12 volt connector voor aansluiten zumo 396

Vragen, oplossingen en suggestie voor montage van de GPS op de motor en in de auto.
Plaats reactie
keesh
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 115
Lid geworden op: 1 jan 2010 18:49

12 volt connector voor aansluiten zumo 396

Bericht door keesh »

Hallo allemaal,

Onlangs ben ik overgestapt van een zumo 660 naar een 396 lmt-s. Nu had de cradle van de 660 een dikke kabel met (uit mijn hoofd 8 of zelfs 10 aders). Deze cradle zat altijd op mijn motor gemonteerd, maar erg mooi was dit niet (naked bike).

De 396 heeft natuurlijk enkel 2 contacten voor de stroom in de cradle zitten. Zo zag ik ooit iemand die een 12v sigarettenplug bij het dashboard had zitten om de zumo tijdelijk aan te sluiten (volgens mijn een 545). Als hij dan niet met de zumo reed, kon ie hem er makkelijk vanaf halen (of evt. op de motor van zijn vriendin zetten).

Nu vond ik de oplossing van het makkelijk weg kunnen halen van de zumo steun wel een goede, de uitvoering wat minder. Ik zat de denken aan een AMP superseal (2 polig), maar dan wel gemonteerd tussen de omvormer en de cradle. Ik heb wat zitten zoeken (ook op dit forum), maar twijfel toch een beetje. Is deze kabel geschikt om hierin te knippen?

En staat 20 AWG op, maar zouden de aders concentrisch (dus de ene ader in de binnenmantel, en de ander eromheen) of naast elkaar liggen? Ik zal toch vast niet de enige zijn met deze wens? En vanaf de accu een (nieuwe) draad trekken en vervolgens met een AMP connector de huidige aansluitkabel aansluiten vind ik geen optie, aangezien ik dat de gehele (lengte) bijgeleverde kabel bij mijn dashboard heb hangen en dat is op een naked geen gezicht :? (laat staan de omvormer erbij).

Wie heeft er info voor mij?

Bedankt!

Gr. Kees

Wat ik overigens ook niet snap is dat de meegeleverde aansluitkabel geen zekeringhouder bevat. Hiervoor moet je dan een duurdere aansluitkabel van €40,- kopen, waar op het oog ook nog eens een andere omvormer in gemonteerd zit...

Rush FZ1N
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2230
Lid geworden op: 2 jan 2009 11:08
Locatie: Veldhoven

Re: 12 volt connector voor aansluiten zumo 396

Bericht door Rush FZ1N »

De aansluitkabel moet gelijk aan die losse van €40,- zijn. Daar zit een omvormer van 12 naar 5 volt in.
Volgens mij kun je ook daarom niet zomaar de kabel bij de houder delen.
Zumo XT2 op FJR1300AS (motor), Edge 1040 op Levo FSR(atb), Pegasus Evo (e-bike) en voor wandelen en Nuvi 3598LMTD voor auto.

keesh
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 115
Lid geworden op: 1 jan 2010 18:49

Re: 12 volt connector voor aansluiten zumo 396

Bericht door keesh »

Oke, na beetje research lees ik dit:
Probably too late for you now but I bought a new Zumo 346LMT-S in the UK (the same hardware as the 396). My cable did not have an inline fuse. After contacting Garmin about this I was advised the latest cable has a self re-setting fuse built into the black box on the cable. If your black box is a small slim one (the part number on it in the UK is 320-00322-73) then you probably don't need to fit an inline fuse. Neither the box or instructions mention this at all!
Kees

keesh
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 115
Lid geworden op: 1 jan 2010 18:49

Re: 12 volt connector voor aansluiten zumo 396

Bericht door keesh »

Rush FZ1N schreef:De aansluitkabel moet gelijk aan die losse van €40,- zijn. Daar zit een omvormer van 12 naar 5 volt in.
Volgens mij kun je ook daarom niet zomaar de kabel bij de houder delen.
Dat wil ik ook eerst zeker weten voordat ik de schaar erin zet..

brs070
Berichten: 17
Lid geworden op: 20 aug 2015 09:47

Re: 12 volt connector voor aansluiten zumo 396

Bericht door brs070 »

De kabel NA de omvormer kan je met een gerust hart doorknippen. Daarna is de centrale draad de plus 5 volt en de gevlochten draad erom heen de min. Daarna is er prima te solderen of een andere verbinding te maken. Ik heb er ook een stekkerverbinding tussen gemaakt.

Succes groetjes Hans.

