Ik heb onderstaande vraag ook op een ander (niet specifiek navigatie)-forum gesteld, daarom doe ik het hier ook nog eens. Tevens ben ik bijna zeker dat ik met deze vraag daarmee ook nog eens een andere meer algemene doelgroep bereik.
Mijn vraag:
Is het juist dat als ik een route heb geïmporteerd in mijn Zumo volgens de "MrGPS-Methode" en deze dan ga rijden dat ik dan geen (afslag)aanwijzingen te horen krijg op de Intercom in mijn helm. Zo ja, dat ik dan "op mijn scherm" moet rijden en dat mijn Intercom voor deze aanwijzingen eigenlijk niet meer noodzakelijk is.
Indien mijn conclusie juist is, dan heb ik nog een tweede vraag.
MrGPS-Methode
Re: MrGPS-Methode
Indien je een route rijdt krijg je info, indien je een spoor rijdt niet. Indien je dat spoor omzet naar een reis(route) krijg je info.
Zumo XT, iPhone 13 Pro Max, Shubert SRC M1+ SCM1 , BaseCamp 4.8.12, CN Europe NTU 2023.20, Onroute motor 5.15 Europa, tomtom Vio.
- RonalT
- WayPoint relatie
- Berichten: 3852
- Lid geworden op: 20 sep 2006 19:14
- Locatie: Dinteloord
- Contacteer:
Re: MrGPS-Methode
Ik zou niet weten waarom je geen gesproken aanwijzingen zou krijgen.
Je hebt een track op je toestel gezet en deze om laten rekenen naar een route en als je een route volgt krijg je aanwijzingen.
Je hebt een track op je toestel gezet en deze om laten rekenen naar een route en als je een route volgt krijg je aanwijzingen.
Groeten, RonalT
Mijn epitaaf wordt volgens mijn vrouw: zo en nu is iedereen de weg kwijt!
SP2610, Z340, Z550, Z590, CityNavigator, OpenStreetMap, OMK
En een Vivosmart HR / Vivoactive 4 om mijn arm. EDGE 130 en 530 voor op de fiets
Mijn epitaaf wordt volgens mijn vrouw: zo en nu is iedereen de weg kwijt!
SP2610, Z340, Z550, Z590, CityNavigator, OpenStreetMap, OMK
En een Vivosmart HR / Vivoactive 4 om mijn arm. EDGE 130 en 530 voor op de fiets
Re: MrGPS-Methode
Moesten de vorige antwoorden nog niet duidelijk genoeg zijn:Dingeman schreef:
Mijn vraag:
Is het juist dat als ik een route heb geïmporteerd in mijn Zumo volgens de "MrGPS-Methode" en deze dan ga rijden dat ik dan geen (afslag)aanwijzingen te horen krijg op de Intercom in mijn helm.
Het antwoord is 'NEE, deze bewering is NIET juist.'
Zumo XT, KTM 790 Adventure, SRC op Schubert C3 Pro, Edge Touring, Edge Explorer 2
Re: MrGPS-Methode
Omreden dat ik overwegend alleen met de motor (al dan niet met duo) op pad ga gebruik ik de "MrGPS-Methode" niet. Ik maak in BaseCamp een route en zette die gewoon over naar mijn Zumo. Tot op heden heeft dat bij mij nimmer tot route-problemen geleid. Ik reed gewoon de route die mijn Zumo "voor zette".RonalT schreef:Ik zou niet weten waarom je geen gesproken aanwijzingen zou krijgen.
Je hebt een track op je toestel gezet en deze om laten rekenen naar een route en als je een route volgt krijg je aanwijzingen.
Omdat ik gelezen had dat je bij het rijden van een spoor/track geen (afslag)aanwijzingen krijgt dacht ik dat deze dan ook niet in de "omgerekende" (reis)route aanwezig zouden zijn omdat deze van een spoor/track afkomstig was.
- RonalT
- WayPoint relatie
- Berichten: 3852
- Lid geworden op: 20 sep 2006 19:14
- Locatie: Dinteloord
- Contacteer:
Re: MrGPS-Methode
Je laat de track 'omrekenen' tot route en een route bevat aanwijzingen. Dus dat is het antwoord. Tijdens het omrekenen kunnen er aanwijzingen toegevoegd worden.
Is eigenlijk te vergelijken met een route die je importeert en je wilt iets anders rijden. Dan voeg je een routepunt toe en dan wordt de route aangepast / herberekend. Dan heb je ook de aanwijzingen van de 'nieuwe' route en niet van de geïmporteerde route.
