Zumo 590 "ga naar" bug?

De specifiek op motorrijders gerichte navigatiesystemen van Garmin, introductie 2016
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Femme
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 30
Lid geworden op: 16 feb 2006 02:36
Locatie: Pijnacker
Contacteer:

Zumo 590 "ga naar" bug?

Bericht door Femme »

De Zumo 590 die ik ooit kocht, was een van de eerste die uit kwam. Ik word al heel lang geplaagd door de vervelende gewoonte dat het toestel tijdens het rijden van een route stopt met aanwijzingen geven. In plaats van een gesproken bericht en een aanwijzing boven in het scherm dat je over zoveel honderd meter moet afslaan, blijft het stil en staat er "Ga naar ...", waarbij ... de naam van de weg is waar je op dat moment op rijdt. Het kaartje op het scherm toont wel de correcte positie waar je op dat moment rijdt en de paarse route lijn is zelfs voorzien van een pijl waar je zou moeten afslaan. In het gebruik is dat echter heel onhandig. Ik houd liever mijn ogen op de weg.
Wat soms wel werkt is de route stoppen en er opnieuw inzetten, maar dit is zeer onhandig en tijdens het rijden gevaarlijk om te doen. Ik doe o.a. motor begeleidingen van evenementen zoals truck-runs, dan kan je niet even stoppen. Bovendien gaat het na een tijdje meestal toch weer mis.
Als de route voorzien is van tussenpunten kan je je soms ook een punt overslaan waarna het weer even werkt. Dat komt je echter wel op een herberekening te staan van een deel van de route, ondanks dat herberekenen uit staat.
Gisteren tijdens een TankTasTocht rit in de regen, was het bijna permanent mis. De route gemaakt uit een track in Basecamp deed het helemaal niet. Ter plekke nogmaals de route laten berekenen uit de track. Deze deed het soms wel soms niet. Af en toe ging het spontaan ineens weer werken, bijvoorbeeld nadat je van de route afgeweken bent.

Anderen die met dezelfde route meerijden hebben hier kennelijk geen last, dus je zou zeggen dat het aan het toestel ligt. Wellicht een kleine positie miswijzing, zodat het toestel denkt dat je steeds niet op de route zit.
In profiel automodus met herberekenen aan, lijkt er minder mis te zijn, maar voor een route is dat geen optie.

Weet iemand wat hier aan de hand kan zijn? Of nog beter, is dit te verhelpen?

toestel info
Zumo 590
Hardwareversie V9 SA3 16GB 256 MB DW PR
Software versie 3.30
GPS firmware 3.05.20
Kaart materiaal gewoonlijk altijd de laatste versie

gr Femme
Femme in de oud Germaanse betekenis, niet in de Franse,
BMW R1200RT, Goldwing1100 +EZS zijspan

Gebruikersavatar
RonalT
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 3865
Lid geworden op: 20 sep 2006 19:14
Locatie: Dinteloord
Contacteer:

Re: Zumo 590 "ga naar" bug?

Bericht door RonalT »

Mijn eerste reactie is "je hebt meer dan 1 routerende kaart aan staan" of 'je hebt de juiste kaart niet aan staan'.
Of je route is niet met dezelfde kaart gemaakt als waarmee je toestel werkt.

Ik denk dat je het in die richting, kaarten dus, moet zoeken.
Groeten, RonalT

Mijn epitaaf wordt volgens mijn vrouw: zo en nu is iedereen de weg kwijt!

SP2610, Z340, Z550, Z590, XT1, CityNavigator, OpenStreetMap, OMK
En een Vivosmart HR / Vivoactive 4 om mijn arm. EDGE 130 en 530 voor op de fiets

Gebruikersavatar
QuattroFrits
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2938
Lid geworden op: 13 jan 2008 16:59
Locatie: Hulsberg
Contacteer:

Re: Zumo 590 "ga naar" bug?

Bericht door QuattroFrits »

En je zit in het verkeerde draadje, deze is voor de Zumo 595, dus zullen er minder antwoorden komen.
Ik weet er helaas geen antwoord op.
Met een GPS geen stress en zonder GPS vergaat de wereld ook niet.
Virb XE + Zumo XT + Nuvi 2599 LMT-D + Schuberth C4 Pro met SC1A + Dashcam 67W.

Gebruikersavatar
Mgent
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2649
Lid geworden op: 28 aug 2007 09:44
Locatie: Adinkerke

Re: Zumo 590 "ga naar" bug?

Bericht door Mgent »

Zoal RonalT het al aangeeft, je hebt meer dan één kaart actief. Kan gebeuren na een update, dat deze allemaal aangevinkt zijn. Kijk dus je kaarten eens na.
Zumo XT, iPhone 13 Pro Max, Shubert SRC M1+ SCM1 , BaseCamp 4.8.12, CN Europe NTU 2023.20, Onroute motor 5.15 Europa, tomtom Vio.

hka
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 891
Lid geworden op: 3 jun 2008 19:39

Re: Zumo 590 "ga naar" bug?

Bericht door hka »

Gebeurd ook als je van route bent en er na een tijdje weer op terug komt.
Dan duurt het even voordat de Zumo weer een punt passeert en dan weer de gebruikelijke informatie weergeeft.

Gebruikersavatar
Femme
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 30
Lid geworden op: 16 feb 2006 02:36
Locatie: Pijnacker
Contacteer:

Re: Zumo 590 "ga naar" bug?

Bericht door Femme »

Femme in de oud Germaanse betekenis, niet in de Franse,
BMW R1200RT, Goldwing1100 +EZS zijspan

Plaats reactie

Terug naar “Garmin Zumo 595LM”