update topoactive

De nieuwste outdoor-toestellen, met knop-bediening.
Gebruikersavatar
e.vdwerf
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2540
Lid geworden op: 13 sep 2008 12:17
Locatie: Dordrecht

Re: update topoactive

Bericht door e.vdwerf »

Op de etrex touch 35 zijn de nieuwe topoactive kaarten onbruikbaar met de instelling op auto kom ik nu achter. Je krijgt de meest vreemde routes binnendoor.
Instelling.. minimale tijd
vervoermiddel auto.

Heeft iemand nog tips hoe het wel werkt? De vorige kaarten waren wel prima bruikbaar voor de auto.
Etrex Vista HCX, 30 en Touch 35 op de Flyer T14 HighSpeed - Contributor Openstreetmap

Gebruikersavatar
keesm
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 5615
Lid geworden op: 18 nov 2004 21:03
Locatie: N 51°48' E 5°14'

Re: update topoactive

Bericht door keesm »

1e analyse met deze Topo Active: Op mijn 66s kreeg ik met activiteitenprofiel Auto en routebepaling op Autorijden geen route, alleen lijn tussen 2 punten (zoal zoals met directe route). In Basecamp met Activiteit Rijden lukt het wel en ook met City Navigator als kaart.
Gps op activiteitenprofiel Toerfiets gezet met routebepaling op Autorijden: dan wordt er wel een route bepaald over snelweg met de Topo Active.
Vergt nog even wat nader onderzoek.

Gebruikersavatar
Raoul-BE
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 35
Lid geworden op: 3 feb 2006 14:32
Locatie: Berkel-Enschot

Re: update topoactive

Bericht door Raoul-BE »

Hier hetzelfde met GPSMAP66st met voorgeïnstalleerde topomap: Autorijden geeft inderdaad een rechte lijn. Ik heb ook daarom op mijn SD kaart OSM kaarten erbij gezet van garmin.openstreetmap.nl en dan is de routeberekening OK (dus Garmin Topomap uitzetten). Tenminste: ik moet dan bij de te vermijden items Tolwegen AANvinken. Als ik die uitzet, gaat het soms ook mis. Is dus eigenlijk ook niet OK. Maar gelukkig zijn er in NL (nog) niet al te veel tolwegen...

Ik weet niet of dit nu een Garmin Topomap probleem is, of een combifout met de 66st.

In Basecamp werkt de routering op basis van Garmin Topomap wel, d.w.z: het is geen rechte lijn, en er wordt een route berekend: maar daar zitten vaak grote omwegen in. Ik gebruik de Topomap dus bij wandelen, en de OSM voor als ik de GPS incidenteel in de auto gebruik.

Ik merk dat de GPSMAP66 last heeft van kinderziektes. Maar met wat uitzoekwerk en OSM kaarten is om de meeste probleempjes wel heen te werken. Wat wel opvalt, is dat dit soort problemen nooit zijn opgetreden bij mijn good old Quest 1, zeer robuust, en ook niet bij mijn DriveLuxe 51. Blijkbaar hebben we nog een paar updates te gaan voordat Topomap / GPSMAP66 wat robuuster is.
--- Raoul uit Berkel-Enschot, Quest 1, DriveLuxe 51 LMTS, GPSMAP66st, MS, BC, OSM, CNv9, City Navigator, TopoActive, Topo NL, Topo BE, JaVaWa ---

Gebruikersavatar
e.vdwerf
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2540
Lid geworden op: 13 sep 2008 12:17
Locatie: Dordrecht

Re: update topoactive

Bericht door e.vdwerf »

Ga ook maar eens verder experimenteren. Die topoactive was juist zo handig als je 'm in heel Europa kon gebruiken. De OSM kaart van Lambertus gaat nog al eens op zwart bij rotondes. De topo active heeft daar geen last van, maar met omwegen dus ook onbruikbaar. De vorige versie 4 ( delen west oost) deed het prima. Wordt vervolgd...

Edit.. veerboten vermijden wordt ook genegeerd..edit4 bij instelling auto.. op instelling fiets kunnen veerponten wel vermeden worden.
Edit 2.. bollards worden ook genegeerd voor auto. Je rijdt er dwars doorheen.

