OSM versus OFM kaarten. Fiets recreatief.

Volwaardige routerende FIETSkaart voor het maken van routes op zowel PC àls in het toestel zelf. Vindt automatisch de mooie wegen en paden.
Plaats reactie
PEVE
Berichten: 7
Lid geworden op: 8 jul 2020 12:20

OSM versus OFM kaarten. Fiets recreatief.

Bericht door PEVE »

Welke fietskaart recreatief OSM of OFM heeft de voorkeur in Benelux en Duitsland? (Oregon 550)
Op de OSM website heet de kaart ineens OFM. Zijn dit soms dezelfde kaarten?

Gebruikersavatar
woskam
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 403
Lid geworden op: 14 sep 2006 10:53
Locatie: Veenendaal

Re: OSM versus OFM kaarten. Fiets recreatief.

Bericht door woskam »

http://www.openfietsmap.nl/downloads/germany#Benelux deze gebruik ik, maar ook de BNL variant op mijn Oregon 700
Montana 600 (32GbSDHC), Oregon 700 (32GbSDHC), Oregon 450 (16GBSDHC), Windows 10 en Preview , City Navigator NT2020.10, Topos NL, OFK1.63, OWK1.12, OFM, BELUX, GE, CH, FR. In de Auto, op de Fiets en met Wandelen.

Gebruikersavatar
e.vdwerf
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2541
Lid geworden op: 13 sep 2008 12:17
Locatie: Dordrecht

Re: OSM versus OFM kaarten. Fiets recreatief.

Bericht door e.vdwerf »

@Peve,

OSM (Openstreetmap) is de database waaruit de verschillende kaartenmakers de kaarten voor diverse doelgroepen ontwikkelen.

Heel kort door de bocht.. OSM is geen kaart maar een database!

Hier vind je een overzicht welke kaarten dat zijn. .... De OFM is er één die speciaal ontwikkeld is voor fietsen.
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/OSM ... n/Download


De freizeitkarte-osm.de is ook een voorbeeld van een afgeleide kaart die goed bruikbaar is, maar ik denk meer voor wandelaars. .. (edit en algemeen gebruik. Ook behoorlijk topo. )
De Openfietsmap heeft m'n voorkeur.

Het zijn dus allemaal kaarten die gebaseerd zijn op Openstreetmap - data.
Etrex Vista HCX, 30 en Touch 35 op de Flyer T14 HighSpeed - Contributor Openstreetmap

Gebruikersavatar
RonalT
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 3865
Lid geworden op: 20 sep 2006 19:14
Locatie: Dinteloord
Contacteer:

Re: OSM versus OFM kaarten. Fiets recreatief.

Bericht door RonalT »

Maar misschien is het niet zo raar dat mensen OSM als kaart zien....

Afbeelding
Groeten, RonalT

Mijn epitaaf wordt volgens mijn vrouw: zo en nu is iedereen de weg kwijt!

SP2610, Z340, Z550, Z590, XT1, CityNavigator, OpenStreetMap, OMK
En een Vivosmart HR / Vivoactive 4 om mijn arm. EDGE 130 en 530 voor op de fiets

Gebruikersavatar
e.vdwerf
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2541
Lid geworden op: 13 sep 2008 12:17
Locatie: Dordrecht

Re: OSM versus OFM kaarten. Fiets recreatief.

Bericht door e.vdwerf »

Daarom zeg ik ook 'Heel kort door de bocht'
OSM is ook een 'kaart', maar met de bedoeling om die te gebruiken in een speciale toepassing voor de gebruiker. Dat varieert van een papieren kaart tot een speciale mobiele app voor skilift-gebruikers en alles er verder tussenin. ... maar dat wist je natuurlijk wel. :)
Maar je hebt gelijk Ronald dat het allemaal wat verwarrend is.

Edit.. Het komt regelmatig voor daar nieuwe gebruikers in de editor van OSM routes gaan uitzetten niet wetende dat er dan soms allerlei lijnen op de afgeleide kaarten komen na update. Nieuwe gebruikers krijgen daarom ook een welkomstmail met wat info om zich te oriënteren.
Etrex Vista HCX, 30 en Touch 35 op de Flyer T14 HighSpeed - Contributor Openstreetmap

Plaats reactie

Terug naar “OnRoute Fietskaart NL”