tomtom na garmin

Hans Schipper
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 526
Lid geworden op: 29 apr 2004 10:07
Locatie: Dijk en Waard

Re: tomtom na garmin

Bericht door Hans Schipper »

Begrijp niet dat jullie de Garmin waypoints niet in Tom krijgen. Zo moeilijk is dat niet. Ik heb het als volgt gedaan:

1. Al mijn favorieten (wps van hotels, resto’s etc) vanuit mijn Z660 in BC geladen.
2. Alle favorieten vanuit BC als één bestand favorieten.gpx opgeslagen in dropbox.
3. Het bestand favorieten.gpx in javawa rtwtool geladen, gecoverteerd naar favorieten.ov2 en weer opgeslagen in dropbox.
4. Favorieten.ov2 tenslotte in mydrive/POI geladen, gesynct met Tom, et voilà.

Probeer het eens. Succes gegarandeerd.

Gebruikersavatar
FM
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 5006
Lid geworden op: 30 mei 2005 20:49
Locatie: Holsbeek

Re: tomtom na garmin

Bericht door FM »

En hoe zien die wapoints of POI er dan uit op het scherm van de TomTom?
Zumo XT, KTM 790 Adventure, SRC op Schubert C3 Pro, Edge Touring, Edge Explorer 2

polmcfree
Berichten: 546
Lid geworden op: 4 apr 2007 22:16
Locatie: Opglabbeek (B)

Re: tomtom na garmin

Bericht door polmcfree »

En waarom zit daar dropbox nog eens tussen je kan toch ook vanuit Basecamp je favorieten als een bestand op je PC opslaan,en vandaar uit met Javawa rtwtool die punten omzetten ,en dan in Mydrive plaatsen,ik zie het nut niet in van Dropbox
Pol met BMW 1200 RT +BMW 1150gs+BMW r1200GSA en een Zumo XT+Zumo 390+Tripy 1+tripy 2+edge
ps. schijffouten mag je houden ik ben blij dat ik ze kwijt ben
Iedereen zei dat gaat niet.En toen kwam er iemand die dat niet wist,en die deed het gewoon.

Hans Schipper
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 526
Lid geworden op: 29 apr 2004 10:07
Locatie: Dijk en Waard

Re: tomtom na garmin

Bericht door Hans Schipper »

De lijst 'favorieten.ov2' vind je in Tom terug in 'Mijn Plaatsen'. Klik er op en zoek de favoriet/WP van keuze op bv het 'Planetarium Café' in Franeker. Er verschijnt dan ter plaatse een icoontje (zwart kruisje in dubbele witte cirkel op zwarte achtergrond) en een zwarte balk met de naam, adres, menuknop (3 puntjes) en de blauwe knop 'Rijd.' Klik op menuknop en op 'voeg plaats toe' als je deze favoriet/WP definitief op het Tom-scherm wilt hebben als icoon ('witte ster in blauwe circel'). De favoriet/WP is nu toegevoegd aan 'Mijn Plaatsen'. De hele lijst van favorieten/WPs wordt dus níet direct op het Tom-schern getoond. Gelukkig maar want ik heb er plm 100 en dan wordt het een chaos op het Tom-scherm. NB: in 'MyDrive' worden de favorieten/WPs níet getoond.

Dropbox gebruik ik als route-archief waarin per land/regio mijn routes.gpx en sporen.gpx systematisch zijn opgeslagen. Uiteraard kan je de lijst 'favorieten.ov2' ook elders op jouw laptop/pc opslaan.

Dingeman
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 602
Lid geworden op: 25 nov 2005 16:14

Re: tomtom na garmin

Bericht door Dingeman »

Dingeman schreef:A.s. zondag ga ik met mijn motormaatje voor 5 dagen naar Vogelsberg (Hessen) in Duitsland. We rijden een 5-tal door een motorhotel uitgegeven motorroutes in GPX-formaat, waarvan de ervaring is dat je dan ook inderdaad mooie routes rijdt. Ik rijdt met de Zumo 590 en mijn motormaatje heeft sinds de afgelopen zomer de nieuwe TomTom 550. Onze routes zijn overeenkomstig BaseCamp en MyDrive gelijk aan elkaar.

