Verbindingsproblemen Explore 2
Verbindingsproblemen Explore 2
Een lang verhaal, maar ik kan de problematie niet korter en helderder uitleggen.
Ik sluit de Explore 2 aan op mijn laptop en de verkenner laat zien dat het apparaat gedetecteerd wordt via de melding ‘deze pc/Edge Explore 2’. Aanklikken levert het bestand ‘Internal storage’ en na aanklikken van dat bestand verschijnt de map ‘Garmin’ en nog weer verder klikken levert het menu van de Explore met alle mappen van ‘Activities’ tot ‘Wifi’ en nog zo wat.
In Basecamp links onder ‘Bibliotheek’wordt de Explore ook weergegeven onder ‘Toestellen’ met onderliggend ‘Internal storage’ en een viertal kaartmappen nl. Garmin Cycle Map Europe Central, East en West en Garmin DEM Map EU 2023,10. Ook in het hoofdmenu van BC wordt onder ‘kaarten’ dit viertal ook weergegeven, maar aanklikken van bijv West of DEM levert niks op. Er wordt een soort wereldkaart getoond, waarin wel een gekozen spoor wordt weergegeven. Op het apparaat zelf wordt onder de kaartinformatie de volgende kaarten aangegeven: Garmin Cycle Map Europe 2024.20, Garmin DEM Map EU 2023.10, Garmin Geocode Map EU 2024.20 en Garmin Cycle Map Europe East 2024.10. Ik heb de GCM East op uitgeschakeld staan en krijg voor het rijden van een koers de gebruikelijke kaart te zien met het stratenplan waarover de te rijden rit voert.
In Garmin Express blijkt de Explore 2 als ‘niet verbonden’ aangegeven, waardoor er via deze weg niks met het toestel gedaan kan worden.
Voor alle duidelijkheid: ik heb diverse andere Garmins, die na aansluiten op de laptop al sinds jaar en dag in de verkenner onder ‘Deze pc’ twee keer het aangesloten apparaat weergeven, een keer zonder Garmin-mapje eronder en een keer met dat mapje. Het rare is dat dit met de Explore 2 na de aankoop ca 1,5 jaar geleden ook zo was. Pas recent, ná een spontaan verdwijnen van alle kaarten op het toestel en herinstalleren bij Waypoint, de bovengenoemde problemen zich voordoen. Het toestel is door Waypoint vorige week vervangen door een ander exemplaar, maar de problemen blijven hetzelfde, hoewel ik nu pas echt in problemen ben gedoken om te zien of er iemand enig idee heeft wat er aan de hand kan zijn.
Ik sluit de Explore 2 aan op mijn laptop en de verkenner laat zien dat het apparaat gedetecteerd wordt via de melding ‘deze pc/Edge Explore 2’. Aanklikken levert het bestand ‘Internal storage’ en na aanklikken van dat bestand verschijnt de map ‘Garmin’ en nog weer verder klikken levert het menu van de Explore met alle mappen van ‘Activities’ tot ‘Wifi’ en nog zo wat.
In Basecamp links onder ‘Bibliotheek’wordt de Explore ook weergegeven onder ‘Toestellen’ met onderliggend ‘Internal storage’ en een viertal kaartmappen nl. Garmin Cycle Map Europe Central, East en West en Garmin DEM Map EU 2023,10. Ook in het hoofdmenu van BC wordt onder ‘kaarten’ dit viertal ook weergegeven, maar aanklikken van bijv West of DEM levert niks op. Er wordt een soort wereldkaart getoond, waarin wel een gekozen spoor wordt weergegeven. Op het apparaat zelf wordt onder de kaartinformatie de volgende kaarten aangegeven: Garmin Cycle Map Europe 2024.20, Garmin DEM Map EU 2023.10, Garmin Geocode Map EU 2024.20 en Garmin Cycle Map Europe East 2024.10. Ik heb de GCM East op uitgeschakeld staan en krijg voor het rijden van een koers de gebruikelijke kaart te zien met het stratenplan waarover de te rijden rit voert.
In Garmin Express blijkt de Explore 2 als ‘niet verbonden’ aangegeven, waardoor er via deze weg niks met het toestel gedaan kan worden.