De instellingen auto hebben nergens invloed op en de kaart is zo niet goed bruikbaar.


edit6... Nog veel gekker. Op instelling tourfietsen wil de routering juist weer niet over veerponten. Dus voor fietsen in waterrijk Nederland ook onbruikbaar. :(
Bij de 66 zal het vast niet anders zijn.


edit5
Garmin claimt: Bij de Garmin GPSMAP 66st is de Garmin Topo Active kaart al voorgeladen. Een prima bruikbare kaart, gebaseerd op openstreemap data. Deze kaart wordt 1 tot 2 keer per jaar vernieuwd door Garmin. Verder beschikken de beide modellen over dezelfde mogelijkheden.
Mijn conclusie is ... Niet doen of er moet nog een betere versie komen. Gewoon de 66s zonder "t".
Etrex Vista HCX, 30 en Touch 35 op de Flyer T14 HighSpeed - Contributor Openstreetmap

Gebruikersavatar
e.vdwerf
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2540
Lid geworden op: 13 sep 2008 12:17
Locatie: Dordrecht

Re: update topoactive

Bericht door e.vdwerf »

De kaart 2018.20 is gewoon onbruikbaar op mijn etrex touch 35. Voorlopig zet ik maar versie 4.0 west en oost er weer op. 'k Hoor graag of iemand een workaround heeft gevonden.
Etrex Vista HCX, 30 en Touch 35 op de Flyer T14 HighSpeed - Contributor Openstreetmap

KeesV
Berichten: 21
Lid geworden op: 16 okt 2018 19:08

Re: update topoactive

Bericht door KeesV »

Op mijn gpsmap 66st heb ik ook problemen met het downloaden van de topoactive europe versie 2018.20.
Tijdens het downloaden stopt bij elke keer op verschillende punten tijdens het downloaden en krijg ik de melding: Er is een fout opgetreden tijdens het installeren van de update. Niet meer en niet minder. De geheugenruimte in het toestel is 9.38 GB en op de SD kaart 25.07. Ook het plaatsen van een lege SDkaart helpt niet.
Ook is de nieuwste versie garmin express 6.13.1.0 geïnstalleerd.

Gebruikersavatar
keesm
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 5615
Lid geworden op: 18 nov 2004 21:03
Locatie: N 51°48' E 5°14'

Re: update topoactive

Bericht door keesm »

Je leest overal problemen met die update in combinatie met je toestel/sd en Garmin Express.
Ik heb van een aantal outdoortoestellen met de t in hun naam een GarminDevice.xml zoals aanwezig op het intern geheugen op een sd-kaart gezet in de map Garmin en deze als toestel in Garmin Express laten inlezen via een cardreader. Dan kan ik zo de TopoActive kaarten op sd laten zetten. Dat werkt dus wel. Een workaround, maar toch....
Ik ga er wel van uit dat Garmin binnenkort met een oplossing komt dat het gewoon werkt met je toestel/sd aangesloten.

mjeuring
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 582
Lid geworden op: 31 okt 2007 18:42
Locatie: MM

Re: update topoactive

Bericht door mjeuring »

keesm schreef: Ik ga er wel van uit dat Garmin binnenkort met een oplossing komt dat het gewoon werkt met je toestel/sd aangesloten.
Waar baseer je dit op? Het speelt al minstens sinds 7 december (start van dit draadje).
GPSmap 66st, Fēnix 5, Edge 1000, Nüvi 3598, Oregon 300, Zumo 550 en Etrex Vista HCx.

Marten
Berichten: 14
Lid geworden op: 2 nov 2008 14:52

Re: update topoactive

Bericht door Marten »

die nieuwe topo south west en north east zijn niet meer routerend. je krijgt alleen een directe route.
Het vreemde is dat omschakelen daarna naar OSM kaart niet helpt. De OSM kaart is dan ook niet meer routerend.
Als ik dan die tip doe met inschakelen activiteit tourfietsen terwijl profiel autorijden aanstaat dan wordt OSM kaart wel weer routerend.
Daarna teruggezet op activiteit autorijden of motorrijden en dan is OSM kaart wel weer ook routerend geworden.
Vreemd dat de routering via dit merkwaardige gegoochel met menu's weer terug te krijgen is.
NB:
1. Ik zag vandaag dat er een nieuwe firmware versie 3.0 is en die had ik eerst nog geïnstalleerd, maar dat heeft dus niet geholpen.
2. Er blijkt ook een nieuwe topo active kaart versie te zijn 2019.0. Nu deze maar eens gaan installeren. Wie weet brengt die het routeren weer echt terug.

