Zwevende zekering 5Amp

Vragen, oplossingen en suggestie voor montage van de GPS op de motor en in de auto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Paneur
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 160
Lid geworden op: 20 apr 2005 12:19

Zwevende zekering 5Amp

Bericht door Paneur »

Voor de aansluiting van m'n 2610 heb ik tot nu toe de "standaard" plug gebruikt, daarin zat een 2Ampere zekering. Echter heb ik nu een andere motor, en daarop zit een mooie aansluiting met een 2-polige stekker. In de Garmin kabel wil ik nu een zwevende zekering plaatsen. Het mooiste is zo'n rubber houdertje, waarin je een steek-zekering plaatst. Die zijn mooi waterdicht. Echter, de kleinste zekering daarvoor is 5Ampere.

Tot nu toe heb ik op dit forum vanalles gevonden over zekeringen, echter meestal: niet meer dan 2Amp! Maar ook dat als er een sluiting optreed, dat in de kabel zelf zal zijn, en dan zou 5Amp ook voldoende zijn.

Wat vinden ze er bij Waypoint van als ik er een 5Amp zekering tussenplaats?
En is de SP2610 internt ook nog eens gezekerd?
Marc

GPSmap278c en R1150GS, Nuvi 250 en Zafira, GPSmap60Cx en Gazelle.

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Onafhankelijk GPS-specialist
Onafhankelijk GPS-specialist
Berichten: 24525
Lid geworden op: 9 mar 2004 21:38
Locatie: Rectum (vlakbij Notter)
Contacteer:

Bericht door Hans Vaessen »

De 2610 is interne wel gezekerd; officieel moet de zekering 1 of 2A zijn, Maar het gaat vooral om evt sluiting in de kabel en gevolgen voor de accu etc. Ik ben NIET de specialist, maar zelf zou ik het wel met 5A aandurven. Wil je het zeker weten, bel dan even met Eric B.
Groeten uit Rectum,
Hans

Vier uur MrGPS videocursus Garmin Basecamp

Gebruikersavatar
Paneur
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 160
Lid geworden op: 20 apr 2005 12:19

Bericht door Paneur »

Hans Vaessen schreef:De 2610 is interne wel gezekerd; officieel moet de zekering 1 of 2A zijn, Maar het gaat vooral om evt sluiting in de kabel en gevolgen voor de accu etc. Ik ben NIET de specialist, maar zelf zou ik het wel met 5A aandurven. Wil je het zeker weten, bel dan even met Eric B.
Er zitten dan 2 zekeringen tussen: 15Amp en 5 Amp.
Die accu blijft wel heel.

Ik bel wel even voor de zekerheid.
Marc

GPSmap278c en R1150GS, Nuvi 250 en Zafira, GPSmap60Cx en Gazelle.

Gebruikersavatar
tony rave
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2113
Lid geworden op: 1 dec 2004 14:33
Locatie: View over Baltic Sea

zekering

Bericht door tony rave »

Mijn zienswijze in deze:

Het gaat er meestal om de bedrading tegen oververhitting door kortsluiting te beschermen.
De accu overleeft een normale kortsluiting in de bedrading wel.

Dunnere draden (koper-ader doorsnede) worden eerder heet dan dikkere, en hebben dus een zekering van lagere waarde nodig. De zekering moet echter niet te laag zijn in verhouding tot het normale stroomverbruik van het achterliggende circuit. Anders is het risico van ongewild doorbranden (bij inschakelen en/of normaal gebruik) van de zekering te groot.

Als er alleen een GPS apparaat aangesloten is aan de aparte voedingskabel die van accu naar GPS gaat volstaat de 'voorgeschreven' 1 of 2 Ampere zekering, omdat de betreffende GPS duidelijk minder dan 1 of 2 Ampere verbruikt.