Ik ben erg benieuwd hoe beide toestellen zich t.o.v. elkaar gedragen m.b.t. de uitgezette motorroutes. Wij beiden zijn ons terdege bewust van de verschillen ("problematiek") van beide toestellen t.o.v. elkaar.
Inmiddels de vijf daagjes achter de rug en ik mag/moet zeggen dat touren met de combinatie van TomTom 550 en Zumo 590 best goed is gegaan. Zoals gezegd reden wij beiden de GPX-touren uitgegeven door het motorhotel en die op beide toestellen gelijk aan elkaar waren. Enige verschillen waren er wel.

Zolang de GPX-route (tour) kon worden gereden zoals gemaakt was er niets aan de hand. Beide toestellen volgden precies de voorgestelde route op het scherm. Echter moest van de route worden afgeweken dan waren er wel verschillen te zien.

Bv:
1. Bij een feitelijke wegafsluiting waarbij je dus van de routie MOET afwijken.
2. Bij het kort van de route WILLEN afwijken (even heen en terug), bv voor een lunch/koffiestop of het aandoen van een touristisch "punt" (uitzichtpunt, historische altstad of andere gelegenheid).

Bij 1. kon je meestens een aangegeven omleidingsroute volgen, maar dan moest je het constant herberekenen van de TomTom wel negeren of de herberekende route van de TomTom volgen, die hij automatisch ging maken. In de gevallen waar een omleidingsroute was aangegeven volgende wij deze route. In de gevallen waar dat niet was volgde wij de herberekende route van de TomTom, soms wel tot 10 km of meer omleiding. Je komt in beide gevallen ergens weer terug op je oorspronkelijke route, maar je kunt op de TomTom niet zien wanneer en waar je weer op de oorspronkelijke route bent. Dat zou prettig zijn als dat wel zo was.

Bij 2. gaat de TomTom de route ook herberekenen ook al ga je maar tot ongeveer max 500 tot 1000 mtr of iets verder EVEN van de route af. Dus even een lunch/koffiestop of een "bezoekje", met DEZELFDE weg heen en terug ("zij-uitstapje") wordt er al een herberekening door de TomTom gemaakt. Met als gevolg wel tot ongeveer 10 km nieuwe route en dat is minder en moet niet kunnen. Uiteindelijk kom je wel weer ergens op de oorspronkelijke route, wat de TomTom ook hier niet aangeeft.

Mijn ervaring is dat de TomTom550 en de Zumo590 goed met elkaar "op route" kunnen gaan. Zolang een route kan worden gevolgd/gereden zoals gemaakt dan is er niets aan de hand. Echter bij een "afwijking" van de route (zoals bv hiervoor beschreven) weet dan dat de TomTom550 automatisch de route gaat herberekenen. Maar als je de regel hanteert: "Volg (altijd) de voorrijder", of dat dan de een (TomTom) of de ander (Zumo) is dat maakt niet uit en dan komt het uiteindelijk toch nog goed met mooi touren. Want ook die van de oorspronkelijk route "afwijkende" wegen/weggetjes kunnen verrassende mooi en leuk zijn.

Maar een optie om in de TomTom550 ook een keuze te hebben om herberekenen "aan, uit of op verzoek" te kunnen zetten zou in mijn ogen wel een erg goede zaak zijn.

Hans Schipper
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 526
Lid geworden op: 29 apr 2004 10:07
Locatie: Dijk en Waard

Re: tomtom na garmin

Bericht door Hans Schipper »

Is het jullie ook opgevallen dat Tom550 bij een wegafsluiting/-omleiding je niet meer voortdurend terugstuurt naar het punt waar je van de route moest afwijken? Ik krijg de indruk dat er toch wat veranderd/verbeterd is aan de navigatie software. Gisteren kwam ik bij een wegafsluiting en volgde de aangegeven omleiding. Tot mijn verrassing werd ik niet teruggestuurd, maar kreeg netjes van Tom een alternatief om de route effe verder weer op te pikken. HOERA! :D

Gebruikersavatar
RedStrom
Berichten: 1118
Lid geworden op: 3 okt 2010 10:50

Re: tomtom na garmin

Bericht door RedStrom »

Dus het probleem met onnodig omrijden is kleiner geworden, zekere als je op een track rijdt.

