Heeft Garmin het verloren van TomTom?

De GPS-Stamkroeg "in de ban van HET DING" is er speciaal voor minder- en totaal-niet-serieuze GPS-babbel.
Have fun!
Gebruikersavatar
RonalT
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 3857
Lid geworden op: 20 sep 2006 19:14
Locatie: Dinteloord
Contacteer:

Re: Heeft Garmin het verloren van TomTom?

Bericht door RonalT »

Nee, je kunt kiezen voor een HERE kaart of een Tomtom kaart. En de HERE kaart zou, volgens wat ik gelezen heb, niet altijd gelijk zijn aan een Garmin kaart.
Groeten, RonalT

Mijn epitaaf wordt volgens mijn vrouw: zo en nu is iedereen de weg kwijt!

SP2610, Z340, Z550, Z590, CityNavigator, OpenStreetMap, OMK
En een Vivosmart HR / Vivoactive 4 om mijn arm. EDGE 130 en 530 voor op de fiets

Gebruikersavatar
Mr. M
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2687
Lid geworden op: 5 feb 2007 18:04
Locatie: Wageningen

Re: Heeft Garmin het verloren van TomTom?

Bericht door Mr. M »

Jij mag best Garmin tot in de eeuwigheid verdedigen hoor. Maar het gaat steeds moeilijker worden ... :)
Iedereen de weg kwijt? Ik heb het idee dat jij redelijk van het paadje af bent. ;)
BMW R60/Steib, xChallenge, xCountry, 1150GS
Prolech MT5001 Android en Ulefone Armor 5 Android icm TomTom Go App en Osmand+

tonvanunen
Berichten: 178
Lid geworden op: 15 mei 2011 09:03
Contacteer:

Re: Heeft Garmin het verloren van TomTom?

Bericht door tonvanunen »

Zoals eerder gezegd: er is niet 1 merk dat/methode die alleen maar voordelen biedt. Voor mij zijn MRA en de Onroute Motorkaart waardevolle aanvullingen op de Garmin kaart en Basecamp als ik routes maak. Mijn volgorde is dan:

1) MRA om grofweg de routes te maken (route uitzetten is kinderspel. Zoekfunctie is top. Streetview ter controle of het een beetje mooi is)
2) Vanuit MRA exporteren en inlezen in Basecamp
3) in Basecamp de onroute motorkaart selecteren en de track natekenen in een route zodat de route overeenkomst met de track. (De track kan je ook automatisch omzetten naar een route maar dat duurt lang met soms foutmeldingen tot gevolg)
4) Daarna optisch 'controleren' of er qua leuke motorwegen nog wat te verbeteren valt. Desgewenst daar de route op aanpassen
5) omdat niet iedereen in de club onroute heeft, selecteer ik daarna de Garmin kaart, laat ik de route herberekenen en repareer ik de laatste foutjes waarna de route (en de nieuw aangemaakte track) geëxporteerd wordt

Het kost wat tijd maar het resultaat is er dan ook naar. Altijd tevreden medereizigers. En zelf ben ik er ook content mee.

Dingeman
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 602
Lid geworden op: 25 nov 2005 16:14

Re: Heeft Garmin het verloren van TomTom?

Bericht door Dingeman »

RonalT schreef:Nee, je kunt kiezen voor een HERE kaart of een Tomtom kaart. En de HERE kaart zou, volgens wat ik gelezen heb, niet altijd gelijk zijn aan een Garmin kaart.
Klopt.
Heb een ervaring dat een route gemaakt (danwel gedownload en bewerkt) in de MyRouteApp met de HERE-kaart (Garmin) niet altijd één op één gelijk is op de kaart in mijn Zumo 590, dit terwijl ik toch de meest actuele kaart op mijn Zumo 590 heb staan.

polmcfree
Berichten: 546
Lid geworden op: 4 apr 2007 22:16
Locatie: Opglabbeek (B)

Re: Heeft Garmin het verloren van TomTom?

