass Storage mode ingeschakeld
- Nieuwe battery gekocht en opgeladen
- Alles gewist en hard reset gedaan

Zumo 590 gaat een aantal seconden in de connect mode en vervolgens terug in de normale mode
Wordt niet herkend door Express, Basecamp en de PC
En dat zomaar, zonder ook maar iets te hebben veranderd. Vorige week nog alles normaal en perfect, nu niets meer

Ik baal hier verschrikkelijk van. Ben uren bezig geweest met forums te lezen en uit te proberen.
Alles wat Garmin voorschrijft en dit forum aanbeveelt uitgevoerd.
Dit euvel is hier ook al uitgebreid besproken zonder definitieve oplossing.
Het enige wat ik lees is dat het toestel uiteindelijk gerepareerd/vervangen is om het probleem te verhelpen.
Kan iemand mij AUB helpen, ik wordt echt ziek van dat apparaat.
Er moet toch enige zinnige feedback van al die vorige klachten te vinden zijn?

Gebruikersavatar
RonalT
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 3852
Lid geworden op: 20 sep 2006 19:14
Locatie: Dinteloord
Contacteer:

Re: Zumo 590LM niet door PC herkend

Bericht door RonalT »

beer1952 schreef:....
Het enige wat ik lees is dat het toestel uiteindelijk gerepareerd/vervangen is om het probleem te verhelpen.
....
Blijkbaar is dit een niet op te lossen probleem. Dus wat is er op tegen om het toestel terug te brengen naar de verkoper en hem het probleem te laten oplossen?
Soms moet je dingen niet willen oplossen als je er geen oplossing voor weet. :roll:
Groeten, RonalT

Mijn epitaaf wordt volgens mijn vrouw: zo en nu is iedereen de weg kwijt!

SP2610, Z340, Z550, Z590, CityNavigator, OpenStreetMap, OMK
En een Vivosmart HR / Vivoactive 4 om mijn arm. EDGE 130 en 530 voor op de fiets

Gebruikersavatar
beer1952
Berichten: 33
Lid geworden op: 19 feb 2009 10:20

Re: Zumo 590LM niet door PC herkend

Bericht door beer1952 »

Wat me dwars zit is dat sommige mensen hun toestel hebben laten repareren en niet terugkoppelen wat ermee aan de hand was. Misschien is het wel iets heel simpels.
Dat kan aan Garmin liggen of aan de Forum bezoeker, dat weet ik niet.
Mijn toestel is inmiddels uit de garantie dus dat brengt weer een hoop kosten met zich mee.
Wat ik eerder zei, ik baal behoorlijk van Garmin.
Had eerder een 550, nooit problemen mee gehad. Fantastisch ding, op een gegeven moment werd het geheugen te klein.
Kan gebeuren. Enkele jaren geleden een top model gekocht. Dan verwacht je ook wat.
Nog geen jaar later problemen met opladen, Zumo viel onderweg regelmatig uit vanwege lege batterij. Nieuwe bekabeling en stand gekocht. Probleem doet zich nog steeds onregelmatig voor.
Media player doet het vrijwel nooit ineens. Ik moet de Zumo dan een paar keer van de stand halen. Alle contacten zijn brandschoon. Geen idee waar dat aan ligt.
TPMS gekocht. Die van de achterband doet het niet want ik heb hardbags. 50 Euro weggegooid. Dat mag toch niet?
Continu een low battery waarschuwing. Schijnt iets met een contactje te zijn. De truc met de naald werkt niet bij mij.
Ik heb een nieuwe batterij gekocht, 70 Euro maar liefst. 24 uur aan de lader gehangen en krijg nog steeds een low battery.
Voor noppes dus.
En nu dit akkefietje met de PC connect. Dus geen updates en geen routes kunnen plannen. De basis van een navigatiesysteem zomaar ineens weg.
Voor een prijs van rond de 700 Euro had ik meer kwaliteit verwacht.
Er zitten veel gadgets op, maar hij moet het wel doen. Deze basics zijn ze volgens mij bij Garmin een beetje uit het oog verloren. Big Clocks, Small Cocks noemen we dat.

