Gereedschapset om te sleutelen aan motor

De GPS-Stamkroeg "in de ban van HET DING" is er speciaal voor minder- en totaal-niet-serieuze GPS-babbel.
Have fun!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
keesm
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 5626
Lid geworden op: 18 nov 2004 21:03
Locatie: N 51°48' E 5°14'

Gereedschapset om te sleutelen aan motor

Bericht door keesm »

Eens een keer wat anders dan vraag/antwoord voor een gps. Ik ben geen motorrijder en (dus) niet actief op specifieke motorfora.
Maar hier zitten ook veel motorexperts...
Mijn jongste zoon (27) is zijn motorrijbewijs aan het halen en heeft zijn zinnen gezet op een 2e-hands Yamaha XJ900s c.q. Diversion 900.
Nou wil hij ook wel wat (klein) sleutelwerk/onderhoudswerk zich gaan aanleren. Ik wil voor hem een geschikte gereedschapset aanschaffen.
Ik kwam Makita P-90532 tegen. Voldoende dop- en steeksleutels, maar wellicht ook overkill. Momentsleutel ook nodig?
Wat is jullie advies? Of links waar ik info kan vinden.

Gebruikersavatar
Erik
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2596
Lid geworden op: 2 jun 2006 00:07
Locatie: waar de tongval Nedersaksisch is

Re: Gereedschapset om te sleutelen aan motor

Bericht door Erik »

ik heb in eerste instantie het boordgereedschap gebruikt dat bij mijn BMW's zat.
In de loop van de tijd aangevuld met specifiek gereedschap zoals T-vormige imbussleutels (meestal via www.louis.de), maar ook met een garagekrik en een momentsleutel die door de ALDI twee keer per jaar worden aangeboden.
De garagekrik en de momentsleutel komen (i.c.m. een elektrische slagmoersleutel op 12 Volt) prima van pas bij de wielenwissels die ik twee keer per jaar voor de 4 auto's in ons gezin doe.
Een koffer zoals van Makita lijkt me voor een doorsnee liefhebber overkill.
Groeten
Erik BMW K met StreetPilot IIIdeluxe => SP2610 => SP2720 => SP2820 met CNEur NT LTU, MapSource 6.12.4 (WinXP) en 6.16.3 (W10); eTrex Legend HCx met OpenFietsMap; nüvi 2595LM; Garmin vívofit; Concept 2; SRC op Schuberth C3 PRO

Rush FZ1N
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2232
Lid geworden op: 2 jan 2009 11:08
Locatie: Veldhoven

Re: Gereedschapset om te sleutelen aan motor

Bericht door Rush FZ1N »

Deze set is flink overdreven en gelijkertijd te gering.
Een set schroevendraaiers, enkele ring/steeksleutels en zeker een of twee moment sleutels.
Voor de meeste aandraai-momenten heb je aan een middel maat genoeg. Voor de ketting te spannen een grote. Als je een Diversion 900 kiest, heb je een cardan. Zou gewoon eens bij een motorzaak informeren. Zij hebben ook vaak aanbiedingen. Zeker met de winter voor de deur.
Zumo XT2 op FJR1300AS (motor), Edge 1040 op Levo FSR(atb), Pegasus Evo (e-bike) en voor wandelen en Nuvi 3598LMTD voor auto.

egberto
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 76
Lid geworden op: 6 jun 2007 11:46

Re: Gereedschapset om te sleutelen aan motor

Bericht door egberto »

In deze set is de ringsleutel gecombineerd met dezelfde maat steeksleutel. Zelf heb ik indertijd een set ringsleutels en set steeksleutels gekocht. Meestal heeft de kop van een bout dezelfde afmeting als de bijbehorende moer. Heb je beide maten nodig dan een tweede nodig en die heb je dan niet meer beschikbaar.
EgbertO

Gebruikersavatar
RonalT
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 3864
Lid geworden op: 20 sep 2006 19:14
Locatie: Dinteloord
Contacteer:

Re: Gereedschapset om te sleutelen aan motor

Bericht door RonalT »

egberto schreef:
25 sep 2020 19:52
....
Meestal heeft de kop van een bout dezelfde afmeting als de bijbehorende moer
....
En bij Honda dan weer niet. De meeste moeren zijn meestal kleiner dan de boutkop zodat je (bv.) 12 en 13 nodig hebt.
Maar een set steek- en een set ringsleutels is erg gemakkelijk.
Schroevendraaiers (plat en kruis),hamer, inbussleutels, combinatie-, knip- en waterpomptang zijn ook gemakkelijk.
Als je echt wilt sleutelen zijn inderdaad een kleine en een grote momentsleutel onmisbaar.

Ik keek net even via de link naar de bedoelde koffer en zag ook DEZE koffer staan. De kwaliteit ga ik niets over zeggen (geen idee), maar de inhoud is bijna wat ik bedoelde, mis alleen inbussleutels.
Groeten, RonalT

Mijn epitaaf wordt volgens mijn vrouw: zo en nu is iedereen de weg kwijt!

