tomtom na garmin

Gebruikersavatar
duc-zilla
Berichten: 150
Lid geworden op: 28 jul 2006 00:07
Locatie: is te vinden met naffigasie

tomtom na garmin

Bericht door duc-zilla »

komt na regen zonneschijn?? na 12 jaar garmin, 1x2720, 4x2820, 1xzumo660, gisteren een rider 550 aangeschaft bij waypoint in hilversum, eerste indruk, wat een verademing, een toestel met een vlotte digitale rekenunit, ipv kleine tandwieltjes en asjes, ff serieus, heb hem nog ff vergeleken met de zumo 595, lijkt net zo'n trage pudding als mn 660, dus met geen enkele twijfel de tomtom gekocht, hoop hier het plezier aan te beleven wat garmin me nooit heeft kunnen bieden!!! lees gelukkig weinig echte klachten, klopt dat een beetje?!
ducati nu nog iets sneller gati... na 12 jaar(6 toestellen) garmin drama, nu tomtom rider 550!!!

Rush FZ1N
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2230
Lid geworden op: 2 jan 2009 11:08
Locatie: Veldhoven

Re: tomtom na garmin

Bericht door Rush FZ1N »

duc-zilla schreef:komt na regen zonneschijn?? na 12 jaar garmin, 1x2720, 4x2820, 1xzumo660, gisteren een rider 550 aangeschaft bij waypoint in hilversum, eerste indruk, wat een verademing, een toestel met een vlotte digitale rekenunit, ipv kleine tandwieltjes en asjes, ff serieus, heb hem nog ff vergeleken met de zumo 595, lijkt net zo'n trage pudding als mn 660, dus met geen enkele twijfel de tomtom gekocht, hoop hier het plezier aan te beleven wat garmin me nooit heeft kunnen bieden!!! lees gelukkig weinig echte klachten, klopt dat een beetje?!
Inderdaad een beetje. De Rider rekent echt snel, maar heeft nog wel degelijk kinderziektes.
Bij omleidingen stuurt hij veel te lang terug naar de plek waar je de route af bent gegaan, stuurt je over niet toegankelijke wegen en de BT koppelingen werken nog niet zoals het hoort.
Zou wel aan gewerkt worden, maar duurt wel erg lang.
Zumo XT2 op FJR1300AS (motor), Edge 1040 op Levo FSR(atb), Pegasus Evo (e-bike) en voor wandelen en Nuvi 3598LMTD voor auto.

Hunter6
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1143
Lid geworden op: 30 mei 2005 23:26
Locatie: Oldenzaal

Re: tomtom na garmin

Bericht door Hunter6 »

Dat van de omleiding kan ik ook als zwak punt beamen. Daarbij is het bij de Tomtom nooit duidelijk of je op de originele route zit of niet. En op de kaart zelf een omleiding zoeken is nagenoeg onmogelijk. Hij blijft steeds herbereken waardoor je geen overzicht krijgt.

Gebruikersavatar
FM
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 5006
Lid geworden op: 30 mei 2005 20:49
Locatie: Holsbeek

Re: tomtom na garmin

Bericht door FM »

Ik zou zeggen, blijf je bevindingen over het toestel posten. Dan zien we wat zo veel beter is bij de TomTom, en wat niet.

Alleen blijf ik de klachten over traagheid raar vinden. Ik vraag me af wat er traag werkt. Ik kan me bv niet voorstellen dat ik ooit ergens lang heb moeten wachten op het berekenen van een route. Tenzij in de oerdagen van mijn Streetpilot 3 :)
Zumo XT, KTM 790 Adventure, SRC op Schubert C3 Pro, Edge Touring, Edge Explorer 2

Dirk motard
Berichten: 257
Lid geworden op: 21 apr 2017 10:43

Re: tomtom na garmin

Bericht door Dirk motard »

Rush FZ1N schreef:......Bij omleidingen stuurt hij veel te lang terug naar de plek waar je de route af bent gegaan.....
Tja het is een blijft een computertje , TT heeft ervoor gekozen (denk ik) om de originele route (te lang) maximaal intact te houden , terwijl je zelf waarschijnlijk gewoon een hoekje wil afsnijden en terug verder wil. Maar gewoon even uitzoomen en rijden , hij volgt wel weer , probleem van constant herberekenen heb ik persoonlijk niet.en (ik heb een tragere 410)
Rush FZ1N schreef:......Bij omleidingen stuurt hij je over niet toegankelijke wegen......
Dat heeft niks met het toestel te maken , dat zijn kaartfouten. Recent geplaatste borden enz... Een paar seconden drukken op de 'probleemweg' (afgesloten , wegenwerken , veranderde richting van enkelrichtingsstraat enz enz) je krijgt nu de straatnaam met een bol met puntjes naast , daar druk je op vervolgens kaartfout melden en de rest wijst zichzelf. Op jouw rider zal deze melding onmiddellijk invloed hebben , hij zal je niet meer langs die weg sturen. En als deze fout een paar keer 'gemeld' wordt dan zal hij met een kaartupdate verholpen worden. Doen!