Tijdens die rekenacties worden dingen gecontroleerd en aangepast.
Voor mijn vrouw (Z340) en mezelf (Z590) zet ik altijd routes in het toestel en tracks in het toestel. Track maak ik zichtbaar op het scherm en start dan de route. Werkt altijd goed. Maar ik maak mijn routes wel op de 'koninklijke' manier. Maken met het motorprofiel, daarna omrekenen met bv autoprofiel of iets dergelijks, gelijk maken, en weer omrekenen naar motorprofiel en dan nogmaals controleren.
Maar als er anderen meerijden met andere toestellen krijgen ze alleen maar een track.... (als de toestellen daarvoor geschikt zijn).
Is eigenlijk te vergelijken met een route die je importeert en je wilt iets anders rijden. Dan voeg je een routepunt toe en dan wordt de route aangepast / herberekend. Dan heb je ook de aanwijzingen van de 'nieuwe' route en niet van de geïmporteerde route.
Tijdens die rekenacties worden dingen gecontroleerd en aangepast.
Als dezelfde kaartversie in computer en toestel hebt zal dat zeker niet gauw tot problemen leiden. Vooral niet als je de route nauwkeurig maak.Dingeman schreef:....
Omreden dat ik overwegend alleen met de motor (al dan niet met duo) op pad ga gebruik ik de "MrGPS-Methode" niet. Ik maak in BaseCamp een route en zette die gewoon over naar mijn Zumo. Tot op heden heeft dat bij mij nimmer tot route-problemen geleid. Ik reed gewoon de route die mijn Zumo "voor zette".
....
Voor mijn vrouw (Z340) en mezelf (Z590) zet ik altijd routes in het toestel en tracks in het toestel. Track maak ik zichtbaar op het scherm en start dan de route. Werkt altijd goed. Maar ik maak mijn routes wel op de 'koninklijke' manier. Maken met het motorprofiel, daarna omrekenen met bv autoprofiel of iets dergelijks, gelijk maken, en weer omrekenen naar motorprofiel en dan nogmaals controleren.
Maar als er anderen meerijden met andere toestellen krijgen ze alleen maar een track.... (als de toestellen daarvoor geschikt zijn).
Groeten, RonalT
Mijn epitaaf wordt volgens mijn vrouw: zo en nu is iedereen de weg kwijt!
SP2610, Z340, Z550, Z590, CityNavigator, OpenStreetMap, OMK
En een Vivosmart HR / Vivoactive 4 om mijn arm. EDGE 130 en 530 voor op de fiets
Mijn epitaaf wordt volgens mijn vrouw: zo en nu is iedereen de weg kwijt!
SP2610, Z340, Z550, Z590, CityNavigator, OpenStreetMap, OMK
En een Vivosmart HR / Vivoactive 4 om mijn arm. EDGE 130 en 530 voor op de fiets
Re: MrGPS-Methode
De route en track in de Zumo zetten en daarna de track zichtbaar maken ("over de route heen") doe ik ook altijd.RonalT schreef: ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, knip,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
zet ik altijd routes in het toestel en tracks in het toestel. Track maak ik zichtbaar op het scherm en start dan de route. Werkt altijd goed.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, knip,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Je moet echter niet vreemd opkijken dat je onderweg op je scherm geconfronteerd kan worden met de "tracklijnen" van eerder gereden of nog te rijden andere routes, indien je die ook op "zichtbaar op het scherm" hebt gezet. Dat kan wel eens tot een onduidelijke situatie leiden.
- Frank
- WayPoint relatie
- Berichten: 2533
- Lid geworden op: 14 mar 2004 23:36
- Locatie: Helmond (Stiphout)
Re: MrGPS-Methode
Daarom is het verstandig om alleen maar die track op het scherm zichtbaar te maken, van de route die je ook daadwerkelijk aan het rijden bent. Geef deze bovendien een contrasterende kleur met de lila/paarse routelijn (of een andere kleur als je die aangepast hebt) én contrasterend met de reislog (of zet deze op niet zichtbaar).
Groeten,
Frank
BMW F800GT/Zumo XT/GPSmap 62s/ Edge 830/VivoActive 3/Venu SQ
Frank
BMW F800GT/Zumo XT/GPSmap 62s/ Edge 830/VivoActive 3/Venu SQ