Bericht door polmcfree »

tonvanunen schreef:Zoals eerder gezegd: er is niet 1 merk dat/methode die alleen maar voordelen biedt. Voor mij zijn MRA en de Onroute Motorkaart waardevolle aanvullingen op de Garmin kaart en Basecamp als ik routes maak. Mijn volgorde is dan:

1) MRA om grofweg de routes te maken (route uitzetten is kinderspel. Zoekfunctie is top. Streetview ter controle of het een beetje mooi is)
In basecamp routes uitzetten is ook kinderspel,je kan ook streetview gebruiken in basecamp ,(als je op beeld klikt en google earth gebruikt),de zoekfuntie werkt goed maar kan veel beter daar heb je gelijk in
tonvanunen schreef:2) Vanuit MRA exporteren en inlezen in Basecamp
Ok,(is hetzelfde als een gekregen of gedownloade route gaan bewerken/controleren)
tonvanunen schreef:3) in Basecamp de onroute motorkaart selecteren en de track natekenen in een route zodat de route overeenkomst met de track. (De track kan je ook automatisch omzetten naar een route maar dat duurt lang met soms foutmeldingen tot gevolg)
Als je die eerst in direct route maakt dan herberekend naar route heb je dat niet,en ik zou die al dadelijk met onroute maken,want nu ben je al met twee progamma's bezig,voor hetzelfde resultaat
tonvanunen schreef:4) Daarna optisch 'controleren' of er qua leuke motorwegen nog wat te verbeteren valt. Desgewenst daar de route op aanpassen
ok
tonvanunen schreef:5) omdat niet iedereen in de club onroute heeft, selecteer ik daarna de Garmin kaart, laat ik de route herberekenen en repareer ik de laatste foutjes waarna de route (en de nieuw aangemaakte track) geëxporteerd wordt
waarom doe je dat niet dadelijk in de Garmin kaart,want je hebt toch al de track,ik zie niet in waarom je hem eerst nog in onroute natekent en dan nog eens in de Garmin kaart,vind ik persoonlijk dat je het zelf zeer omslachtig maakt
tonvanunen schreef:Het kost wat tijd maar het resultaat is er dan ook naar. Altijd tevreden medereizigers. En zelf ben ik er ook content mee.
Ja ,en als jij daar mee tevreden bent en je medereizigers ook,dan zal dat voor jou de juiste methode zijn
Pol met BMW 1200 RT +BMW 1150gs+BMW r1200GSA en een Zumo XT+Zumo 390+Tripy 1+tripy 2+edge
ps. schijffouten mag je houden ik ben blij dat ik ze kwijt ben
Iedereen zei dat gaat niet.En toen kwam er iemand die dat niet wist,en die deed het gewoon.

tonvanunen
Berichten: 178
Lid geworden op: 15 mei 2011 09:03
Contacteer:

Re: Heeft Garmin het verloren van TomTom?

Bericht door tonvanunen »

polmcfree schreef:waarom doe je dat niet dadelijk in de Garmin kaart,want je hebt toch al de track,ik zie niet in waarom je hem eerst nog in onroute natekent en dan nog eens in de Garmin kaart,vind ik persoonlijk dat je het zelf zeer omslachtig maakt
In onroute verzin ik er soms nog wat bij omdat dat leuker is dan wat MRA mij voorschotelt.
Verder heeft de ervaring me geleerd leert dat de routealgoritmes binnen de Onroutekaart toch nog anders reageren dan in de Garminkaart. Soms is dat een voordeel bijvoorbeeld omdat de onroutekaart, die wat ouder is, sommige wegen wel toegankelijk vindt terwijl in de Garminkaart daar geen sprake van is. Soms is dat een nadeel omdat de Garmin een leuk weggetje dan overslaat.

Gebruikersavatar
DPC
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 13
Lid geworden op: 2 jun 2018 14:24
Locatie: Vlaardingen

Re: Heeft Garmin het verloren van TomTom?

Bericht door DPC »

TomTom heeft een aantal hele nette features waar ze trots op mogen zijn. Filemeldingen of wegafsluiting zou beter voor elkaar zijn dan bij de Garmin hier in Europa. De online routeplanner is simpel maar zeker heel goed bruikbaar. Makkelijker dan BaseCamp voor de doorsnee gebruiker. Maar voor een Garmin rijder ook te gebruiken 8)

Toch heb ik weer voor een Zumo gekozen. Garmin laat mij zelf de keuze welke kaart ik wil gebruiken, laat een track zien (ook als ik van de route afwijk), en kan ik daarmee ook offroad gebruiken. Dit waren wel punten die ik niet kwijt wil bij aanschaf van een nieuw toestel.

