Stekker uit routeplanner Engin
- brammes
- Onafhankelijk GPS-specialist
- Berichten: 1557
- Lid geworden op: 29 mei 2004 20:31
- Locatie: Nieuwe Tonge
Stekker uit routeplanner Engin
AMSTERDAM - De ANWB stopt met zijn mobiele routeplanners Engin en Enginyoy. Het bedrijf zegt de Europese navigatiemarkt niet meer te kunnen bijbenen. Dat staat te lezen op de website van Enginyoy.
Rest van het bericht te lezen op NU.nl
Rest van het bericht te lezen op NU.nl
- Hans Vaessen
- Onafhankelijk GPS-specialist
- Berichten: 24525
- Lid geworden op: 9 mar 2004 21:38
- Locatie: Rectum (vlakbij Notter)
- Contacteer:
Uitermate interessant bericht, maar niet heel erg verrassend. Ofschoon ik toch wel degelijk verrast ben dat dit bericht zo vroeg komt.
De reden dat ANWB hier (veel!) in investeerde is dat ANWB (vermoedelijk terecht) verwacht(te) dat er in de loop der jaren een nieuw uitgeef-medium ontstaat. Daarom wilden ze tenminste in deze markt aanwezig zijn.
M.i. is de grootste fout die ze daarin gemaakt hebben het gokken op, eerst, PDA en, later, GSM in plaats van dedicated toestellen (die al lastig genoeg zijn. Ook wilden ze te snel; we hebben in 'Notter' Engin altijd als halffabrikaar betiteld. Misschien niet zo netjes, maar wel de praktijk.
In schat het volume engin over de hele looptijd op een procentje van TomTom en denk dat ze er beter aan doen zich op (in goed nederlands) 'value added services' te richten dan op een eigen platform. Laat overlet dat het stellig een dappere actie van ANWB was; helaas wellicht iets te veel technology-driven..
Ondanks dit bericht denk ik dat we bepaald nog niet het laatste van ANWB op GPS-vlak gehoord hebben....
Maar ai ai ai; doet wel een beetje pijn: "Beschikt u over een ENGINYOY navigatiesysteem, dan kunt u het tot nader bericht blijven gebruiken.
De ANWB zal er alles aan doen om een passende oplossing te vinden voor alle gebruikers. Zodra de ANWB zicht heeft op deze oplossing wordt u hiervan persoonlijk op de hoogte gebracht."
Daar zit niemand op te wachten, en zeker niet de mensen die kiezen voor de 'zekerheid' van een ANWB product..
De reden dat ANWB hier (veel!) in investeerde is dat ANWB (vermoedelijk terecht) verwacht(te) dat er in de loop der jaren een nieuw uitgeef-medium ontstaat. Daarom wilden ze tenminste in deze markt aanwezig zijn.
M.i. is de grootste fout die ze daarin gemaakt hebben het gokken op, eerst, PDA en, later, GSM in plaats van dedicated toestellen (die al lastig genoeg zijn. Ook wilden ze te snel; we hebben in 'Notter' Engin altijd als halffabrikaar betiteld. Misschien niet zo netjes, maar wel de praktijk.
In schat het volume engin over de hele looptijd op een procentje van TomTom en denk dat ze er beter aan doen zich op (in goed nederlands) 'value added services' te richten dan op een eigen platform. Laat overlet dat het stellig een dappere actie van ANWB was; helaas wellicht iets te veel technology-driven..
Ondanks dit bericht denk ik dat we bepaald nog niet het laatste van ANWB op GPS-vlak gehoord hebben....
Maar ai ai ai; doet wel een beetje pijn: "Beschikt u over een ENGINYOY navigatiesysteem, dan kunt u het tot nader bericht blijven gebruiken.
De ANWB zal er alles aan doen om een passende oplossing te vinden voor alle gebruikers. Zodra de ANWB zicht heeft op deze oplossing wordt u hiervan persoonlijk op de hoogte gebracht."
Daar zit niemand op te wachten, en zeker niet de mensen die kiezen voor de 'zekerheid' van een ANWB product..
Groeten uit Rectum,
Hans
Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
Hans
Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
Was engin niet pas in een nieuwe versie uitgebracht ???
