276Cx Custom-POI informatie weergave

De GPSmap 276CX, opvolger van de GPSmap 276C
Plaats reactie
Gebruikersavatar
tony rave
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2113
Lid geworden op: 1 dec 2004 14:33
Locatie: View over Baltic Sea

276Cx Custom-POI informatie weergave

Bericht door tony rave »

Een BaseCamp-Waypoint kent een veld "Notes" en een MapSource-Waypoint een veld "Comment".
Wanneer ge-exporteerd als GPX staat de informatie uit "Notes" of "Comment" in 2 GPX-velden <cmt> en <desc>, dus dubbel.

Via POI-loader als GPI naar de 60CSx geladen en daar opgeroepen zie ik slechts 1 keer die informatie op het scherm, die is afkomstig uit het <cmt> veld. Van de ingevoerde 200 tekens staan er (de eerste) 84 op het scherm.

De 276Cx reageert anders. In 1e instantie [Find-Extra] zie je een lijst met POI's, druk je dan [Enter] op een geselecteerde POI dan zie je in een volgend scherm de positie op de kaart. Zo ver geen probleem..

Wil je ook de informatie uit de bovengenoemde velden zien dan gaat dat (alleen?) via [Recent Finds].
Maar dan is die informatie een samenvoeging uit beide GPX-velden, eerst <cmt> en vervolgens <desc>. Geen scheiding ertussen, dus aan elkaar geplakt. Dat is vervelend want je ziet (deels) herhaalde informatie.
Edit 190704 - SW-v 4.60: hier werd e.e.a. verbeterd. Druk je nu op [Enter] dan zie je niet de kaart maar gelijk de bedoelde informatie. Onderin beeld de menu-optie's Map en GoTo. Het is dus niet langer nodig om via Recent-Finds te gaan.

Om meer inzicht te krijgen heb ik de inhoud van de <cmt> en <desc> velden verschillend gemaakt (met Notepad++).
Het <cmt> veld: 20 maal "cmtbcnote_" (= 200 tekens).
Het <desc> veld: 20 maal "descbcnot_" (= 200 tekens).
De naam van het WP is "BC_MS_wp_2f".
Dan weer met POI-loader van dit WP een GPI naar de 276Cx gezonden.

Ik zie dan [Recent Finds] 3 regels (kennelijk het maximum) bestaande uit 99 van de 200 karakters uit het <cmt> veld, gevolgd door 45 van de 200 uit het <desc> veld. Waarbij ik de indruk heb dat het niet gaat om het aantal tekens maar om de beschikbare ruimte.

Zie deze schermafdruk van de 276Cx:
Custom Point.jpg
Custom Point.jpg (31.67 KiB) 955 keer bekeken
Bij kortere teksten (in BC-Notes of MS-comment) zie je andere (wel/geen 99/200 en 45/200 ?) verhoudingen, maar wel altijd iets uit beide GPX velden (gelijke inhoud) afkomstig, dus deels herhaalde informatie.

edit 181125: Door kortere teksten aan te vullen met een serie "spaces" worden deze volledig(er) weergegeven. Lijkt erop dat beide velden afgekort weergegeven worden in verhouding tot de oorspronkelijke lengte en tot het maximum van totaal 3 regels.

Daarbij valt verder op dat de naam van het POI slechts gedeeltelijk wordt weergegeven. Op zich geen probleem want in het scherm daarvoor stond wel een langere naam.
edit 181125: Ook hier lijkt het erop dat de naam een percentage van de volle naam is. De truc met aanvullende spaces werkt hier kennelijk niet.

Pas op: Druk in deze positie (scherm "Custom Point") niet op de [Menu] knop want dan hangt het programma (reeds 2 maal aan Garmin gemeld).

Om herhaalde tekst te voorkomen kan ik b.v. het <desc> veld+inhoud uit het GPX-bestand verwijderen. Dan wordt alleen de <cmt> inhoud getoond, zo wil ik het.
Ik moet nog verder puzzelen hoe ik dat het beste doe voor grote aantallen WP's.

Misschien heeft iemand een betere oplossing hoe je herhaalde informatie, zoals hier bedoeld, voorkomt ?

p.s. Voor alle duidelijkheid ... met Javawa's RTW tool (POI-maker) is het wel simpel te doen !
Laatst gewijzigd door tony rave op 4 jul 2019 12:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Ж MapSource ► route-creatie ║ directe-route + track ► GPSMap's 60CSx, 79S, 276Cx (probleemloos)║BaseCamp ► databeheer Ж

Gebruikersavatar
tony rave
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2113
Lid geworden op: 1 dec 2004 14:33
Locatie: View over Baltic Sea

Re: 276Cx Custom-POI informatie weergave

Bericht door tony rave »

Na enig puzzelen nog geen goede methode gevonden om van het door BaseCamp of MapSource gegenereerde GPX-bestand het veld [cmt] of [desc] te verwijderen.