Gebruikersavatar
panmanbos
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 245
Lid geworden op: 27 sep 2006 16:59
Locatie: Schagen

Re: Zumo 590LM niet door PC herkend

Bericht door panmanbos »

ff langsgaan bij waypoint ook als je hem daar niet gekocht hebt

Gebruikersavatar
Frank
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2533
Lid geworden op: 14 mar 2004 23:36
Locatie: Helmond (Stiphout)

Re: Zumo 590LM niet door PC herkend

Bericht door Frank »

Ik had ook problemen met het koppelen van mijn 'nieuwe' (refurbished) Zümo 590 aan een 2-in-1 PC onder Windows 10. De hele winter niet aangekeken, anderhalve week geleden weer eens geprobeerd en voilá, in één keer een stabiele verbinding.
Ik heb daarvoor wel de Zümo de hele nacht aan de lader gehad, wellicht dat dit geholpen heeft. Of het was een Windows 10 of driver update, wie zal het zeggen?
Groeten,
Frank

BMW F800GT/Zumo XT/GPSmap 62s/ Edge 830/VivoActive 3/Venu SQ

polmcfree
Berichten: 546
Lid geworden op: 4 apr 2007 22:16
Locatie: Opglabbeek (B)

Re: Zumo 590LM niet door PC herkend

Bericht door polmcfree »

.als die 590/595 ,een te lage spanning hebben,schakelt zich de usb poort(usb 3) uit bij een windows 10 pc,en kan je dus geen connectie maken,je moet die usb poort dan weer opstarten.
Het helpt met een gevoede usb hub te werken,dan hoeft de PC niet te veel spanning te geven aan het toestel en blijft de poort actief.
Pol met BMW 1200 RT +BMW 1150gs+BMW r1200GSA en een Zumo XT+Zumo 390+Tripy 1+tripy 2+edge
ps. schijffouten mag je houden ik ben blij dat ik ze kwijt ben
Iedereen zei dat gaat niet.En toen kwam er iemand die dat niet wist,en die deed het gewoon.

Gebruikersavatar
beer1952
Berichten: 33
Lid geworden op: 19 feb 2009 10:20

Re: Zumo 590LM niet door PC herkend

Bericht door beer1952 »

Dank voor jullie goede adviezen
Ik blijf het eigenaardig vinden dat een USB poort en -connectie het jarenlang perfect doet en dan ineens van het ene moment op het andere niet meer.
Dat heeft dzz niets met spanning te maken :D

polmcfree
Berichten: 546
Lid geworden op: 4 apr 2007 22:16
Locatie: Opglabbeek (B)

Re: Zumo 590LM niet door PC herkend

Bericht door polmcfree »

nee,met je toestel,de batterij wordt niet goed opgeladen(en als die niet opgeladen is wil de pc dat doen via de usb poort en die kan dat niet aan ,en schakelt zich uit),of denkelijk door slechte contacten,en als de truck met de naald niet werkt,heb je ofwel de verkeerde kant opgeplooid,of zijn de contacten zodanig beschadigd zodat dat geen nut meer heeft,
heb je die opgeladen met een usb kabel en een externe lader,of aan de pc?(als het via de pc is kan zich die poort ook hebben uitgeschakeld en de batterij dus niet opgeladen hebben)
Pol met BMW 1200 RT +BMW 1150gs+BMW r1200GSA en een Zumo XT+Zumo 390+Tripy 1+tripy 2+edge
ps. schijffouten mag je houden ik ben blij dat ik ze kwijt ben
Iedereen zei dat gaat niet.En toen kwam er iemand die dat niet wist,en die deed het gewoon.