SP2610, Z340, Z550, Z590, XT1, CityNavigator, OpenStreetMap, OMK
En een Vivosmart HR / Vivoactive 4 om mijn arm. EDGE 130 en 530 voor op de fiets

Gebruikersavatar
QuattroFrits
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2938
Lid geworden op: 13 jan 2008 16:59
Locatie: Hulsberg
Contacteer:

Re: Gereedschapset om te sleutelen aan motor

Bericht door QuattroFrits »

RonalT schreef:
25 sep 2020 20:22
mis alleen inbussleutels.
Goed kijken, zitten er wel bij. :wink:
Met een GPS geen stress en zonder GPS vergaat de wereld ook niet.
Virb XE + Zumo XT + Nuvi 2599 LMT-D + Schuberth C4 Pro met SC1A + Dashcam 67W.

Gebruikersavatar
tony rave
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2113
Lid geworden op: 1 dec 2004 14:33
Locatie: View over Baltic Sea

Re: Gereedschapset om te sleutelen aan motor

Bericht door tony rave »

keesm schreef:
25 sep 2020 17:09
Wat is jullie advies?
Een gereedschapset (koffer) is niet zo zinvol. De meeste onderdelen daarvan worden nooit gebruikt wanneer het alleen om het onderhoud van een specifieke motorfiets gaat.

Eerst het betreffende (werkplaats)handboek aanschaffen, dan bepalen welke klusjes je zelf kunt en wilt gaan doen en dan kijken welk gereedschap je daarvoor nodig hebt.

De hobby zal wel beginnen met zaken als luchtfilter, olie + oliefilter, bougie's vervangen, remblokken (eventueel ook remschijven) wisselen en wielen (de)monteren.
Mogelijk ook klepspeling instellen, carburateurs o.i.d. synchroniseren.

En vooral voor onderweg banden reparatie spul. De motor heeft dan wel een standaard nodig waarbij beide wielen (beurtelings) gemakkelijk van de grond getild kunnen worden.
Maar ja, anderen wachten dan op de pech- en hulpdienst als ze daar lid van zijn of willen worden.

Uiteraard is een set zeer gangbaar gereedschap nooit verkeerd, zoals o.a. de meest voorkomende maten dop-, ring- en steeksleutels, snij-, punt- en combinatietangen, etc.

Ook belangrijk: geduld en 'feeling' voor dat soort werk. In plaats van leuk en besparen wordt het anders ergernis en kostbaar.

p.s. Kan me ook voorstellen dat er mensen zijn die met deze hobby willen/moeten stoppen en een complete verzameling gereedschap van de hand willen doen. Goede kwaliteit blijft een mensenleven lang in prima conditie, zeker wanneer slechts hobbymatig gebruikt.
Ж MapSource ► route-creatie ║ directe-route + track ► GPSMap's 60CSx, 79S, 276Cx (probleemloos)║BaseCamp ► databeheer Ж

Gebruikersavatar
RonalT
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 3864
Lid geworden op: 20 sep 2006 19:14
Locatie: Dinteloord
Contacteer:

Re: Gereedschapset om te sleutelen aan motor

Bericht door RonalT »

Het voordeel van een koffer is dat je ziet wat je mist als je gaat opruimen. Zodoende blijft alles mooi bij elkaar.
Voor iemand die regelmatig dingen laat slingeren, zoals ik, is dit fijn.
Groeten, RonalT

Mijn epitaaf wordt volgens mijn vrouw: zo en nu is iedereen de weg kwijt!

SP2610, Z340, Z550, Z590, XT1, CityNavigator, OpenStreetMap, OMK
En een Vivosmart HR / Vivoactive 4 om mijn arm. EDGE 130 en 530 voor op de fiets

Gebruikersavatar
tony rave
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2113
Lid geworden op: 1 dec 2004 14:33
Locatie: View over Baltic Sea

Re: Gereedschapset om te sleutelen aan motor

Bericht door tony rave »

Dan maar hopen dat er geen motoronderdelen over zijn gebleven wanneer het karwei klaar is :) .
Ж MapSource ► route-creatie ║ directe-route + track ► GPSMap's 60CSx, 79S, 276Cx (probleemloos)║BaseCamp ► databeheer Ж

Gebruikersavatar
RonalT
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 3864
Lid geworden op: 20 sep 2006 19:14
Locatie: Dinteloord
Contacteer:

Re: Gereedschapset om te sleutelen aan motor

Bericht door RonalT »

Is me ook al eens gebeurd.
Er bleef een bout M12 x 120 over. Ik wist gelijk dat deze in een van de krukaslagers hoorde te zitten.... Jammer, kon het blok er weer onderuit en uit elkaar. :-(
Groeten, RonalT

Mijn epitaaf wordt volgens mijn vrouw: zo en nu is iedereen de weg kwijt!

SP2610, Z340, Z550, Z590, XT1, CityNavigator, OpenStreetMap, OMK
En een Vivosmart HR / Vivoactive 4 om mijn arm. EDGE 130 en 530 voor op de fiets

Gebruikersavatar
QuattroFrits
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2938
Lid geworden op: 13 jan 2008 16:59
Locatie: Hulsberg
Contacteer:

Re: Gereedschapset om te sleutelen aan motor

Bericht door QuattroFrits »

Al het goeie in drieën. :wink:
Met een GPS geen stress en zonder GPS vergaat de wereld ook niet.
Virb XE + Zumo XT + Nuvi 2599 LMT-D + Schuberth C4 Pro met SC1A + Dashcam 67W.

Plaats reactie

Terug naar “De GPS-Stamkroeg”