Tankstation zoeken lastiger dan verwacht

De specifiek op motorrijders gerichte navigatiesystemen van Garmin, introductie 2016
OmegaSeamaster1989
Berichten: 10
Lid geworden op: 6 jan 2019 15:52

Tankstation zoeken lastiger dan verwacht

Bericht door OmegaSeamaster1989 »

Beste,

Heb sinds kort de overstap gemaakt van TomTom naar Garmin en het bevalt mij uitstekend maar zit toch wel met een verveld probleem.

Ik rij best veel KMS het hele land door. Heb de brandstoffunctie ook ingeschakeld en dat werkt wel goed opzich.

Nu is het geval dat ik natuurlijk niet overal bekend ben en dat er ook getankt moet worden en de functie zoeken naar tankstations nabij huidige locatie werkt bij mij niet goed. Ik krijg tankstations te zien die wel 70 of 150km verderop liggen tot in Duitsland aan toe.

Ook in mijn woonplaats geeft hij tankstations weer die niet te belopen zijn in 1 dag. Waarom niet de Esso om de hoek?

Zijn er meer mensen die dit probleem hebben gehad en opgelost hebben?

Op vakantie lijkt me deze functie zalig maar dan moet het wel naar behoren werken.

Functie restaurants/snackbars is ook een beetje uit de tijd. Restaurants die 6 jaar geleden al omgebouwd zijn tot appartementen oid blijft hij altijd nog tonen als hetzijnde een restaurant.

Denk dat TomTom op dit gebied vele malen actueler is.

Groetjes

mjeuring
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 582
Lid geworden op: 31 okt 2007 18:42
Locatie: MM

Re: Tankstation zoeken lastiger dan verwacht

Bericht door mjeuring »

Even handig om er bij te zetten welke navigatie je hebt en hoe oud de kaarten zijn.
Zelf gebruik ik altijd de app van Direct lease om een tankstation in de buurt te vinden, deze geeft namelijk ook (redelijk goed zelfs) de prijs aan.
GPSmap 66st, Fēnix 5, Edge 1000, Nüvi 3598, Oregon 300, Zumo 550 en Etrex Vista HCx.

OmegaSeamaster1989
Berichten: 10
Lid geworden op: 6 jan 2019 15:52

Re: Tankstation zoeken lastiger dan verwacht

Bericht door OmegaSeamaster1989 »

Bedankt voor je reactie. Maar ik reageer in het subforum van de Garmin 595 LM dus was er Maar vanuit gegaan dat het daarom wel duidelijk zou zijn ;) maar ik gebruik dus een 595lm navigatie op de motor. De DirectLease-TankService app heb ik AEL op mijn telefoon maar dan moet ik juist eerst ergens stoppen langs de weg en kan ik niet even snel voor het stoplicht een tankstation aantikken. Terwijl dat op de Garmin zo gepiept is natuurlijk.

Ik begrijp niet waarom de Garmin geen tankstations in mijn omgeving toont maar die in alle uithoeken van Nederland behalve op de plaats waar ik op op dat moment sta.

Gebruikersavatar
Mgent
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2649
Lid geworden op: 28 aug 2007 09:44
Locatie: Adinkerke

Re: Tankstation zoeken lastiger dan verwacht

Bericht door Mgent »

Bij mij staan tankstations aan in de lagen, zodat waar ik in de buurt van een station kom dit zichtbaar wordt op de kaart zonder dat je extra acties dient te ondernemen.
Zumo XT, iPhone 13 Pro Max, Shubert SRC M1+ SCM1 , BaseCamp 4.8.12, CN Europe NTU 2023.20, Onroute motor 5.15 Europa, tomtom Vio.

Gebruikersavatar
Mike Schenk
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 366
Lid geworden op: 4 apr 2008 22:47
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Tankstation zoeken lastiger dan verwacht

Bericht door Mike Schenk »

OmegaSeamaster1989 schreef:Ik begrijp niet waarom de Garmin geen tankstations in mijn omgeving toont maar die in alle uithoeken van Nederland behalve op de plaats waar ik op op dat moment sta.
In welke omgeving sta je dan? Ik herken dit namelijk totaal niet. In Nederland heb ik eigenlijk nog nooit meegemaakt dat een door Garmin aangegeven tankstation niet meer bestaat. In Frankrijk wil dat nog wel eens gebeuren (en is een veilige aanname dat buiten de hoofdwegen alleen de tankstations bij supermarkten nog bestaan).