Hoewel een zo klein als toelaatbare zekering dus de beste oplossing is zal een 5 Ampere zekering (zo dicht mogelijk bij de accu-aansluiting geplaatst) ook afdoende zijn. Dit zelfs bij gebruik van een draad met dunne koper-ader (0.5 mm doorsnede). Ook zo'n dunne draad wordt bij 5 Ampere nog niet gloeiend heet waardoor de isolatie zou smelten en er vervolgens verdere schade of brand kan ontstaan.

Wel is het goed om een draad te gebruiken met een taaie en dikke isolatie om de ader. Een wat dikkere ader, tenminste 1 mm doorsnede, is aan te bevelen. Gebruik een z.g. 'trage' zekering, hoewel dit laatste belangrijker is bij gebruik van een 1 of 2 A zekering, want de 5 A zekering heeft voldoende over-capaciteit om vroegtijdig doorsmelten na veelvuldig inschakelen te voorkomen.

Met zekering bedoel ik hier een z.g. smelt-veiligheid (geen electronische zekeringen).
Ж MapSource ► route-creatie ║ directe-route + track ► GPSMap's 60CSx, 79S, 276Cx (probleemloos)║BaseCamp ► databeheer Ж

Gebruikersavatar
Paneur
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 160
Lid geworden op: 20 apr 2005 12:19

Re: zekering

Bericht door Paneur »

tony rave schreef:Wel is het goed om een draad te gebruiken met een taaie en dikke isolatie om de ader. Een wat dikkere ader, tenminste 1 mm doorsnede, is aan te bevelen. Gebruik een z.g. 'trage' zekering, hoewel dit laatste belangrijker is bij gebruik van een 1 of 2 A zekering, want de 5 A zekering heeft voldoende over-capaciteit om vroegtijdig doorsmelten na veelvuldig inschakelen te voorkomen.
Het betreft hier een bestaande aansluiting, welke reeds gezekerd is met een 15A zekering, en bijbehorende bedrading (er zitten nog meer verbruikers op datzelfde circuit). Daar een andere zekering plaatsen "zo dicht mogelijk bij de accu" is geen optie. De 5A zekering wordt in de Garmin kabel geplaatst, als vervanging van de zekering welke voorheen in de ronde plug zat, en zal dus alleen daarvoor dienen dat er geen 15A door die kabels heengaat.
Marc

GPSmap278c en R1150GS, Nuvi 250 en Zafira, GPSmap60Cx en Gazelle.

Gebruikersavatar
tony rave
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 2113
Lid geworden op: 1 dec 2004 14:33
Locatie: View over Baltic Sea

zekering

Bericht door tony rave »

Dat is inderdaad een andere situatie.
In dat geval zal de bestaande bedrading veilig zijn voor 15A en behoeft de 5A zekering alleen de Garmin draad te beschermen. Lijkt me dan ook okay op die manier.
Ik begreep dat de GPS nog weer intern gezekerd is, dus daar is in dit verband ook geen probleem te verwachten.
En, werkt het al? Dan maar rijden en genieten.
Ж MapSource ► route-creatie ║ directe-route + track ► GPSMap's 60CSx, 79S, 276Cx (probleemloos)║BaseCamp ► databeheer Ж

Gebruikersavatar
Paneur
WayPoint relatie
WayPoint relatie
Berichten: 160
Lid geworden op: 20 apr 2005 12:19

Re: zekering

Bericht door Paneur »

tony rave schreef:Dat is inderdaad een andere situatie.
In dat geval zal de bestaande bedrading veilig zijn voor 15A en behoeft de 5A zekering alleen de Garmin draad te beschermen. Lijkt me dan ook okay op die manier.
Ik begreep dat de GPS nog weer intern gezekerd is, dus daar is in dit verband ook geen probleem te verwachten.
En, werkt het al? Dan maar rijden en genieten.
Nog niet aangesloten. Eerst nog effe wat Garmin updates aangebracht. Liep een beetje achter :oops:
Marc

GPSmap278c en R1150GS, Nuvi 250 en Zafira, GPSmap60Cx en Gazelle.

Plaats reactie

Terug naar “Special: auto- en motormontage”