Gpsmap 66st Magenta lijn

De nieuwste outdoor-toestellen, met knop-bediening.
Gebruikersavatar
RonalT
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 3852
Lid geworden op: 20 sep 2006 19:14
Locatie: Dinteloord
Contacteer:

Re: Gpsmap 66st Magenta lijn

Bericht door RonalT »

Dat mag je me uitleggen. Ik ken wel een directe route, maar die ligt net als elke andere route vast op de kaart.
Off-road special?
Groeten, RonalT

Mijn epitaaf wordt volgens mijn vrouw: zo en nu is iedereen de weg kwijt!

SP2610, Z340, Z550, Z590, CityNavigator, OpenStreetMap, OMK
En een Vivosmart HR / Vivoactive 4 om mijn arm. EDGE 130 en 530 voor op de fiets

Gebruikersavatar
Henk de Jong
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 229
Lid geworden op: 5 aug 2006 16:55
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Re: Gpsmap 66st Magenta lijn

Bericht door Henk de Jong »

RonalT schreef:Dat mag je me uitleggen. Ik ken wel een directe route, maar die ligt net als elke andere route vast op de kaart.
Off-road special?
In het Engels:

Menu -> Menu -> Setup -> Routing -> Activity -> Direct Routing

Wijs een bestemming direct op de kaart met de pijltjes toetsen aan of kies een Waypoint of een POI onder de Find toets.
Druk dan op de Enter toets. Er verschijnt dan een kaart met een optie (balk/button) onderaan met "Go".
Bevestig "Go" met de Enter toets en er verschijnt een directe route als een meebewegende rechte elastieken lijn tussen je huidige positie en je bestemming.

Ideaal voor als je in het vliegtuig zit en een vliegveld als eindbestemming hebt gekozen :-)

Gebruikersavatar
tony rave
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2113
Lid geworden op: 1 dec 2004 14:33
Locatie: View over Baltic Sea

Re: Gpsmap 66st Magenta lijn

Bericht door tony rave »

In de schermafdruk (rechts) achtereenvolgens van links naar rechts (direct routing - gps off) een heading-, course- en bearing-line, zoals de 276Cx het toont (allen instelbaar).
nav-lines.jpg
nav-lines.jpg (35.96 KiB) 578 keer bekeken
Ter verduidelijking hieronder kort na vertrek (simulatie, magnetisch kompas, heading-line nu uitgeschakeld):
links - in de verkeerde richting gaand, rechts - in de juiste richting gaand.
nav-lines_moved.jpg
nav-lines_moved.jpg (30.11 KiB) 578 keer bekeken
Laatst gewijzigd door tony rave op 22 mei 2019 14:35, 3 keer totaal gewijzigd.
Ж MapSource ► route-creatie ║ directe-route + track ► GPSMap's 60CSx, 79S, 276Cx (probleemloos)║BaseCamp ► databeheer Ж

abceetje
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 dec 2008 10:02

Re: Gpsmap 66st Magenta lijn

Bericht door abceetje »

Allemaal bedankt weer voor de uitleg. Probleem is dat ik helemaal geen route heb aangemaakt, ik werk altijd gewoon via een directe route d.m.v. een selectie uit de map waypoints. In het voorbeeld wayp1. Ik kies altijd of staat als zodanig ingesteld "directe route". Je ziet dan ook keurig een rechte lijn vanaf mijn beginpositie naar het waypoint. Echter zou het zo moeten zijn ,en dat is ook altijd zo geweest dat de magenta lijn als "elastiek" mee beweegt met de cursor (blauwe driehoek), maar dat laatste gebeurt dus niet (meer) Bij het inzoomen is duidelijk te zien dat de blauwe driehoek los staat vd magenta lijn ,de magentalijn is dan ook op het scherm "bevroren". Ik begrijp dat wanneer ik een route aanmaak dit logisch zou zijn maar in dat geval zou dat mijn inziens niet het geval behoren te zijn. Bij het inzoomen is duidelijk te zien dat de driehoek los staat vd lijn.
Bijlagen
Inzoom.jpg
Inzoom.jpg (2.9 KiB) 612 keer bekeken
Route.jpg
Route.jpg (30.41 KiB) 612 keer bekeken

Gebruikersavatar
FM
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 5006
Lid geworden op: 30 mei 2005 20:49
Locatie: Holsbeek

