Via punten met MapSource

Voor alle vragen en tips rond het gebruik van het programma MapSource.
Selecteren van kaarten, maken van routes etc. etc.. Ook problemen met het volgen van routes vinden meestal z'n oorzaak in MapSource, ongeacht welk type toestel je gebruikt.
Plaats reactie
reneemettrie
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 169
Lid geworden op: 1 aug 2006 12:24
Locatie: Neufvilles, België

Via punten met MapSource

Bericht door reneemettrie »

Ik ga binnenkort naar Zweden en maak de route in Map Source.
Ik wil een aantal via-punten (steden) langs de snelwegen invoeren maar wil niet dat ik daar via het stadscentrum wordt gestuurd.
Wat doe ik dan best? I.p.v. de steden expliciet in de route te zetten ergens een WP nabij die stad maken op de snelweg?
Of is er een andere manier?
Renée

duccer
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 992
Lid geworden op: 4 apr 2006 21:54
Locatie: Elsloo

Re: Via punten met MapSource

Bericht door duccer »

Je vraagstelling is een beetje onduidelijk. Ik gebruik ook MapSource, hoeveel ervaring heb je in routes maken? Waarom via de stad, je kunt toch een tussenpunt invoegen via de kaart......
Ducati Multistrada Enduro 1200 met Zumo 660 en echtgenote volgt op een Monster 796

reneemettrie
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 169
Lid geworden op: 1 aug 2006 12:24
Locatie: Neufvilles, België

Re: Via punten met MapSource

Bericht door reneemettrie »

Dat was juist de vraag. Soms zeggen mijn vrienden: "Rij via die stad of dat dorp". En in Zweden weet ik niet altijd waar die liggen. Dus ik zal ze opzoeken via de zoekfunctie maar voor de route zelf een WP maken op een rijweg in de buurt van die plaats.
Renée

duccer
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 992
Lid geworden op: 4 apr 2006 21:54
Locatie: Elsloo

Re: Via punten met MapSource

Bericht door duccer »

Als jij jouw start- en eindpunt weet dan maak je eerst hier een route van. Daarna voeg je de gewenste tussenpunten toe.
Ducati Multistrada Enduro 1200 met Zumo 660 en echtgenote volgt op een Monster 796

Gebruikersavatar
e.vdwerf
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2541
Lid geworden op: 13 sep 2008 12:17
Locatie: Dordrecht

Re: Via punten met MapSource

Bericht door e.vdwerf »

Je kunt bovenin de balk op het pijltje klikken en vervolgens klik je op je gemaakte route. De route wordt dan een elastiekje en je verplaatst dan de route naar een punt buiten het centrum. Dat worden dan tussenpunten. Het willekeurige punt in het centrum kun je zo ook verplaatsen.
In de praktijk zul je overigens de borden 'doorgaand verkeer' volgen neem ik aan. Die route is maar een hulpmiddel.
Etrex Vista HCX, 30 en Touch 35 op de Flyer T14 HighSpeed - Contributor Openstreetmap

reneemettrie
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 169
Lid geworden op: 1 aug 2006 12:24
Locatie: Neufvilles, België

Re: Via punten met MapSource

Bericht door reneemettrie »

Dat van dat elastiekje wist ik niet. Maar lijkt me gemakkelijker dan een nieuw WP te maken? Hij begint telkens opnieuw te berekenen via dat elastiekje.

Via de autosnelweg moet je helemaal niet door de steden. Als ik van Malmö naar Uppsala rij ga ik bv niet door het centrum van Jönkoping.

In Zweden is de ervaring van vrienden soms nuttig, GPS weet niet altijd wat de lastigste baantjes zijn in de winter, welke trajecten best te vermijden en dan heb je meer WP's nodig.

Vorig jaar was ik op de terugweg uit Zweden op de autostrade nabij Namen zo verblind door de zon dat ik noch de verkeersborden, noch mijn GPS scherm kon zien. Ik hoorde enkel de GPS. En plots was ik in de stad Namen ipv gewoon verder op de autostrade naar Brussel :( . En dat op een autostrade die ik ken... (was wel wat moe na 2000 km)
Renée

Gebruikersavatar
e.vdwerf
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2541
Lid geworden op: 13 sep 2008 12:17
Locatie: Dordrecht

Re: Via punten met MapSource

Bericht door e.vdwerf »

Mapsource is natuurlijk een beetje gedateerd, maar ik vind het prettiger werken dan basecamp... en dat is ook al weer gedateerd... , maar zelf ben ik ook gedateerd.. dan krijg je dat. :)
Nog een filmpje mapsource route maken gevonden van Mr. GPS,
https://www.youtube.com/watch?v=zc5jbyIOsAk

Succes,
Egbert
Etrex Vista HCX, 30 en Touch 35 op de Flyer T14 HighSpeed - Contributor Openstreetmap

reneemettrie
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 169
Lid geworden op: 1 aug 2006 12:24
Locatie: Neufvilles, België

Re: Via punten met MapSource

Bericht door reneemettrie »

Bedankt voor het filmpje. Had altijd eerste WP's gemaakt en dan pas de route. Ik prefereer ook Mapsource, maar ben ook outdated :)
Renée

Plaats reactie

Terug naar “Garmin MapSource”