Geen optie computer bij installatie CN en SD kaart wordt niet gezien door GE.

Voor vragen over gebruik van en updates uitvoeren op City Navigator kaarten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ErikS
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1153
Lid geworden op: 10 mei 2004 20:48
Locatie: Scherpenzeel
Contacteer:

Geen optie computer bij installatie CN en SD kaart wordt niet gezien door GE.

Bericht door ErikS »

Ook ik kreeg vandaag de update naar de nieuwe kaart (2024.20) eindelijk ook aangeboden. Zowel voor de Zumo XT als voor de Navigator V.
Ben benieuwd hoe de update gaat.
Het eerste wat mij opvalt is dat ik bij de Zumo niet de optie krijg om hem ook op de computer te installeren. Bij de Navigator is deze er wel! hier krijg je onder "installatieopties" een keuze of je de kaart alleen op de GPS of ook op de computer wilt installeren.
Bij de Zumo krijg ik deze optie(s) niet. Iemand enig idee waarom dit zo is?
ScreenShot001.jpg
ScreenShot001.jpg (21.3 KiB) 901 keer bekeken
ScreenShot002.jpg
ScreenShot002.jpg (19.2 KiB) 901 keer bekeken

Dan meteen ook al weer een ander probleem; bij de Navigator past de kaart kennelijk niet meer op de interne schijf. Hij vraagt of ik een SD kaart wil plaatsen. Maar die zit er al in en heeft ongeveer 22 GB vrij. Deze is ook zichtbaar in de verkenner!
Wat ik ook doe, Garmin Express blijft zeggen dat ik een SD kaart moet plaatsen. Uiteindelijk maar voor een beperkte update gekozen (Central Europe) die kennelijk wel op de interne schijf past. Iemand hier een oplossing voor?
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!

forced to have a TomTOM in the car and a Zumo XT on my motorbike (BMW R1250RT met TFT and NAV),
and still the Colorado for Geocaching, Cycling and the hike!

Gebruikersavatar
newby
Berichten: 220
Lid geworden op: 26 nov 2009 22:30
Locatie: Haaglanden
Contacteer:

Re: Geen optie computer bij installatie CN en SD kaart wordt niet gezien door GE.

Bericht door newby »

Ik zie bij 'Kaartdetails - Opties' de mogelijkheid om de kaart opnieuw te installeren of te kiezen voor een installatie op de C-schijf van de PC.
Never ride faster than your guardian angel can fly
FJR1300 met Zumo XT(1)

WWW.motorbegeleiding.nl
Ouwe Meuk: SPIII, SP2820, Zumo 340, Zumo 595

Gebruikersavatar
JaVaWa
WayPoint GPS specialist
WayPoint GPS specialist
Berichten: 18780
Lid geworden op: 11 feb 2008 23:46
Locatie: Traiectum
Contacteer:

Re: Geen optie computer bij installatie CN en SD kaart wordt niet gezien door GE.

Bericht door JaVaWa »

Het initieel ontbreken van de optie om op de computer te installeren zie je geloof ik wel vaker bij de XT, maar dan kun je na installatie op het toestel de kaart alsnog op de PC laten installeren.
De Navigator V heeft maar 7 GiB aan schijfruimte, dat is tegenwoordig niet genoeg meer voor de complete kaart. Het verbaast me eerlijk gezegd dat je nu pas tegen dat probleem oploopt, daar had je al veel eerder last van moeten hebben...
De makkelijkste oplossing is het verwijderen van de huidige kaart (met JaVaWa Device Manager) en de hele kaart met Garmin MapInstall installeren.
Ook in de toekomst altijd Express eerst een deel op het toestel laten installeren. Een aantal hulpbestanden krijg je namelijk alleen via Express, niet via MapInstall.
Kijk op https://www.javawa.nl voor GPS-gerelateerde software, informatie en tips.

Mijn 149 GPS-toestellen

Gebruikersavatar
ErikS
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1153
Lid geworden op: 10 mei 2004 20:48
Locatie: Scherpenzeel
Contacteer:

Re: Geen optie computer bij installatie CN en SD kaart wordt niet gezien door GE.

Bericht door ErikS »

OK, bedankt zover maar . . .
Het eerste probleem is inderdaad opgelost. Na installatie op de Zumo XT kun je kiezen voor "kaartdetail" en dan krijg je de keuze bij de kaart voor voor "opties waarna je inderdaad de keuze krijgt om de kaart opnieuw te installeren of om hem op de computer te zetten.
Het andere probleem is echter nog niet opgelost!
Waarom ziet GE bij de Navigator niet dat er wel een SD kaart in de GPS zit?