Voor alle duidelijkheid: ik heb diverse andere Garmins, die na aansluiten op de laptop al sinds jaar en dag in de verkenner onder ‘Deze pc’ twee keer het aangesloten apparaat weergeven, een keer zonder Garmin-mapje eronder en een keer met dat mapje. Het rare is dat dit met de Explore 2 na de aankoop ca 1,5 jaar geleden ook zo was. Pas recent, ná een spontaan verdwijnen van alle kaarten op het toestel en herinstalleren bij Waypoint, de bovengenoemde problemen zich voordoen. Het toestel is door Waypoint vorige week vervangen door een ander exemplaar, maar de problemen blijven hetzelfde, hoewel ik nu pas echt in problemen ben gedoken om te zien of er iemand enig idee heeft wat er aan de hand kan zijn.
- JaVaWa
- WayPoint GPS specialist
- Berichten: 18675
- Lid geworden op: 11 feb 2008 23:46
- Locatie: Traiectum
- Contacteer:
Re: Verbindingsproblemen Explore 2
Door een recente firmware update is er wat veranderd met de verbinding met de Edge Explore 2, in plaats van de USB massaopslagmodus wordt nu MTP gebruikt. Meest opvallende kenmerk: waar voorheen je toestel een schijfletter had, heeft die dat nu niet meer.
Dat je toestel twee keer in de Verkenner getoond werd kan ik niet plaatsen, er is altijd maar één apparaat. Veel andere Garmins kunnen een SD-kaart bevatten, en komt daardoor twee keer voor. De Edge Explore 2 heeft geen SD-kaartslot.
Nu kan BaseCamp blijkbaar nog prima je toestel benaderen, alleen laat die de kaart niet zien. Dat zou kunnen door een cacheprobleempje, op te lossen met JaVaWa Device Manager (overigens kun je de Edge Explore 2 niet meer benaderen met JaVaWa Device Manager vanwege MTP, maar het wissen van de cache kan nog wel).
N.B. de DEM-kaart bevat alleen een hoogtemodel, daar is in BaseCamp niets van te zien.
Over de Express-problemen kan ik zo gauw geen zinvol antwoord geven, al is het wel zo dat er gisteren een probleem was met de Garmin servers waardoor diverse zaken zoals de Express toegang niet werkten. Zou vandaag weer opgelost moeten zijn.
Dat je toestel twee keer in de Verkenner getoond werd kan ik niet plaatsen, er is altijd maar één apparaat. Veel andere Garmins kunnen een SD-kaart bevatten, en komt daardoor twee keer voor. De Edge Explore 2 heeft geen SD-kaartslot.
Nu kan BaseCamp blijkbaar nog prima je toestel benaderen, alleen laat die de kaart niet zien. Dat zou kunnen door een cacheprobleempje, op te lossen met JaVaWa Device Manager (overigens kun je de Edge Explore 2 niet meer benaderen met JaVaWa Device Manager vanwege MTP, maar het wissen van de cache kan nog wel).
N.B. de DEM-kaart bevat alleen een hoogtemodel, daar is in BaseCamp niets van te zien.
Over de Express-problemen kan ik zo gauw geen zinvol antwoord geven, al is het wel zo dat er gisteren een probleem was met de Garmin servers waardoor diverse zaken zoals de Express toegang niet werkten. Zou vandaag weer opgelost moeten zijn.
Kijk op https://www.javawa.nl voor GPS-gerelateerde software, informatie en tips.
Mijn 140 GPS-toestellen
Mijn 140 GPS-toestellen
Re: Verbindingsproblemen Explore 2
Beste Javawa, bedankt voor snelle reactie. Ik ga er mee aan de slag. Had in elk geval al niet bedacht dat mijn andere Garmins inderdaad allemaal een SD-kaartje hebben en de Explore 2 niet. Kan het niet 100% zeker reproduceren (na de update), maar ik meen me te herinneren dat ik hiervoor met de Explore 2 ook 2 x de Explore 2 zag staan, waarvan er een de internal storage gaf zonder verdere uitvouwmogelijkheden en de andere het Garmin mapje bevatte met uitvouwmenu. Hoe dan ook, aan de slag.
