Epix Gen2 meet harslag nauwelijks bij inspanning

Plaats reactie
yolandal
Berichten: 5
Lid geworden op: 3 dec 2023 12:13

Epix Gen2 meet harslag nauwelijks bij inspanning

Bericht door yolandal »

Hallo allemaal,
Sinds deze week heb ik de Epix Gen2, maar ervaar problemen bij het meten van de hartslag bij inspanning. In rust meet hij een normale hartslag, maar bij inspanning, en dan ga ik echt boven de 110, blijft ie 70-72 meten. Hij verspringt wel tussen de 70-75, maar geeft niet de pieken aan die er zeker wel zijn.
Ik zie dat ik niet de enige ben, zie dit topic op het Garmin Forum.
https://forums.garmin.com/outdoor-recre ... ay-too-low

Ik heb veel ervaring met Garmin watches en ben overgestapt van de Forerunner 255 omdat deze Epix een touch screen heeft. Met andere modellen (ook ervaring met Samsung) heb ik dit probleem nooit ervaren.

De huid van m'n pols is vetvrij, de sensors zijn schoon, de watch zit op de juiste plek. Maar het activeren van een activiteit meet hij geen goede hartslag. Wat kan ik doen?

Gebruikersavatar
RonalT
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 3864
Lid geworden op: 20 sep 2006 19:14
Locatie: Dinteloord
Contacteer:

Re: Epix Gen2 meet harslag nauwelijks bij inspanning

Bericht door RonalT »

Als je zweet of op een andere manier een vochtige huid hebt zal een horloge de hartslag niet goed meten. Een horloge meet namelijk mbv de groene LED's het gereflecteerd licht je hartslag. Bloed schijnt het groene licht meer of minder te refelcteren.

Maar als je huid nat is zijn de reflecties anders.
Veel nauwkeuriger is een hartslagband, die werkt juist goed als je huid enigszins vochtig is.
Groeten, RonalT

Mijn epitaaf wordt volgens mijn vrouw: zo en nu is iedereen de weg kwijt!

SP2610, Z340, Z550, Z590, XT1, CityNavigator, OpenStreetMap, OMK
En een Vivosmart HR / Vivoactive 4 om mijn arm. EDGE 130 en 530 voor op de fiets

yolandal
Berichten: 5
Lid geworden op: 3 dec 2023 12:13

Re: Epix Gen2 meet harslag nauwelijks bij inspanning

Bericht door yolandal »

Dank voor je reactie Ronalt, maar ik vind het een beetje ongeloofwaardig. Het is een sporthorloge, dus ja, je gaat zweten. Daarbij heb ik het met andere modellen nooit gehad. Ik mag er toch vanuit gaan dat een verschil van minstens 50 punten niet echt acceptabel is? Ik lees op de 'related topics' in de link die ik deel dat ik a: niet de enige ben, en b: er meerdere modellen last van hebben. Waarom dan 600 euro uitgeven voor een horloge wat niet goed kan meten bij een doel waar het uiteindelijk niet voor geschikt is?

De hartslagband heb ik ook van Garmin geprobeerd, maar die registreert helemaal niets. Samen met Garmin support e.e.a. getest. Ze zeggen dat dat niet bij iedereen werkt, bij mij dus niet. Gelukkig heb ik wel een hartslag, maar klaarblijkelijk een te dikke huid of teveel huidvet (?). Dit is echter niet op mijn pols. Daar heb ik nooit problemen gehad, hiervoor een Samsung SW6 gehad die zeer nauwkeurig en snel de hs weergaf. Maar toch weer overgestapt op Garmin voor meerdere redenen. Daar heb ik nu een beetje spijt van, althans van dit model.

Ik kan het niet geloven/accepteren dat een polshartslagmeter van een Garmin sporthorloge zeer onnauwkeurig gaat werken door zweet. Daarbij... ik zweet nauwelijks bij de inspanning die ik momenteel lever, maar waar wel m'n hartslag stijgt. Als het zweet nou van je lijft gutst en van je arm afdrijft, dan zou kan ik me voorstellen dat het een storing kan geven. Maar dan nog: het moet geschikt zijn voor 'heavy endurance' waar ik nog lang niet aan toe ben.

Gebruikersavatar
RonalT
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 3864
Lid geworden op: 20 sep 2006 19:14
Locatie: Dinteloord
Contacteer:

Re: Epix Gen2 meet harslag nauwelijks bij inspanning

Bericht door RonalT »

Of je het wilt geloven of niet, het is zo.
Als ik een inspanningstest van 12 minuten doe loopt het zweet uit alle poriën en wijst mijn horloge, vivoactive 4, 93 of 102 aan. horloges meten door middel van groen licht.
Hartslagband wijst dan bv. 150-160 aan en de trainer waar ik op zit ook ongeveer, deze meet door metalen vlakken op het stuur. Dus beide elektrisch.

In het verleden ben ik ook op zoek geweest hoe dat komt en dit was wat ik er over vond.

Zie ook een eerder topic over dit zelfde onderwerp, viewtopic.php?p=470456#p470456
Groeten, RonalT

Mijn epitaaf wordt volgens mijn vrouw: zo en nu is iedereen de weg kwijt!

SP2610, Z340, Z550, Z590, XT1, CityNavigator, OpenStreetMap, OMK
En een Vivosmart HR / Vivoactive 4 om mijn arm. EDGE 130 en 530 voor op de fiets

yolandal
Berichten: 5
Lid geworden op: 3 dec 2023 12:13

Re: Epix Gen2 meet harslag nauwelijks bij inspanning

Bericht door yolandal »

Dat vind ik - met alle respect voor jou! - ronduit belachelijk. Ik heb naar schatting zo'n 50-60 punten verschil, dat is dan toch een productfout? Althans verschil, ik vergelijk het niet met een hartslagband, het is mijn gevoel dat m'n hartslag stijgt en de epix maar 70 aangeeft.

Dank voor de link, maar dat is ook een onderwerp over een hartslagband.

Ik zal morgen de winkel bellen, misschien is hij defect. Ik zweet echt nauwelijks. In het ergste geval moet ie retour en moet ik weer terug naar de Samsung Swatch6, die gaf zeer nauwkeurig en snel de acceptabele waardes aan.

hka
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 891
Lid geworden op: 3 jun 2008 19:39

Re: Epix Gen2 meet harslag nauwelijks bij inspanning

Bericht door hka »

Wat wel van invloed kan zijn is of je de watch losjes of strak om de pols hebt en zeker niet dicht bij je pols draagt maar net achter het bot gewricht.

yolandal
Berichten: 5
Lid geworden op: 3 dec 2023 12:13

Re: Epix Gen2 meet harslag nauwelijks bij inspanning

Bericht door yolandal »

hka, dank je, ik heb alle plekken al geprobeerd, hij zit op de juiste plek.

yolandal
Berichten: 5
Lid geworden op: 3 dec 2023 12:13

Re: Epix Gen2 meet harslag nauwelijks bij inspanning

Bericht door yolandal »

Ik heb contact gehad met Garmin Support, het blijkt een sensorprobleem te zijn wat bij meerdere modellen kan voorkomen. Ze adviseert me om het horloge om te ruilen voor hetzelfde type, ervan uit gaande dat die dat probleem niet heeft. Dus dat ga ik nu ook doen.

Plaats reactie

Terug naar “VivoActive, Epix, Venu”