Bezorgronde langs adressen - kan beter?

Er zijn, vooral voor de Garmin's op internet kaarten, Waypoints en Points of Interest te vinden van allerlei landen en zaken over de hele wereld. Dit thema is bedoeld om tips daarover uit te wisselen.
Gebruikersavatar
fransg
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1130
Lid geworden op: 18 mar 2004 09:11
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bezorgronde langs adressen - kan beter?

Bericht door fransg »

Vanmiddag heb ik een stapel poststukken rond gebracht. (https://www.relive.cc/view/2291765840)
Tevoren had ik een route laten voorstellen door https://www.routexl.nl/ waar je adressen kan invoeren. Vorige keer reed ik meer in een ster-patroon heen en weer naar adrespunten, met routexl krijg je een meer logische routelijn.

Ik heb in de route planner van de GPSMAP 66st de adressen ingevoerd in de volgorde van routexl.

Daarna gaan rijden, maar bij het eerste adres zou ik verwachten dat-ie daarna 'doorschakelt' naar het volgende adres. Dat lukte niet, hoezeer ik ook heen en weer fietste met het doel binnen enkele meters van de plek te komen waar de 66st 'dacht' het adres te hebben. Ik vond ook geen menu-optie "ga verder" -- miste ik hier iets?

Ik heb de route maar gecanceld en heb gewoon het ene na het andere adres opgezocht, in de volgorde die routexl me had geadviseerd.

Wat ook wel geestig was: op gevement wilde de 66st dat ik me naar het "westelijk halfrond" zou begeven. Geen idee of dat inderdaad grappig was bedoeld van de mensen van Garmin.
maps-bezorging-500-westelijkhalfrond-01-IMG_1777-190415.jpg
maps-bezorging-500-westelijkhalfrond-01-IMG_1777-190415.jpg (170.47 KiB) 1217 keer bekeken
maps-bezorging-500-01-IMG_1788-190415.jpg
maps-bezorging-500-01-IMG_1788-190415.jpg (214.39 KiB) 1217 keer bekeken
GPSMAP66st, Explore 2

Gebruikersavatar
MPX-NL
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2103
Lid geworden op: 29 mei 2008 13:59
Locatie: ZHZ

Re: Bezorgronde langs adressen - kan beter?

Bericht door MPX-NL »

Westelijk Halfrond is een straat in Amstelveen.
Oregon 700, Vivofit 4, Vivoactive.
GPS 100/50/75/45/40/90/38, 12XL, eMap, 20 x eTrex, GPS V, Geko 101/201/301, GPS 60/72H/76CSx, GPSMAP 60/60C/60Cx/60CSx/220/295, Colorado 300, Dakota 10/20, Oregon 400t/450t, Montana 600 enz.

Gebruikersavatar
routexl
Berichten: 7
Lid geworden op: 5 jan 2012 16:16
Locatie: Heiloo, NH
Contacteer:

Re: Bezorgronde langs adressen - kan beter?

Bericht door routexl »

We zijn niet bekend met deze Garmin, maar heb je alle adressen handmatig ingevoerd in de 66st? Of had je een GPS of GPX bestand gedownload van RouteXL en deze op een of andere manier geimporteerd?

Gebruikersavatar
fransg
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1130
Lid geworden op: 18 mar 2004 09:11
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Bezorgronde langs adressen - kan beter?

Bericht door fransg »

Handmatig ingevoerd.
Goed te weten dat het handiger kan!
GPSMAP66st, Explore 2

polmcfree
Berichten: 546
Lid geworden op: 4 apr 2007 22:16
Locatie: Opglabbeek (B)

Re: Bezorgronde langs adressen - kan beter?

Bericht door polmcfree »

laad dat GPX bestand eens in basecamp,en gebruik daar de optie optimaliseer,deze optie is bedoeld voor koerier diensten
je kan dat op twee manieren doen
1;rechtermuisknop op route klikken en dan op "route optimaliseren" klikken(groene pijl)
2:linkermuisknop op de route klikken,komt een tapblad tevoorschijn met viapunten en onder dat tapblad klik je op "optimaiseer"(rode pijl)
en kijk dan of het resultaat bruikbaar is
Bijlagen
optimaliseer.jpg
optimaliseer.jpg (101.87 KiB) 1109 keer bekeken
Pol met BMW 1200 RT +BMW 1150gs+BMW r1200GSA en een Zumo XT+Zumo 390+Tripy 1+tripy 2+edge
ps. schijffouten mag je houden ik ben blij dat ik ze kwijt ben
Iedereen zei dat gaat niet.En toen kwam er iemand die dat niet wist,en die deed het gewoon.

