Ontevreden Garmin gebruikers ...

Adviesvragen, voor als je vooral voor wandelen en fietsen een GPS zoekt
Gebruikersavatar
RonalT
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 3857
Lid geworden op: 20 sep 2006 19:14
Locatie: Dinteloord
Contacteer:

Re: Ontevreden Garmin gebruikers ...

Bericht door RonalT »

Tallguy schreef:....

Voelt soms een beetje als een "ik ga autorijden, maar wil geen rijopleiding doen, wil niet weten hoe een auto werkt en de hele wereld met zich maar aan mij aanpassen" mentaliteit.

....
En dan heb je ook nog de mensen die zich niet verdiepen in de soort auto die ze kopen. Moeders beslist dat het een Toyota Aygo moet zijn, want die is lekker klein. Inderdaad gemakkelijk om wekelijks de boodschappen te doen en naar je werk te rijden.
Totdat ze met zijn vieren drie weken gaan kamperen in Oostenrijk. Wat een xxxx auto. Alles past er niet in.

Net zo worden er toestellen gekocht omdat ze "in de aanbieding zijn" of de "verkoper bij de Mediamarkt er zo lovend over sprak".


Er zijn beslist problemen, zowel op hardware gebied als op software gebied. Ook zijn er gebruikers die zelf problemen veroorzaken.
Helaas moeten we het er mee doen omdat er geen 'betere' alternatieven zijn. Ja, er is Tomtom... maar ook die hebben bugs of software- / hardwarefouten... er zijn nog wat andere merken zoals Mio of Chinese-, Japanse alternatieven. Maar die doen helemaal niet wat ik wil.
Groeten, RonalT

Mijn epitaaf wordt volgens mijn vrouw: zo en nu is iedereen de weg kwijt!

SP2610, Z340, Z550, Z590, CityNavigator, OpenStreetMap, OMK
En een Vivosmart HR / Vivoactive 4 om mijn arm. EDGE 130 en 530 voor op de fiets

Gebruikersavatar
Henk de Jong
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 229
Lid geworden op: 5 aug 2006 16:55
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Re: Ontevreden Garmin gebruikers ...

Bericht door Henk de Jong »

Mijn eerste Garmin toestel was een GPSMAP 60Cx. Daarna een 62s, 64s en nu een GPSMAP66s.
De stabiliteit van de 60Cx was uitstekend. Met het toenemen van de features bij de volgende modellen is de stabiliteit echter omgekeerd evenredig afgenomen.

Tijdens een tocht durf je de GPSMAP 66s nauwelijks te bedienen: voor je het weet hangt hij en is de enige manier om hem weer te laten werken het uitnemen en terugplaatsen van de batterijen. Daar sta je dan op meer dan 3.000m hoogte op een smal bergpaadje in de zeikende regen.
Ik kan nog wel meer voorbeelden noemen, maar het is makkelijker om alle Garmin fan boys te verwijzen naar de volgende webpagina:
http://www.gpsrchive.com/GPSMAP/GPSMAP%2066/Common%20Issues.html

Kom mensen, natuurlijk is het geavanceerd speelgoed waar je je goed in moet verdiepen. Maar het gemak waarmee enkelen van jullie de schuld in de schoenen van de gebruiker schuift is wel erg makkelijk.

Laat ik nog een voorbeeld geven: hoeveel gebruikers zitten er met onbruikbare open street kaarten in hun Garmin outdoor toestel omdat Garmin te belazert is om Basecamp versie 4.7 te repareren?
Is dat soms ook de schuld van de gebruiker? Had hij of zij maar hier moeten lezen dat er een bug in het programma zit die blijkbaar niet meer wordt gerepareerd? De arrogantie van Garmin...

Navigatietoestellen zijn geen goedkope dingen. Je mag best wel kritisch zijn.

xs650
Berichten: 113
Lid geworden op: 2 aug 2014 19:23

Re: Ontevreden Garmin gebruikers ...

Bericht door xs650 »

Tallguy schreef:Reageerders ontkennen niets, ze zeggen alleen dat het heel wat genuanceerder is dan "Alles wat Garmin maakt is Shit" of "Alle positieve beoordelingen van Garmin apparatuur worden geschreven door door Garmin betaalde mensen" want dat straalt de topic-starter uit met zijn post.
Gert-Jan.
Dat is een conclusie die jij trekt omdat jij niet reageert op wat er staat maar er een eigen interpretatie aan geeft.

