Bluetooth TomTom 550 en Iphone

Gebruikersavatar
Kils
Berichten: 55
Lid geworden op: 11 dec 2018 13:16
Locatie: Gochar, Sorbas, Almeria, Spanje
Contacteer:

Re: Bluetooth TomTom 550 en Iphone

Bericht door Kils »

Dirk ik ben nu 2 weken verder en het werkt nog steeds. Ook de koppeling met mijn Cardo gaat prima.

Dirk motard
Berichten: 257
Lid geworden op: 21 apr 2017 10:43

Re: Mydrive traffic op TomTom 550 en Iphone

Bericht door Dirk motard »

Gisteren was het weer prijs , dataconnectie via de mydriveapp was weer weg en niet meer in leven te krijgen. Het heeft 2 weken redelijk gewerkt. Met toch regelmatig onderweg geen traffic meer , maar die was terug aan de praat te krijgen via heropstarten van de app of rider. Tot gisteren. (Ben er nu zeker van als je een plek passeert waar er geen 3G dekking is , verbreekt de mydrive-link en komt niet meer vanzelf terug tot stand)

Ik ben al dat gepruts met technologie tijdens het rijden wat beu en heb me een levenslange sygic licentie europa gekocht , was 14€ , en die werkt (in tegenstelling tot Tomtom) met apple carplay en geeft ook traffic. Was dat niet in het voorjaar van 2019 dat Tomtom via carplay beschikbaar ging komen?

Als ik op de moto traffic nodig heb zal ik de hotspot op mijn telefoon wel aanzetten. Dat lijkt wel goed te werken.

Alleen spijtig dat dat nu net de reden was om van de rider 410 naar de 550 over te gaan , connectie maken via de app zodat de smartphone batterij niet zo belast wordt (hotspot vreet energie) en gelijktijdig muziek enz kunnen spelen in de auto via apple carplay.

Gebruikersavatar
Mgent
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2649
Lid geworden op: 28 aug 2007 09:44
Locatie: Adinkerke

Re: Bluetooth TomTom 550 en Iphone

Bericht door Mgent »

iPhone op stroom zetten, doe ik ook bij langere ritten. Zo blijft die geladen.
Zumo XT, iPhone 13 Pro Max, Shubert SRC M1+ SCM1 , BaseCamp 4.8.12, CN Europe NTU 2023.20, Onroute motor 5.15 Europa, tomtom Vio.

Dirk motard
Berichten: 257
Lid geworden op: 21 apr 2017 10:43

Re: Bluetooth TomTom 550 en Iphone

Bericht door Dirk motard »

Ja , weet ik wel. En het kan ook : ik heb een sigarenplug op m’n moto en tanktas met draad-doorgang.

Maar , elk filmpje enz dat je bekijkt sinds de lancering van de TT550 gaat het over de nieuwe manier van connecteren en de voordelen. Kijk maar eens naar de lanceringsvideo , van op de motorbeurs Utrecht van vorig jaar.

Ik koop m’n spullen bij waypoint Leuven. Bij de aankoop , deze januari , heb ik duidelijk aangegeven , dat ik m’n TT410 wou vervangen om in de wagen tegelijk apple carplay en traffic te kunnen gebruiken. (Als je de hotspot aanzet , lukt carplay niet meet want daarvoor is tegelijk een wifi verbinding en een bt verbinding nodig. En een iphone kan maar 1 wifi verbinding tegelijk : en dat is dan de hotspot) En niemand heeft toen gezegd : pas op daar zijn problemen mee. (Heb de mail nog) Echter een maand later , als ik erachter gekomen ben dat het toch niet zo goed blijkt te werken , dan weten ze er plots wel van , en raden telefonisch de hotspot aan.... :roll:

Gebruikersavatar
Mgent
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2649
Lid geworden op: 28 aug 2007 09:44
Locatie: Adinkerke

Re: Bluetooth TomTom 550 en Iphone

Bericht door Mgent »

Weet. niet of je bij Sygic hebt gekeken maar daar staat het volgende:
Use original USB cable or one that can transfer data en dit om de iphone aan te sluiten op de carplay en te laten werken.

https://www.sygic.com/car-connected-nav ... e-carplay/
Zumo XT, iPhone 13 Pro Max, Shubert SRC M1+ SCM1 , BaseCamp 4.8.12, CN Europe NTU 2023.20, Onroute motor 5.15 Europa, tomtom Vio.

Dirk motard
Berichten: 257
Lid geworden op: 21 apr 2017 10:43

Re: Bluetooth TomTom 550 en Iphone

Bericht door Dirk motard »

Carplay is draadloos in m’n auto. En het werk ik krijg de kaart op het scherm enz.

Tomtom is toch overzichtelijker , hopelijk snel update van mydrive...