Gebruikersavatar
Frank
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2533
Lid geworden op: 14 mar 2004 23:36
Locatie: Helmond (Stiphout)

Re: 12 volt connector voor aansluiten zumo 396

Bericht door Frank »

Hou er dan wel rekening mee dat de omvormer stroom blijft trekken. Het handigste is om de 12V aansluiting op de boordspanning zo te maken dat die bij contact uit ook echt afgeschakeld is.
Groeten,
Frank

BMW F800GT/Zumo XT/GPSmap 62s/ Edge 830/VivoActive 3/Venu SQ

keesh
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 115
Lid geworden op: 1 jan 2010 18:49

Re: 12 volt connector voor aansluiten zumo 396

Bericht door keesh »

brs070 schreef:De kabel NA de omvormer kan je met een gerust hart doorknippen. Daarna is de centrale draad de plus 5 volt en de gevlochten draad erom heen de min. Daarna is er prima te solderen of een andere verbinding te maken. Ik heb er ook een stekkerverbinding tussen gemaakt.

Succes groetjes Hans.
Heb jij ook een later model zumo met een omvormer ertussen?

keesh
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 115
Lid geworden op: 1 jan 2010 18:49

Re: 12 volt connector voor aansluiten zumo 396

Bericht door keesh »

Frank schreef:Hou er dan wel rekening mee dat de omvormer stroom blijft trekken. Het handigste is om de 12V aansluiting op de boordspanning zo te maken dat die bij contact uit ook echt afgeschakeld is.
Ah oke, ik heb een AUX aansluiting op mijn MT-09 die geschakeld is na het contact. Deze is op 2,0 [A] afgezekerd; volgens mij stond op de Garmin omvormer max. 1,5 [A]. Heb alleen wel ook mijn handvatverwarming erop zitten, althans, het relais wat de handvatverwarming schakelt. Ik neem aan dat deze geen 0,5 [A] trekt...

brs070
Berichten: 17
Lid geworden op: 20 aug 2015 09:47

Re: 12 volt connector voor aansluiten zumo 396

Bericht door brs070 »

Heb jij ook een later model zumo met een omvormer ertussen?

Ja ik heb naar volle tevredenheid de 396 en heb de kabel net zoals ik had bij de 550 deelbaar gemaakt d.m.v. een stekkerverbinding. Werkt perfect.

Groetjes Hans.

brs070
Berichten: 17
Lid geworden op: 20 aug 2015 09:47

Re: 12 volt connector voor aansluiten zumo 396

Bericht door brs070 »

Heb jij ook een later model zumo met een omvormer ertussen?

Ja ik heb naar volle tevredenheid de 396 en heb de kabel net zoals ik had bij de 550 deelbaar gemaakt d.m.v. een stekkerverbinding. Werkt perfect.

Groetjes Hans.[/quote]

brs070
Berichten: 17
Lid geworden op: 20 aug 2015 09:47

Re: 12 volt connector voor aansluiten zumo 396

Bericht door brs070 »

[quote="brs070"]Heb jij ook een later model zumo met een omvormer ertussen?

Ja ik heb naar volle tevredenheid de 396 en heb de kabel net zoals ik had bij de 550 deelbaar gemaakt d.m.v. een stekkerverbinding. Werkt perfect.

Groetjes Hans.

keesh
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 115
Lid geworden op: 1 jan 2010 18:49

Re: 12 volt connector voor aansluiten zumo 396

Bericht door keesh »

brs070 schreef:
brs070 schreef:Heb jij ook een later model zumo met een omvormer ertussen?

Ja ik heb naar volle tevredenheid de 396 en heb de kabel net zoals ik had bij de 550 deelbaar gemaakt d.m.v. een stekkerverbinding. Werkt perfect.

Groetjes Hans.
Dag Hans,

Hoeveel aders zater er in de kabel? 2 of 3? En zaten de aders parallel aan elkaar, of was het een binnenmantel - buitenmantel? Heb je misschien een foto van jouw oplossing?

Bedankt!

Gr. Kees

brs070
Berichten: 17
Lid geworden op: 20 aug 2015 09:47

Re: 12 volt connector voor aansluiten zumo 396

Bericht door brs070 »

Foto heb ik op dit moment niet want de brommert met navigatiesteun staat verderop in de garagebox.
Maar het is echt niet spannend en centrale draad met plasticisolatie erom heen en daarom heen een gevlochten draad lijkt een beetje op een ouderwetse antennekabel. Knip maar rustig door!
Geef je emailadres door dan zal ik kijken of ik voor de Vierdaagse je de foto's kan sturen.

Groetjes Hans.

keesh
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 115
Lid geworden op: 1 jan 2010 18:49

Re: 12 volt connector voor aansluiten zumo 396

Bericht door keesh »

Hans, ik heb je een mailtje gestuurd.

keesh
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 115
Lid geworden op: 1 jan 2010 18:49

Re: 12 volt connector voor aansluiten zumo 396

Bericht door keesh »

Heb een plekje dichtbij de cockpit gevonden waar ik de gehele kabelboom kwijt kan, met een AMP superseal connector aan de rode en zwarte aansluitdraad. Deze zit dan aan een geschakelde plus :).

De kabelstring zit dan achter een kapje vooraan de tank, deze kan ik redelijk simpel verwijderen om de cradle te verwijderen.. :) Iedereen bedankt voor het meedenken.

Plaats reactie

Terug naar “Special: auto- en motormontage”