Gebruikersavatar
beer1952
Berichten: 33
Lid geworden op: 19 feb 2009 10:20

Re: Zumo 590LM niet door PC herkend

Bericht door beer1952 »

Dank je wel polmcfree,
Ik heb de batterij via de PC proberen op te laden.
Het toestel gaf wel een oplaad signaal.
Maar dat wist ik niet. Ga ik eens proberen :D

Gebruikersavatar
guzzi vero
Berichten: 1706
Lid geworden op: 28 sep 2006 00:38
Locatie: Oostduinkerke

Re: Zumo 590LM niet door PC herkend

Bericht door guzzi vero »

een usb poort geeft op een windows pc als ik me goed herinner iets van een 5V-900mA. Op een Apple zelfs minder 5V-600mA. Dat is te laag voor het opladen van een zumo. Hang je zumo eens aan een serieuze lader die min 5V-2A geeft gedurende min 24 uur en sluit hem dan volledig af (dus niet op stand by).
BMW R1200RT en nog wat andere meuk - Zumo 590 - SP2820

polmcfree
Berichten: 546
Lid geworden op: 4 apr 2007 22:16
Locatie: Opglabbeek (B)

Re: Zumo 590LM niet door PC herkend

Bericht door polmcfree »

Als je die lader van die Zumo 550 nog hebt die kan je er voor gebruiken,en zeker 24 uur laten aanhangen.
Pol met BMW 1200 RT +BMW 1150gs+BMW r1200GSA en een Zumo XT+Zumo 390+Tripy 1+tripy 2+edge
ps. schijffouten mag je houden ik ben blij dat ik ze kwijt ben
Iedereen zei dat gaat niet.En toen kwam er iemand die dat niet wist,en die deed het gewoon.

Gebruikersavatar
beer1952
Berichten: 33
Lid geworden op: 19 feb 2009 10:20

Re: Zumo 590LM niet door PC herkend

Bericht door beer1952 »

In de gebruiksaanwijzing staat dat de Zumo 590 wordt opgeladen indien aangesloten op een PC, zij het langzamer.
Ik zou het idioot vinden als dat (ook met de oplader) 24 uur duurt. Dat betekent dat je tijdens een overnachting op reis je batterij niet volledig kunt opladen. Met alle respect, dat lijkt me voor een navigatie apparaat daarom niet waarschijnlijk.
Het kan toch niet waar zijn dat een toestel van ca. 700 Euro niet vlot wil opladen?
Verder staat er dat de USB poort rechtstreeks moet worden aangesloten en niet via een HUB. Waarom dat zo is staat er niet bij. Het zou dus best kunnen werken maar dan is dat tegen de voorschriften.
Ik heb inmiddels via Facebook contact opgenomen met Garmin.
Zeer vlotte service; binnen een dag antwoord.
Zij stellen voor dat ik mijn toestel opstuur. Omdat de garantie is verlopen, kan ik een vervangend toestel van hetzelfde merk en type kopen voor een gereduceerde prijs van 141 Euro.
Althans, als er geen ander defect is aan het toestel.
Ik heb gevraagd om terugkoppeling van het onderzoek en of op het andere toestel garantie zit.
Wordt vervolgd.

polmcfree
Berichten: 546
Lid geworden op: 4 apr 2007 22:16
Locatie: Opglabbeek (B)

Re: Zumo 590LM niet door PC herkend

Bericht door polmcfree »

Je moet die alleen 24 uur aan de lader hangen als je een nieuwe batterij steekt of als die lang niet gebruikt is,en preventief om de batterij optimaal te houden.(1 keer per jaar en als je weinig rijdt om het half jaar)

Op een reis wordt je batterij bijgeladen op de motor.

Die hub heb je enkel nodig als je met een toestel werkt waarvan de batterij slecht of niet is opgeladen(omdat usb 3 zich zelf afsluit als hij teveel spanning moet geven) met een gevoede hub heb je spanning genoeg .

krijg dat wekelijks op treffens voor als ik routes moet inladen,en zeker in het begin van het jaar als die toestellen al een paar maanden in de kast liggen,als ik dan het advies geef om die eens aan een externe lader te hangen en 24 uur op te laden zijn 9 van de 10 toestellen van hun probleem af.(daarom dat ik voor de 590/595 altijd met een gevoede hub werk)
is trouwens een gekend probleem

dat advies om niet met een hub te werken zou kunnen zijn dat dan misschien de driver niet herkend wordt,maar dat is geen enkel probleem

In een handleiding staat ook niet alles,want bv ,het voor eerste gebruik van de batterij staat er ook niets,terwijl de meeste toestellen dat wel in hun handleiding hebben (namelijk dat die 24 uur opgeladen moeten worden)
en op pagina 18 staat zelfs dat er pc zijn die het toestel niet opladen.



