Garmin Drivesmart 65 LMT-D of toch LMT-S

Het advies-deel van het forum is bedoeld voor iedereen die aanschaf van een GPS overweegt maar nog niet weet welk toestel het meest geschikt is.
Dit deel is dus NIET voor gebruiksvragen; zie daarvoor de HELPDESK hierboven.
Plaats reactie
Max Power
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 jun 2019 22:39

Garmin Drivesmart 65 LMT-D of toch LMT-S

Bericht door Max Power »

Hallo allen,

We zitten in dubio voor wat betreft Navi hardware versie. Op zich lijkt ons de versie met DAB+ verkeersinfo het beste,
Echter moeten we daarvoor ondanks het meerprijs verschil ook nog een extra kabel aanschaffen of zit er dit al bij ?

En wat nog op de achtergrond speelt kan de LMT-D ook eventueel hetgeen de -S ook kan ditzelfde via de blauwetand verbinding van de Telefoon?

Het valt me erg op dat er behalve de bijna per jaar wijzigende type nummers er over de intern aanwezig Hardware specs maar weinig te vinden is. Zo zocht ik naar de HW verschillen tussen de 61 van 2018 en deze 65 van 2019.

Ben benieuwd of er iemand ons wat wijzer kan maken op dit gebied, de zoekfunctie brachten niet veel soelaas, en de Garmin site zelf is helemaal droevig op dat gebied.

Max.

Rush FZ1N
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2231
Lid geworden op: 2 jan 2009 11:08
Locatie: Veldhoven

Re: Garmin Drivesmart 65 LMT-D of toch LMT-S

Bericht door Rush FZ1N »

Ik zou hiervoor contact opnemen met de eigenaar/beheerder van dit forum; Waypoint. Die kunnen je wegwijs helpen in het woud van keuzes en mogelijkheden.
Zumo XT2 op FJR1300AS (motor), Edge 1040 op Levo FSR(atb), Pegasus Evo (e-bike) en voor wandelen en Nuvi 3598LMTD voor auto.

mmrizio
Berichten: 379
Lid geworden op: 10 dec 2006 16:10

Re: Garmin Drivesmart 65 LMT-D of toch LMT-S

Bericht door mmrizio »

Als je op dit forum gezocht hebt, dan heb je mijn opmerkingen over de LMT-D service wel gevonden. Ik wilde onafhankelijk zijn van telefoonnetwerken en een technisch efficiente oplossing gebruiken. Garmin is de enige partij die voor consumentengebruik van verkeersinfo DAB+ gebruikt, en als - toch wel - Garmin fan heb ik een DriveLux50 gekocht.

De verbinding werkt echter gewoon slecht. De verbinding schakelt eigenlijk altijd snel terug naar de gewone RDS verkeersinfo. En die is weinig gedetailleerd en meestal verouderd. Als ik mijn ontvanger forceer naar BE-MOBILE, de enige DAB+ provider in NL, heeft hij 90% van de tijd geen ontvangst.

De kwaliteit van de data: Is ook minder dan die van Google en TomTom. Ik heb geen vergelijk gemaakt tussen de online (-S) data en de DAB+ data. Ik vermoed dat de bron hetzelfde is, maar kan dit niet onderbouwen.

Op de Garmin-site kun je een vergelijking maken tussen toestellen, maar wellicht niet op de voor jou belangrijke punten. De markt krimpt behoorlijk door ingebouwde navigatiesystemen en navigatie op mobiele telefoons, dus ik verwacht niet dat Garmin grote investeringen maakt in dit segment.

Max Power
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 jun 2019 22:39

Re: Garmin Drivesmart 65 LMT-D of toch LMT-S

Bericht door Max Power »

Dank voor je reactie, omdat ik navigatie in nederland niet of amper gebruik ben ik vooral benieuwd naar het functioneren in Duitsland en verderop. Vooral in Landen (Scandinavie o.a.) waar FM al een paar jaar uit is en DAB+ gemeen goed is geworden verwacht ik dat het wellicht beter zal werken als in nederland. Ik verwacht ook dat in nederland als ze gestopt zijn met uitstellen van het uitschakelen van de FM dat de DAB+ info voorziening beter zal gaan worden. Zeker als er voor de belgische firma concurentie komt.

1 van de zaken die jij noemt onafhankelijkheid is i.d.d. ook 1 van de beweegredenen.

mmrizio
Berichten: 379
Lid geworden op: 10 dec 2006 16:10

Re: Garmin Drivesmart 65 LMT-D of toch LMT-S

Bericht door mmrizio »

Ik hoop nog steeds dat Garmin, HERE en BE-Mobile er iets moois van gaan maken. Maar ik ben bang dat BE-Mobile eerder uit de lucht gaat dan FM. Ik weet niet wie allemaal de DAB+ verkeersinformatie gebruiken, behalve die paar Garmin gebruikers. Als wij de enigen zijn, zie ik het somber in.
Als er alternatieven komen op DAB+, zouden wij die er dan als optie bij krijgen? Gratis of tegen betaling?

Max Power
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 jun 2019 22:39

Re: Garmin Drivesmart 65 LMT-D of toch LMT-S

Bericht door Max Power »

Inmiddels wat uren de Drivesmart aan gehad.

Zoals gedacht werkt het buiten Nederland een stuk beter. Vooral in Scandinavie waar elke auto default met DAB+ is uitgerust werkt het prima. Zal ook wel moeten. FM is daar immers al een paar jaar uit de lucht.
Zoals te verwachten hadden we zelfs in de gebieden zonder 4G/3G of zelfs geen GPRS of ander telefonie signaal toch keurig dekking met DAB+. Dit is uiteraard ook meer te verwachten gezien de reikwijdte van de gebruikte frequentie's. Kortom helemaal happy.

Overigens lijkt me dat in Nederland als Firma PON de DAB(+) standaard als radiooptie niet meer tegenhoud omdat ze dat te duur vinden (lees minder kosten meer winst) de opkomst hier waarschijnlijk ook snel zal verbeteren. Niet voor niks dat in de landen om ons heen waar DAB+ wel standaard in elke nieuwe auto(radio) zit die wordt uitgeleverd, er ook minimaal 1 verkeersinfodienst actief is via DAB+. Inderdaad treurig dat wij op een belgische firma moeten terugvallen.


Kortom, in NL DAB+ verkeersinfo, werkt maar beroerd. Belgie, Duitsland Scandinavie werkt het stukken beter.

mmrizio
Berichten: 379
Lid geworden op: 10 dec 2006 16:10

Re: Garmin Drivesmart 65 LMT-D of toch LMT-S

Bericht door mmrizio »

Scandinavie heb ik niet geprobeerd, maar in Duitsland was ik ook niet echt onder de indruk. Had je DAB+ data in Duitsland, of toch gewoon FM TMC?

Anyway: Blij te horen dat het goed werkt in Scandinavie!

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”