Denk dat de TomTom wat meer voor de zondagrijder is en de Garmin voor de rijder die wat meer noten op zijn zang heeft.
Ik ben zeker geen expert maar mijn oude Zumo 660 heeft mij nog nooit in de steek gelaten, kan er goed mee overweg.
Hoop dat ik met mijn nieuwe 396 evenveel plezier heb.

Heeft Garmin het verloren van de TomTom? In verkoopcijfers misschien, ze zetten een mooi apparaat neer voor de doorsnee gebruiker. Heb je niet genoeg aan doorsnee, ga je verder dan zondagrijder, wordt je moe van al die kronkelwegen omdat niet iedere rijder de tourist uithangt (ik rij alleen motor dus geen auto) dan kan een Garmin toch een goede keuze zijn.
Honda XRV750 '01 Zwart
BMW K75RT '95 Classic Black
BMW R65 '81 Zwart

Gebruikersavatar
Mike Schenk
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 366
Lid geworden op: 4 apr 2008 22:47
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Heeft Garmin het verloren van TomTom?

Bericht door Mike Schenk »

Ik heb een tijdje een Zumo gehad, maar ik was er niet helemaal mee. Dus die uiteindelijk weer vervangen door de 276Cx, een outdoor navigatietoestel en geen routeplanner. Als ik op de motor rij wil ik weten waar ik ben en welke opties ik heb en zelf controle hebben op hoe de route loopt.

Tomtom heeft geen enkel toestel dat in de buurt daarvan komt. Dat wil niet zeggen dat Garmin voor mij heilig is, maar ik zie er eerder van komen dat ik mijn Garmin vervang door een shock/waterproof tablet met een goede navigatieapplicatie dan door een Tomtom.
Garmin Zumo 350 | Kawasaki Versys 650 2015
Garmin GPSMap 276Cx BMW R1200 GSA LC 2014

Gebruikersavatar
tony rave
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2113
Lid geworden op: 1 dec 2004 14:33
Locatie: View over Baltic Sea

Re: Heeft Garmin het verloren van TomTom?

Bericht door tony rave »

Een tablet-computer? Mogelijk, maar ik denk dan ook aan:

Afhankelijk van bevestiging, motormodel en toerental is een bestendigheid tegen (hoogfrequente) trillingen ook nog belangrijk.
Op de tanktas liggend zal dat geen probleem zijn, maar dat ligt meestal ver buiten de blik op de weg. Hoewel, zo deed en doe ik het al vele jaren met de papieren kaart maar kijk daar nu nauwelijks nog op, tenzij ik stilsta.

Beeldhelderheid (duidelijk afleesbaar in volle zon), bestand tegen mogelijke benzinespetters (b.v. bij tanken) en een solide aansluiting voor externe voeding spelen ook nog een rol.
Ж MapSource ► route-creatie ║ directe-route + track ► GPSMap's 60CSx, 79S, 276Cx (probleemloos)║BaseCamp ► databeheer Ж

Gebruikersavatar
DPC
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 13
Lid geworden op: 2 jun 2018 14:24
Locatie: Vlaardingen

Re: Heeft Garmin het verloren van TomTom?

Bericht door DPC »

De 276Cx, ik heb nog aardig zitten dubben. Echter ik wilde deze keer toch een navigatietoestel met filemelding en melding voor wegafsluiting. Ik heb het nog niet gebruikt maar ik hoop dat het een beetje werkt bij de Zumo 396.
In Duitsland mag je officieel niet door de file heen rijden en ik laat mij niet graag weer verrassen door die lange Duitse files met bloedheet weer.
Ik hoop dat dat dus een beetje werken wil op mijn nieuwe Zumo.
Honda XRV750 '01 Zwart
BMW K75RT '95 Classic Black
BMW R65 '81 Zwart

Gebruikersavatar
Mike Schenk
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 366
Lid geworden op: 4 apr 2008 22:47
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Heeft Garmin het verloren van TomTom?

