Bluetooth TomTom 550 en Iphone

Gebruikersavatar
Kils
Berichten: 55
Lid geworden op: 11 dec 2018 13:16
Locatie: Gochar, Sorbas, Almeria, Spanje
Contacteer:

Bluetooth TomTom 550 en Iphone

Bericht door Kils »

Ik heb nog steeds problemen met mijn TT550 en de koppeling met Iphone. Ik heb soms wel en soms geen verbinding. Ik heb nu zo langzaam aan alle websites gelezen met dit probleem maar nog steeds geen goede oplossing gevonden.
Vaak wanneer ik verbinding wil maken zegt mij TT dat Bluetooth verbonden is, maar er staat dan nog steeds een kruis door Traffic en Mydrive. Ik klik dan op bluetooth op de TomTom en zie dat hij met mijn Iphone verbinding maakt. Ik klik dan op Iphone en zie bij welke telefoonfucties wil je gebruiken dat gegevens voor Traffic en andere services geen verbinding kan maken.
Mijn vragen zijn de volgende:
zijn er meer mensen die last hebben met koppeling
hoe los je dit op
gr Kils

Dirk motard
Berichten: 258
Lid geworden op: 21 apr 2017 10:43

Re: Bluetooth TomTom 550 en Iphone

Bericht door Dirk motard »

Ik heb/had exact hetzelfde. Ik denk dat het te maken heeft met de nieuwste ios(12). Ik had een iphone 5 met ios 9 en dat ging gewoon goed. Nu heb ik nieuwe iphone met ios12 en had dezelfde issue. Ik had 4g verbinding (kon mobiel surfen) , ook de bluetooth verbinding tussen 550 en iphone was aktief , alleen bij traffic stond kan geen verbinding maken: Op aanraden van de tomtom helpdesc heb op de iphone onder instellingen/algemeen/stel opnieuw in/herstel netwerkindtellingen gedaan , en de iphone opnieuw verbonden met de app en nu gaat het al een pak vlotter. Echter de connectie met de traffic komt nog niet altijd automatisch tot stand (8 op de 10 wel). Als het niet vanzelf opkomt : de mydrive app openen en rechts boven op toestelicoon drukken....nog niet app opnieuw opstarten en rechts bovenaan op het icoontje van het toestel drukken. Als dat ook niet werkt , rider opnieuw opstarten... en heel soms moet de iphone ook opnieuw opgestart worden. Maar uiteindelijk werkt het dan wel

Gebruikersavatar
Kils
Berichten: 55
Lid geworden op: 11 dec 2018 13:16
Locatie: Gochar, Sorbas, Almeria, Spanje
Contacteer:

Re: Bluetooth TomTom 550 en Iphone

Bericht door Kils »

Dirk dank voor je mail ik zal bij een volgende keer eens kijken of het werkt. Maar als er meer mensen dit probleem hebben en oplossingen weten graag. Het moet toch zonder veel problemen iedere keer gewoon werken.

Rush FZ1N
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2231
Lid geworden op: 2 jan 2009 11:08
Locatie: Veldhoven

Re: Bluetooth TomTom 550 en Iphone

Bericht door Rush FZ1N »

Kils schreef: Maar als er meer mensen dit probleem hebben en oplossingen weten graag. Het moet toch zonder veel problemen iedere keer gewoon werken.
Heb meerdere iPhones uitgeprobeerd, maar de verbinding bleef slecht tot stand te komen of te blijven.
Daarom de Rider weggedaan en een Garmin Zumo 396 ervoor in de plaats gekocht.
Bevalt me veel beter! Hier komt de verbinding bijna altijd meteen tot stand. Heel soms moet ik de Garmin SmartLink App handmatig inschakelen. Vervolgens de hele dag stabiele verbinding.
Zumo XT2 op FJR1300AS (motor), Edge 1040 op Levo FSR(atb), Pegasus Evo (e-bike) en voor wandelen en Nuvi 3598LMTD voor auto.

Gebruikersavatar
Mgent
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2649
Lid geworden op: 28 aug 2007 09:44
Locatie: Adinkerke

Re: Bluetooth TomTom 550 en Iphone

Bericht door Mgent »

Idd Garmin slaagt er in om met elk setje een deugdelijke verbinding op te bouwen waarbij je gps, passagier, telefoon en muziek hebt. Bij TT dien je over de nieuwste setjes te beschikken om dat min of meer klaar te spelen. En moet je nog eens een stevige koppelingsprocedure doorlopen. En dan nog, soms werkt het soms niet...
Zumo XT, iPhone 13 Pro Max, Shubert SRC M1+ SCM1 , BaseCamp 4.8.12, CN Europe NTU 2023.20, Onroute motor 5.15 Europa, tomtom Vio.