Dan zou TT mijn inziens toch een paar zaken moeten toevoegen om mij over te halen:
- track(s) cq triplog in beeld en opslaan zoals Garmin dat kan en doet met kleuren etc
- toch een knopje om herberekenen uit te zetten
- POI en favorieten zijn standaard in beeld te zien, maar misschien is groepen maken in favorieten gewenst
(per POI gaat dit wel en zijn ze ook wel in beeld)
- mediaspeler, dwz bedienen van die op de telefoon en dan net met gesproken woord alleen

De truuk om de route weer te laden, maar niet op ''rijd'' te drukken en dan elke 3s0s je scherm aanraken komt in de buurt.
Maar een tracklijntje of herberekenen uitzetten is veel mooier.
En softwaretechnisch kan het niet zo moeilijk zijn. Zegt een leek. :)

De snelheid en het gemaakt van routes maken en zoomen/swipen op de kaart is top!

Is er een emailadres van TT waar we massaal onze wensen kenbaar kunnen maken?

Ik heb zojuist een niet goed werkende Zumo 396 retour gestuurd, en sta nog in dubio welke nu te kopen.
Toch de mooie, tragere Zumo 396 of de TT550 en dan maar hopen dat er snel een firmware update komt? :D
Eerst rijden, dan oordelen. Zumo XT op Tenere 700.

Rush FZ1N
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2230
Lid geworden op: 2 jan 2009 11:08
Locatie: Veldhoven

Re: tomtom na garmin

Bericht door Rush FZ1N »

Ik heb de overstap van Zumo’s naar deze Rider gemaakt en na een half jaar weer terug naar Zumo (396).
Kon echt niet wennen aan hun systeem. Zeker die elke 30sec werd soms gevaarlijk. Jouw wensen staan al jaren op het wensenlijstje en is bij TT ook bekend. Dan zou het toestel voor mij de moeite waard worden. Ik verwacht echter deze aanpassingen totaal niet.
Zumo XT2 op FJR1300AS (motor), Edge 1040 op Levo FSR(atb), Pegasus Evo (e-bike) en voor wandelen en Nuvi 3598LMTD voor auto.

Gebruikersavatar
RedStrom
Berichten: 1118
Lid geworden op: 3 okt 2010 10:50

Re: tomtom na garmin

Bericht door RedStrom »

Gek is dat. Ze zouden veel Garmin rijders naar zich toe halen hiermee. Zeker als die trage hardware blijft voeren.

Ik zou wel eens een reactie van TT willen. Iemand een mailadres of nummer van een TT-er?

Mail naar TT is verstuurd. Ben benieuwd.
Eerst rijden, dan oordelen. Zumo XT op Tenere 700.

Hans Schipper
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 526
Lid geworden op: 29 apr 2004 10:07
Locatie: Dijk en Waard

Re: tomtom na garmin

Bericht door Hans Schipper »

Dat “omleidingsprobleem” waarbij je steeds werd teruggestuurrd naar de wegafsluiting is nu dus opgelost en als je de verkeersinfo van een smartphone koppelt aan Tom houdt ie ook nog eens rekening met alle andere wegafsluitingen op de geplande route. TOP van TOM! :)

Dirk motard
Berichten: 257
Lid geworden op: 21 apr 2017 10:43

Re: tomtom na garmin

Bericht door Dirk motard »

RedStrom schreef:......Dan zou TT mijn inziens toch een paar zaken moeten toevoegen om mij over te halen:
- track(s) cq triplog in beeld en opslaan zoals Garmin dat kan en doet met kleuren etc
De tracks die ook in beeld staan is bij de TT rider veel minder nuttig want 99.9% vd tijd loopt dat toch gelijk met de originele track. Want de TT laat na herberekenen de rest van de track intact. Het enige nut hiervan is te zien wanneer je uit de omleiding bent en terug op de originele track. Bij een garmin is dat veel meer nodig , want dan kan je zien wanneer hij de rest van de route om zeep heeft gedaan
- toch een knopje om herberekenen uit te zetten
Als herberekenen een nuttig resultaat geeft waarom zou het dan uitzetten
- POI en favorieten zijn standaard in beeld te zien, maar misschien is groepen maken in favorieten gewenst
(per POI gaat dit wel en zijn ze ook wel in beeld)
- mediaspeler, dwz bedienen van die op de telefoon en dan net met gesproken woord alleen
Perssonlijk speel ik geen muziek tijdens het motorrijden , dat is idd een minpunt voor de liefhebbers. er zijn echter oplossingen voor muziek rechtstreeks naar je helm streamen en bedienen met die knoppen