Bericht door Mike Schenk »

tony rave schreef:Een tablet-computer? Mogelijk, maar ik denk dan ook aan:

Afhankelijk van bevestiging, motormodel en toerental is een bestendigheid tegen (hoogfrequente) trillingen ook nog belangrijk.
Ik heb inderdaad nog niets gevonden dat èn betaalbaar is èn aan deze eisen voldoet èn geschikt is om daar navigatiesoftware op te zetten. Maar het bestaat wel, ik heb wel eens zoiets in handen gehad dat ook in een tank wordt geschroefd. Die zijn alleen nog net wat te lomp om goed op de motor te kunnen.

Dus zolang ik zoiets niet gevonden heb, ben ik erg blij met de 276Cx.
DPC schreef:De 276Cx, ik heb nog aardig zitten dubben. Echter ik wilde deze keer toch een navigatietoestel met filemelding en melding voor wegafsluiting.
Het is jammer dat dat er niet op zit, te meer omdat er wel via je telefoon weerinformatie wordt binnengehaald en dan zou verkeersinfo zinniger zijn.

Maar voor mij persoonlijk is het geen groot gemis. Ik rij zelden in de file, zeker niet op vakanties. En die paar keer dat ik in Nederland in filetijd ergens heen moet dan zijn het voorspelbare files.
Garmin Zumo 350 | Kawasaki Versys 650 2015
Garmin GPSMap 276Cx BMW R1200 GSA LC 2014

Gebruikersavatar
GPS Expert
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2013 22:41
Locatie: Amsterdam, Apeldoorn, Havelte, Hilversum, Hoensbroek, Leusden, Privé les of GPS Helpdesk
Contacteer:

Re: Heeft Garmin het verloren van TomTom?

Bericht door GPS Expert »

Wat mij op valt is de hoeveelheid hardware problemen van TomTom die ik langs zie komen op FaceBook. Dat gaat goed zolang de garantie termijn nog niet is verlopen, maar hoe lang gaat dat goed? Vooral schermen en water erachter.
Geen idee van procentuele getallen op de totale verkoop.

Kwalitatief is een Garmin qua hardware nog steeds op hoger niveau.

Qua software (zonder naar mra te kijken, want die is voor beide te gebruiken heeft TomTom wel veel vooruitgang geboekt en lijkt vele gelukkig te maken.

Voor mij als iemand die kaarten kan lezen en de routes precies zelf wil vormgeven, is de TomTom mij te beperkend. Teveel Google maps gehalte met cloud invloeden.

Ideaal :) Kronkelwegen van TomTom met offroad Garmin ( en route plan flexibiliteit) van Garmin. En de instructie van OSMAND?
Marco

Kennis en kunde van Outdoor, Sport en Motor GPS'sen van Garmin, Tripy, TomTom, Mio, Teasi, TwoNav, Peaklife/Rage.

Zie ook mijn Kennisforum en YouTube kanaal.

Rush FZ1N
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2231
Lid geworden op: 2 jan 2009 11:08
Locatie: Veldhoven

Re: Heeft Garmin het verloren van TomTom?

Bericht door Rush FZ1N »

GPS Expert schreef:Ideaal :) Kronkelwegen van TomTom met offroad Garmin ( en route plan flexibiliteit) van Garmin.
Vanwege de vele positieve geluiden hierover en daarnaast het gemak voor de Rider 550 gegaan.
Vind de kronkel tegen vallen. Regelmatig naar te kleine wegen en/of industrie terreinen gestuurd.
Tevens de bug van het terugsturen naar de plek waar je van een route bent afgegaan. Ook de nodige bt-aansluitproblemen.

Concreet ben ik niet tevreden. Als genoemde bug en de bt-aansluitingen niet verbetert worden, gaat hij in de verkoop en ga ik terug naar Garmin, de 396.
Zumo XT2 op FJR1300AS (motor), Edge 1040 op Levo FSR(atb), Pegasus Evo (e-bike) en voor wandelen en Nuvi 3598LMTD voor auto.

Plaats reactie

Terug naar “De GPS-Stamkroeg”