Ik beweer/schrijf nergens dat alles wat Garmin maakt shit zou zijn/is.
Net zoals ik evenmin ergens beweer/schrijf dat wie dan ook betaald zou worden voor het schrijven van recenties.

xs650
Berichten: 113
Lid geworden op: 2 aug 2014 19:23

Re: Ontevreden Garmin gebruikers ...

Bericht door xs650 »

e.vdwerf schreef:Een buurman wilde z'n fiets-gps voor het eerst gebruiken. Het leek 'm wel wat want ik had nogal enthousiaste verhalen over het ding. ...Hij kwam na de wintermaanden voor het eerst uit de doos.
Buurtjes stonden klaar om met hun fietstocht te beginnen, maar helaas de etrex deed het niet. Hij ging niet aan.
.. of ik even kon helpen... Er bleken geen batterijen in te zitten. Waardeloos toestel dus!

Hoe kom ik in ........ dorp. Nou kijk dan doe je "waarheen".. en dan... Kom het is hier bloedheet in de tuin.. laten we gaan!
... en dan doe je GA... riep ik hem nog na. De weg naar ....dorp is nooit gevonden. Waardeloos toestel.

Het jaar erop.. na een jaar in de kast te hebben gelegen. Naar Verweggistan....
Na afloop van de vakantie..En buurman?.. Hij deed het niet.. De kaart deed het niet! Ik had 'm bijna in het Gardameer gesmeten.. Ja.., maar heb je de OFM Europa SE wel aangezet? Italië ligt toch niet in de Benelux.. Waardeloos toestel dus.

Het jaar daarna... En.. deed je gps het? Nee.. hij gaf alleen rechte lijnen. , maar heb je dan na je profielwissel "wandelen" naar "fietsen" wel even weer tourfietsen geselecteerd. Dat had ik je nog gezegd. Beter niet van profiel wisselen.
Ja .. het is een BUG in de etrex touch en de workaround moet je wel even weten. Waardeloos toestel.

Laatste jaar.... en buurman..... ? Geen idee.. ik heb 'm niet aan gehad. Een kaart op het stuur is veel makkelijker.

Kortom... het toestel heeft het in alle jaren nog nooit gedaan.

De GPS is nu in mijn bezit en doet het prima. :)

Mijn eigen toestel heeft helaas na vier jaar een aan/uitknop die ik niet helemaal vertrouw.. Zal binnenkort wel vervangen moeten worden door een gummetjes. Die knoppen moeten echt beter worden. Waardeloos toestel? Nee, maar bij intensief gebruik gaat een knop hoogstens 5 jaar mee is mijn ervaring. M'n etrex 30 heeft inmiddels vijf gummetjes.

Ja... en vertrouw niet elke software update... Kijk eerst de kat uit de boom.

Maar ik geef toe dat als je geen tijd hebt of geen zin hebt je enigszins te verdiepen in de materie je weinig aan zo'n toestel zult hebben. En ook het meest simpele outofthebox toestel heeft batterijen nodig.

Heb je daar allemaal geen zin in kun je beter een simpele app op je mobiel gebruiken om te navigeren..


edit... of knooppuntenkaartje op het stuur. Dat schijnt helemaal geweldig te zijn. "Ik snap niet dat je nog zo'n ouderwetssysteem als een GPS gebruikt!. :D
Er zijn nu eenmaal intelligente en minder intelligente mensen ... maar misschien is dit (om het erg duidelijk te maken) een wat overdreven voorstelling van het verhaal ...

En, laat het duidelijk zijn, voor alle navigatietoestellen die ik in mijn bezit heb gehad heb ik de nodige tijd uitgetrokken om te leren hoe het toestel optimaal presenteert.
Daar hoort het lezen van de handleiding alsook surfen op het www (inclusief bekijken youtube presentaties.) zeker bij.

Gebruikersavatar
e.vdwerf
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2541
Lid geworden op: 13 sep 2008 12:17
Locatie: Dordrecht

Re: Ontevreden Garmin gebruikers ...

Bericht door e.vdwerf »

Het zit 'm gewoon in de interesse.. Sommigen hebben hele andere zaken aan hun hoofd en andere interesses. Als je als fietsfanaat aan iemand vraagt welk merk fiets hij heeft krijg je vaak te horen.. 'geen idee'..
En waar zit je motor bij je ebike... tja nog nooit gekeken.. Zo zijn er ook mensen die niet weten of dat ding wel een garmin is...
Eerlijk gezegd weet ik ook niet welk merk gps in mijn peugeot 3008 zit.. Geen idee..
Iemand trouwens die dat weet? Kom er niet achter..
Etrex Vista HCX, 30 en Touch 35 op de Flyer T14 HighSpeed - Contributor Openstreetmap

Gebruikersavatar
keesm
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 5625
Lid geworden op: 18 nov 2004 21:03
Locatie: N 51°48' E 5°14'

Re: Ontevreden Garmin gebruikers ...