Best wel zuur voor de mensen die nog maar kort dat spul hebben gekocht of (erger) diegenen die nu in de winkel nog een engin-set aangesmeerd krijgen ...
Zo'n mededeling op een website zullen niet veel mensen zien.
Hopelijk plaatsen ze het iig ook in hun verenigingsblad/nieuwsbrief of hoe ze dat ook noemen.
Best wel zuur voor de mensen die nog maar kort dat spul hebben gekocht of (erger) diegenen die nu in de winkel nog een engin-set aangesmeerd krijgen ...
Zo'n mededeling op een website zullen niet veel mensen zien.

Hopelijk plaatsen ze het iig ook in hun verenigingsblad/nieuwsbrief of hoe ze dat ook noemen.
Het maakt niet uit hoe laat je er komt als je van de reis zelf al geniet ...
- Hans Vaessen
- Onafhankelijk GPS-specialist
- Berichten: 24525
- Lid geworden op: 9 mar 2004 21:38
- Locatie: Rectum (vlakbij Notter)
- Contacteer:
- Hans Vaessen
- Onafhankelijk GPS-specialist
- Berichten: 24525
- Lid geworden op: 9 mar 2004 21:38
- Locatie: Rectum (vlakbij Notter)
- Contacteer:
Als je naar www.enginyoy.nl kijkt moet je echt heel erg je best doen om het niet te zien hoor 

Groeten uit Rectum,
Hans
Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
Hans
Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
- jkelder
- Onafhankelijk GPS-specialist
- Berichten: 3017
- Lid geworden op: 15 mar 2004 21:35
- Locatie: Den Ham (N52 27.842 E6 29.802)
- Contacteer:
Op het gebied van topografische atlassen (vroeger Wolters-Noordhoff), fietsgidsen (27 stuks!) en wandelroutes heeft de ANWB een flinke vinger in de pap.
De oorsprong van al die mooie atlassen en gidsen ligt bij de Topografische Dienst Kadaster, die alles uiteraard tegen betaling digitaal beschikbaar stelt.
De ANWB houdt aan uitbesteding van al dat werk (atlassen, routeboekjes, bewegwijzeringbordjes, etc.) een flinke stuiver over.
Het GPS gebeuren heeft nog maar een hele kleine vinger in de pap, het merendeel van de wandelaars ziet het nut er misschien nog niet van in, maar het is wel de toekomst.
De jeugd wil gewoon met een GPS op stap om nog geactiveerd te worden voor een fiets- of wandeltocht.
De digitale Nederlandse topografische vectorkaarten voor de GPS zijn heel dicht bij, hoewel het volgens mij nog wel een tijdje duurt alsgevolg van besluiteloosheid van de belanghebbende partijen, maar de ANWB wil die slag in verband met de toekomst absoluut niet missen.
De tot nog toe door de ANWB gepropageerde GPS apparatuur is echter minder geschikt voor hun doelgebied (outdoor) en ze moeten richting de navigatiesystemen, die tot nu toe wel enig succes hebben gehad in dat toepassingsgebied.
Hier ligt dus een grote markt open voor die fabrikaten, die er wel geschikt voor zijn.
Dus Garmin, Sailtron, ‘Notter’, doe je best!
... Bij de korte uitleg van het GPS systeem in het voorwoord van de atlassen staat al een eTrex afgebeeld. 
De oorsprong van al die mooie atlassen en gidsen ligt bij de Topografische Dienst Kadaster, die alles uiteraard tegen betaling digitaal beschikbaar stelt.
De ANWB houdt aan uitbesteding van al dat werk (atlassen, routeboekjes, bewegwijzeringbordjes, etc.) een flinke stuiver over.
Het GPS gebeuren heeft nog maar een hele kleine vinger in de pap, het merendeel van de wandelaars ziet het nut er misschien nog niet van in, maar het is wel de toekomst.
De jeugd wil gewoon met een GPS op stap om nog geactiveerd te worden voor een fiets- of wandeltocht.
De digitale Nederlandse topografische vectorkaarten voor de GPS zijn heel dicht bij, hoewel het volgens mij nog wel een tijdje duurt alsgevolg van besluiteloosheid van de belanghebbende partijen, maar de ANWB wil die slag in verband met de toekomst absoluut niet missen.