En sowieso is het me nog nooit opgevallen dat ik geen tankstation in de nabije omgeving te zien krijg. In berggebieden wil het nog wel eens lastig zijn dat je juist de tankstations te zien krijgt die hemelsbreed dichtbij zijn. Maar 8km hemelsbreed kan in berggebied wel eens 100km omrijden betekenen.
Garmin Zumo 350 | Kawasaki Versys 650 2015
Garmin GPSMap 276Cx BMW R1200 GSA LC 2014

OmegaSeamaster1989
Berichten: 10
Lid geworden op: 6 jan 2019 15:52

Re: Tankstation zoeken lastiger dan verwacht

Bericht door OmegaSeamaster1989 »

Bedankt voor je reactie!

Het is niet zozeer dat ze niet bestaan maar ik krijg tankstations te zien die lange na niet in de buurt staan. Met restaurants heb ik wel regelmatig dat het al een tijd gesloten is of afgebroken is maar dat dit niet gewijzigd is.

Nou ik woon in Heerde (gld) en als ik tankstations nabij zoek duurt het best lang. Maar dan krijg ik tankstations te zien in Duitsland en Badhoevedorp etc. Behalve de tankstations in de buurt haha

Misschien dat ik de Garmin ga resetten wellicht dat dat helpt.

OmegaSeamaster1989
Berichten: 10
Lid geworden op: 6 jan 2019 15:52

Re: Tankstation zoeken lastiger dan verwacht

Bericht door OmegaSeamaster1989 »

Mgent schreef:Bij mij staan tankstations aan in de lagen, zodat waar ik in de buurt van een station kom dit zichtbaar wordt op de kaart zonder dat je extra acties dient te ondernemen.
Zal dat vanavond even opzoeken en dan rij ik met de auto even rondom te kijken of hij ze dan wel aangeeft

Gebruikersavatar
Mgent
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2649
Lid geworden op: 28 aug 2007 09:44
Locatie: Adinkerke

Re: Tankstation zoeken lastiger dan verwacht

Bericht door Mgent »

Opgelet, met lagen krijg je drie soorten te zien, en kan het soms heel druk zijn van symbolen. Heb hier eens een workaround rond gemaakt die je maar één soort laat zien ipv drie.


Aangezien ik alleen de Tankstations in mijn omgeving wil zien heb ik daar een mouw aangepast.
Via Instellingen ga je naar "Kaart/voert."
Daar kies je "kaartlagen" en "Plaatsen in de buurt" vink je aan.Klik op pijltje daarnaast.
Nu ben je bij "Nuttige punten verderop aanpassen".
"Tankstations" schuif je naar boven met het pijltje rechts.
Klik in het tweede veld en kies daar voor "aangepast zoeken".
Klik nu op een letter maar kies er eentje welke niet te veel voorkomt. Q, X, y, maakt niet uit en daar krijg je dan een aantal namen voorgesteld. Kies er iets uit wat je echt niet veel gaat tegenkomen. Spoeddienst van een bepaald ziekenhuis, een naam eindigend op y... Selecteer deze.
Voor de derde, gaan we op dezelfde manier te werk.
Na dit alles heb je Tankstations en twee vreemde namen. Je gaat op je kaart nu alleen de stations zien. De andere namen, misschien kom je die ooit eens tegen of helemaal niet zelfs. Maar je scherm is op geschoont. Je kan natuurlijk buiten tankstations iets helemaal anders kiezen wat je voorkeur geniet.
Zumo XT, iPhone 13 Pro Max, Shubert SRC M1+ SCM1 , BaseCamp 4.8.12, CN Europe NTU 2023.20, Onroute motor 5.15 Europa, tomtom Vio.