Bericht door keesm »

Eggie, kijk hier eens voor je 3008: https://peugeot.navigation.com/cms/page ... otEMEA/EUR
Geheel afhankelijk van de leeftijd van je auto of Here/Navteq kaarten (systeem Magneti Marelli ?) of TomTom kaarten (systeem Connect nav of 3D connected)

En mijn vakantiefiets heb ik voorzien van een Pendix dan weet je precies waar de motor zit :mrgreen:

Gebruikersavatar
e.vdwerf
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2541
Lid geworden op: 13 sep 2008 12:17
Locatie: Dordrecht

Re: Ontevreden Garmin gebruikers ...

Bericht door e.vdwerf »

Ahh.. Pendix.. simpel maar mooi systeem!
Etrex Vista HCX, 30 en Touch 35 op de Flyer T14 HighSpeed - Contributor Openstreetmap

xs650
Berichten: 113
Lid geworden op: 2 aug 2014 19:23

Re: Ontevreden Garmin gebruikers ...

Bericht door xs650 »

Tallguy schreef: Maar da's mijn mening, tja, zal wel weer niet mogen die mening omdat ik nooit klaag over Garmin, dus word ik door Garmin betaald om positief te zijn en bla bla bla.
Gert-Jan.
Belachelijk.

Gebruikersavatar
Erik
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2593
Lid geworden op: 2 jun 2006 00:07
Locatie: waar de tongval Nedersaksisch is

Re: Ontevreden Garmin gebruikers ...

Bericht door Erik »

xs650 schreef:Belachelijk
@Admin: hoog tijd dat dit topic naar de babbelbox = De GPS Stamkroeg wordt verplaatst?!

xs650
Berichten: 113
Lid geworden op: 2 aug 2014 19:23

Re: Ontevreden Garmin gebruikers ...

Bericht door xs650 »

Men doet ermee wat men wil.

duccer
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 992
Lid geworden op: 4 apr 2006 21:54
Locatie: Elsloo

Re: Ontevreden Garmin gebruikers ...

Bericht door duccer »

Slotje
Ducati Multistrada Enduro 1200 met Zumo 660 en echtgenote volgt op een Monster 796

Gebruikersavatar
Henk de Jong
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 229
Lid geworden op: 5 aug 2006 16:55
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Re: Ontevreden Garmin gebruikers ...

Bericht door Henk de Jong »

duccer schreef:Slotje
Wat is dat nou voor onzin? Als je deze discussie niet leuk vind dan lees je het toch niet?

Maar laten we de discussie wel zuiver houden.
"xs650" vroeg "Ik wil graag op zoek naar gebruikers van Garmin fiets- wandel GPS toestellen die wel durven negatief te zijn in hun beoordeling ... vooral hoor ik graag hun bevindingen die ervoor hebben gezorgd dat hun Garmin toch niet zo goed bevalt als gehoopt."

Ja, dat is een negatieve benadering.
Maar mogen we op het forum van Waypoint niet meer kritisch zijn over Garmin producten?
Mag een teleurgestelde gebruiker geen lotgenoten oproepen om ook hun verhaal te vertellen?
Hoe durven de Garmin fan boys te stellen dat er nauwelijks iets mis is met Garmin apparaten en software en dat het allemaal de schuld is van de domme en luie gebruiker?

Rush FZ1N
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2231
Lid geworden op: 2 jan 2009 11:08
Locatie: Veldhoven

Re: Ontevreden Garmin gebruikers ...

Bericht door Rush FZ1N »