De tot nog toe door de ANWB gepropageerde GPS apparatuur is echter minder geschikt voor hun doelgebied (outdoor) en ze moeten richting de navigatiesystemen, die tot nu toe wel enig succes hebben gehad in dat toepassingsgebied.
Hier ligt dus een grote markt open voor die fabrikaten, die er wel geschikt voor zijn.
Dus Garmin, Sailtron, ‘Notter’, doe je best!


Groet'n van .. Jan oet brinkdorp 'n Ham.
GPSV, Quest, Forerunner 310XT/410, Edge 705HR/CAD, Edge 800 Bundel, Nüvi 860, Oregon 550t, Edge 1000, Drive Smart 65, Venu, Edge 1030 Plus, Forerunner 965
Voor Fietsroutenetwerk, Wandelnetwerk en Paardrijnetwerk : Zie https://planner.gps.nl
GPSV, Quest, Forerunner 310XT/410, Edge 705HR/CAD, Edge 800 Bundel, Nüvi 860, Oregon 550t, Edge 1000, Drive Smart 65, Venu, Edge 1030 Plus, Forerunner 965
Voor Fietsroutenetwerk, Wandelnetwerk en Paardrijnetwerk : Zie https://planner.gps.nl
- jkelder
- Onafhankelijk GPS-specialist
- Berichten: 3017
- Lid geworden op: 15 mar 2004 21:35
- Locatie: Den Ham (N52 27.842 E6 29.802)
- Contacteer:
In de nieuwste Kampioen van de ANWB, die vanmorgen door de brievenbus viel, staat een twee pagina's grote gecombineerde advertentie van ANWB en TomTom, waar de TomTom GO serie wordt aangeprezen met een gratis tasje, exclusief voor de ANWB leden, met een onopvallende verwijzing naar autonavigatie.
Nu vraag ik me af, of de ANWB ook nog een vinger in de pap wil hebben met de op komst zijnde digitale topokaarten voor Nederland.
De huidige 1:25000 topografische atlassen worden immers door de ANWB uitgebracht.
Weliswaar een ander product, maar toch wel dezelfde doelgroep!
Met de keuze van TomTom als navigatietoestel is de ANWB echter aan het verkeerde adres, als het gaat om toestellen voor outdoor gebruik, waar de TomTom's nog niet geschikt voor zijn. Misschien komen er naast de TomTom Rider (WHEN?) ook wel een TomTom Biker en een TomTom Wanderer, maar dan nog zijn de toestellen niet geschikt voor het laden van de op Garmin gebaseerde topokaarten.
Zelf denk ik, dat de ANWB de outdoortak, als het om vernieuwing gaat, aan z'n laars lapt, dus zich niet gaat bemoeien met die moderne dingetjes en z'n papieren topografische kaarten, fiets- en wandelroutes probeert te slijten aan de groep mensen, die denkt zich die moderne technieken van GPS en digitale kaarten niet meer te kunnen aanleren.
Maar, heb ik zelf ervaren, de mens is nooit te oud om te leren!
Bij de ANWB kan dus iedereen met een TomTom in de auto op de vakantiebestemming komen, maar worden wel aan hun lot overgelaten, als daar outdoor activiteiten plaats vinden.. Ja, met stapels kaarten!
Hoe denken jullie als GPS stamkroeg-genoten over het standpunt van de ANWB tegenover de outdoor doelgroep? Daar ben ik wel benieuwd naar!
Zie ook nog de laatste alinea van het bericht hierboven!
Nu vraag ik me af, of de ANWB ook nog een vinger in de pap wil hebben met de op komst zijnde digitale topokaarten voor Nederland.
De huidige 1:25000 topografische atlassen worden immers door de ANWB uitgebracht.
Weliswaar een ander product, maar toch wel dezelfde doelgroep!
Met de keuze van TomTom als navigatietoestel is de ANWB echter aan het verkeerde adres, als het gaat om toestellen voor outdoor gebruik, waar de TomTom's nog niet geschikt voor zijn. Misschien komen er naast de TomTom Rider (WHEN?) ook wel een TomTom Biker en een TomTom Wanderer, maar dan nog zijn de toestellen niet geschikt voor het laden van de op Garmin gebaseerde topokaarten.