Gebruikersavatar
Kils
Berichten: 55
Lid geworden op: 11 dec 2018 13:16
Locatie: Gochar, Sorbas, Almeria, Spanje
Contacteer:

Re: Bluetooth TomTom 550 en Iphone

Bericht door Kils »

Maar er is dus niemand die een duidelijke oplossing heeft voor dit probleem. Ik ga eens met TT support mailen

Dirk motard
Berichten: 258
Lid geworden op: 21 apr 2017 10:43

Re: Bluetooth TomTom 550 en Iphone

Bericht door Dirk motard »

Om alle verwarring te vermijden het gaat hier over de dataconnectie nodig voor verkeersinfo , draadloos routes overzetten , flitsinfo enz enz

Gisteren gaan toeren en heb m’n oude iphone 5 (IOS 10.3.3) meegenomen. En daarmee werkt het dus perfect , connectie komt vanzelf tot stand en blijft stabiel. Met de nieuwe iphone (Xr) gaat het voor geen meter.

Jos kouwenberg
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 apr 2019 08:11

Re: Bluetooth TomTom 550 en Iphone

Bericht door Jos kouwenberg »

Dirk motard schreef:Ik heb/had exact hetzelfde. Ik denk dat het te maken heeft met de nieuwste ios(12). Ik had een iphone 5 met ios 9 en dat ging gewoon goed. Nu heb ik nieuwe iphone met ios12 en had dezelfde issue. Ik had 4g verbinding (kon mobiel surfen) , ook de bluetooth verbinding tussen 550 en iphone was aktief , alleen bij traffic stond kan geen verbinding maken: Op aanraden van de tomtom helpdesc heb op de iphone onder instellingen/algemeen/stel opnieuw in/herstel netwerkindtellingen gedaan , en de iphone opnieuw verbonden met de app en nu gaat het al een pak vlotter. Echter de connectie met de traffic komt nog niet altijd automatisch tot stand (8 op de 10 wel). Als het niet vanzelf opkomt : de mydrive app openen en rechts boven op toestelicoon drukken....nog niet app opnieuw opstarten en rechts bovenaan op het icoontje van het toestel drukken. Als dat ook niet werkt , rider opnieuw opstarten... en heel soms moet de iphone ook opnieuw opgestart worden. Maar uiteindelijk werkt het dan wel

ik heb deze handelingen uitgevoerd met een iphone X, meteen goed contact met wifi en bluetooht. ook na uitschakelen van de 550 en mij iphoneX weer uit slaapstand halen meteen weer goed contact. dit heb ik nog niet meegemaakt de afgelopen weken. bedankt voor de tip. nu nog coppelen met de headset.

Dirk motard
Berichten: 258
Lid geworden op: 21 apr 2017 10:43

Re: Bluetooth (dataconnectie) TomTom 550 en Iphone

Bericht door Dirk motard »

Blij dat het bij jou wel werkt , bij mij is het echt een ramp. :cry:

Ik ben onlangs 2 keer naar Zwitserland geweest en de traffic-dataconnectie valt steeds weg. De eerste keer had ik enkel m'n nieuwe iphone Xr mee. Steeds , voor vertrek , zitten prutsen tot de verbinding met de mydrive-app en iphone XR er was , paar kilometer verder was die alweer verbroken. In de app zie je dan "toestel buiten bereik" . Dan is het bereik toch minder dan 10cm :evil: :evil: :evil: :evil:

De tweede keer had ik dan m'n oude Iphone 5 ook maar meegenomen (nadat het onlangs goed gewerkt had in duitsland). maar ook deze verloor steeds de connectie (op weg naar Zwitserland zijn er voor Strassbourg enz. plekken met slechte 3/4G dekking en blijkbaar komt de connectie niet vanzelf terug als wel weer dekking is).

Uiteindelijk op de terugweg de persoonlijke hotspot van de Iphone 5 maar aangezet en dataconnectie gemaakt zonder de app. Dat bleef min of meer werken.....maar heb de Tomtom toch minstens 5 keer moeten uit/aan zetten (op 700km) omdat de traffic geen connectie meer had. En na het opstarten werkt het dan ineens weer wel.

En eigenlijk is dat triestig want , de traffic van Tomtom is echt wel goed , en voorheen met m'n Rider 410 werkte dat stukken beter. Tenzij Tomtom een update doet , blijft de tom de volgende keer in de schuif liggen , zal ik wel Waze gebruiken dat werkt tenminste.

Gebruikersavatar
Kils
Berichten: 55
Lid geworden op: 11 dec 2018 13:16
Locatie: Gochar, Sorbas, Almeria, Spanje
Contacteer:

Re: Bluetooth TomTom 550 en Iphone

Bericht door Kils »

Dirk en dat is nu precies wat ik ook heb, baal er echt van want ding is ook niet goedkoop.