CeesOK
Berichten: 21
Lid geworden op: 2 nov 2019 19:43

Re: Bluetooth TomTom 550 en Iphone

Bericht door CeesOK »

Dit is al een ouder topic, maar de problemen met de blutooth verbinding tussen de TomTom Rider 550 en de iPhone zijn niet minder geworden.
Integendeel! Ik ben zeer, zeer teleurgesteld in de Tom, maar ga hier verder geen woord meer over vuil maken!

Na diverse grote problemen met de TomTom Rider 550 onderweg op de motor, waarmee ik meer bezig was met de Tom, dan plezier beleven en veilig rijden met de motor, heb ik de volgende workaround gevonden.

Wat win je hiermee: Je hebt stabiele connectie via je iPhone met MyDrive via de Cloud en ontvangt TT traffic informatie.
Wat heb je niet: Telefoon functies. Geen berichten van Whatsapp op je Tom. Niet meer telefoneren via de Tom. Dat laatste wellicht wel m.b.v. je headset.
Voor mij geen probleem die WhatsApp en andere berichten leiden alleen maar af.

Zet de Mydrive app op de iPhone uit. Beter nog, verwijder dit bagger product van je iPhone. Synchroniseren van je routes gaat toch al niet goed! (Je kunt in de browser inloggen op Mydrive. Daar vind je al je routes weer terug!)

1. In de TTR550 bluetooth instellingen. Verwijder daar je iPhone! (Anders, in het menu van je telefoon op de Tom, schuif alle drie de sliders naar links; uit! Ze waren toch alleen maar vruchteloos bezig met verbinding maken.)
2. In de TTR550 Wifi verbinding, klik op jouw thuis Wifi netwerk. Daar staat als het goed is 'verbonden'. Druk op wijzig. Druk op vergeet. LET OP! Om straks weer verbinding te kunnen maken met jouw thuis Wifi heb je je Wifi wachtwoord nodig!!!

3. In de bluetooth instellingen van je iPhone verwijder beide bluetooth verbindingen met de TTR550. Druk bij beide op de i en druk op vergeet. Niet bang zijn, deze verbindingen waren toch al nooit stabiel te krijgen!
4. In dezelfde instellingen van je iPhone zie je onder de bluetooth 'Persoonlijke hotspot' staan. Klik daarop. Noteer het wachtwoord dat daar staat. Pas het eventueel aan. En schuif de slider naar rechts.
5. Ga weer naar de TTR 550 Wifi instelling. Daar staat nu de naam van jouw iPhone. (Op het scherm van jouw iPhone staat geheel bovenaan een blauwe balk. Daar staat dat er 1 verbinding is.)
Jouw TomTom Rider 550 heeft nu internet verbinding via de 4G van jouw iPhone! Als het goed is staat er een IP adres 172.20.10.2
6. Helaas, ook hier gaat het fout op de Tom. Je verwacht het niet he! Maar daar is de volgende oplossing voor!
Druk hier in de Tom Wifi op jouw iPhone en klik op wijzig. Schuif de slider bij geavanceerde opties naar rechts. Druk op IP instellingen. Daar staat nu DHCP. Klik nu op 'passief' en opslaan.
Wordt er om een IP adres gevraagd vul dan hetzelfde 172.20.10.2 in. Tom vult de andere velden hier automatisch in.
Laat dat zo ongewijzigd staan.
(Let op! Heb je via Persoonlijke hotspot meer apparaten met je iPhone verbonden, vul dan bijvoorbeeld 172.20.10.10 als IP adres in!)
Opslaan en terug naar het hoofdmenu.

Resultaat: Je hebt nu een stabiele verbinding tussen iPhone en TomTom Rider 550. Traffic informatie komt binnen en er is verbinding met jouw Mydrive, via de Cloud!
Als je een onbeperkt data abonnement hebt, ben je klaar!

(Blijf alert in het buitenland, kom je buiten de EER landen denk dan aan hogere roaming kosten.)

Zo niet:
Updates van de Tom kunnen een heleboel data op souperen.
Dus ben je thuis, dan:
Op de iPhone ga naar instellingen en zet Persoonlijke hotspot uit.
Om toch weer updates binnen te krijgen op de Tom, ga op de Tom naar instellingen - Wifi en klik op jouw thuis Wifi. Klop hier je wachtwoord in en je bent weer verbonden met je thuis Wifi.

