Ik ben toe aan een upgrade van mijn fiets- (en eventueel wandel-)navigatie. Voor wandelen heb ik een GPSMAP 60CSX. Voor het wandelen zelf voldoet die nog wel, maar de beperkingen van beeldscherm, geheugen en connectiviteit doen zich af en toe wat gelden. Voor fietsnavigatie gebruik ik ofwel mijn smartphone, ofwel het Kiox display van mijn e-bike (als ik daar op rijd). Vooral daarbij loop ik tegen een hoop gebruiksgemakproblemen.
Voor mij is belangrijk:
wandelen:
- vrijheid in kaartkeuze en overlays
- kompas en hoogtemeter zijn fijn, niet per se noodzakelijk
- waypoints aanmaken op device (bijv terugvinden van startpunt, ook als er geen kruimelspoor is)
- gpx routes makkelijk overzetten - voor wandelen is het voldoende om die vooraf te maken
- terugvinden van route als je er vanaf geraakt bent (zoals op de GPSMAP 60CSX)
- wat fijn zou zijn: routeerbare wandelkaart, op basis van op te geven eindpunt(vooral in steden)
- wat fijn zou zijn: uitzetten van routes via wandelknooppunten op devie
fietsen
- routeaanwijzingen op basis van gps routes , inclusief aanwijzingen om de route terug te vinden, bijvoorbeeld bij een omleiding
- volgen van uitgezette route via fietsknooppunten, wat fijn zou zijn: automatisch herrouteren bij afwijking (ik weet dat ik knooppuntroutes om kan zetten naar GPX, maar ik hoop op iets geavanceerders)
- wat fijn zou zijn: uitzetten van routes via fietsknooppunten op device
- routeerbare fietskaart en - route op basis van eindbestemming
Prestatiegerichte fietsfuncties zijn niet belangrijk
En ik vergeet vast nog wat voor de hand liggende eisen.
Kijkend naar de diverse garmin producten kom ik op twee opties:
- Garmin Edge Explore 2 (al dan niet afgewisseld met mijn huidige GPSMAP 60CSX voor sommige wandelfuncties)
- GPSMAP 67
Waarmee kom ik het dichtst bij mijn eisen/wensen? Of zie ik nog een optie over het hoofd? De Montana serie vind ik te groot/onhandig.
Dank voor het meedenken,
Joost
GPSMAP 67 of Edge Explore 2 voor recreatief wandelen en fietsen
Re: GPSMAP 67 of Edge Explore 2 voor recreatief wandelen en fietsen
Zou zeker gaan voor de Edge. De GPSMAP67 (en elk ander Outdoortoestel) is niet echt geschikt voor fietsnavigatie. Ik heb zelf sinds april een Montana700i vanwege het grote duidelijke scherm, maar moet nog regelmatig stoeien met de juiste instellingen voor navigeren. Had hiervoor een Edge1040. Die was hier veel beter in en die had ik eigenlijk moeten houden. Helaas te kostbaar om de Montana nu al weer weg te doen en een Edge terug te kopen.
Je kunt via de site van Waypoint de fietsknooppunt kaart rechtstreeks op je Edge zetten. Zelf maak ik op de iPad met Komoot routes, maar dat kan ook met dezelfde Waypoint site: https://planner.gps.nl/fietsroutenetwerk.html
Je kunt via de site van Waypoint de fietsknooppunt kaart rechtstreeks op je Edge zetten. Zelf maak ik op de iPad met Komoot routes, maar dat kan ook met dezelfde Waypoint site: https://planner.gps.nl/fietsroutenetwerk.html
Zumo XT2 op FJR1300AS (motor), Edge 1050 op Levo FSR(atb), Pegasus Evo (e-bike) en voor wandelen en Nuvi 3598LMTD voor auto.
Ik kwam inderdaad tot de conclusie dat het een ijdele hoop is om echt goed één apparaat te kunnen gebruiken voor zowel wandelen als fietsen. Dus voor het fietsen ben ik voor een Edge Explore 2 gegaan.
- SylvieKamp
Het is een jaar geleden, dus ik verwacht niet meer echt een antwoord. Maar wat is het uiteindelijk geworden?
Zoals ik toen al schreef ben ik voor het fietsen voor een Edge Explore 2 gegaan. Ik heb me toen tegelijk ook verwend met een GPSMAP 67 voor het wandelen . Nu, een jaar later, zou ik denk ik niet opnieuw de Edge kopen. De apps voor smartphones zijn zo goed geworden dat die wat mij betreft fijner werken dan de Edge. Voor fietstochten zijn smartphones ook robuust genoeg. Voor bijv mountainbiken zou dat anders kunnen zijn. Ik gebruik nu vaker Komoot op mijn smartphone dan de Edge. De GPSMAP heeft voor mij nog wel steeds meerwaarde boven een smartphone vanwege de robuustheid en batterijduur. Het voorsprong van de GPSMAP is wel kleiner geworden/