Zelf denk ik, dat de ANWB de outdoortak, als het om vernieuwing gaat, aan z'n laars lapt, dus zich niet gaat bemoeien met die moderne dingetjes en z'n papieren topografische kaarten, fiets- en wandelroutes probeert te slijten aan de groep mensen, die denkt zich die moderne technieken van GPS en digitale kaarten niet meer te kunnen aanleren.
Maar, heb ik zelf ervaren, de mens is nooit te oud om te leren!
Bij de ANWB kan dus iedereen met een TomTom in de auto op de vakantiebestemming komen, maar worden wel aan hun lot overgelaten, als daar outdoor activiteiten plaats vinden.. Ja, met stapels kaarten!
Hoe denken jullie als GPS stamkroeg-genoten over het standpunt van de ANWB tegenover de outdoor doelgroep? Daar ben ik wel benieuwd naar!
Zie ook nog de laatste alinea van het bericht hierboven!

Laatst gewijzigd door jkelder op 18 nov 2005 14:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet'n van .. Jan oet brinkdorp 'n Ham.
GPSV, Quest, Forerunner 310XT/410, Edge 705HR/CAD, Edge 800 Bundel, Nüvi 860, Oregon 550t, Edge 1000, Drive Smart 65, Venu, Edge 1030 Plus, Forerunner 965
Voor Fietsroutenetwerk, Wandelnetwerk en Paardrijnetwerk : Zie https://planner.gps.nl
GPSV, Quest, Forerunner 310XT/410, Edge 705HR/CAD, Edge 800 Bundel, Nüvi 860, Oregon 550t, Edge 1000, Drive Smart 65, Venu, Edge 1030 Plus, Forerunner 965
Voor Fietsroutenetwerk, Wandelnetwerk en Paardrijnetwerk : Zie https://planner.gps.nl
- maarten1951
- WayPoint relatie
- Berichten: 369
- Lid geworden op: 21 mar 2004 11:42
- Locatie: leiderdorp
De ANWB is commercieel. De markt voor auto navigatie is veel groter dan voor outdoorgebruik.Een groot deel van de bevolking vaart blind op de ANWB. Het is een club met miljoenen leden, dus zeg dat 15% eventueel via de ANWB een tom tom aanschaft zo vlak voor de feestdagen, kun je lekker je winst uittellen. Maar sinds route mobiel kunnen we voor pech onderweg en keuze maken. De ANWB heeft tenslotte ook winkels waar ze met anderen concureren. Dus moeten ze niet piepen als ze van route mobile concurrentie krijgen. Overigens ben ik nog steeds(kritisch) lid van de ANWB.
Maarten1951
Maarten1951
jan janssen impress/batavus florence/voordeelurenkaart/ov chipkaart/niets ontziend bestelbusje/mazda mx5
- Hans Vaessen
- Onafhankelijk GPS-specialist
- Berichten: 24525
- Lid geworden op: 9 mar 2004 21:38
- Locatie: Rectum (vlakbij Notter)
- Contacteer:
We zitten hier in de kroeg, niet??
Tsja, ook ik ben nog steeds lid van de ANWB. En ben ook van plan dat te blijven. Ik begrijp geen donder van het spectakel rond route-mobiel. 30% lagere kosten voor een product met minder inhoud, waarvan de kwaliteit nog maar moet blijken? Met een campagne die geen weerga kent qua agressie? Maar met een ANWB die daar qua communicatie onvoorstelbaar lummelig mee om gaat. Hun reclamebureau heeft het prima begrepen, maar qua PR laten ze zich veel te veel in het verdomhoekje zetten.
De anwb biedt een goed product voor een uiterst acceptabele prijs en ik blijf graag lid.
ECHTER: de ANWB is wel de grootste club van Nederland. De Kampioen het tijdschrift met de meeste abonnee's. En de ANWB is daar behoorlijk arrogant van geworden. En commercieel niet te vergeten.
Nu heb ik met dat laatste niet zo'n probleem, maar vanuit de origine van de ANWB moeten de leden-belangen uitgangspunt zijn, en niet de hit-and-run aanbiedingen voor producten die toch al in de markt zijn. Korting op een tom tom voegt helemaal niets toe aan de markt; is slechts de zoveelste reclame-folder.