Dus weer terug gegaan naar Excel en RTW om alleen 1 van beide velden te gebruiken.

Inmiddels ben ik er vrij zeker van dat de 276Cx in het "Custom Point scherm" de feitelijke tekst voor slechts 50% op het scherm weergeeft.

Om een betere weergave te krijgen bewerk ik nu het WP-bestand met Excel.

Eerst een opschonen van de "naam-tekst" en de lengte beperken tot 24 karakters (is het maximum voor de 60CSx waarvoor ik het ook gebruik). Vervolgens een 3-teken lange verbinding (een ~) en nogmaals de naam-tekst.
Edit 190704 - SW-v 4.60: Het herhalen van de 'naam-tekst' blijkt niet meer nodig. De enkele naam (die ik beperk tot max 24 karakters) wordt nu volledig weergegeven.

Hetzelfde voor de "Comment-tekst", maar dan zonder opschonen en geen beperking van de tekstlengte.

Vooral voor de camping WP's (Archie) vond ik de informatie weergave op het 276Cx scherm onbevredigend.
Hierbij een voorbeeld van de "Extra's" (een Archie camping), "Recent Finds" en "Custom Point" schermen.
De oorspronkelijke <cmt> tekst is nu geheel aanwezig.

De 2e kolom in de "Extras" en "Recent Finds" schermen geeft de windrichting aan, helaas nog altijd beperkt tot 2 in plaats van tenminste 3 karakterplaatsen. De 12 bij Hasenmuhle (Recent-Find) is dus iets tussen de 120 en 129 graden. In het "Custom Point" scherm zie je dat het 123 graden is. Ook al lang geleden gemeld aan Garmin.
Edit 190704 - SW-v 4.60: De fout met max 2 karakterplaatsen is verbeterd.
Find Extra.jpg
Find Extra.jpg (36.47 KiB) 854 keer bekeken
Recent Finds.jpg
Recent Finds.jpg (18.69 KiB) 854 keer bekeken
Custom Point.jpg
Custom Point.jpg (23.37 KiB) 854 keer bekeken
Ж MapSource ► route-creatie ║ directe-route + track ► GPSMap's 60CSx, 79S, 276Cx (probleemloos)║BaseCamp ► databeheer Ж

Gebruikersavatar
tony rave
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2113
Lid geworden op: 1 dec 2004 14:33
Locatie: View over Baltic Sea

Re: 276Cx Custom-POI informatie weergave

Bericht door tony rave »

De momentele situatie (software 4.60), wel beter maar nog steeds niet optimaal.

Gebruik je de Archie data zonder wijzigingen via POI-loader dan krijg je dit:
via POI Loader_no changes made.jpg
via POI Loader_no changes made.jpg (15.11 KiB) 457 keer bekeken
Met de huidige 276Cx firmware is het inmiddels wel wat eenvoudiger geworden om de data van Archie volledig(er) zichtbaar te maken. Het is namelijk niet langer nodig om ook de data in het naam-veld te verdubbelen.

Wel is het nodig op de een of andere manier de Archie-namen nogmaals en dan dubbel (dus 2 keer achter elkaar en gescheiden door b.v. ~~~) in het commentaar (notes) veld toe te voegen.
Met behulp van Excel is dat allemaal in een handomdraai gebeurd. Daarna met JaVaWa-RTW er een POI bestand van maken.

Die scheiding middels ~~~ doe ik om te kunnen zien dat de data inderdaad volledig weergegeven wordt, er staat dan een ~ aan het eind.

Je krijgt dan dit te zien:
via RTW_ double names for comment.jpg
via RTW_ double names for comment.jpg (18.62 KiB) 457 keer bekeken
Ook POI-Loader kan de volledige(r) data weergeven, en dat zonder de namen in het commentaar-veld te verdubbelen. Wel is het nodig de Archie-namen ook naar het commentaar (notes) veld te brengen.

Je ziet dan dit:
via POI Loader_single names.jpg
via POI Loader_single names.jpg (20.25 KiB) 436 keer bekeken
POI-loader geeft echter de al eerder geconstateerde overlappende data in het commentaar-veld. Lange namen zullen dan eerder afgekort worden (max = 3 regels) waardoor kans op missende informatie.

Zelf maak ik er veel meer werk van omdat ik de 'namen' in het naam-veld opnieuw opbouw.
Kort-maar-krachtige termen voor het naam-veld hebben mijn voorkeur, de oorspronkelijke 'naam' komt in het commentaar-veld te staan, zover er daar ruimte voor is.
Ж MapSource ► route-creatie ║ directe-route + track ► GPSMap's 60CSx, 79S, 276Cx (probleemloos)║BaseCamp ► databeheer Ж

Plaats reactie

Terug naar “GPSmap 276Cx”