Gebruikersavatar
tony rave
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2113
Lid geworden op: 1 dec 2004 14:33
Locatie: View over Baltic Sea

Re: tomtom na garmin

Bericht door tony rave »

Hunter6 schreef:En op de kaart zelf een omleiding zoeken is nagenoeg onmogelijk. Hij blijft steeds herbereken waardoor je geen overzicht krijgt.
Dat doet b.v. mijn 60CSx ook (tenzij herberekenen uit staat) maar dan is het slechts even [stop navigation] en terug op de route (track blijft zichtbaar) weer [resume navigation] drukken.
Mogelijk heeft TT ook zo'n optie die snel bereikbaar is ?

Garmin-traag? In elk geval een route van 3 uren motorrijden (pakweg 100 tot 150 km) heeft mijn 12 jaar oude 60CSx in enkele tellen herberekend na 'fout'rijden.
Ж MapSource ► route-creatie ║ directe-route + track ► GPSMap's 60CSx, 79S, 276Cx (probleemloos)║BaseCamp ► databeheer Ж

Gebruikersavatar
Mr. M
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2687
Lid geworden op: 5 feb 2007 18:04
Locatie: Wageningen

Re: tomtom na garmin

Bericht door Mr. M »

Overzicht: op pijltje boven +/- klikken.
BMW R60/Steib, xChallenge, xCountry, 1150GS
Prolech MT5001 Android en Ulefone Armor 5 Android icm TomTom Go App en Osmand+

Rush FZ1N
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2230
Lid geworden op: 2 jan 2009 11:08
Locatie: Veldhoven

Re: tomtom na garmin

Bericht door Rush FZ1N »

Dirk motard schreef:
Rush FZ1N schreef:......Bij omleidingen stuurt hij veel te lang terug naar de plek waar je de route af bent gegaan.....
Tja het is een blijft een computertje , TT heeft ervoor gekozen (denk ik) om de originele route (te lang) maximaal intact te houden , terwijl je zelf waarschijnlijk gewoon een hoekje wil afsnijden en terug verder wil. Maar gewoon even uitzoomen en rijden , hij volgt wel weer , probleem van constant herberekenen heb ik persoonlijk niet.en (ik heb een tragere 410)
Verkeerd gedacht! TT heeft inmiddels erkent dat de Rider 550 echt niet goed herberekend bij een omleiding. Mr. GPS heeft hierover zelfs in een YouTube filmpje uitleg over gegeven en is in gesprek met TT. De andere TT’s hebben dit probleem blijkbaar niet.
Zumo XT2 op FJR1300AS (motor), Edge 1040 op Levo FSR(atb), Pegasus Evo (e-bike) en voor wandelen en Nuvi 3598LMTD voor auto.

Gebruikersavatar
RonalT
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 3852
Lid geworden op: 20 sep 2006 19:14
Locatie: Dinteloord
Contacteer:

Re: tomtom na garmin

Bericht door RonalT »

Hunter6 schreef:.... Hij blijft steeds herbereken waardoor je geen overzicht krijgt.
Ik ben blij dat ik herberekenen kan uitzetten en zelf in de hand heb hoe ik wil rijden.
Rush FZ1N schreef:....TT heeft inmiddels erkent dat de Rider 550 echt niet goed herberekend bij een omleiding. Mr. GPS heeft hierover zelfs in een YouTube filmpje uitleg over gegeven en is in gesprek met TT. De andere TT’s hebben dit probleem blijkbaar niet.
Welk filmpje (video)
Groeten, RonalT

Mijn epitaaf wordt volgens mijn vrouw: zo en nu is iedereen de weg kwijt!

SP2610, Z340, Z550, Z590, CityNavigator, OpenStreetMap, OMK
En een Vivosmart HR / Vivoactive 4 om mijn arm. EDGE 130 en 530 voor op de fiets

NielsH
Berichten: 14
Lid geworden op: 9 jun 2018 21:21

Re: tomtom na garmin

Bericht door NielsH »

Ik ben ook wel benieuwd naar dat filmpje want dat kan ik niet vinden. Overigens heel herkenbaar die minpunten van ineens uitkomen op bijvoorbeeld een zandpad, dat daar echt al jaren ligt, en het wel heel hardnekkig vasthouden aan het beginpunt bij herberekenen. Dat laatste lijkt me overigens een redelijk eenvoudig op te lossen softwarematig probleem.