Re: Verbindingsproblemen Explore 2
Klopt helemaal. Alle servers / diensten van Garmin lagen eruit met allerlei 'misplaatste' foutmeldingen tot gevolg. Toestel werd als 'Niet verbonden' gemeld in plaats van een beter begrijpelijke melding als 'Server offline' of zoiets. Inmiddels doet alles bij Garmin het weer en mijn Explore 2 wordt in Garmin Express 7.24.0.0 (laatste Windows versie) als 'Aangesloten' gemeld.
Colorado 300 / Edge 800 / Edge Touring Plus / Edge Explore 2
Re: Verbindingsproblemen Explore 2
Allemaal geen resultaten. Javawamanagement wil toestel niet herkennen (Er zijn geen te beheren Garmin-toestellen of SD-kaarten aangetroffen), net zoals dus Garmin Express. Heb toestel ook nog op andere laptop aangesloten: zelfde verschijnsel. Toestel wordt herkend met de ondeliggende internal storage, maar Garmin Express ziet het toestel niet. Op de eerste laptop wordt nog steeds de Explore 2 gevonden, maar de Garmin Fietskaart die er op zit, wordt niet getoond in BC. BC geeft nog steeds drie andere kaarten aan (Oost, Centraal en West) maar ze willen niet openen. Raadselachtig.
- JaVaWa
- WayPoint GPS specialist
- Berichten: 18675
- Lid geworden op: 11 feb 2008 23:46
- Locatie: Traiectum
- Contacteer:
Re: Verbindingsproblemen Explore 2
Dat JaVaWa Device Manager de Edge Explore 2 niet kan benaderen had ik ik in mijn vorige reactie al gezegd...
Heb je de kaartcache al gewist met JDM? (daar hoeft het toestel dus niet voor aangesloten te zijn, die cache staat op de PC)
Heb je de kaartcache al gewist met JDM? (daar hoeft het toestel dus niet voor aangesloten te zijn, die cache staat op de PC)
Kijk op https://www.javawa.nl voor GPS-gerelateerde software, informatie en tips.
Mijn 140 GPS-toestellen
Mijn 140 GPS-toestellen
Re: Verbindingsproblemen Explore 2
Als digitale immigrant moest ik toch even zoeken voor ik begreep waar ik die kaartcache kon wissen. Vervolgens uren nodig gehad om de kaarten weer geinstalleerd te krijgen vanuit de Explore 2. Jammergenoeg zonder resultaat. Er staan nu drie Europese fietskaarten en de DEM kaart onder kaarten in BC, maar nog steeds krijg ik alleen een wereldkaart te zien. Garmin Express ziet nog steeds geen Explore 2.
Re: Verbindingsproblemen Explore 2
Als ik langgenoeg wacht, zeg een kwartier of langer, komt uiteindelijk de West-versie van de fietskaart tevoorschijn op de laptop. Inzoomen, wat ook weer lang duurt, tot ca schaal 300m geeft het vertrouwde kaart beeld. Via de joystick op het scherm kan er geschoven worden, maar niet te veel, want dan valt het beeld weer terug op een soort versie tussen normaal beeld en het beeld met de wereldkaart. Ook uitzoomen vraagt vele minuten geduld. Hetzelfde geldt voor bewerken. Ik zou graag denken dat het aan mij of mijn laptop ligt, maar waarom heb ik hier geen last van met mijn andere apparaten? Gelukkig werkt het toestel op de fiets zoals ik het bedoeld is.
Re: Verbindingsproblemen Explore 2 (Windows)
Ik stond net op het punt een uitgebreid verhaal te schrijven over de Edge Explore 2 (EE2) die sinds software 25.25 de massaopslag via MTP regelt, maar je hebt inmiddels zelf het een en ander ontdekt. Met name de communicatie met Basecamp. Het onzichtbaar blijven van de EE2 in Garmin Express kan ik niet reproduceren.