Nu jij doet wat je wil,ik probeerde het uit,want als het werkt hoef je niets op te sturen,en als het iets anders zou zijn dan kan je het nog opsturen
Pol met BMW 1200 RT +BMW 1150gs+BMW r1200GSA en een Zumo XT+Zumo 390+Tripy 1+tripy 2+edge
ps. schijffouten mag je houden ik ben blij dat ik ze kwijt ben
Iedereen zei dat gaat niet.En toen kwam er iemand die dat niet wist,en die deed het gewoon.

Gebruikersavatar
RonalT
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 3852
Lid geworden op: 20 sep 2006 19:14
Locatie: Dinteloord
Contacteer:

Re: Zumo 590LM niet door PC herkend

Bericht door RonalT »

beer1952 schreef:In de gebruiksaanwijzing staat dat de Zumo 590 wordt opgeladen indien aangesloten op een PC, zij het langzamer.
Ik zou het idioot vinden als dat (ook met de oplader) 24 uur duurt....
Er staat nergens dat het opladen 24 uur duurt, maar je wordt aangeraden als je het toestel lange tijd niet gebruikt, in de winter bv, het af en toe aan een lader te hangen.
Waypoint raadt je aan om een 5 volt 2 ampère lader te gebruiken. Dat zal niet voor niets zijn.
Als je nu bedenk dat een USB poort ongeveer 500 mA levert kan je uitrekenen dat het vanuit een computer ongeveer 4 maal zo lang duurt.

En tijdens een reis wordt het toestel vanuit de motor geladen, dus hoef je hem 's nachts niet aan een lader te hangen. :roll:
beer1952 schreef:Het kan toch niet waar zijn dat een toestel van ca. 700 Euro niet vlot wil opladen?
Het heeft niets met de prijs te maken, maar met de stroom die naar het toestel geleverd wordt.

Als deze lager is dan het gebruik van het toestel laad het toestel nooit op, maar wordt alleen maar leger.
Als de laadstroom gelijk is aan het verbruik wordt de accu niet leger en ook niet voller.
Als de laadstroom een beetje groter is dan het verbruik wordt de accu langzaam voller.
En als de laadstroom veel groter is dan het verbruik wordt het toestel sneller geladen.
beer1952 schreef:Verder staat er dat de USB poort rechtstreeks moet worden aangesloten en niet via een HUB. Waarom dat zo is staat er niet bij. Het zou dus best kunnen werken maar dan is dat tegen de voorschriften.
De reden daarvan is dat er verschillende soort HUB's zijn en sommige soorten leveren minder of helemaal geen stroom via de poorten. Om dat probleem te voorkomen adviseert men om geen HUB te gebruiken.
En dat is geen voorschrift, maar een advies.
Groeten, RonalT

Mijn epitaaf wordt volgens mijn vrouw: zo en nu is iedereen de weg kwijt!

SP2610, Z340, Z550, Z590, CityNavigator, OpenStreetMap, OMK
En een Vivosmart HR / Vivoactive 4 om mijn arm. EDGE 130 en 530 voor op de fiets

Gebruikersavatar
beer1952
Berichten: 33
Lid geworden op: 19 feb 2009 10:20

Re: Zumo 590LM niet door PC herkend

Bericht door beer1952 »

Ter info.
Ik heb inmiddels een voorlopig antwoord van Garmin ontvangen.
De vervanging is een NOH toestel, geen nieuw maar ook geen refurbished apparaat. Dat wil zeggen, het zijn nieuwe behuizingen met nieuwe schermen, nieuwe accu's enzovoort. Er kunnen onderdelen in gebruikt zijn van toestellen die vernietigd zijn zoals bijvoorbeeld GPS ontvangers of processoren.
Indien het toestel retour is gezonden, kan het tegen een meerprijs ook onderzocht worden, de kosten hiervan kunnen niet op voorhand worden bepaald helaas.
In vrijwel alle gevallen echter, betreft het schade aan de USB poort, deze universele poort bevat bewegende onderdelen die af kunnen slijten of door niet te gebruiken, wat rigide worden en kunnen breken.

Plaats reactie

Terug naar “Garmin Zumo 590”