Gebruikersavatar
fransg
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1130
Lid geworden op: 18 mar 2004 09:11
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Bezorgronde langs adressen - kan beter?

Bericht door fransg »

Dank voor de suggesties!

Ik heb weer een stapeltje post te bezorgen, mooie aanleiding om te kijken of het beter gaat.

De eerste keer was ik een adres (mijn eigen adres, de finish) vergeten, daarna berekende routexl het zo dat enkele adressen in Afrika lagen.

Opnieuw gestart en lijst adressen geïmporteerd en nu ging het goed. Ook een nette route gekregen.

Die geëxporteerd en in Basecamp geladen. Kwam echter ook na 'optimaliseren' een véél lanfere route uit met allerlei extra lussen / omwegen erin. Ongeveer 20km langer fietsen.

Mogelijk doordat de fietskaart niet in Basecamp bekend is en wel op mijn 66st.

Route naar de 66st gestuurd en daar herberekent die, alleen is het niet eenvoudig te zien op dat kleine schermpje of het opnieuw eentje met veel lussen is, of wat de totale te rijden afstand nu lijkt te wezen.

Morgen als ik tijd heb maar eens uitproberen en anders gewoon zoals de vorige keer de adressen een voor een opzoeken, in de door RouteXL voorgestelde volgorde.

Inclusief Afrika:
bezorgen-01-01-incl-afrika-190523.jpg
bezorgen-01-01-incl-afrika-190523.jpg (65.9 KiB) 1009 keer bekeken
waypoints:
bezorgen-02-02-waypoints-190523.jpg
bezorgen-02-02-waypoints-190523.jpg (124.34 KiB) 1009 keer bekeken
Route:
bezorgen-03-03-route-190523.jpg
bezorgen-03-03-route-190523.jpg (142.4 KiB) 1009 keer bekeken
GPSMAP66st, Explore 2

Gebruikersavatar
fransg
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1130
Lid geworden op: 18 mar 2004 09:11
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Bezorgronde langs adressen - kan beter?

Bericht door fransg »

Naar basecamp:
bezorgen-04-04-naarbasecamp-190523.jpg
bezorgen-04-04-naarbasecamp-190523.jpg (75.39 KiB) 1009 keer bekeken
Route door Basecamp (huisnummers met rode balkjes weggehaald ivm privacy)
bezorgen-05-05-routebasecamp-190523.jpg
bezorgen-05-05-routebasecamp-190523.jpg (183.18 KiB) 1009 keer bekeken
GPSMAP66st, Explore 2

Gebruikersavatar
guzzi vero
Berichten: 1706
Lid geworden op: 28 sep 2006 00:38
Locatie: Oostduinkerke

Re: Bezorgronde langs adressen - kan beter?

Bericht door guzzi vero »

en welk rijprofiel heeft die route in BC? Dien je te wijzigen in de route eigenschappen. Denk niet dat dit op fietsen staat. Kijk dan ook even in de opties wat de te vermijden zijn in je fietsprofiel
BMW R1200RT en nog wat andere meuk - Zumo 590 - SP2820

Dingeman
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 602
Lid geworden op: 25 nov 2005 16:14

Re: Bezorgronde langs adressen - kan beter?

Bericht door Dingeman »

Mogelijk OFM installeren en gaan gebruiken?

Gebruikersavatar
fransg
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1130
Lid geworden op: 18 mar 2004 09:11
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Bezorgronde langs adressen - kan beter?

Bericht door fransg »

In Basecamp zou ik dus een fietsroute-kaart moeten plaatsen, aangezien ik voor de 66st ook een geheugenkaartje met fietsroutekaart heb gekocht.

Ik heb echter dat kant-en-klaar geheugenkaartje aangeschaft om alle ingewikkelde gedoe met online selecteren, downloaden, omzetten, installeren en al dergelijke capriolen te vermijden.

Basecamp kan ik dus beter achterwege laten omdat daarmee de hele bezorgronde alleen maar ingewikkelder wordt terwijl ik het voor de lol doe.

Ik heb vanochtend de route gereden en net als vorige keer gewoon een voor een de adressen geselecteerd op de volgorde zoals RouteXL die heeft aanbevolen.