Als je gaat rijden moet je op de iPhone Persoonlijke hotspot aanzetten.
Als je na een tijdje rijden merkt dat de Tom niet automatisch verbinding maakt met de iPhone, open dan even buiten bereik van je thuis Wifi weer de iPhone en kijk in de instellingen van de Tom bij Wifi (snelmenu). Meestal gaat het dan automatisch goed. Zo niet, klik er even op.
Succes!
FJR1300 - TomTom Rider 550 - Cardo Freecom 2+

Hans Schipper
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 526
Lid geworden op: 29 apr 2004 10:07
Locatie: Dijk en Waard

Re: Bluetooth TomTom 550 en Iphone

Bericht door Hans Schipper »

Bedankt, Cees. Bij mij werkt het nu :D
Wel steeds bij gebruik Tom550/iphone7 controleren of de verbinding okay is.

peterdejong1967
Berichten: 48
Lid geworden op: 6 jan 2010 22:34
Locatie: Rheden

Re: Bluetooth TomTom 550 en Iphone

Bericht door peterdejong1967 »

Helaas hier hetzelfde liedje met een Android telefoon. Ook na na overleg met wayppoint niet aan de gang te krijgen.
Enige manier is via de wifi hotspot van de telefoon. Afgelopen black friday weekend bijna de knoop doorgehakt om weer voor een Zumo 396 of 595 te gaan......
Zumo XT, Honda NT1100 DCT, Garmin Edge 830, Stevens e-whaka + es

peterdejong1967
Berichten: 48
Lid geworden op: 6 jan 2010 22:34
Locatie: Rheden

Re: Bluetooth TomTom 550 en Iphone

Bericht door peterdejong1967 »

Helaas hier hetzelfde liedje met een Android telefoon. Ook na na overleg met wayppoint niet aan de gang te krijgen.
Enige manier is via de wifi hotspot van de telefoon. Afgelopen black friday weekend bijna de knoop ddorgehakt om weer voor een Zumo 396 of 595 te gaan......
Zumo XT, Honda NT1100 DCT, Garmin Edge 830, Stevens e-whaka + es

Sterik
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 mei 2016 19:57

Re: Bluetooth TomTom 550 en Iphone

Bericht door Sterik »

Hallo CeesOK,

Ik heb je procedure gevolgd om verbinding te krijgen met de IPhone en
TTR550. Dat werkt inderdaad goed. Alleen krijg ik wel de verkeersinformatie maar geen verbinding met MyDrive. Er staat een kruisje bij het wolkje.
MyDrive werkt wel als ik via de thuis WiFi verbinding maak. Enig idee wat het kan zijn?

Erik
Garmin Zumo XT in bestelling

CeesOK
Berichten: 21
Lid geworden op: 2 nov 2019 19:43

Re: Bluetooth TomTom 550 en Iphone

Bericht door CeesOK »

Dag Erik,
Vreemd.
Het enige wat ik hierop kan bedenken is om in de TomTom Rider (nog eens) in te loggen op MyDrive, wanneer je bent verbonden via de persoonlijke hotspot WiFi met je smartphone.
Hier dient hetzelfde email adres en wachtwoord ingevuld te worden als jouw account bij MyDrive op het WWW.
Groet
Cees
FJR1300 - TomTom Rider 550 - Cardo Freecom 2+

Sterik
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 mei 2016 19:57

Re: Bluetooth TomTom 550 en Iphone

Bericht door Sterik »

Begrijp ik hieruit Cees dat bij jou op de IPhone MyDrive wel werkt? Bij mijn IPhone SE lukt het absoluut niet. Ook niet na opnieuw inloggen op MyDrive.
Garmin Zumo XT in bestelling

CeesOK
Berichten: 21
Lid geworden op: 2 nov 2019 19:43

Re: Bluetooth TomTom 550 en Iphone

Bericht door CeesOK »

Correct! Ik ben ook via Persoonlijke Hotspot met TomTom MyDrive verbonden.
Ik heb ook een iPhone SE (met IOS 13.x.x) dus daar ligt het probleem niet.

Verbinding met het Internet, via WiFi of via 4G Persoonlijke Hotspot, zou eigenlijk geen verschil moeten uitmaken wat TT MyDrive betreft.

Het spijt me dat ik je hier niet verder mee kan helpen.

Ik durf het nauwelijks te vermelden, maar als niemand anders hier op dit forum een antwoord weet, kun je eventueel een poging wagen met de TT helpdesk?
FJR1300 - TomTom Rider 550 - Cardo Freecom 2+

Max1965
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 dec 2019 16:03

Re: Bluetooth TomTom 550 en Iphone

Bericht door Max1965 »

CeesOK schreef:Correct! Ik ben ook via Persoonlijke Hotspot met TomTom MyDrive verbonden.
Ik heb ook een iPhone SE (met IOS 13.x.x) dus daar ligt het probleem niet.

Verbinding met het Internet, via WiFi of via 4G Persoonlijke Hotspot, zou eigenlijk geen verschil moeten uitmaken wat TT MyDrive betreft.

Het spijt me dat ik je hier niet verder mee kan helpen.

Ik durf het nauwelijks te vermelden, maar als niemand anders hier op dit forum een antwoord weet, kun je eventueel een poging wagen met de TT helpdesk?

Als je via hotspot verbonden ben , hoef je niet ook via bluetooth verbonden te zijn , daar ligt het probleem, die twee samen werkt niet , en let op ! Dan werkt het perfect

Plaats reactie

Terug naar “TomTom Rider 550”