ScreenShot003.jpg
ScreenShot003.jpg (16.47 KiB) 887 keer bekeken
ScreenShot004.jpg
ScreenShot004.jpg (16.4 KiB) 887 keer bekeken
ScreenShot005.jpg
ScreenShot005.jpg (49.45 KiB) 887 keer bekeken
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!

forced to have a TomTOM in the car and a Zumo XT on my motorbike (BMW R1250RT met TFT and NAV),
and still the Colorado for Geocaching, Cycling and the hike!

Gebruikersavatar
JaVaWa
WayPoint GPS specialist
WayPoint GPS specialist
Berichten: 18780
Lid geworden op: 11 feb 2008 23:46
Locatie: Traiectum
Contacteer:

Re: Geen optie computer bij installatie CN en SD kaart wordt niet gezien door GE.

Bericht door JaVaWa »

Bug in Garmin Express? Ik heb wel vaker gezien dat bij bepaalde modellen de SD niet gezien wordt. Melden bij Garmin, en in de tussentijd mijn workaround gebruiken om de kaart alsnog te installeren op de SD.
Kijk op https://www.javawa.nl voor GPS-gerelateerde software, informatie en tips.

Mijn 149 GPS-toestellen

Gebruikersavatar
ErikS
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1153
Lid geworden op: 10 mei 2004 20:48
Locatie: Scherpenzeel
Contacteer:

Re: Geen optie computer bij installatie CN en SD kaart wordt niet gezien door GE.

Bericht door ErikS »

JaVaWa schreef:
15 sep 2023 10:30
De makkelijkste oplossing is het verwijderen van de huidige kaart (met JaVaWa Device Manager) en de hele kaart met Garmin MapInstall installeren.
Ook in de toekomst altijd Express eerst een deel op het toestel laten installeren. Een aantal hulpbestanden krijg je namelijk alleen via Express, niet via MapInstall.
Dit lijkt een beetje tegenstrijdig!
Verwijderen met de Devicemanager is geen probleem; opnieuw installeren met mapinstall zal ook wel lukken maar. . .
Dat laatste snap ik niet. Of bedoel je eerst een klein deel met GE installeren en daarna de rest met Mapinstall?
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!

forced to have a TomTOM in the car and a Zumo XT on my motorbike (BMW R1250RT met TFT and NAV),
and still the Colorado for Geocaching, Cycling and the hike!

Gebruikersavatar
JaVaWa
WayPoint GPS specialist
WayPoint GPS specialist
Berichten: 18780
Lid geworden op: 11 feb 2008 23:46
Locatie: Traiectum
Contacteer:

Re: Geen optie computer bij installatie CN en SD kaart wordt niet gezien door GE.

Bericht door JaVaWa »

Naast de img-bestanden met de City Navigator installeert Express ook andere, bijbehorende zaken zoals kruispuntoverzichtsbestanden, DEM (hoogtemodel) en 3D gebouwen. Die krijg je niet als je de kaart op het toestel installeert met MapInstall, maar zou je toch wel graag willen hebben.
Het idee is dus dat je eerst bijv. West-Europa installeert met Express, dan krijg je die andere bestanden ook. Vervolgens haal je West-Europa weg en installeer je met MapInstall heel Europa.
In principe zou je ook het deel kunnen installeren wat je nog niet hebt, maar dat is heel lastig te selecteren.
Kijk op https://www.javawa.nl voor GPS-gerelateerde software, informatie en tips.

Mijn 149 GPS-toestellen

Dirk_VT
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 mei 2011 10:54
Locatie: Lier, Vlaanderen

Re: Geen optie computer bij installatie CN en SD kaart wordt niet gezien door GE.

Bericht door Dirk_VT »

Ik had hetzelfde probleem: Garmin Express (Versie 7.18.4.0) vond geen SD kaart in mijn Navigator V.
Windows verkenner en Javawa Device Manager vonden de SD kaart wel.
De SD kaart was al in gebruik voor kaart versie 2023.01 (Zuid Europa).
Oplossing bij mij was om "Clear User Data" op de Navigator uit te voeren.
Daarna zag Express de SD kaart en kon ik Europa volledig installeren.
Blijkbaar heb ik nadien één of andere user setting aangepast die er voor zorgt dat Express de SD kaart nu niet meer ziet.
Zolang ik geen update van een nieuwe kaart moet doen, is dit voor mij geen probleem.
Ik vermoed dat bij een volgende update, deze procedure zal moeten herhalen tenzij Garmin een oplossing voorziet in een volgende Express versie.

MikeS1988
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 nov 2023 20:00

Re: Geen optie computer bij installatie CN en SD kaart wordt niet gezien door GE.

Bericht door MikeS1988 »

Hallo iedereen,

Ik ben op dit forum terecht gekomen, nadat ik geen oplossing lijk te vinden voor het updaten van mijn Garmin Nuvi 2557LMT gps toestel. Ik hoop eveneens dat ik dit bericht in in een juist topic plaats, maar als ik het zo lees lijk ik hetzelfde probleem te hebben.