Een adres in Amstelveen, dat sprekend lijkt op een adres in de Amsterdamse binnenstad, had ik echter opnieuw verwisseld zodat ik alweer bijna in het Amsterdamse centrum was toen ik me mijn vergissing realiseerde. Vorige keer besloot ik toen die betreffende envelop gewoon even op de bus te doen met een postzegel, maar nu ben ik gewoon terug naar Amstelveen gereden en heb de route vanaf daar volgens plan voortgezet.

Een adres, de Dorpsstraat te Amsterdam, bleek eigenlijk in Ransdorp te liggen, een eind extra rijden maar wel leuk vanwege de fraaie omgeving.

Over het geheel ging het prima zo! Routeplanning door RouteXL, en handmatig de adressen selecteren in de 66st.

Route loggen gedaan met de 5Xplus.

https://www.relive.cc/view/2393227693
route-01-routeIMG_2731-190524.jpg
route-01-routeIMG_2731-190524.jpg (268.25 KiB) 942 keer bekeken
GPSMAP66st, Explore 2

Gebruikersavatar
fransg
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1130
Lid geworden op: 18 mar 2004 09:11
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Bezorgronde langs adressen - kan beter?

Bericht door fransg »

guzzi vero schreef:en welk rijprofiel heeft die route in BC? Dien je te wijzigen in de route eigenschappen. Denk niet dat dit op fietsen staat. Kijk dan ook even in de opties wat de te vermijden zijn in je fietsprofiel
Je hebt helemaal gelijk. Wil ik het compleet en beter doen dan moet ik er veel meer in duiken. Maar ik zou daar dermate tegenop zien of erin verdwalen dat ik dan helemaal niet meer ga fietsen ;-)

Ik vind die techniek enerzijds fascinerend en wil mezelf bij tijd en wijle graag op die apparaten trakteren, maar de zorgen en narigheid die men door moet om alles geheel correct te laten samenwerken zijn me snel teveel.
GPSMAP66st, Explore 2

Gebruikersavatar
guzzi vero
Berichten: 1706
Lid geworden op: 28 sep 2006 00:38
Locatie: Oostduinkerke

Re: Bezorgronde langs adressen - kan beter?

Bericht door guzzi vero »

Frans, voordat je je erin verdiept en het toch leuk blijft voor je, stuur me eens privé die adressen door met de rode balkjes op de foto. Zal eens wat knutselen voor je in BC om te kijken of er iets zinnigs uit komt met mijn instellingen.
BMW R1200RT en nog wat andere meuk - Zumo 590 - SP2820

Gebruikersavatar
fransg
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1130
Lid geworden op: 18 mar 2004 09:11
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Bezorgronde langs adressen - kan beter?

Bericht door fransg »

Wat aardig! Dankje, ik heb je een txt bestandje met de adressen gestuurd.
GPSMAP66st, Explore 2

Gebruikersavatar
guzzi vero
Berichten: 1706
Lid geworden op: 28 sep 2006 00:38
Locatie: Oostduinkerke

Re: Bezorgronde langs adressen - kan beter?

Bericht door guzzi vero »

je hebt een pb'tje retour

Bij optimaliseren kijkt BC in vogelvlucht naar de afstand tussen de waypoints vandaar dat deze nogal vreemde kronkels kan maken. Je profiel stond duidelijk niet op fietsen.
Met de NTU 2019.30 kaart maakt BC er toch een zootjes van (wegen/straten waar hij met geen mogelijkheid over wil). Met de OFM volgt de route mooi de fietspaden maar blijft het probleem van de vogelvlucht afstand.
Blijkt dat RouteXL nog het meest het menselijk brein benadert qua logische routering.
BMW R1200RT en nog wat andere meuk - Zumo 590 - SP2820

Gebruikersavatar
fransg
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1130
Lid geworden op: 18 mar 2004 09:11
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Bezorgronde langs adressen - kan beter?

Bericht door fransg »

Hartelijk dank Guzzi voor je hulp en extra licht op deze kwestie!

Hierbij een screen snapshot van de route die eruit kwam, tenminste zoals die eruit ziet nadat ik 'm in mijn BC laadde. Mogelijk zou die anders kunnen als ik 'm met verschillende variabelen laat herberekenen maar ik ben het er wel mee eens dat de simpele aanpak van RouteXL's advies van adresvolgorde, en een voor een de adressen aanklikken als volgende doel, best praktisch is.
route-01-06guzzisversion-190525.jpg
route-01-06guzzisversion-190525.jpg (327.59 KiB) 876 keer bekeken
GPSMAP66st, Explore 2

Plaats reactie

Terug naar “Kaarten, waypointbestanden en Points of Interest, Google Earth”