Route maken met OFM

De opvolger van Mapsource
Plaats reactie
Gerwin89

Route maken met OFM

Bericht door Gerwin89 »

Hallo,

Ik ben sinds enige tijd basecamp aan het gebruiken voor fietsroute's te maken (racefiets).
Ik heb enkele kaarten gedownload en ben daar al een tijdje mee aan het 'kloten".
En daar zijn wat vragen uitgekomen.

Voorheen maakte ik mijn routes altijd met de website: www.judise.nl. (openstreetmap)
Fijne site overigens.
Ik heb met die site een track laten maken vanaf mijn woonplaats naar het zuiden.
Routerings opties ingesteld op Mode: mooiste, en knooppuntennetwerk aangevinkt.
De route die ik dan krijg is een mooie route over landwegen en fietspaden. Zo min mogelijk langs provinciale wegen.
Afstand: 42 KM, eigenlijk gewoon recht naar het punt toe.

Nu geef ik in basecamp detzelfde start en eind punt in en maak een route.
Ik maak gebruik de kaart van openfietsmap europa en heb tolwegen aangevinkt.
Dan ontstaat er een route van 55 met een raar stuk erin:
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb hier nog een voorbeeld van, hier gaat die een bos in en weer uit:
Afbeelding

Ik wil gewoon een mooie route over fietspaden-landwegen maar zonder van die rare stukken, is dat mogelijk?
(gewoon naar het punt toe zonder omwegen door bossen)

Ook vind ik de ofm erg onoverzichtelijk met al die lijnen.
Dan is een site zoals judise.nl die de openstreetmap weergeeft toch veel duidelijker?
Dan zie je ook duidelijk of het verhard of onverhard is.
Of doe ik iets niet goed??

Ik heb de freizeitkarte gevonden, dat vind ik al een stuk overzichtelijker.
Maar als ik daar dezelfde route mee maak dan stuurt die mij alleen maar langs provinciale wegen.
Afbeelding

En dan heb ik nog een vraag wat ik niet gevonden krijg, is het mogelijk om bv in Zuid-Limburg te zoeken op stijging in hoogtemeters, of hellingen?

Ook sluit basecamp soms af als ik bv in de ofm zoek op water... is dat een bekend probleem?
(ik zocht watertappunten, maar die heb ik nu gevonden door in de freizeitkarte op 'fountain' te zoeken)

Groeten Gerwin

e.vdwerf
WayPoint relatie
WayPoint relatie

Re: Route maken met OFM

Bericht door e.vdwerf »

Gerwin,
a. Je kunt de OFM op minder details zetten voor een rustiger overzicht.

b. De routeringstrucs zou je even moeten lezen op http://www.openfietsmap.nl/tips-tricks/basecamp-nl

In het kort
-Instelling kortste weg (minimale afstand) gaat de route inderdaad langs de kortste weg

- instelling snelste tijd (minimale tijd) krijg je meer een route via fietspaden.. Deze instelling gebruik ik het meest, maar je komt in routeringsafstand-mogelijkheid iets minder ver.

en nu jouw instelling
-Tolwegen vermijden, kortste afstand (minimale afstand) en (vervoermiddel auto of motorfiets) gaat de route via de fietsroutes (niets met fietspaden te maken)
Het zijn de knooppuntroutes en LF routes.
Kijk nu eens naar knooppuntroutedeel 38 - 95 in Horn. Het klopt precies Je route volgt precies de fietsroute en doet wat de bedoeling is.
Zet je de instelling op (snelste tijd) minimale tijd dan volg je een iets zuidelijker koers over de sluis bij Heel, maar ook de geblokte fietsroute.

edit: De instelling Tolwegen vermijden gebruik ik vaak buiten Nederland en gaat een route zo'n gewoon verklaarbaar "uitstapje" maken een dorp in dan negeer ik dat gewoon. De route doet dus gewoon precies zoals je hebt ingesteld. Er is niks mis.

Dit heb ik even getest in Mapsource.... ben een "basecamphater".

In instelling in m'n gps (etrex touch35 ) heb ik dan op motorfiets staan anders heb je geen keuze om Tolwegen te vermijden.

c. Je kunt in basecamp en mapsource het hoogteprofiel oproepen.