Wat je beschrijft, heb ik ook ondervonden. Kennelijk vertraagt MTP het uitwisselen van data zodanig dat het volledig onbruikbaar is geworden om ermee te werken, zoals bijvoorbeeld het in Basecamp inlezen van kaarten vanaf de via USB aangesloten EE2. De eerste keer is het helemaal traag, maar de volgende keren gaat het wat vlotter omdat dan inmiddels de kaartcache van Basecamp is gevuld. Maar traag en onbruikbaar blijft het.
De enige werkende oplossing is het aanmaken van een virtueel toestel op de PC (instructies hiervoor zijn te vinden op https://www.javawa.nl/virtueeltoestel.html en gebruik ImDisk als virtuele driver). Als het virtuele toestel gereed is, de EE2 aansluiten via USB en alle losse bestanden (niet de folders!) in de folder ..\Garmin kopieeren naar de folder ..\Garmin (even aanmaken!) op het virtuele toestel dat gewoon een driveletter heeft (bijvoorbeeld G:). Ook dit gaat niet bepaald vlot, maar het is een eenmalig proces. NB. het kan voorkomen dat Windows een foutmelding geeft dat er niet voldoende schijfruimte beschikbaar is bij het kopieren van alle bestanden in de folder ..\Garmin - dat is een bug die omzeild kan worden door niet alles tegelijk te kopieeren, maar in delen. Doe dan de grote kaartbestanden (.img) even apart een voor een.
Een andere oplossing is om alle losse bestanden (niet de folders!) in de folder ..\Garmin van de EE2 te kopieeren naar de folder ..\Garmin (even aanmaken!) op een FAT32 geformatteerde SD-kaart. Neem even geduld bij het kopieren...! Doordat ook het bestand GarminDevice.xml mee wordt gekopieeerd, herkent Basecamp de SD-kaart als 'toestel' en kan o.a. de kaartbestanden benaderen. Omdat de datasnelheid tussen een SD-kaart en de PC trager verloopt dan vanaf het vrirtuele toestel dat op de harde schijf (SSD?) van de PC staat, heeft bij intensief gebruik de methode 'virtueel toestel' de voorkeur, maar een SD-kaart werkt ook best bruikbaar.
Bijkomend voordeel van de methode 'virtueel toestel' en gebruik van de SD-kaart is dat ook de programma's van JaVaWa zoals bijvoorbeeld JDM en TYPchanger weer gebruikt kunnen worden. Gewijzigde kaarten, routes, etc. moeten dan nog wel 'even' terug gekopieeerd worden naar de EE2.
Wat je beschrijft, heb ik ook ondervonden. Kennelijk vertraagt MTP het uitwisselen van data zodanig dat het volledig onbruikbaar is geworden om ermee te werken, zoals bijvoorbeeld het in Basecamp inlezen van kaarten vanaf de via USB aangesloten EE2. De eerste keer is het helemaal traag, maar de volgende keren gaat het wat vlotter omdat dan inmiddels de kaartcache van Basecamp is gevuld. Maar traag en onbruikbaar blijft het.
De enige werkende oplossing is het aanmaken van een virtueel toestel op de PC (instructies hiervoor zijn te vinden op https://www.javawa.nl/virtueeltoestel.html en gebruik ImDisk als virtuele driver). Als het virtuele toestel gereed is, de EE2 aansluiten via USB en alle losse bestanden (niet de folders!) in de folder ..\Garmin kopieeren naar de folder ..\Garmin (even aanmaken!) op het virtuele toestel dat gewoon een driveletter heeft (bijvoorbeeld G:). Ook dit gaat niet bepaald vlot, maar het is een eenmalig proces. NB. het kan voorkomen dat Windows een foutmelding geeft dat er niet voldoende schijfruimte beschikbaar is bij het kopieren van alle bestanden in de folder ..\Garmin - dat is een bug die omzeild kan worden door niet alles tegelijk te kopieeren, maar in delen. Doe dan de grote kaartbestanden (.img) even apart een voor een.
