GPSMAP 66St GPS Firmware probleem na laatste update

De nieuwste outdoor-toestellen, met knop-bediening.
Find
Berichten: 22
Lid geworden op: 9 jan 2021 13:57

Re: GPSMAP 66St GPS Firmware probleem na laatste update

Bericht door Find »

JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!!!!

Sorry voor mijn uitbundige reactie :D

Om onverklaarbare reden werkt het weer!!!

Wat heb ik gedaan?
Vannacht de batterijen er uit gehaald en zeker 10 uur zonder stroom gelaten.
Toch even de spanning er af en laten "ontladen".
Zojuist de batterijen terug gestopt en het eerste wat ik deed was een harde reset uitvoeren (Enter + Page ingedrukt houden en dan de AAN knop drukken, Enter + Page nog steeds ingedrukt houden).
Wilt u alles wissen? JA.
Daarna het toestel op NEDERLANDS gezet, waar ik eerder elke keer Engels deed.
Ik dacht dat word niks heb deze stappen al 30 keer doorlopen kan het wel dromen maar goed ik kreeg geen melding meer van "updating gps firmware" wat ik vreemd vond.
ik kreeg wel de melding "kan geen satelieten vinden, wilt u verder zoeken naar satelieten" en ik klikte op NEE.
Vervolgens keek ik in de "About" van het toestel en zie ik tot mijn verbazing gewoon GPS firmware 2.80 staan!!!!!

Oh jongens ik ben zo blij als een kind.
Ik was na zoveel uren ellende en uitzoeken echt de wanhoop nabij als je gewoon heel wat leuke dingen gepland hebt en daar geen tijd meer voor hebt omdat dit gedonder tussendoor komt en je eigenlijk het apparaat nodig hebt voor de tochten waar je zo een apparaat nodig hebt.

En nu komt dan toch weer de softwareprogrammeur in mij naar boven want het knaagt dat ik nog steeds niet weet wát het probleem nu was.
Als "techneut" wil je niet alleen dat iets opgelost is maar dat je weet wát het was is misschien nog wel belangrijker, gevoelsmatig dan :mrgreen:
Anyway, iedereen die meegedacht heeft bedankt voor jullie tijd.
Word zeer gewaardeerd.

Afbeelding

Find
Berichten: 22
Lid geworden op: 9 jan 2021 13:57

Re: GPSMAP 66St GPS Firmware probleem na laatste update

Bericht door Find »

@evdwerf Ik heb Waypoint gecontacteerd en kreeg binnen 40 minuten een reactie van "Arjen" en dat op zondag.
Gelukkig had ik net het probleem al opgelost, of ik, het probleem is op een of andere manier opgelost. :)

Gebruikersavatar
keesm
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 5615
Lid geworden op: 18 nov 2004 21:03
Locatie: N 51°48' E 5°14'

Re: GPSMAP 66St GPS Firmware probleem na laatste update

Bericht door keesm »

Mooi dat het gelukt is. Ik wilde nog reageren met kijk ook even hier: viewtopic.php?f=79&t=52467 , wat een beetje vergelijkbaar was naar mijn mening.
Wellicht dat die Forced RGN update het hem toch gedaan heeft. Van belang bij dit soort procedures is wel dat je het sd-kaartje er uit haalt en de batterijen ook.
Ben wel even benieuwd wat voor reactie Arjen (Waypoint) gegeven heeft als mogelijke oplossing.

Gebruikersavatar
e.vdwerf
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2540
Lid geworden op: 13 sep 2008 12:17
Locatie: Dordrecht

Re: GPSMAP 66St GPS Firmware probleem na laatste update

Bericht door e.vdwerf »

Mooi dat het werkt.
Ooit 1x gehad dat mn etrex niet meer wilde opstarten.
Toestel ging na opstarten direct weer uit.
Na batterijen verwijderd te hebben had ik weer leven in de gpsr. Nooit de oorzaak kunnen achterhalen.
Etrex Vista HCX, 30 en Touch 35 op de Flyer T14 HighSpeed - Contributor Openstreetmap

Find
Berichten: 22
Lid geworden op: 9 jan 2021 13:57

Re: GPSMAP 66St GPS Firmware probleem na laatste update

Bericht door Find »

@keesm

Dit kreeg ik van Arjen gestuurd:
Wordt het toestel herkend door de computer?
In dat geval kan je controleren of het bestand gcupdate.gcd in de map
garmin staat, en deze verwijderen.
Koppel daarna het toestel los, start het op en laat het een minuut of 2
aanstaan.
Sluit het toestel weer op de computer aan en kijk via Garmin Express of
er alsnog een update te doen is.

Als dat niet het geval is kunnen wij het toestel nakijken. Daarvoor zal
het toestel naar ons teruggestuurd moeten worden.
De winkels zijn in verband met de lockdown gesloten, dus langsbrengen is
op dit moment geen optie.
Voeg bij opsturen een brief bij met probleemomschrijving bij. Vermeld
ook naam en adres voor terugsturen. En vermeld telefoonnummer en e-mail
adres voor het geval er vragen zijn.
Heeft niet geleid tot de oplossing maar toch fijn dat er snel een reactie van Waypoint kwam en dat op zondag.

Find
Berichten: 22
Lid geworden op: 9 jan 2021 13:57

Re: GPSMAP 66St GPS Firmware probleem na laatste update

Bericht door Find »

@evdwerf

Ik heb de stappen erbij gezet die ik doorlopen heb en ik denk ook mede omdat het ook jouw probleem oplostte dat een langdurige (meerdere uren) onthouding van stroom het "geheugen" ontlaadt en het weer goed gekomen is.
Iets anders kan ik er redelijkerwijs niet van maken.
Hopelijk biedt deze casus een oplossing voor iemand anders mocht een identiek probleem zich voordoen.

Gebruikersavatar
BikePC
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1359
Lid geworden op: 22 mar 2008 23:12
Locatie: Zoetermeer

Re: GPSMAP 66St GPS Firmware probleem na laatste update

Bericht door BikePC »

De procedure met leeg laten lopen (batterijen eruit), tijd laten rusten en als eerste handeling een harde reset uitvoeren is de manier om helemaal terug te gaan naar de factory defaults. Vervolgens zet GE er de laatste software voor het toestel en de GPS chipset op. Dit heb je ook zo uitgevoerd en ik denk dat dit de sleutel tot succes was. De RGN procedure was m.i. niet nodig omdat de toestelsoftware niet het probleem was, maar wie weet was daar toch iets niet mee in orde. Gelukkig is het opgelost en kan je leukere dingen doen :)
Colorado 300 / Edge 800 / Edge Touring Plus / Edge Explore 2

Find
Berichten: 22
Lid geworden op: 9 jan 2021 13:57

Re: GPSMAP 66St GPS Firmware probleem na laatste update

Bericht door Find »

@BikePC ik had hem eerst weer volledig geupdate via Garmin Express en vervolgens pas 10 uur de batterijen eruit gelaten dus de volgorde was bij mij wat anders. Ik sta nu ook niet meer zo te springen om hem weer aan te sluiten op Garmin Express nu alles werkt moet ik zeggen :D
Toestelsoftware was ook niet het probleem, kon ook probleemloos door het toestel zelf navigeren alleen kon het apparaat door de missende gps firmware niet navigeren aangezien er geen satelieten gevonden konden worden en dat maakt het hele apparaat juist onbruikbaar of nutteloos.

Al met al erg blij dat het opgelost is en een mogelijke oplossing voor een probleem in de toekomst is dan ook meerdere uren de batterijen eruit laten. Hoeft niet de oplossing te zijn maar zeker het proberen waard.

Nogmaals dank voor het meedenken allemaal!

martijn95
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 feb 2021 16:00

Re: GPSMAP 66St GPS Firmware probleem na laatste update

Bericht door martijn95 »

Nou, ik heb precies het zelfde probleem met mijn gpsmap 66s. Probleem is ook bij mij ontstaan na een factory reset. Ookal van alles geprobeerd met firmware updates behalve dan de RGN route. Heb nu de batterijen uit m'n garmin gehaald, ben benieuwd of ik het bij mij straks ook weer werkt.

Speculatie: Het zou natuurlijk kunnen dat de GPS chipset nog een (super)capacitor heeft om een stuk geheugen vast te houden om zo sneller een fix te kunnen krijgen. Als er iets mis is met de geheugen inhoud van de GPS chipset kan het heel goed zijn dat dat verholpen wordt door de batterijen er een tijdje uit te laten.

Nu een kwestie van duimen...

martijn95
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 feb 2021 16:00

Re: GPSMAP 66St GPS Firmware probleem na laatste update

Bericht door martijn95 »

Update: ook bij mij heeft het verwijderen van de batterijen en geduldig wachten het probleem verholpen! Heb in eerste instantie na een uur zonder spanning getest, maar toen was het probleem niet verholpen.

Wat ik uiteindelijk gedaan heb is ~15 uur de batterijen er uit, en dan bij het opstarten een reset uitgevoerd met enter + page ingedrukt. Toen verscheen ook bij mij weer GPS software 2.80 en werkte de sateliet ontvangst onmiddelijk weer. Binnen een paar minuten had ik toen een GPS fix.

Hartelijk dank voor het delen van de ervaringen!

Plaats reactie

Terug naar “Garmin GPSMAP 62, 78, 64, 65, 66 en 67”