Gebruikersavatar
keesm
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 5615
Lid geworden op: 18 nov 2004 21:03
Locatie: N 51°48' E 5°14'

Re: update topoactive 2019.10

Bericht door keesm »

Ik heb de topoactive kaarten 2019.10 binnengehaald.
Snelle beoordeling in Basecamp en op mijn 66s geeft aan dat routering met activiteitenprofiel Autorijden en Toerfiets mij nu routerende routes geeft. Voor verder onderzoek op dit moment geen tijd.
De in de *.img ingesloten typfiles zijn van februari 2019, andere bestanden (tre, gmp) zijn van begin maart 2019.
Als ik kaartmateriaal bekijk in relatie tot mijn aanpassingen op osm, denk ik dat osm-kaartmateriaal in deze topoactive minstens 3/4 jaar oud is.
Je krijgt binnen met de download: gmapprom1.img (North East), en D6185060B.img (South West) beiden met bijbehorende gma en unl bestanden (CP 65001, PID 1, FID 8084).

Gebruikersavatar
e.vdwerf
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2540
Lid geworden op: 13 sep 2008 12:17
Locatie: Dordrecht

Re: update topoactive

Bericht door e.vdwerf »

Voor de etrex touch 35 zijn deze kaarten ook beschikbaar. Ben dus benieuwd. Je krijgt dan wel de firmware-update er weer bij.. dat is dan weer jammer.
Etrex Vista HCX, 30 en Touch 35 op de Flyer T14 HighSpeed - Contributor Openstreetmap

Gebruikersavatar
sammyB
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 291
Lid geworden op: 3 dec 2006 16:17
Locatie: Nederland-Haelen

Re: update topoactive

Bericht door sammyB »

Het is nog steeds niet mogelijk om rechtstreeks via GE of webupdater de kaart te installeren. Krijg nog steeds dezelfde melding, te weinig ruimte.
GPSMAP 60CSx - Oregon 550T - Monterra - GPSMAP 66st

Gebruikersavatar
e.vdwerf
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2540
Lid geworden op: 13 sep 2008 12:17
Locatie: Dordrecht

Re: update topoactive

Bericht door e.vdwerf »

Installeren lukte op de etrex 35T nog wel, maar zelfde laken en pak met de routering. Routeren met de instelling auto of motorfiets werkt niet. Gigantische omwegen en de snelwegen worden vermeden.
Er worden zelfs fietspaden genomen.
Onbruikbaar dus. ... helaas...helaas..
Ben benieuwd of het op een 66 wel werkt.
Ook de firmware 3.80 die weer meekwam maakte m'n etrex onwerkbaar traag.

De kaarten gaan er weer af. Je hebt er niets aan.

Egbert
Etrex Vista HCX, 30 en Touch 35 op de Flyer T14 HighSpeed - Contributor Openstreetmap

Gebruikersavatar
keesm
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 5615
Lid geworden op: 18 nov 2004 21:03
Locatie: N 51°48' E 5°14'

Re: update topoactive

Bericht door keesm »

e.vdwerf schreef:Voor de etrex touch 35 zijn deze kaarten ook beschikbaar. Ben dus benieuwd. Je krijgt dan wel de firmware-update er weer bij.. dat is dan weer jammer.
Maar voordat je het toestel ontkoppelt van je PC kun je die gupdate.gcd gewoon verwijderen. Dan komt er geen nieuwe firmware op je toestel, actualiseren gebeurd pas wanneer je het toestel weer aanzet.

Ik heb de kaart binnengehaald met de garmindevice.xml op een sd-kaart via GE. GE gaf zowel kaartupdate al firmware aan. Bij firmware heb ik gekozen om die niet te installeren, toch zet GE de gupdate.gcd op het toestel (dit geval dus sd-kaart). Bij een gps check ik altijd wat er weer opgezet is voordat ik toestel aanzet. Het blijft Garmin....

gpston
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 66
Lid geworden op: 26 mar 2008 17:43

Re: update topoactive

Bericht door gpston »

Zo juist een update via GE 6.14.1. op mijn GPSMAP 66ST FW 3.00 uitgevoerd dit is op de juist wijze verlopen
de Topo Active Eur. kaart 2019.10 is op de juist plek in het interne geheugen
neergezet,en op de plek van de vorige kaarten.
Het extra geheugen kaart is onaangeroerd gebleven.
Ik heb geen meldingen over te weinig geheugen gezien.

Plaats reactie

Terug naar “Garmin GPSMAP 62, 78, 64, 65, 66 en 67”