Even de situatie schetsen.
- In 2014 hebben wij een Nuvi 2557LMT GPS aangeschaft voor Europa.
- Later dat jaar zijn wij naar Amerika gegaan en hebben wij een sd kaart gekocht met de kaarten van Noord Amerika hier op zodat we deze konden meenemen en daar gebruiken.
-In 2024 gaan wij terug naar de states en wou ik kijken om de GPS+kaarten te updaten. Het toestel lag namelijk al lettelijke jaren in de kast.
-Garmin express geinstalleerd, meldingen gekregen om updates uit te voeren. Ik heb dan alle updates laten lopen. Ik kreeg natuurlijk een melding dat de kaart te groot was, en dat ik een bepaalde regio moest aanduiden. Ik heb dan voor Europa het gedeelte benelux en frankrijk geinstalleerd. Zo gezegd, zo gedaan. Update naar 2024.2 voor europa. Alleen Amerika geraakt niet geupdate.

Ik zie in Garmin Express geen kaart van Amerika staan om te updaten. Als ik klik op kaartdetails krijg ik enkel die van Europa te zien.
Ik heb ook Basecamp gedownload en daar kan je duidelijk zien dat er een kaart van Europa en Amerika herkend wordt (zie screenshot).

Kan iemand mij hier op weg helpen hoe ik de kaart van Amerika ook kan updaten?
Alvast bedankt voor jullie hulp.
Bijlagen
Schermafbeelding 2023-11-12 om 19.23.53.png
Schermafbeelding 2023-11-12 om 19.23.53.png (167.76 KiB) 586 keer bekeken
Schermafbeelding 2023-11-12 om 19.23.44.png
Schermafbeelding 2023-11-12 om 19.23.44.png (68.77 KiB) 586 keer bekeken
Schermafbeelding 2023-11-12 om 19.12.07.png
Schermafbeelding 2023-11-12 om 19.12.07.png (53.81 KiB) 586 keer bekeken

Gebruikersavatar
JaVaWa
WayPoint GPS specialist
WayPoint GPS specialist
Berichten: 18780
Lid geworden op: 11 feb 2008 23:46
Locatie: Traiectum
Contacteer:

Re: Geen optie computer bij installatie CN en SD kaart wordt niet gezien door GE.

Bericht door JaVaWa »

Kaarten die op SD zijn gekocht kunnen niet geupdate worden. Als je een nieuwe versie van de kaart wilt hebben moet je een nieuwe SD kopen...
Zelfde geldt trouwens ook voor kaarten die je als download koopt.
Alleen kaarten die af fabriek op het toestel staan kunnen geupdate worden, al dan niet met een Lifetime abonnement (wat tegenwoordig vrijwel altijd standaard erbij zit).
Vroeger gold dat ook voor de CN-kaarten die je op CD/DVD kon kopen, maar die CD's/DVD's maken ze niet meer.

Dit is trouwens een ander probleem dan dat wat de vragenstellers eerder in dit topic hadden.
Kijk op https://www.javawa.nl voor GPS-gerelateerde software, informatie en tips.

Mijn 149 GPS-toestellen

Gebruikersavatar
HaWee
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
Berichten: 22922
Lid geworden op: 28 jul 2008 16:24
Locatie: Eindhoven

Re: Geen optie computer bij installatie CN en SD kaart wordt niet gezien door GE.

Bericht door HaWee »

Je Nuvi heeft (onder voorwaarden zoals minimaal om de x jaren updaten) lifetime kaarten. Dus je kunt je kaart updaten met Express.
Een kaart die je op SD koopt (je USA kaart) heeft géén lifetime en kan die ook niet krijgen. Als je de nieuwste kaart wilt hebben moet je opnieuw een sd kopen met de nieuwe kaart

edit: JaVaWa was sneller
"Always Look on the Bright Side of Life"

MikeS1988
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 nov 2023 20:00

Re: Geen optie computer bij installatie CN en SD kaart wordt niet gezien door GE.

Bericht door MikeS1988 »

Dank jullie wel voor de oplossing, dat verklaart alles. :)

Gebruikersavatar
guzzi vero
Berichten: 1793
Lid geworden op: 28 sep 2006 00:38
Locatie: Oostduinkerke

Re: Geen optie computer bij installatie CN en SD kaart wordt niet gezien door GE.

Bericht door guzzi vero »

Je kan deze gratis downloaden. Wel op een SD zetten. Uitleg staat op de site.
https://www.openmapchest.org/
BMW R1200RT en nog wat andere meuk - Zumo 590 - SP2820

Plaats reactie

Terug naar “City Navigator, LifeTime en OneTime update”