Nieuwe TTS voices voor de Nuvi

Als de toepassing specifiek in de auto is en gebruiksgemak belangrijker is als allerlei extra opties.
Plaats reactie
Erik Janssen
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 62
Lid geworden op: 6 mar 2006 18:34

Nieuwe TTS voices voor de Nuvi

Bericht door Erik Janssen »

Garmin heeft een behoorlijke hoeveelheid nieuwe TTS stembestanden uitgebracht. Voor een aantal Europese talen is tegenwoordig een mannelijke stem voorhanden. De mannelijke stemmen schijnen beter te klinken dan de vrouwen.

De nieuwe TTS bestanden kunnen via de WebUpdater worden gedownload van de Garmin website. Na de software check geeft de WebUpdater de mogelijkheid om meer updates te downloaden (Check for more updates). De nieuwe stembestanden zijn te vinden onder de auto's.

Let erop dat je bij de keuze van de TTS bestanden niet teveel kiest, het kost ongeveer 4-5 minuten om een enkel bestand te downloaden en te initializeren met een 3 Mbit connectie.

Bron : http://www.gpspassion.com/forumsen/topi ... C_ID=55116

Gebruikersavatar
Urslau
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 514
Lid geworden op: 8 mar 2006 11:58

Bericht door Urslau »

Al in een eerdere post van mij gaf ik al aan dat ik verbaasd was dat er zowieso een hoop updates zijn voor alle stemmen, die niet vermeld staan op de website van Garmin, maar wel door de Webupdater wordt geinstalleerd.

Het downloaden en installeren kost inderdaad nogal wat tijd. Met onze 1 Mb lijn ongeveer 15 min downloaden en dan nog installeren :!: In mijn enthousiasme had ik alles aangeklikt, maar dan is de Webupdater wel een nachtje bezig. :shock:

Gisteren heb ik de Webupdater nog gedraaid en toen was er niet veel significants. Ik zal vanavond wel weer eens kijken.
Groeten Etienne
nüvi350 & 60CSx + Topo NL + Topo A + CNv9NT + Eneloop accu's + invisibleSHIELD screen protectors

Gebruikersavatar
Urslau
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 514
Lid geworden op: 8 mar 2006 11:58

Bericht door Urslau »

Heb het zojuist nog even nagekeken en het is niet nieuw. In deze post http://forum.gps.nl/viewtopic.php?p=624 ... ater#62484 merk ik al op dat er een heleboel updates van talen beschikbaar zijn (ook NL!). Sindsdien zijn er niet veel talen bij gekomen. Ik heb het verschil in Claire ook niet kunnen bemerken.
Overigens: door het installeren van al die "updates" wordt de vrije ruimte op het interne geheugen steeds kleiner.
Groeten Etienne
nüvi350 & 60CSx + Topo NL + Topo A + CNv9NT + Eneloop accu's + invisibleSHIELD screen protectors

Gebruikersavatar
Moris
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 155
Lid geworden op: 22 dec 2005 21:59

Bericht door Moris »

Jammer, dat er geen update is/komt voor TTS Vlaams :?:
Wie het druk heeft, heeft ook geen leven!

Erik Janssen
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 62
Lid geworden op: 6 mar 2006 18:34

Bericht door Erik Janssen »

Moris schreef:Jammer, dat er geen update is/komt voor TTS Vlaams :?:
Ik zou wel willen weten hoe deze bestanden worden gemaakt. Het huidige aanbod is wat beperkt - dat doet TomTom toch heel wat beter. Ik zou best mijn medewerking willen verlenen aan het Limburgse TTS bestand.

Plex
Berichten: 45
Lid geworden op: 14 feb 2006 15:00

Bericht door Plex »

pfff... nog geen vlaams TTS... komt dit er niet???

Ik vind Claire-TTS gebrekkig klinken eerlijk gezegd...

Gebruikersavatar
Moris
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 155
Lid geworden op: 22 dec 2005 21:59

Bericht door Moris »

Ik heb de Nederlandse TTS vervangen door de Vlaamse stem :D

Waardoor ik wel een mooie Vlaamse stem heb, maar helaas zonder de TTS-functie :(

Best jammer!
Wie het druk heeft, heeft ook geen leven!