Henk de Jong schreef:
duccer schreef:Slotje
Ja, dat is een negatieve benadering.
Maar mogen we op het forum van Waypoint niet meer kritisch zijn over Garmin producten?
Mag een teleurgestelde gebruiker geen lotgenoten oproepen om ook hun verhaal te vertellen?
Hoe durven de Garmin fan boys te stellen dat er nauwelijks iets mis is met Garmin apparaten en software en dat het allemaal de schuld is van de domme en luie gebruiker?
Een negatieve benadering creëert meteen al een beladen sfeer, dus ben ik tegen. Wil gezien jouw positieve opstelling echter wel reageren.
Ik ben van mening dat Garmin met de nieuwe toestellen teveel erin wil proppen om het beter te kunnen doen met de usp’s.
Ik heb zeer veel verschillende toestellen gehad en het valt mij echt op dat de nieuwere minder stabiel zijn.
Mijn eerste outdoor was een GPSMAP 60Csx. Mijn laatste een Oregon 700. Ik wilde de GPSMAP 66 niet omdat daar (nu nog steeds) veel fouten / haperingen in zitten. Voor sport had ik de eerste Edge 750. Werkte prima, maar werd me te sloom en te klein (heb inmiddels een leesbril) Nu een Edge 1030. Deze bevalt me erg goed en hij doet het ook prima. Echter na elke UpDate moet ik alle instellingen nalopen. Anders heb ik bij de eerste rit weer ruzie. Een van de gekoppelde sensoren werkt niet meer, of routering is anders etc. Voor motor heb ik de Zumo 660 als eerste gehad en nu de Zumo 396. De opvolgers van de 660 mankeerden van alles. Veel vastlopen en niet meer de mogelijkheid om gewoon naar een route te kunnen rijden. Overgestapt naar een Rider 550, maar dat was pas ellende! Dus toen maar weer naar Garmin, de genoemde 396. Deze bevalt goed en is redelijk stabiel. Op mijn laatste meerdaagse maar een keer uitgevallen. (Bevroren scherm). Zoals de TS al schrijft is het eigenlijk te zot voor woorden dat ik altijd bij dit soort uitstapjes mijn Edge 1030 onder de buddy bij heb.
Zoals eerder ook al aangegeven is er echter weinig tot geen echte concurrentie, dus blijf ik vooralsnog met Garmin aan de slag. Ik heb Waypoint en Garmin al eens heschreven dat men de software afdelingen op elkaar moet afstemmen. Wat het terugrijden naar de route betreft; de Redelijke recente Edge 1030 kan dat nog steeds. Waarom de Zumo’s dan niet meer?
Het mooiste zou zijn een combi van deze toestellen en de snelle processor van Tom Tom.
Zumo XT2 op FJR1300AS (motor), Edge 1040 op Levo FSR(atb), Pegasus Evo (e-bike) en voor wandelen en Nuvi 3598LMTD voor auto.

Hub Janssen
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 jan 2013 15:49

Re: Ontevreden Garmin gebruikers ...

Bericht door Hub Janssen »

Ik ben begonnen met de Garmin Oregon 450. Deze heb ik in oktober 2016 vervangen voor de Oregon 600. Een prima apparaat, maar helaas. Bij de 450 functioneerde de aan/uit-knop niet meer, ik dacht dat zal aan mij zelf liggen, maar tot mijn verbazing heeft de 600 inmiddels hetzelfde euvel. Ik ben op YouTube gaan zoeken en triest maar waar, de afgelopen jaren zijn er diverse filmpjes geplaatst waarin wordt gedemonstreerd hoe je het probleem zelf zou kunnen oplossen. Heel erg dat Garmin het probleem blijkbaar negeert en de kwetsbaarheid van de aan/uit-knop niet zelf oplost!!!!

Gebruikersavatar
goldwingrijders
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 125
Lid geworden op: 19 feb 2012 13:51
Locatie: Nieuwegein

Re: Ontevreden Garmin gebruikers ...

Bericht door goldwingrijders »

Hoe wil je met de techniek omgaan, wil je plug and play, dan wordt het lastig in deze tijd. Neem een smartphone, TV, auto etc.
Vroegah zette je iets aan, en dat deed het wat je er van verwachtte, het ging aan zonder al te veel handelingen. dus startklaar.
De moderne apparaten hebben echter zoveel instellingen, dat er eerst aandacht aan besteed dient te worden. zoveel mensen, zoveel wensen.
Mijn Z660 uit 2012 (tweede type GPS) doet het voor mij, zoals ik wil dat hij het doet. Ik gebruik nog steeds mapsource, en heb er zelden problemen mee. Echter, als ik per ongeluk een vinkje zet wat niet de bedoeling is, doet het apparaat het anders dan ik verwachtte. Natuurlijk heeft Garmin zo zijn bugs, maar met de juiste workaround is daar heel goed mee te werken. Als ik naar de Tomtom kijk, lees ik daar ook doorlopende problemen met de bluetooth en iPhone. Is de iPhone dan wel een goed product???
Kortom, is een apparaat werkbaar, al dan niet met workarounds? dan is het voor mij goed.
Groet Wilco.
De wereld was eerst plat. Maar toen God ontdekte dat motorrijden gaaf is, maakte hij haar rond om zo eeuwig te kunnen rijden...
Zumo 660 op een Honda Goldwing GL1500 met Sena 20S en Cardo Teamset Pro

Plaats reactie

Terug naar “Bij het wandelen en fietsen”