Ik heb mijn Zumo 396 in 2021 aangeschaft. Ik woon in Eindhoven en ik rijd graag naar allerlei bestemmingen in het westen en noorden van het land. Het liefst vermijd ik snelwegen en zo stel ik het toestel ook in. Ook stel ik het toestel zodanig in dat veerponten niet worden vermeden.
Het gekke is dat wanneer ik de Zumo 396 routes laat berekenen naar bijv. Egmond aan Zee, spottersplekken bij Schiphol, Lelystad, Dwingeloo (Drenthe) en noem maar op, de Zumo 396 mij altijd via Duitsland stuurt. Het zijn dan soms routes van meer dan 5 uur rijden terwijl het routes zouden zijn van slechts 3 uur (binnendoor dus).
Ik ben met het toestel terug geweest bij Waypoint in Vessem. Het bleek dat een gloednieuw toestel in de winkel dezelfde vreemde berekeningen maakte. De Waypoint mensen begrepen er ook helemaal niets van. Ik heb in 2023 contact opgenomen met Garmin en zij dachten dat het een kaartfout zou zijn en ze zouden het gaan oplossen. Echter maanden later hoorde ik steeds niets meer van Garmin. Toen nam ik opnieuw contact op en kreeg ik te horen dat de goede werking van een toestel niet meer gegarandeerd kon worden na verstrijken van de garantie periode.
Eerst dacht ik dat het toestel toch geen routes via veerponten wil of kan berekenen echter het probleem doet zich niet voor wanneer ik naar bijvoorbeeld Limburg rijd vanuit Eindhoven.
Mijn vraag is of meer Zumo 396 gebruikers hier last van hebben en welke tip of trick er is om dit probleem op te lossen. De mensen bij Waypoint hebben me wel uitgelegd hoe ik de door het toestel berekende route zou kunnen wijzigen op het scherm maar ik vind het scherm van de Zumo 396 behoorlijk gebruikersonvriendelijk. Voor hun was het ook niet makkelijk om een routewijziging handmatig voor elkaar te krijgen.
Zumo 396 en veerponten op routes
- guzzi vero
Re: Zumo 396 en veerponten op routes
En staat deze op snelste tijd of kortste afstand voor routeberekening? Met snelste tijd gaat deze denk ik niet zo veel rekening houden met je ingestelde te vermijden wegen.
BMW R1200RT en nog wat andere meuk - Zumo 590 - SP2820
Re: Zumo 396 en veerponten op routes
Ik heb alle instellingen geprobeerd, ook de adventurous routing instellingen.