Re: Gpsmap 66st Magenta lijn

Bericht door FM »

Dus lijkt de conclusie dat jij verwacht dat je via direct routing werkt, maar dat je gps zo niet (meer ) ingesteld is.
Bij jou blijft de routelijn gewoon van het startpunt naar het eindpunt wijzen (wat overigens voor de meesten de 'gewone' instelling is).
Zumo XT, KTM 790 Adventure, SRC op Schubert C3 Pro, Edge Touring, Edge Explorer 2

Gebruikersavatar
tony rave
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2113
Lid geworden op: 1 dec 2004 14:33
Locatie: View over Baltic Sea

Re: Gpsmap 66st Magenta lijn

Bericht door tony rave »

Het lijkt er toch echt op dat je een course-line (koerslijn) ingesteld hebt staan, dat is een lijn die gemaakt wordt op het moment van berekenen van een directe route en die lijn ligt vast tussen beginpunt en eindpunt. Verandert dus niet tijdens verplaatsing, zit niet vast aan de positie indicator (het driehoekje).
Ik denk, je kunt een indirecte route ook beschouwen als een serie van, meestal heel korte, stukjes koerslijn.

Wat je wilt zien is de bearing-line (peiling-lijn), dat is een lijn die van je positie (het driehoekje) naar de bestemming loopt. Tijdens verplaatsing blijft deze van je driehoekje naar de bestemming gaan.

In mijn 60CSx kun je dit instellen onder Map-setup (het heet daar in het nederlands een "ga naar lijn"). Mogelijk is de instelling en benaming bij de 66 iets anders.

Heb je deze instelling niet gevonden (handleiding !) of werkt die niet ?

p.s. Heb even in de engelstalige handleiding (die naam verdient ie niet) gekeken, die ik al had. Lijkt erop dat deze instelling ondergebracht is bij de kompas instellingen. Dus niet apart voor kaart en kompas, zoals bij de 60 wel het geval is.

Er staat dit: (allemaal een beetje krakkemikkig naar mijn mening).
Go To Line (Pointer): Sets the behavior of the pointer that appears on the map. Bearing points in the direction of your
destination. Course shows your relationship to the course line leading to the destination.
Ж MapSource ► route-creatie ║ directe-route + track ► GPSMap's 60CSx, 79S, 276Cx (probleemloos)║BaseCamp ► databeheer Ж

abceetje
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 dec 2008 10:02

Re: Gpsmap 66st Magenta lijn

Bericht door abceetje »

ok, ik zal vanavond weer proberen. Vreemd,ik heb bij mijn weten niets veranderd aan de instellingen en tot voor kort altijd (standaard) gewerkt met zoals boven omschreven een bearing-line. Ik laat weer van mij horen.Bedankt weer voor het mee denken en voor de
adviezen.

abceetje
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 dec 2008 10:02

Re: Gpsmap 66st Magenta lijn

Bericht door abceetje »

Eureka, het is gelukt. Hoe ik het precies voor elkaar heb gekregen is mij nog steeds niet duidelijk, maar blijkbaar had ik inderdaad een course-line ingesteld. Aan de hand van bovenstaande uitleg uiteindelijk de standaard instelling weer weten terug te halen. Ik wil bij deze een ieder bedanken voor het aandragen en meedenken aan een oplossing.

Gebruikersavatar
tony rave
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2113
Lid geworden op: 1 dec 2004 14:33
Locatie: View over Baltic Sea

Re: Gpsmap 66st Magenta lijn

Bericht door tony rave »

Mooi dat het weer naar wens staat ingesteld, hoewel het kennelijk onduidelijk is hoe dat gelukt is.
Met een goede handleiding zou zoiets gemakkelijk te vinden moeten zijn.

Hoewel de gebruiksaanwijzing van de 60-serie nog heel acceptabel is kan ik begrijpen dat Garmin (en zij niet alleen) het nu niet meer zo uitgebreid doet.
Toch zou ik verwachten dat men tenminste een Engelstalige uitgebreide en up-to-date on-line handleiding beschikbaar maakt.
Ж MapSource ► route-creatie ║ directe-route + track ► GPSMap's 60CSx, 79S, 276Cx (probleemloos)║BaseCamp ► databeheer Ж

Plaats reactie

Terug naar “Garmin GPSMAP 62, 78, 64, 65, 66 en 67”