Gebruikersavatar
Frank
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2549
Lid geworden op: 14 mar 2004 23:36
Locatie: Helmond (Stiphout)

Re: Tankstation zoeken lastiger dan verwacht

Bericht door Frank »

Het al of niet laten zien in de kaartlagen heeft daar volgens mij niets mee te maken. De normale werkwijze zou tankstatons in de buurt moeten opleveren. Ik heb daar nog nooit problemen mee gehad, niet met de Zümo 250, noch met mijn huidige Zümo 590.
Zowel voor zoeken nabij de huidige locatie op langs de actieve route geven mij altijd voldoende tankstations in de buurt op....

Probeer eens te zoeken op een heel andere locatie, b.v. nabij een grote stad. Levert dat nog steeds weing resultaten op? Dan is er iets anders aan de hand...

Overigens: je heb toch wel een actieve GPS fix als je zoekt? Als je b.v. binnen bent, kan zo'n zoekopdracht inderdaad verrassende resultaten geven....
Groeten,
Frank

BMW F800GT/Zumo XT/GPSmap 62s/ Edge 830/VivoActive 3/Venu SQ

OmegaSeamaster1989
Berichten: 10
Lid geworden op: 6 jan 2019 15:52

Re: Tankstation zoeken lastiger dan verwacht

Bericht door OmegaSeamaster1989 »

Ik heb net buiten onder de overkapping gezeten met de Garmin en gezocht op huidige locatie en een plaats ingetoetst hier 25km vandaan maar geen verschil..



Gebruikersavatar
RonalT
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 3857
Lid geworden op: 20 sep 2006 19:14
Locatie: Dinteloord
Contacteer:

Re: Tankstation zoeken lastiger dan verwacht

Bericht door RonalT »

Zoeken nabij Kampen levert mij een aantal stations op

Esso 0,5 km O
Firezone 0,8 km ZO
BP 1,0 km W
enz

Nabij Heerde:

Total 0,1 km W
Total 1,5 km W
TinQ 1,5 km NO
en meer

(op een 340 en mijn 590 exact dezelfde stations)

Dus voor mij een raadsel. Ik denk iets in instellingen, maar wel een suggesties

Heb je meer dan een routerende kaart aan staan?
Welke kaart heb je aanstaan?
Groeten, RonalT

Mijn epitaaf wordt volgens mijn vrouw: zo en nu is iedereen de weg kwijt!

SP2610, Z340, Z550, Z590, CityNavigator, OpenStreetMap, OMK
En een Vivosmart HR / Vivoactive 4 om mijn arm. EDGE 130 en 530 voor op de fiets

OmegaSeamaster1989
Berichten: 10
Lid geworden op: 6 jan 2019 15:52

Re: Tankstation zoeken lastiger dan verwacht

Bericht door OmegaSeamaster1989 »

Heb ondertussen ook contact gehad met hans Vaassen en het ligt waarschijnlijk aan de kaart 2019.2. Hij heeft een toestel met hetzelfde probleem op met deze kaart en een toestel met 2019.3 hier is dit probleem niet aan de orde. Ben nu aan het updaten en ga afwachten of dit werkt

De tankstations die je aangeeft bevinden zich idd hier in de buurt bij jou werkt het dus wel :) ik laat nog van me horen

OmegaSeamaster1989
Berichten: 10
Lid geworden op: 6 jan 2019 15:52

Re: Tankstation zoeken lastiger dan verwacht

Bericht door OmegaSeamaster1989 »

Helaas lukt het mij niet te updaten via Garmin express naar 2019.3 omdat hij deze niet aangeeft voor een update. Huidige kaart is 2019.2

Bij “mijn kaarten” staat er voor het volgende een groen vinkje

CN Europe NTU 2019.20 Foursquare
CN Europe NTU 2019.20 All South
CN Europe NTU 2019.20 All North
Europe DEM

Deze staan allemaal aangevinkt.

Zet ik alles uit behalve de foursquare dan werkt de tankstation functie naar behoren met alle tankstations in de omgeving.

Plaats reactie

Terug naar “Garmin Zumo 595LM”