Melding: "berekenen

De eTrex serie met touchscreen
Plaats reactie
Ambularix
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 mar 2019 15:59

Melding: "berekenen

Bericht door Ambularix »

"Na een lange "inwerkperiode" heb ik mijn Etrex 25 touch tijdens mijn vakantie voor het eerst echt gebruikt. Voor de zekerheid naast Viewranger op mijn mobiel, en gelukkig maar ook dat laatste.

Drie keer liep ik spaak: 1 keer gaf de voorgeladen gpx route aan: teveel Waypoints, een tweede keer wilde ik bij mijn start positie de route starten, maar gaf het apparaat constant "berekenen", en de derde keer ging mis toen onder weg alles goed leek te gaan (het aantal waypoints onder de 50 gehouden), maar na twee derde route afgelegd te hebben begon ik steeds de melding te krijgen: "berekenen"en was op mijn scherm alleen de route pijl te zien en de blauwe tracklijn. de kaart als zodanig was niet zichtbaar.

Wie weet wat er hier mis is gegaan?

Vertrouw mijn Garmin dus nog voor geen meter!

Gebruikersavatar
e.vdwerf
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2541
Lid geworden op: 13 sep 2008 12:17
Locatie: Dordrecht

Re: Melding: "berekenen

Bericht door e.vdwerf »

Moeilijk te zeggen....
Een paar vragen... om te beginnen..

Welke kaart? (De laatste downloads topoactive 2018.2 en 2019.1 geven problemen)
Welke routeringsinstellingen? wandelen? fietsen, ed wat vermijden? minimale tijd.. minimale afstand?
Welke afstand was de route?
Welke firmware?

Egbert
Edit.. te veel waypoints... je bedoelt viapunten.?... Hoe heb je de route gemaakt? Was dat dezelfde kaart als in de gps? Kortom graag meer info..
Etrex Vista HCX, 30 en Touch 35 op de Flyer T14 HighSpeed - Contributor Openstreetmap

Ambularix
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 mar 2019 15:59

Re: Melding: "berekenen

Bericht door Ambularix »

Veel vragen, ga ze proberen te antwoorden.
Ik gebruik "Freizeitkarte" DEU en NLD.
Activiteit: wandelen
Berekeningswijze: Minimale afstand
Zet vast op weg: Ja
Route herberekenen: Automatisch
Te vermijden instellen: Geen items
Firmware (zelfde als software?):3.80
Positieweergave: hddd,ddddd
Kaartdatum: WGS84
Kaartsferoïde: WGS 84
Waypoints: De melding heeft het over waypoints en in het GPS boek staat dat max 50 is.
Afstand 6 km bij de route die onderweg gaf: "berekenen", en 14 km die aan het begin al gaf: Opnieuw bereken.
Ik hoop dat je mee uit de voeten kan Egbert, het is en blijft toch al met al een heel ingewikkeld apparaat!

Gebruikersavatar
e.vdwerf
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2541
Lid geworden op: 13 sep 2008 12:17
Locatie: Dordrecht

Re: Melding: "berekenen

Bericht door e.vdwerf »

Oke .. Je vertelt niet hoe je de route maakt. Is dat op dezelfde kaart in basecamp of in het toestel zelf?

Als ik het goed begrijp heb je zelf een route gemaakt. De route is niet te lang. Het zou dus moeten werken.
Die waypoints die je aanklikt (in basecamp?) op de kaart zijn tussenpunten. Voor een stukje va 14 km zijn 3 of 4 tussenpunten genoeg.
Meestal maak ik een route in het programma mapsource (voorloper van basecamp) en met het "elastiekje"leg ik de route goed. Dat zijn dan weer de tussenpunten.
Je kunt ook een route maken op basis van waypoints. Dat doe je doe een route te plannen en dan neem je steeds het volgende punt op in je route. Dat kan ook in het toestel zelf.

Steeds maar weer berekenen krijgen komt vaak ook als het toestel het even niet meer weet. Soms krijg je dan plots "routeberekeningsfout" en moet je de route opnieuw opstarten.

Zelf denk ik dat de trammelant kan komen doordat je "plaats op de weg" hebt aanstaan.
Dat zou ik dan veranderen in "nee". Bij een outdoortoestel heeft dat de voorkeur. Het "driehoekje" plakt dan niet meer aan de weg en zal ook niet verpringen naar een andere weg in de buurt.

Firmware 3.80 geeft bij mij problemen op mijn etrex touch 35. Wanneer je een waypoint opzoekt of wilt benoemen gaat het toestel in de wacht (grijs scherm met dat ronde garminsymbool) en dat kan wel meer dan een minuut duren. Onwerkbaar dus.
Of dat van invloed is op de routering... geen idee... ik denk het niet.
Mocht het toestel ook steeds op dat wachtscherm schieten dan zou je kunnen overwegen terug te gaan naar firmware(software) 3.70. Dan is het toestel razendsnel in schermopbouw en zaken opzoeken.
Heb je er geen last van dan zo laten. Mijn touch is van de eerste serie.

Begin eerst maar eens "plaats op de weg" uit te zetten en te checken of als je een waypoint maakt of opzoekt en klikt op de naam of je ook dat wachtscherm krijgt.

Het is verder voor mij een prima toestel, maar je moet de nukken even weten.
-spontaan plaats op de weg aan
-op plaatsen zoeken gaat niet (shut down) wel op adres... kom je er ook.
-soms staan alle kaarten spontaan aan, maar dat is bij jouw niet van toepassing? Altijd maar één routeerbare kaart aanzetten + de wereld basiskaart.... anders inderdaad routeringsproblemen.


Succes,
Egbert


edit... In de etrex touch zitten ook nog die topoactive kaarten. Die heb je dan toch wel uit staan? Wanneer alle kaarten aanstaan zou dat ook de malaise verklaren.
Etrex Vista HCX, 30 en Touch 35 op de Flyer T14 HighSpeed - Contributor Openstreetmap

Ambularix
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 mar 2019 15:59

Re: Melding: "berekenen

Bericht door Ambularix »

Dank je Egbret voor je ondersteuning. Ga het proberen!

Plaats reactie

Terug naar “eTrex Touch”