Gebruikersavatar
Mr. M
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2687
Lid geworden op: 5 feb 2007 18:04
Locatie: Wageningen

Re: tomtom na garmin

Bericht door Mr. M »

Dan heb je een route op je toestel en geen Track. Kan bijna niet anders.
Als je bij een track afwijkt, berekent hij naar het dichtstbijzijnde punt op de track (nu effe waar je afgeweken bent, bug), maar nooit naar het beginpunt.
Zandpad is een kaartfout, neem de moeite het te melden, of laat het liggen. Dat laatste doe ik. Kaartfouten kome bij iedereen (kaartmaker) voor. Geen uitzonderingen.
BMW R60/Steib, xChallenge, xCountry, 1150GS
Prolech MT5001 Android en Ulefone Armor 5 Android icm TomTom Go App en Osmand+

Rush FZ1N
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2230
Lid geworden op: 2 jan 2009 11:08
Locatie: Veldhoven

Re: tomtom na garmin

Bericht door Rush FZ1N »

NielsH schreef:Ik ben ook wel benieuwd naar dat filmpje want dat kan ik niet vinden. Overigens heel herkenbaar die minpunten van ineens uitkomen op bijvoorbeeld een zandpad, dat daar echt al jaren ligt, en het wel heel hardnekkig vasthouden aan het beginpunt bij herberekenen. Dat laatste lijkt me overigens een redelijk eenvoudig op te lossen softwarematig probleem.
Is een filmpje van Hans Vaessen (Mr. GPS) op FB. kan het niet direct terugvinden. Hij geeft echter duidelijk aan waar en hoe het fout gaat met het tergusturen naar het punt waar je van de route af bent gegaan.
Ook vraagt hij om meer voorbeelden om zo meer druk te kunnen zetten bij TT. Zie tekst hieronder.

Oproep: concrete voorbeelden gezocht:

Naar aanleiding van ondermeer het draadje op https://www.facebook.com/groups/8679732 ... 365718749/:

Het lijkt erop dat de Rider 550 nu en dan té vasthoudend is in het 'terugkeerpunt' na afwijken van de route. Niet altijd, maar er zijn meerdere meldingen van.

Ik heb hierover contact gehad met TomTom en ze gaven aan het te zien als een 'serieus issue' dat ze direct nader willen onderzoeken.

In dat kader zoekt TT enkele concrete voorbeelden; voorzien van zowel de gebruikte gpx-route als het 'deviation point' (ergo: duidelijk omschrijving van waar je de route verliet).

Heb je dat beschikbaar: mail svp even (incl gpx-bestand) naar hans@mrgps.nl, met in de onderwerp-regel het woord 'afwijking'.

Ik stuur je voorbeeld dan door naar TT. Verwacht geen individuele reactie op je case: het wordt gebruikt als input om de omstandigheden waaronder dit probleem zich voordoet helder te krijgen.
Zumo XT2 op FJR1300AS (motor), Edge 1040 op Levo FSR(atb), Pegasus Evo (e-bike) en voor wandelen en Nuvi 3598LMTD voor auto.

Gebruikersavatar
Mr. M
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2687
Lid geworden op: 5 feb 2007 18:04
Locatie: Wageningen

Re: tomtom na garmin

Bericht door Mr. M »

Sorry hoor, maar dat gedoe op FB is reeds van eind mei, juni. 3 maanden geleden. Als ze het nu nog niet door hebben....
Ook op MF gaat het veel over. En via MF zijn er heel veel voorbeelden richting TT gegaan. Ik zou er geen moeite voor doen.
BMW R60/Steib, xChallenge, xCountry, 1150GS
Prolech MT5001 Android en Ulefone Armor 5 Android icm TomTom Go App en Osmand+

Gebruikersavatar
guzzi vero
Berichten: 1705
Lid geworden op: 28 sep 2006 00:38
Locatie: Oostduinkerke

Re: tomtom na garmin

Bericht door guzzi vero »

een maat van me kan daar van meespreken. Had een rit ingericht en ons de track doorgestuurd. Zoals zo dikwijls in F gebeurt op een zondag, ergens een rommelmarkt. En de TT bleef hem maar richting rommelmarkt sturen, wat hij ook deed, overslaan punt enz... en wij maar volgen want de eerste heeft altijd gelijk. Met de handen ten hemel dan maar gestopt en aan mij gevraagd of ik naar de route kon terug rijden want zijn TT sloeg helemaal tilt. Hij heeft, als oude Garminist, bijna dat onding de velden ingegooid lol.
BMW R1200RT en nog wat andere meuk - Zumo 590 - SP2820

Hunter6
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1143
Lid geworden op: 30 mei 2005 23:26
Locatie: Oldenzaal

Re: tomtom na garmin

Bericht door Hunter6 »

Mr. M schreef:Overzicht: op pijltje boven +/- klikken.
Daar heb je niet zo veel als je route nog 250 km is.
Het zit hem ook in de gekozen kaart kleuren. De weg kleuren zijn slecht te onderscheiden.
Als het constant herberekenen het niet al bijna onmogelijk maakt, is het slecht zichtbaar waar, en hoe de alternatieve route's lopen.

Plaats reactie

Terug naar “TomTom Rider 550”