Een andere oplossing is om alle losse bestanden (niet de folders!) in de folder ..\Garmin van de EE2 te kopieeren naar de folder ..\Garmin (even aanmaken!) op een FAT32 geformatteerde SD-kaart. Neem even geduld bij het kopieren...! Doordat ook het bestand GarminDevice.xml mee wordt gekopieeerd, herkent Basecamp de SD-kaart als 'toestel' en kan o.a. de kaartbestanden benaderen. Omdat de datasnelheid tussen een SD-kaart en de PC trager verloopt dan vanaf het vrirtuele toestel dat op de harde schijf (SSD?) van de PC staat, heeft bij intensief gebruik de methode 'virtueel toestel' de voorkeur, maar een SD-kaart werkt ook best bruikbaar.
Bijkomend voordeel van de methode 'virtueel toestel' en gebruik van de SD-kaart is dat ook de programma's van JaVaWa zoals bijvoorbeeld JDM en TYPchanger weer gebruikt kunnen worden. Gewijzigde kaarten, routes, etc. moeten dan nog wel 'even' terug gekopieeerd worden naar de EE2.
Colorado 300 / Edge 800 / Edge Touring Plus / Edge Explore 2
Re: Verbindingsproblemen Explore 2
Beste BikePC,
Wat een indrukwekkende deskundigheid. Om dit goed te begrijpen en vooral te implementeren, zal ik als modale fietsnavigatiegebruiker echt op zoek moeten naar een meer deskundig iemand dan ikzelf ben. Dus dat moet maar even wachten. Vooralsnog werk ik nu met een los SD-kaartje met o.a. de OFM Europakaart West in de USB-poort, wat werkt zoals ik gewend ben. Na het vliegensvlug maken of aanpassen van een route even verzenden naar de EE2 en ik kan weer van de nog wel bestaande verworvenheden op de EE2 gebruik maken. Blijft onbegrijpelijk voor mij dat Garmin zomaar zoiets ingewikkeld de wereld in stuurt.
Wat een indrukwekkende deskundigheid. Om dit goed te begrijpen en vooral te implementeren, zal ik als modale fietsnavigatiegebruiker echt op zoek moeten naar een meer deskundig iemand dan ikzelf ben. Dus dat moet maar even wachten. Vooralsnog werk ik nu met een los SD-kaartje met o.a. de OFM Europakaart West in de USB-poort, wat werkt zoals ik gewend ben. Na het vliegensvlug maken of aanpassen van een route even verzenden naar de EE2 en ik kan weer van de nog wel bestaande verworvenheden op de EE2 gebruik maken. Blijft onbegrijpelijk voor mij dat Garmin zomaar zoiets ingewikkeld de wereld in stuurt.
-
- Berichten: 87
- Lid geworden op: 18 jul 2019 15:44
Re: Verbindingsproblemen Explore 2
Ik volg deze discussies al even maar ik ga mijn Explore 2 nooit meer updaten.
Mijn vorige Explore (1) kreeg ik onoplosbare problemen na dat updaten en heb ik uiteindelijk ingeruid voor de 2.
De Explore was volgens mij bedoeld voor de "gewone" fietsers en veel gebruiks vriendelijker (simpeler) dan alle
andere toestellen van Garmin.
Garmin toestellen zijn in mijn beleving prachtige apparaten maar als ze goed werken moet je ze niet flashen naar een nieuwe versie.
Als er dan fouten of problemen zijn duurt het lang voor Garmin er iets aan doet, als ze het al doen en er is geen weg meer terug.
Dit bericht is meer als waarschuwing voor mensen die een goed werkende Garmin hebben.
Laat dat zo, denk 10x na voordat je update want je komt in een uitzichtloze situatie terecht.
Mijn vorige Explore (1) kreeg ik onoplosbare problemen na dat updaten en heb ik uiteindelijk ingeruid voor de 2.
De Explore was volgens mij bedoeld voor de "gewone" fietsers en veel gebruiks vriendelijker (simpeler) dan alle
andere toestellen van Garmin.
Garmin toestellen zijn in mijn beleving prachtige apparaten maar als ze goed werken moet je ze niet flashen naar een nieuwe versie.
Als er dan fouten of problemen zijn duurt het lang voor Garmin er iets aan doet, als ze het al doen en er is geen weg meer terug.
Dit bericht is meer als waarschuwing voor mensen die een goed werkende Garmin hebben.
Laat dat zo, denk 10x na voordat je update want je komt in een uitzichtloze situatie terecht.