In die zin was het engin-initiatief een hele goede: daar stak de ANWB z'n nek uit en probeerde daadwerkelijk iets nieuws te maken. Helaas deden ze dat van meet af aan op een verkeerd platform en is het project jammerlijk gestrand. Zal wel weer zeven jaar vergen voor iemand opnieuw een dergelijke vernieuwing durft te opperen (en misschien is de tijd dan wèl rijp).
Ofschoon uitermate passend bij de ANWB staat vernieuwing voor de wandelaar en fietser als het gaat om GPS niet echt op de agenda. Onbegrijpelijk dat ANWB geen enkel wandel- of fiets GPS product biedt; maar wel vele routes aanbiedt. Enige uitzondering is de motor: de tanktasroutes van Promotor zijn via internet in GPS-format beschikbaar; in de ANWB winkel vindt je de Boeken (en GPS-CD's) van Tom Boudewijns...
Logisch dat ze met Engin eerst naar de auto keken. Da's nu geflopt. En daarmee bedenkt iedere wandel- en fietsadept binnen de ANWB zich wel drie keer alvorens met een outdoor GPS-voorstel te komen...
Ofschoon jammer, kan ik dat nog wel begrijpen. Als de ANWB maar begrijpt dat ik toch echt begin te twijfelen over mijn lidmaatschap als de Kampioen verandert in de zoveelste reclamefolder waarin de TomTom prijkt...
Want Tjongejonge: wàt een ledenvoordeel!! Je kunt maar beter lid van 'Notter' worden...
Tsja, ook ik ben nog steeds lid van de ANWB. En ben ook van plan dat te blijven. Ik begrijp geen donder van het spectakel rond route-mobiel. 30% lagere kosten voor een product met minder inhoud, waarvan de kwaliteit nog maar moet blijken? Met een campagne die geen weerga kent qua agressie? Maar met een ANWB die daar qua communicatie onvoorstelbaar lummelig mee om gaat. Hun reclamebureau heeft het prima begrepen, maar qua PR laten ze zich veel te veel in het verdomhoekje zetten.
De anwb biedt een goed product voor een uiterst acceptabele prijs en ik blijf graag lid.
ECHTER: de ANWB is wel de grootste club van Nederland. De Kampioen het tijdschrift met de meeste abonnee's. En de ANWB is daar behoorlijk arrogant van geworden. En commercieel niet te vergeten.
Nu heb ik met dat laatste niet zo'n probleem, maar vanuit de origine van de ANWB moeten de leden-belangen uitgangspunt zijn, en niet de hit-and-run aanbiedingen voor producten die toch al in de markt zijn. Korting op een tom tom voegt helemaal niets toe aan de markt; is slechts de zoveelste reclame-folder.
In die zin was het engin-initiatief een hele goede: daar stak de ANWB z'n nek uit en probeerde daadwerkelijk iets nieuws te maken. Helaas deden ze dat van meet af aan op een verkeerd platform en is het project jammerlijk gestrand. Zal wel weer zeven jaar vergen voor iemand opnieuw een dergelijke vernieuwing durft te opperen (en misschien is de tijd dan wèl rijp).
Ofschoon uitermate passend bij de ANWB staat vernieuwing voor de wandelaar en fietser als het gaat om GPS niet echt op de agenda. Onbegrijpelijk dat ANWB geen enkel wandel- of fiets GPS product biedt; maar wel vele routes aanbiedt. Enige uitzondering is de motor: de tanktasroutes van Promotor zijn via internet in GPS-format beschikbaar; in de ANWB winkel vindt je de Boeken (en GPS-CD's) van Tom Boudewijns...
Logisch dat ze met Engin eerst naar de auto keken. Da's nu geflopt. En daarmee bedenkt iedere wandel- en fietsadept binnen de ANWB zich wel drie keer alvorens met een outdoor GPS-voorstel te komen...
Ofschoon jammer, kan ik dat nog wel begrijpen. Als de ANWB maar begrijpt dat ik toch echt begin te twijfelen over mijn lidmaatschap als de Kampioen verandert in de zoveelste reclamefolder waarin de TomTom prijkt...
Want Tjongejonge: wàt een ledenvoordeel!! Je kunt maar beter lid van 'Notter' worden...
Groeten uit Rectum,
Hans
Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp
Hans
Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp