Garmin tread overland routes navigeren

Garmin Tread, reis door het onbekende
Plaats reactie
rmrigter

Garmin tread overland routes navigeren

Bericht door rmrigter »

Ik heb sinds enkele weken een Garmin Tread Overland en daarmee de overstap gemaakt van de overlander naar de Tread.
Met de tread is ook niet alles koek en ei en loop tegen diverse problemen aan.
Ik download veel tracks van wikiloc en zet deze dan via garmin explore in de cloud.
Nu heb ik 2 opties om een track te volgen:
- route maken in Basecamp of Tread en een navigeerbare route creëren
- Het spoor volgen op de tread.

Een route maken in Basecamp lukt, maar als ik vervolgens deze route wil navigeren in de tread, rekent hij automatisch een snelle route van start naar eindpunt, zonder de route te volgen. Ik heb hiervoor alle (denk ik) voorzorgsmaatregelen genomen. Route herberekenen in de tread staat uitgeschakeld, routeprofiel in Basecamp staat op direct en laat de route berekenen met de kaart die ook op de Tread staat.

Als ik een spoor wil volgen en naar het startpunt wil navigeren, toont de Tread mij de route naar het startpunt in een rechte lijn. Ik wil natuurlijk point to point navigatie naar het startpunt en dan vervolgens het spoortje volgen, zonder aanwijzingen.

De Tread heeft ook de optie om een spoor om te zetten naar een route. Dit lukt niet en blijft de voortgang op 0% staan en stopt even later de berekening.

Wie kan mij vertellen of ik iets verkeerd doe of dat dit toch bugs zijn in een vrij nieuw model Garmin.
Zo vindt ik de Garmin geen toegevoegde waarde hebben en wil in het laatste geval wel wachten op updates maar heb ik die zekerheid wel dat Garmin dat dan gaat oplossen?
Of doe ik iets verkeer en heeft iemand het ei van Columbus voor mij?

Andere optie is het toestel terugbrengen naar de winkel. Het doet immers niet wat hij wel zou moeten kunnen.

Mvrgr,

Rene

Frank
WayPoint relatie
WayPoint relatie

Re: Garmin tread overland routes navigeren

Bericht door Frank »

In een ander draadje had ik ook al gereageerd, maar ik zie nu wat nieuws...
1. Je berekent in Basecamp een route met het profiel "Direct". Dit profiel wordt met de route ook overgezet naar de Tread, vermoed ik (de Zümo's doen dat ook). Vandaar misschien de problemen bij het volgen van een route. Als je nu een ander profiel kiest (Rijden of Camper oid), doet de Tread het dan wel goed? Waarom kies je eigenlijk voor het profiel "Direct"? Lijkt me niet een logische keuze. Zo maak je een route met allemaal rechte lijnen tussen de punten ipv een berekende route over wegen.
2. Berekenen van een route uit een spoor zou gewoon goed moeten gaan. Dit is al lange tijd een bekende handeling bij de Zümo's. Heb je wel routeerbare kaarten geselecteerd? Misschien dubbele kaarten actief?
3. Route naar het beginpunt van de track: staat het toestel wel in de juiste modus voor routeberekening? Dit moet dan "Afslag-voor-afslag" ("Turn-by-turn") zijn, anders krijg je inderdaad die rechte lijn. Je kunt er ook voor kiezen om naar het beginpunt te rijden via de trip planner (Waarheen? en kies dan het startpunt van de route ing en laat de route berekenen. Ook hier moet uiteraard de routeberekening in de modus "Afslag-voor-afslag ("Turn-by-Turn") staan.
Groeten,
Frank

BMW F800GT/Zumo XT/GPSmap 62s/ Edge 830/VivoActive 3/Venu SQ

Rush FZ1N
WayPoint relatie
WayPoint relatie

Bericht door Rush FZ1N »

@Frank, zoals ik het lees heeft rmrigter als profiel in de Tread “Offroad” dat is vergelijkbaar met “direct”. Daarmee vernaggel je elke route in het toestel. Ook kun je dan geen spoor converteren naar een route. En ook de route naar het startpunt wordt dan een rechte lijn.
@rmrigter: eerst profiel in je toestel aanpassen en nakijken of je de juiste (navigeerbare) kaarten hebt geselecteerd.
Zumo XT2 op FJR1300AS (motor), Edge 1050 op Levo FSR(atb), Pegasus Evo (e-bike) en voor wandelen en Nuvi 3598LMTD voor auto.

rmrigter

Bericht door rmrigter »

Beste Frank en Rush,

De tread is standaard uitgerust met de volgende Europese kaarten:
- Topoactive PS Europe
- Europe DEM
- CN Europe NTU
- EU adventure roads and trails.

Deze kaarten staan allemaal ingeschakeld en zijn (denk ik) allemaal routeerbaar. Het apparaat wordt fabriek af zo geleverd en ga ik er dan vanuit dat dit dan ook geen problemen zou moeten geven.

Het toestel staat ingesteld op afslag voor afslag en niet in de directe modus. Hij zou dan volgens mij gewoon een afslag voor afslag route moeten berekenen naar het startpunt en niet in een rechte lijn.

het profiel is inderdaad wel een dingetje waar ik naar moet kijken. De routes van mij gaan vaak over smalle paden en niet allemaal verhard. Ik ben bang dat wanneer ik een standaard profiel kies, hij deze paden wil gaan omzeilen en daarmee de route om zeep helpt.
Ik kan het profiel aanpassen in basecamp en kijken of het dan wel lukt. Een profiel aanpassen in het apparaat kan wel, maar dan berekend hij de route naar het startpunt van een voorgeladen route ook in dat profiel. Dat is niet zo handig want dan rij ik alleen maar binnendoor.
Ik wil gewoon een snelle route naar een strartpunt en dan vervolgens de uitgezette route rijden.

Ik kan voor de zekerheid ook enkele kaarten uitschakelen en kijken of dat verandering geeft.

bedankt in ieder geval voor jullie feedback en laat wel weten wat het resultaat is.

Frank
WayPoint relatie
WayPoint relatie

Bericht door Frank »

Let wel even op: zodra je een route naar de Tread overbrengt en start, wordt het toestel in het profiel gezet dat bij die route hoort. Direct => Off-Road en Rijden/Motorfiets/Camper => Afslag-voor-afslag. En dat profiel blijft actief zolang je dat niet in het toestel verandert. Ik ben daar bij mijn Zümo's ook een aantal keren door verrast.....
Dus voordat je het toestel een route laat berekenen, check dan eerst of de routeberekenings modus wel goed staat.
Groeten,
Frank

BMW F800GT/Zumo XT/GPSmap 62s/ Edge 830/VivoActive 3/Venu SQ

Rush FZ1N
WayPoint relatie
WayPoint relatie

Bericht door Rush FZ1N »

Juist met de verschillende profielen kun je “snel” naar de route. Je start dan in een profiel welke je op snel hebt staan en bij de start van de route kies je voor een ander profiel. Wel rekening houden met de opmerking van Frank dat de Tread altijd het profiel kiest waarmee de route gemaakt is. Overigens is de topo kaart volgens mij niet routeerbaar en juist bedoeld voor het rijden van tracks. Per profiel kun je aangeven wel of niet verhard, vermijden of juist niet van smalle wegen. Denk dat je je eens goed moet verdiepen in de verschillende instelmogelijkheden.
Zumo XT2 op FJR1300AS (motor), Edge 1050 op Levo FSR(atb), Pegasus Evo (e-bike) en voor wandelen en Nuvi 3598LMTD voor auto.

Plaats reactie

Terug naar “Garmin Tread”