Gebruikersavatar
Sandrie
Berichten: 64
Lid geworden op: 10 apr 2006 19:27
Contacteer:

Bericht door Sandrie »

Is het echt niet mogelijk om alleen de Nederlandse mannenstem TTS te downloaden, zoals dat bij TomTom kan?
Ik begrijp namelijk dat het alleen via de webupdater kan en ben je dan vrijwillig verplicht de nüvi te up-daten?
Is het eventueel mogelijk dat iemand 'de stem' als bijlage aan een e-mail kan hangen en dan opsturen?
Groetjes, Sandra
Laatst gewijzigd door Sandrie op 25 jun 2006 14:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Ben in het bezit van de nüvi 350, firmware 4.10
AquaRon

Mate
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 jun 2006 13:35

Bericht door Mate »

Als Nuvi 300 eigenaar, kan ik dus fluiten naar nieuwe stemmen?
Of klopt het dat er voor de 350 een tweetal bestanden nodig zijn? Zijnde het 'normale' voice bestand en het daadwerkelijke TTS file?

Gebruikersavatar
Urslau
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 514
Lid geworden op: 8 mar 2006 11:58

Bericht door Urslau »

Sandrie schreef:Is het echt niet mogelijk om alleen de Nederlandse mannenstem TTS te downloaden, zoals dat bij TomTom kan?
Ik begrijp namelijk dat het alleen via de webupdater kan en ben je dan vrijwillig verplicht de nüvi te up-daten?
Is het eventueel mogelijk dat iemand 'de stem' als bijlage aan een e-mail kan hangen en dan opsturen?
Groetjes, Sandra
Er is nog geen Nederlandse mannenstem. Voor de Duitse en Engelse taal wel. Dus wie weet komt het nog. Voor zover ik weet ben je niets verplicht. Ik weet het niet zeker, want ik draai altijd de nieuwste firmware. Je hoeft ook niet alle extra updates te kiezen.
Mate schreef:Als Nuvi 300 eigenaar, kan ik dus fluiten naar nieuwe stemmen?
Waarom zou je er naar kunnen fluiten? Ik snap de crux niet. Er zijn genoeg talen om uit te kiezen en er komen er steeds meer bij. Gewoon de Webupdater in de gaten houden.
Er zijn op de nuvi350 steeds 2 bestanden: de TTS-stem en de zonder-TTS-stem. Momenteel kun je naast Deens, Duits, Engels, Amerikaans, Australisch, Spaans, Frans, Italiaans, Zweeds, Noors, ook kiezen voor Hongaars, Pools, en Tjechisch.
Groeten Etienne
nüvi350 & 60CSx + Topo NL + Topo A + CNv9NT + Eneloop accu's + invisibleSHIELD screen protectors

Gebruikersavatar
Sandrie
Berichten: 64
Lid geworden op: 10 apr 2006 19:27
Contacteer:

Bericht door Sandrie »

Urslau schreef:Er is nog geen Nederlandse mannenstem. Voor de Duitse en Engelse taal wel. Dus wie weet komt het nog. Voor zover ik weet ben je niets verplicht. Ik weet het niet zeker, want ik draai altijd de nieuwste firmware. Je hoeft ook niet alle extra updates te kiezen.
Helemaal geen Nederlandse mannenstem of alleen geen TTS mannenstem?
Ben in het bezit van de nüvi 350, firmware 4.10
AquaRon

Gebruikersavatar
Urslau
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 514
Lid geworden op: 8 mar 2006 11:58

Bericht door Urslau »

Uberhaupt nog geen Nederlandse mannenstem.
Groeten Etienne
nüvi350 & 60CSx + Topo NL + Topo A + CNv9NT + Eneloop accu's + invisibleSHIELD screen protectors

Gebruikersavatar
liquid_force
Berichten: 117
Lid geworden op: 23 mar 2006 09:09

Bericht door liquid_force »

ik denk dat nederlands een te 'kleine' taal is om naast de gewone en de TTS ook nog mannenstemmen te maken. Zweeds heeft het zelfde probleem

Het zelfde dat ik niet verwacht dat er een TTS vlaams komt ...

Plex
Berichten: 45
Lid geworden op: 14 feb 2006 15:00

Bericht door Plex »

liquid_force schreef:ik denk dat nederlands een te 'kleine' taal is om naast de gewone en de TTS ook nog mannenstemmen te maken. Zweeds heeft het zelfde probleem

Het zelfde dat ik niet verwacht dat er een TTS vlaams komt ...
...weer een extra reden om terug TomTom te kopen...

Plaats reactie

Terug naar “Garmin Drive en Nuvi serie”