De truuk om de route weer te laden, maar niet op ''rijd'' te drukken en dan elke 3s0s je scherm aanraken komt in de buurt.
Maar een tracklijntje of herberekenen uitzetten is veel mooier.
En softwaretechnisch kan het niet zo moeilijk zijn. Zegt een leek. :)
Daar ben ik ook voor. Dat zou soms handig zijn als de kaart en het zoom level gewoon heel de tijd blijven ipv 30 seconden. Bijvoorbeeld wanneer je een groot stuk van je track moet skippen door ,bv een wielerwedstrijd , rallye.... Dat kan nu echt niet moeilijk te veranderen zijn!

Een andere manier is ergens op de route , voorbij de 'blokkade' een punt aan te tikken en dan daarheen te laten navigeren , desnoods kan je nog tussenpunt(en) ingeven. Dat is zo gefixed op een rider Als je dan bijna terug aan de track bent aktiveer je deze terug en vervolg je , de track.


De snelheid en het gemaakt van routes maken en zoomen/swipen op de kaart is top!

Is er een emailadres van TT waar we massaal onze wensen kenbaar kunnen maken?

Ik heb zojuist een niet goed werkende Zumo 396 retour gestuurd, en sta nog in dubio welke nu te kopen.
Toch de mooie, tragere Zumo 396 of de TT550 en dan maar hopen dat er snel een firmware update komt? :D

Dingeman
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 602
Lid geworden op: 25 nov 2005 16:14

Re: tomtom na garmin

Bericht door Dingeman »

@Dirk Motard
Zou je ook eens op dezelfde wijze willen reageren op mijn bericht (van Dingeman), ongeveer zes plaatsen hierboven? Ben erg benieuwd welke "verklaring" jij daarbij aangeeft.

Dirk motard
Berichten: 257
Lid geworden op: 21 apr 2017 10:43

Re: tomtom na garmin

Bericht door Dirk motard »

Ik had uw post gelezen ze. Maar blijkbaar bedoelde je die negatiever (over de rider) dan hij op mij overkwam. Wat wil je dat ik zeg :?: dat een computerke niet altijd een berekening maakt waar je ook iets mee bent , en je toch nog zelf moet blijven kijken. :?

Het enige negatieve dat ik lees in jouw post is dat je blijkbaar ergens 1 km van de track bent gegaan om te eten/tanken en dat je toen een omleiding van 10 km kreeg. Dan zal dat wel de meest logische weg geweest zijn hé , tourroutes maken soms lussen , enz enz , en het blijft een computerke. Gewoon zelf terug in de richting van waar je de track achterliet , rijden. En desnoods even opnieuw activeren.

Gebruikersavatar
Mr. M
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2687
Lid geworden op: 5 feb 2007 18:04
Locatie: Wageningen

Re: tomtom na garmin

Bericht door Mr. M »

Met als gevolg wel tot ongeveer 10 km nieuwe route en dat is minder en moet niet kunnen. Uiteindelijk kom je wel weer ergens op de oorspronkelijke route, wat de TomTom ook hier niet aangeeft.
Dat was een bug, inmiddels opgelost als ik goed heb.
BMW R60/Steib, xChallenge, xCountry, 1150GS
Prolech MT5001 Android en Ulefone Armor 5 Android icm TomTom Go App en Osmand+

Gebruikersavatar
RedStrom
Berichten: 1118
Lid geworden op: 3 okt 2010 10:50

Re: tomtom na garmin

Bericht door RedStrom »

Zijn er meer die dit kunnen bevestigen?
Het weer is er mooi genoeg voor :)
Eerst rijden, dan oordelen. Zumo XT op Tenere 700.

Plaats reactie

Terug naar “TomTom Rider 550”