Dirk motard
Berichten: 258
Lid geworden op: 21 apr 2017 10:43

Re: Bluetooth TomTom 550 en Iphone

Bericht door Dirk motard »

Vandaag antwoord gekregen van Tomtom support : Naast de reguliere reset's die ik al tig keer deed en toch niet helpen. Staat er het volgende :

(quote) : "Controleer of u zich op een mobiel ipv6-netwerk bevindt, met behulp van http://test-ipv6.com/ als een test" (end quote.)

Nu blijk ik geen ipv6 mobiel internet te hebben :| .... ik ken er ook niet alles van maar ipv6 is een 'nieuwe' manier van ip-adressen. Toen het internet ontstond had men niet op zoveel gebruikers gerekend en dus zaten ze onlangs (bijna) door de voorraad beschikbare ip adressen heen. De oude norm ipv4 heeft 32 bits en dus 2 tot de 32é macht (4.294 miljard) mogelijke ip adressen. Vandaar de switch naar ipv6.... die blijkbaar nog niet overal achter de rug is. Ipv6 heeft 128 bits en dus 2 tot de 128é macht of 3,4028236692093846346337460743177e+38 mogelijke ip adressen.

Waarom het dan überhaupt soms (tijdelijk) wel werkt zonder ipv6 is me een raadsel :?: ... misschien zijn er hier mensen die er meer over weten?

De beschikbaarheid van IPv6 hangt af van de provider , de gsm mast dus. En als de werking van traffic via de mydrive-app daarvan afhangt , zal het alvast niet werken in Belgie , Nederland , Frankrijk en Zwitserland. Dat zou,kunnen verklaren waarom het wel werkte in Duistland :?:

Gebruikersavatar
Kils
Berichten: 55
Lid geworden op: 11 dec 2018 13:16
Locatie: Gochar, Sorbas, Almeria, Spanje
Contacteer:

Re: Bluetooth TomTom 550 en Iphone

Bericht door Kils »

Dirk maar waarom vragen ze (quote) : "Controleer of u zich op een mobiel ipv6-netwerk bevindt, met behulp van http://test-ipv6.com/ als een test" (end quote.)
Werkt het dan alleen met IPv6. ? Maar op mijn mobiel heb ik altijd alleen maar IPv4 en de koppeling gaat op mijn mobiel met bluetooth en niet met wifi.Is toch een raar verhaal

Dirk motard
Berichten: 258
Lid geworden op: 21 apr 2017 10:43

Re: Bluetooth TomTom 550 en Iphone

Bericht door Dirk motard »

Dat staat er niet bij :evil:
Ik heb het gevoel dat ze maar wat zeggen , ik zit er na elke reset wel terug mee bezig om alles terug in te stellen.

Ik heb hier nu m’n wifi afgezet en thuis lukt (tijdelijk) de connectie via de app , ondanks dat ik hier ook geen ipv6 heb maar ipv4. Dat was al m’n gedacht als het ip adress probleem zou zijn zou het nooit mogen werken. Ik voel ze rammelen :oops: :shock:

Gebruikersavatar
Kils
Berichten: 55
Lid geworden op: 11 dec 2018 13:16
Locatie: Gochar, Sorbas, Almeria, Spanje
Contacteer:

Re: Bluetooth TomTom 550 en Iphone

Bericht door Kils »

Dirk ik heb nu iets anders geprobeerd en dat werkt nu precies een week zonder problemen.
Ik heb alles geïnstalleerd en de Bluetooth viel weer weg, toen heb ik een reset gedaan van mijn TomTom eerst alles in fabrieksinstellingen en toen weer verbinding gemaakt, werkte nog niet viel weer weg maar daarna heb ik TomTom uitgezet, hem weer aangezet en de aan en uitknop ingedrukt gehouden, je hoort dan tromgeroffel en daarna zie je zwart info scherm daarna gaat hij weer uit en komt met tromgeroffel weer terug, de zachte reset alles blijft dan verder behouden. Vanaf dat moment werkt het al een weekje goed. Bij een volgende uitval doe ik alleen nog een zachte reset.
gr

Dirk motard
Berichten: 258
Lid geworden op: 21 apr 2017 10:43

Re: Bluetooth TomTom 550 en Iphone

Bericht door Dirk motard »

Een zachte reset had ik ook al eens gedaan , zonder resultaat. Gisteren heb ik dan een harde reset gedaan en eureka vandaag werkte het bij mij ook. Hopelijk blijft het duren.

Minpuntje was wel dat ik wel wat tijd vercheten heb om alle bluetoothverbindingen enz enz weer terug aan de praat te krijgen. Maar soit nu heb ik de juiste procedure opgeschreven , dan moet ik het volgende keer niet terug uitzoeken.

Plaats reactie

Terug naar “TomTom Rider 550”