Fluitende vogel in mijn GPSMap62s

De nieuwste outdoor-toestellen, met knop-bediening.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
nhveldh
Berichten: 106
Lid geworden op: 14 okt 2012 10:25

Fluitende vogel in mijn GPSMap62s

Bericht door nhveldh »

Goedemiddag allemaal,

Vanochtend begon er tijdens een wandeling plotseling een vogeltje te zingen in mijn GPSMap62s. Pas na een kilometer hield het geluid op. Ik kon niets zien op het scherm dan de kaart; er was geen verwijzing naar iets bijzonders. Kan iemand mij vertellen wat dit vogelgeluid betekent?
Met vriendelijke groeten,

Niels H. Veldhuijzen (Garmin GPSMap62s, BaseCamp)

Gebruikersavatar
keesm
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 5625
Lid geworden op: 18 nov 2004 21:03
Locatie: N 51°48' E 5°14'

Re: Fluitende vogel in mijn GPSMap62s

Bericht door keesm »

Ik denk dat dit toch één of andere waarschuwingstoon was, al duurde die kennelijk wel lang of herhaalde zich.
Op mijn gpsmap 66s heb ik bij Geluid (via Menu Stel in) de keuze uit 16 Tonen. Toon 8 lijkt het meest op een vogelgeluid en duurt langer dan de andere tonen.
Misschien even ontdekken welke toon bij jou een vogelgeluid is. Bij berichttoon of toetstoon staat deze niet geselecteerd bij mij, maar wel bij bijv. Gevarenzones. Wellicht is er een waypoint op je toestel gekomen met een gevarenzone er aan gekoppeld, zie ook bijvoorbeeld hier: https://www.gps-wijzer.nl/faq/gevarenzo ... op-je-gps/
Ik denk dat je het in die richting moet zoeken.

Gebruikersavatar
nhveldh
Berichten: 106
Lid geworden op: 14 okt 2012 10:25

Re: Fluitende vogel in mijn GPSMap62s

Bericht door nhveldh »

Nader onderzoek leerde mij dat ter hoogte van het geluid (excuus voor de rare uitdrukking) een multicache verborgen ligt. Ik denk dat er een Garmin "chirp" in de Cache verborgen zit, een chip diem geluid maakt en dingen doet die ik nog niet begrijp.
Met vriendelijke groeten,

Niels H. Veldhuijzen (Garmin GPSMap62s, BaseCamp)

Gebruikersavatar
keesm
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 5625
Lid geworden op: 18 nov 2004 21:03
Locatie: N 51°48' E 5°14'

Re: Fluitende vogel in mijn GPSMap62s

Bericht door keesm »

Dan moet op je gps de Chirp functie ingeschakeld zijn bij je Geocache instellingen. Heb je dat gecontroleerd?
Volgens de documentatie moet je dan inderdaad een melding krijgen van je toestel dat een Chirp is gedetecteerd wanneer je in de nabijheid bent. Een chirp kan je dan een boodschap geven of coördinaten van een waypoint. Veel meer niet volgens mij: http://www.geocachingshop.nl/pub/Chirp_OM_NL.pdf

Gebruikersavatar
nhveldh
Berichten: 106
Lid geworden op: 14 okt 2012 10:25

Re: Fluitende vogel in mijn GPSMap62s

Bericht door nhveldh »

Dank voor je snelle antwoord. Ja, de Chirpfunctie is ingeschakeld, en ik hoor daarom ook het fluiten. Nu vraag ik mij af, hoe ik de signalen van de chirp kan lezen. Moet mijn GPSMap62s daadwerkelijk op zoek zijn naar de schat (dus: GPX-bestand geladen, en "zoeken naar schat" activeren via Find), of is het mogelijk gegevens te importeren van een chirp waar je toevallig langs loopt?
Met vriendelijke groeten,

Niels H. Veldhuijzen (Garmin GPSMap62s, BaseCamp)

Plaats reactie

Terug naar “Garmin GPSMAP 62, 78, 64, 65, 66 en 67”