Edit.. de route ook nog even in basecamp geladen... uiteraard zelfde effect.

Edit.... overigens kun je mbv het elastiekje de route gewoon aanpassen. Voor een outdoor gps kun je de route evt omzetten naar een spoor.
Etrex Vista HCX, Etrex 30, Touch 35, GPSMAP65s op de Flyer T14 HighSpeed - Contributor Openstreetmap

Gerwin89

Bericht door Gerwin89 »

Dank voor je reactie.

Als ik verander tussen korste weg en snelste tijd veranderd er bij mij niets aan de route.....
De afstand blijft hetzelfde.
Ik heb dit getest door van de korte afstand een track te maken en de route van snelste tijd te maken en ze dan over elkaar heen te leggen.
En dat veranderd ook niet als ik tolwegen uitvink.

Als ik tolwegen uitvink dan gaat de weg helemaal langs het kanaal naar beneden, hetzelfde als bij bij bovenstaande frezeizetkarte afbeelding.
Er zit dus geen gulle middenweg tussen, want die route van judise is veel mooier als langs het kanaal.

c. Ik kan idd het hoogeprofiel van de route zien in de grafiek, maar kan ik ook zonder route hoogtes zien in basecamp?

edit: ik heb nu dit gevonden :
https://limburg.photo/zo-gebruik-je-srt ... -basecamp/
Afbeelding
Vind dat ook niet geweldig, maar misschien verwacht ik wel te veel en is het niet mogelijk wat ik wil!

e.vdwerf
WayPoint relatie
WayPoint relatie

Bericht door e.vdwerf »

Om routes te maken gebruik ik mapsource. Bij de verschillende instellingen krijg ik drie verschillende routes. Basecamp gebruik ik alleen maar om van routes tracks te maken.
De ofm heeft DEM ..Je kunt de kaart ook in 3d bekijken in basecamp en kaart kantelen. Kies voor alleen in 3d bekijken.
Wanneer je met het selectiepijltje een hoogtelijn aanklikt zie je de hoogte. Het kan dus wel..

In mn gpsr heb ik soms die transparant van al die hoogtelijnen kaart aan..maar dat is meestal to much. In de etrex zet ik 3d uit.. Het heeft alleen effect als je uitzoomt en maakt de kaart iets trager.
Etrex Vista HCX, Etrex 30, Touch 35, GPSMAP65s op de Flyer T14 HighSpeed - Contributor Openstreetmap

Gerwin89

Bericht door Gerwin89 »

Hmm, ik krijg dus 2 verschillende routes.
En dat komt door tolwegen aan of uit.

Ik weet dat je 3d kunt bekijken, maar dan zie ik nog niet de hoogte?
edit: ik snap wat je bedoeld, hoogte staat links onder in het scherm dan!

En hoe 'kantel' je de kaart? Ik kan in en uit zoomen.

e.vdwerf
WayPoint relatie
WayPoint relatie

Bericht door e.vdwerf »

Even uit mn hoofd.. klik op de kaart.. er staat daar een.pijl. noord.linksboven. dan krijg je een uitbreiding van die pijl met een schuifje... voila
Het schuifje kantelt de kaart.
Als je maar twee routes krijgt wellicht is er geen alternatief...
Uiteraard wel voor 3d kiezen.

De hoogte zie ik gewoon op de plek waar ik klik met de muis.. Dan opent een box met info.

Ik gebruik de windowsversie van basecamp.

Gerwin89

Bericht door Gerwin89 »

Het kantelen werkt, bedankt!
Als ik ergens op een pad klik staat in mijn box niet de hoogte. (zie afbeelding)
De hoogte staat wel linksonder:
Afbeelding

Mocht iemand nog een idee hebben over de route dan hoor ik dat graag.

e.vdwerf
WayPoint relatie
WayPoint relatie

Bericht door e.vdwerf »

Oke... dat kan ook.. maar ik zie geen hoogtelijnen op jouw ofm. Wellicht de details wat hoger zetten.
Ik klik dus op een hoogtelijn..

Plaats reactie

Terug naar “Garmin Basecamp voor Windows”