Explore 2 in de vrieskou

De toestellen voor fitness en sport
Plaats reactie
Doorloper
Berichten: 137
Lid geworden op: 8 dec 2012 23:49

Explore 2 in de vrieskou

Bericht door Doorloper »

Reed afgelopen dagen diverse koersen/routes met mijn Explore 2 bij temperaturen rond 0 graden C. Mogelijk heb ik de handleiding niet voldoende doorgewroet, maar tot mijn verbazing en vooral ongemak, krijg ik bij deze temperaturen de melding dat vanwege die temperatuur de achtergrondverlichting geminimaliseerd wordt. Daarmee wordt het scherm minder helder, maar erger de lichthelderheid kan niet meer ingesteld worden. En dat juist in weersomstandigheden dat je bril al beroerd zicht geeft ivm miezer, luchtvochtigheid, vuil et. Op zichzelf kan ik de accubesparing ivm de kou nog wel te begrijpen, maar wat ik minder vind, is dat het apparaat ook niet meer lekker lijkt te navigeren. Bij afwijken van de ingeladen route, wordt niet meer herberekend of slecht herberekend. De vraag is nu of het aan mijn Explore 2 ligt of dat het een algemeen minder aspect van de Explore 2 is. Is het bijvoorbeeld iets dat alleen voor recente fietscomputers van Garmin geldt omdat het idee is dat je bij vrieskou niet fietst? Ik kan me uit het verleden in elk geval niet herinneren dat mijn GPSMaps en Oregons en zelfs mijn al wat oudere Edge 1000 ookdit soort verschijnselen vertoonden. Ben benieuwd naar soortgelijke ervaringen.

Gebruikersavatar
BikePC
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 1365
Lid geworden op: 22 mar 2008 23:12
Locatie: Zoetermeer

Re: Explore 2 in de vrieskou

Bericht door BikePC »

Bij meerdere recente fietsritten rond de 0 graden nooit een melding gehad over de temperatuur en minimalisering van de achtergrondverlichting. Scherm staat altijd aan op 60%. Ook geen afwijkend gedrag bij navigeren en herberekenen.
Software versie 19.21; Profiel 'ROAD'; Satelliet op 'Balanced Multi-GNSS'. Als ik na afloop van de rit het kruimelspoor terug kijk op de kaart (OpenFietsMap Benelux), dan is dat helemaal 'spot-on'.
Ik ben heel tevreden over mijn Explore 2 en ervaar nooit gekkigheden die het fietsplezier bederven.
Colorado 300 / Edge 800 / Edge Touring Plus / Edge Explore 2

Doorloper
Berichten: 137
Lid geworden op: 8 dec 2012 23:49

Re: Explore 2 in de vrieskou

Bericht door Doorloper »

Ik heb het probleem aangekaart bij de Garmin helpdesk en wat ik al vreesde door ervaringen van anderen met de helpdesk, bleek waarheid. Ze kunnen me alleen maar verwijzen naar de handleiding om me uit te leggen hoe je handmatig de lichtsterkte van het beeldscherm kunt instellen. Volgens mij lezen ze niet eens de vraag, anders zouden ze toch uitleggen hoe ik die lichtsterkte kan instellen. Ik geef juist aan dat ik dat niet kan in die reductiemodus. En dan krijg ik ook nog de tip om de batterijbesparing uit te zetten, alsof ik aangegeven zou hebben dat die aanstaat.

Rush FZ1N
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2232
Lid geworden op: 2 jan 2009 11:08
Locatie: Veldhoven

Re: Explore 2 in de vrieskou

Bericht door Rush FZ1N »

Bij -4° nergens last van gehad (ikzelf wel🥶). Wellicht eens proberen een powerbank aan te sluiten. Wellicht dat een externe stroomvoorziening dit vreemde gedrag tegengaat. Ik heb overigens wel een sileconenhoes eromheen zitten. Wellicht houdt die wat koude tegen.
Zumo XT2 op FJR1300AS (motor), Edge 1040 op Levo FSR(atb), Pegasus Evo (e-bike) en voor wandelen en Nuvi 3598LMTD voor auto.

Doorloper
Berichten: 137
Lid geworden op: 8 dec 2012 23:49

Re: Explore 2 in de vrieskou

Bericht door Doorloper »

Het fijne van die Explore 2 is nu juist dat die accu zo lekker lang meegaat, ook bij lagere temperaturen. Hoesje gebruik ik ook. Maar hoe vaak komt het nog voor dat het dagen achtereen onder nul is? Dat maakt het ook lastig om er nu nog een schermafbeelding van te maken. Er is goed mee te leven, maar het ergert me dat het apparaat iets laat zien, waarvan de fabrikant niet kan zeggen wat het is of hoe het werkt.

Doorloper
Berichten: 137
Lid geworden op: 8 dec 2012 23:49

Re: Explore 2 in de vrieskou

Bericht door Doorloper »

Via DC Rainmaker, bekend van de dieptereviews van dit soort apparaten, op het spoor gezet van internationale Garmin fora. Via onderstaande link er achter gekomen dat het blijkbaar een recent probleem is waar meerdere mensen last van hebben. Lijkt ontstaan te zijn met de laatste update van de firmware. Alleen jammer dat Garmin van niks weet.
https://forums.garmin.com/sports-fitnes ... 19#1718419

hka
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 891
Lid geworden op: 3 jun 2008 19:39

Re: Explore 2 in de vrieskou

Bericht door hka »

Dat is een standaard reflex, dat is niet alleen voorbehouden aan Garmin, andere bedrijven en winkels maken zich hier ook schuldig aan!

Doorloper
Berichten: 137
Lid geworden op: 8 dec 2012 23:49

Re: Explore 2 in de vrieskou

Bericht door Doorloper »

Kreeg onderstaand advies van Joost Verbeek van GPSWijzer:
Stel in > batterijspaarstand > schakel in > aan > schermverlichting verminderen > uit > verberg kaart > uit
Heb met deze instelling vanochtend bij 1˚C gefietst en kreeg geen melding over reductie schermverlichting. Heb geen controle uitgevoerd met de oude instellingen, maar wie weet is dit de oplossing. Temperatuur gaat nu sterk omhoog, dus voorlopig is probleem helemaal voorbij.

Plaats reactie

Terug naar “Forerunner en Edge”